Ervaringen met Renaultdealer Van Kesteren (IJsselmuiden)
Geplaatst: 20 mei 2010 10:11
Mijn zoon heeft op 1 juni vorig jaar een Renault Megane II 5deurs 1.4 16v Authentique als top occasion bij de Renaultdealer van Kesteren in IJsselmuiden gekocht. De prijs, bijna €7000,-- was een rib uit zijn lijf. Hij had hard gespaard om met een goede auto, naast zijn studie, naar zijn werk in Lelystad te kunnen. ‘Dan had hij nu een betrouwbare auto gekocht…’.
Maar…
Al direct bleek dat er problemen waren.
Deuren begonnen als een gek te kraken, er gingen lampjes branden die niet hoorden te branden en bij het terugschakelen naar een lagere versnelling viel de motor om de haverklap uit. Op basis van de garantie werd een en ander, na weken te hebben moeten wachten - de zogeheten ‘deurklikkers’ waren er steeds niet, ‘verholpen’. Het gevoel was ons intussen bekropen dat onze zoon wel eens een miskoop gedaan kon hebben. Ons werd het tegendeel verzekerd, én bovendien, er was garantie en altijd mocht gerekend worden op coulance… Dat laatste stelde niet gerust maar veroorzaakte eerder een gevoel van onbehagen.
Ons angstig voorgevoel werd bewaarheid. Al snel bleken zich nieuwe problemen aan te dienen. De airco bleek helemaal niet te werken, de motor maakte een vreemd geluid en opnieuw was er met de techniek iets niet in orde. Bij het schakelen had mijn zoon het idee dat de motor zo weer kon uitslaan, wat ook prompt gebeurde. Gebeld, het zou allemaal keurig worden verholpen. Toen aangegeven dat we niet gerust waren op de ‘kwaliteit’ van onderhoud – was de auto wel APK gekeurd?, en dat mijn zoon niet meer lekker reed in deze auto. Mijn zoon heeft zijn ongerustheid geuit en opnieuw werd aangegeven dat alles in orde kwam. Wat de airco aanging, het noodzakelijke voor reparatie was niet aanwezig en moest worden besteld. De andere problemen zouden wel worden aangepakt. De bezorgde vraag van onze kant: Wat als er ook na de garantieperiode gebreken aan het licht zouden komen? werd opnieuw en nu door de eigenaar zelf dit keer beantwoord met: ‘we vinden dit hele gebeuren dat er al zoveel mis is geweest met de auto heel vervelend en nu is er nog garantie en daarna beseffen we dat we een naam hebben te verliezen en dat willen we niet – dan kan er altijd op coulance worden gerekend’…
De airco werd na weken wachten gerepareerd. Intussen waren er opnieuw technische problemen en de motor maakte abnormaal herrie en bij het wegrijden ’s ochtends piepte het zodanig erg dat we het vermoeden hadden dat de v-snaar niet goed was. Daarnaast waren er nog steeds de afsla-problemen van de motor en weer een plots brandend lampje dat niet hoorde te branden. Het vertrouwen in de auto slonk tot een nulpunt. We hebben gewezen op de mogelijkheid de rechtsbijstand er bij te gaan betrekken, want de gang van zaken zinde allerminst.
De keren dat de auto naar de garage moest werd er op verzoek voor een leenauto gezorgd – tot twee keer toe een wagen waarin je het idee kreeg dat er zo iets kon misgaan, want alles rammelde en niets functioneerde goed (ook een top occasion?). Dit aangegeven en prompt kreeg hij dit keer een goede auto mee en werd na het wijzen op de mogelijkheid van het inroepen van rechtshulp aangegeven dat de auto helemaal opnieuw gecontroleerd zou worden ‘alsof hij voor het eerst moet worden afgeleverd’ en de v-snaar zou worden vervangen’… De auto was dit keer zelfs gepoetst!
Maar dan… tijdens het rijden op de snelweg opent zich tot grote schrik spontaan de zijruit van de bijrijder. De ruit reageert niet op de bestemde knop en sluit na een poosje weer spontaan. Aangekomen bij zijn werk herhaalt dit fenomeen zich spontaan en een collega wijst op de geparkeerde auto met open raam. Na contact sluit het raam weer. Intussen doet zich opnieuw het probleem van het uitvallen van de motor voor. Een andere Renaultgarage constateert dat het gaat om een technisch euvel en stelt ook vast dat de koplamp een probleem heeft – een draad zit niet goed verbonden, de kabel is niet goed. Er wordt aangegeven dat er dan naar IJsselmuiden gegaan zal worden met deze zich opnieuw voordoende problemen. IJsselmuiden is not amused, helemaal niet als er nu wordt aangegeven dat de auto maar beter terug kan. ‘Dat kan niet, de garantieperiode is voorbij’. Men heeft de auto op het zich spontaan opende raam gecontroleerd en stelt na overleg met Renault Nederland vast dat er dan een dusdanige ingreep nodig zal zijn dat het in de papieren gaat lopen. En coulance dan? ‘We hebben al genoeg coulance betracht en bovendien dreigt u met de rechtsbijstand’.
Renault Nederland gebeld en de situatie voorgelegd. ‘Dat zijn toch heus een aantal problemen teveel bij zo’n auto’. Contact van Renault Nederland met van Kesteren leverde bot op. ‘Eerlijk gezegd begrijp ik de dealer niet, ik zou anders hebben gehandeld. Helaas kunnen wij voor u niets doen.’
Tijd voor de rechtsbijstand, de zaak is opgenomen en er wordt gegaan voor art. 17 boek 7: ongedaan maken van de koop omdat het product niet voldoet aan wat ervan verwacht had mogen worden. Intussen, nieuwe problemen, naast de zich nog steeds plotseling opende ruit op onverwachte momenten, en motorproblemen, blijkt bij een onafhankelijke keuring dat de remmen niet deugen en onder de toegestane normen vallen (rondom te dun en onder minimale eis!) – de monteur van het betreffende bedrijf stelt vast dat ‘wanneer de wagen in december 2009 nog gecontroleerd heet te zijn alsof hij voor het eerst zou worden afgeleverd, het probleem met de remmen moet zijn opgevallen’. Daarnaast zat in het chassis een bout los en blijkt de bougiedop van de rechter cilinder los te zitten en ook dat ‘had men kunnen vaststellen wanneer men de wagen zogenaamd grondig had nagekeken’. Daarnaast 'wat ook bekend moet zijn geweest' de profieldiepte van de banden verschilt en is niet goed.
Kortom: van Kesteren IJsselmuiden? Onbetrouwbaar! en voor een tweede hands auto, ook al heet het een top occasion, het advies: laat de auto keuren door de ANWB! En wanneer je komt in een omstandigheid als mijn zoon, laat de koop onmiddellijk ontbinden, beter nog ga niet naar deze dealer. Onze ervaring: hij verschilt in geen enkel opzicht met zijn dubieuze buurmandealer Siewes – misschien kunnen ze fuseren...
Wij hebben van Kesteren de kans gegeven de zaak correct op te lossen, maar de eigenaar de heer Mulder blijft in gebreke. De enige oplossing: dan maar een rechtszaak!
Maar…
Al direct bleek dat er problemen waren.
Deuren begonnen als een gek te kraken, er gingen lampjes branden die niet hoorden te branden en bij het terugschakelen naar een lagere versnelling viel de motor om de haverklap uit. Op basis van de garantie werd een en ander, na weken te hebben moeten wachten - de zogeheten ‘deurklikkers’ waren er steeds niet, ‘verholpen’. Het gevoel was ons intussen bekropen dat onze zoon wel eens een miskoop gedaan kon hebben. Ons werd het tegendeel verzekerd, én bovendien, er was garantie en altijd mocht gerekend worden op coulance… Dat laatste stelde niet gerust maar veroorzaakte eerder een gevoel van onbehagen.
Ons angstig voorgevoel werd bewaarheid. Al snel bleken zich nieuwe problemen aan te dienen. De airco bleek helemaal niet te werken, de motor maakte een vreemd geluid en opnieuw was er met de techniek iets niet in orde. Bij het schakelen had mijn zoon het idee dat de motor zo weer kon uitslaan, wat ook prompt gebeurde. Gebeld, het zou allemaal keurig worden verholpen. Toen aangegeven dat we niet gerust waren op de ‘kwaliteit’ van onderhoud – was de auto wel APK gekeurd?, en dat mijn zoon niet meer lekker reed in deze auto. Mijn zoon heeft zijn ongerustheid geuit en opnieuw werd aangegeven dat alles in orde kwam. Wat de airco aanging, het noodzakelijke voor reparatie was niet aanwezig en moest worden besteld. De andere problemen zouden wel worden aangepakt. De bezorgde vraag van onze kant: Wat als er ook na de garantieperiode gebreken aan het licht zouden komen? werd opnieuw en nu door de eigenaar zelf dit keer beantwoord met: ‘we vinden dit hele gebeuren dat er al zoveel mis is geweest met de auto heel vervelend en nu is er nog garantie en daarna beseffen we dat we een naam hebben te verliezen en dat willen we niet – dan kan er altijd op coulance worden gerekend’…
De airco werd na weken wachten gerepareerd. Intussen waren er opnieuw technische problemen en de motor maakte abnormaal herrie en bij het wegrijden ’s ochtends piepte het zodanig erg dat we het vermoeden hadden dat de v-snaar niet goed was. Daarnaast waren er nog steeds de afsla-problemen van de motor en weer een plots brandend lampje dat niet hoorde te branden. Het vertrouwen in de auto slonk tot een nulpunt. We hebben gewezen op de mogelijkheid de rechtsbijstand er bij te gaan betrekken, want de gang van zaken zinde allerminst.
De keren dat de auto naar de garage moest werd er op verzoek voor een leenauto gezorgd – tot twee keer toe een wagen waarin je het idee kreeg dat er zo iets kon misgaan, want alles rammelde en niets functioneerde goed (ook een top occasion?). Dit aangegeven en prompt kreeg hij dit keer een goede auto mee en werd na het wijzen op de mogelijkheid van het inroepen van rechtshulp aangegeven dat de auto helemaal opnieuw gecontroleerd zou worden ‘alsof hij voor het eerst moet worden afgeleverd’ en de v-snaar zou worden vervangen’… De auto was dit keer zelfs gepoetst!
Maar dan… tijdens het rijden op de snelweg opent zich tot grote schrik spontaan de zijruit van de bijrijder. De ruit reageert niet op de bestemde knop en sluit na een poosje weer spontaan. Aangekomen bij zijn werk herhaalt dit fenomeen zich spontaan en een collega wijst op de geparkeerde auto met open raam. Na contact sluit het raam weer. Intussen doet zich opnieuw het probleem van het uitvallen van de motor voor. Een andere Renaultgarage constateert dat het gaat om een technisch euvel en stelt ook vast dat de koplamp een probleem heeft – een draad zit niet goed verbonden, de kabel is niet goed. Er wordt aangegeven dat er dan naar IJsselmuiden gegaan zal worden met deze zich opnieuw voordoende problemen. IJsselmuiden is not amused, helemaal niet als er nu wordt aangegeven dat de auto maar beter terug kan. ‘Dat kan niet, de garantieperiode is voorbij’. Men heeft de auto op het zich spontaan opende raam gecontroleerd en stelt na overleg met Renault Nederland vast dat er dan een dusdanige ingreep nodig zal zijn dat het in de papieren gaat lopen. En coulance dan? ‘We hebben al genoeg coulance betracht en bovendien dreigt u met de rechtsbijstand’.
Renault Nederland gebeld en de situatie voorgelegd. ‘Dat zijn toch heus een aantal problemen teveel bij zo’n auto’. Contact van Renault Nederland met van Kesteren leverde bot op. ‘Eerlijk gezegd begrijp ik de dealer niet, ik zou anders hebben gehandeld. Helaas kunnen wij voor u niets doen.’
Tijd voor de rechtsbijstand, de zaak is opgenomen en er wordt gegaan voor art. 17 boek 7: ongedaan maken van de koop omdat het product niet voldoet aan wat ervan verwacht had mogen worden. Intussen, nieuwe problemen, naast de zich nog steeds plotseling opende ruit op onverwachte momenten, en motorproblemen, blijkt bij een onafhankelijke keuring dat de remmen niet deugen en onder de toegestane normen vallen (rondom te dun en onder minimale eis!) – de monteur van het betreffende bedrijf stelt vast dat ‘wanneer de wagen in december 2009 nog gecontroleerd heet te zijn alsof hij voor het eerst zou worden afgeleverd, het probleem met de remmen moet zijn opgevallen’. Daarnaast zat in het chassis een bout los en blijkt de bougiedop van de rechter cilinder los te zitten en ook dat ‘had men kunnen vaststellen wanneer men de wagen zogenaamd grondig had nagekeken’. Daarnaast 'wat ook bekend moet zijn geweest' de profieldiepte van de banden verschilt en is niet goed.
Kortom: van Kesteren IJsselmuiden? Onbetrouwbaar! en voor een tweede hands auto, ook al heet het een top occasion, het advies: laat de auto keuren door de ANWB! En wanneer je komt in een omstandigheid als mijn zoon, laat de koop onmiddellijk ontbinden, beter nog ga niet naar deze dealer. Onze ervaring: hij verschilt in geen enkel opzicht met zijn dubieuze buurmandealer Siewes – misschien kunnen ze fuseren...
Wij hebben van Kesteren de kans gegeven de zaak correct op te lossen, maar de eigenaar de heer Mulder blijft in gebreke. De enige oplossing: dan maar een rechtszaak!