Pagina 1 van 1

Verzekeraar UNIGARANT ...Hoe zo garant???

Geplaatst: 17 mei 2010 23:28
door Goliathangelus
Je brommer of scooter staat aan de weg maar netjes op stuurslot en vast met een goed gekeurd hangslot aan het achter wiel.
Als de brommer of scooter als nog word gestolen keerd Unigarant niet uit en geeft als antwoord dat de brommer of scooter aan een paal vast had moeten zitten.
Kan je het voorstellen???
Moet je eerst een hele straat door zoeken naar een paal.
In Amsterdam of andere grote steden is dat geen probleem maar in een dorp wel
Een lantaarnpaal is geen goede keuze daar staat een scooter zeker niet veilig.

Re: Verzekeraar UNIGARANT ...Hoe zo garant???

Geplaatst: 28 mei 2010 10:15
door dierenvriend1986
Het is vaak zo dat verzekeraars in hun polis zetten dat een bromfiets/scooter aan een aarde vast object op slot moet staan. Ik kan echter adviseren om ook een schijfremslot (ik adviseer een Xena met alarm) te gebruiken, vaak worden de scooters en bromfietsen aan de achterkant opgetild en dan zo weg gereden en daarbij komt dat je het stuur slot erg makkelijk open krijgt vaak is een flinke ruk aan het stuur al voldoende om deze open te krijgen.

ook gebruiken ze vaak 'skateboards' waar ze de scooter op zetten en weg rijden.

Re: Verzekeraar UNIGARANT ...Hoe zo garant???

Geplaatst: 28 mei 2010 12:56
door Erwin uit Oosterhout
De voorwaarden staan in de polis.

Helaas is de polis niet voor iedereen duidelijk te lezen, het lijkt een aaneen schakeling van kromme zinnen met zoveel mogelijk moeilijke woorden, maar er staat precies in wat je moet doen en wanneer je iets krijgt.

Re: Verzekeraar UNIGARANT ...Hoe zo garant???

Geplaatst: 24 nov 2010 23:22
door wobje
Waarom is een lantaanpaal geen goede keuze?

Het staat ook in de voorwaarden vermeld.

DIEFSTAL
Deze dekking geldt alleen indien dit volgens het polisblad is verzekerd.
Artikel 25. Dekking
1. Verzekerd is:
schade aan het verzekerd object ontstaan door:
a. brand, kortsluiting, zelfontbranding en blikseminslag;
b. storm (waaronder wordt verstaan wind met een snelheid van tenminste 14
meter per seconde), waardoor het verzekerde object omwaait of door
vallende voorwerpen beschadigd wordt;
c. natuurrampen, zoals lawine en overstroming. Onder overstroming wordt
verstaan; het bezwijken of overlopen van dijken kaden, sluizen en andere
waterkeringen;
d. hagel;
e. transport per boot, trein, vliegtuig, maar niet verzekerd is uitsluitend
schrammen, krassen of lakschade als gevolg van een dergelijke transport;
f. diefstal; diefstal van een brom- of snorfiets is uitsluitend verzekerd
indien naast het standaard slot ook een ART goedgekeurd slot
(categorie 3 of hoger) is gebruikt. In geval van een fiets dient ten
minste 1 ART goedgekeurd slot (categorie 2 of hoger) gebruikt te
worden (zie http://www.stichtingart.nl)
.
Met diefstal wordt gelijk gesteld:
1. joyriding;
2. een al dan niet geslaagde, aantoonbare, poging tot diefstal van het
verzekerd object.
g. beschadiging van een ruit van een brommobiel (waaronder wordt verstaan
voor-, achter- en/of zijruiten);
2. Niet verzekerd is:
a. schade door het niet kunnen gebruiken van het verzekerd object;
b. waardevermindering;
c. inbeslagneming door de overheid;
d. onvoldoende zorg, hiervan is in ieder geval sprake indien:
1. het verzekerd object tijdens het geparkeerd of gestald staan niet op de
juiste wijze is beveiligd tegen diefstal;

2. verzekerde niet aannemelijk kan maken dat de sleutels zorgvuldig zijn
bewaard (onzorgvuldig bewaren is bijvoorbeeld het achterlaten van de
sleutel(s) in kleding in een garderobe of kleedlokaal);
3. alle originele sleutels van het slot, waarvan minimaal 1 sleutel
gebruikssporen dient te vertonen en waarvan de nummers moeten
overeen komen met de geregistreerde nummers. Het risico van
verzending van de sleutels naar ons is voor verzekeringnemer;
e. schade ontstaan door verduistering;
f. diefstalschade aan accessoires, indien niet het gehele verzekerd object is
gestolen.

Re: Verzekeraar UNIGARANT ...Hoe zo garant???

Geplaatst: 25 nov 2010 12:03
door oo4load
Goliathangelus schreef:Kan je het voorstellen???
Moet je eerst een hele straat door zoeken naar een paal.

Ga jij iemand verzekeren die niet de moeite neemt het verzekerde object vast te zetten?
Ik niet.

Re: Verzekeraar UNIGARANT ...Hoe zo garant???

Geplaatst: 25 nov 2010 12:52
door Tis weer bijzonder
Wat te doen als alle beschikbare lantaarnpalen, paaltjes en brugleuningen bezet zijn, omdat de halve wereld daar verzekeringstechnisch inmiddels de fiets, bromfiets of scooter parkeert?
Is het dan overmacht? :lol:

Re: Verzekeraar UNIGARANT ...Hoe zo garant???

Geplaatst: 25 nov 2010 17:01
door x187
wobje schreef:Waarom is een lantaanpaal geen goede keuze?

Het staat ook in de voorwaarden vermeld.

DIEFSTAL
Deze dekking geldt alleen indien dit volgens het polisblad is verzekerd.
Artikel 25. Dekking
1. Verzekerd is:
schade aan het verzekerd object ontstaan door:
a. brand, kortsluiting, zelfontbranding en blikseminslag;
b. storm (waaronder wordt verstaan wind met een snelheid van tenminste 14
meter per seconde), waardoor het verzekerde object omwaait of door
vallende voorwerpen beschadigd wordt;
c. natuurrampen, zoals lawine en overstroming. Onder overstroming wordt
verstaan; het bezwijken of overlopen van dijken kaden, sluizen en andere
waterkeringen;
d. hagel;
e. transport per boot, trein, vliegtuig, maar niet verzekerd is uitsluitend
schrammen, krassen of lakschade als gevolg van een dergelijke transport;
f. diefstal; diefstal van een brom- of snorfiets is uitsluitend verzekerd
indien naast het standaard slot ook een ART goedgekeurd slot
(categorie 3 of hoger) is gebruikt. In geval van een fiets dient ten
minste 1 ART goedgekeurd slot (categorie 2 of hoger) gebruikt te
worden (zie http://www.stichtingart.nl)
.
Met diefstal wordt gelijk gesteld:
1. joyriding;
2. een al dan niet geslaagde, aantoonbare, poging tot diefstal van het
verzekerd object.
g. beschadiging van een ruit van een brommobiel (waaronder wordt verstaan
voor-, achter- en/of zijruiten);
2. Niet verzekerd is:
a. schade door het niet kunnen gebruiken van het verzekerd object;
b. waardevermindering;
c. inbeslagneming door de overheid;
d. onvoldoende zorg, hiervan is in ieder geval sprake indien:
1. het verzekerd object tijdens het geparkeerd of gestald staan niet op de
juiste wijze is beveiligd tegen diefstal;

2. verzekerde niet aannemelijk kan maken dat de sleutels zorgvuldig zijn
bewaard (onzorgvuldig bewaren is bijvoorbeeld het achterlaten van de
sleutel(s) in kleding in een garderobe of kleedlokaal);
3. alle originele sleutels van het slot, waarvan minimaal 1 sleutel
gebruikssporen dient te vertonen en waarvan de nummers moeten
overeen komen met de geregistreerde nummers. Het risico van
verzending van de sleutels naar ons is voor verzekeringnemer;
e. schade ontstaan door verduistering;
f. diefstalschade aan accessoires, indien niet het gehele verzekerd object is
gestolen.
Er staat hier nergens dat de scooter aan een lantaarnpaal of iets dergelijks vast moet zijn gemaakt! Enkel dat het proper beveiligd moet staan. Het staat dus niet zwart op wit en er mag redelijkerwijs worden aangenomen dat het op slot zetten met een gekeurd slot voldoet aan de eis.

- Natuurlijk is het dom dat je het dan niet vast maakt aan een paal/boom! -

Maar je staat wel in het recht. Sterker nog, ik meen mij te herinneren dat het officieel niet eens toegestaan is om objecten te bevestigen aan gemeentegoed, dus op het moment dat je je scooter vast maakt aan een lantaarnpaal ben je in strijd met de gemeentelijke regels.

Tip: Onderzoek dit even en zie hier de oplossing voor jouw probleem!

Re: Verzekeraar UNIGARANT ...Hoe zo garant???

Geplaatst: 26 nov 2010 17:42
door Echelon
De ketting van mijn scoot is niet al telang dus de scoot aan paal vastmaken is een hele klus, althans zonder mn scoot te bekrassen. Zo eenvoudig is dat dus niet!

Ik zie _nergens_ in de tekst staan dat je scoot aan een paal moet staan: een goedgekeurd slot gebruiken is volgens mij voldoende om voor uitkering in aanmerking te komen, ongeacht of deze nog om een paal is geslagen.....

Re: Verzekeraar UNIGARANT ...Hoe zo garant???

Geplaatst: 22 dec 2010 17:12
door fensvdberg
Misschien in het vervolg iets meer geld uitgeven aan een slot dat beter bij je scooter past, dat had je waarschijnlijk een hoop krassen en zorgen gescheelt....