LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] fraude vliegmaatschappijen over vertraging vluchtannulering?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
dlanor

fraude vliegmaatschappijen over vertraging vluchtannulering?

Ongelezen bericht door dlanor »

Ik heb een claim ingediend bij Euclaim betreft een vlucht vertraging en ernstige nalatigheid van de maatschappij Finnair op 26 december 2009.
De vlucht zou vertrekken om 16.50 en geplande aankomst was 18.05 .
De vlucht werd elke keer met een half uur vertraagd totdat hij na 3x helemaal verdween van het bord. De vlucht is later samen gevoeg met een andere vlucht en pas vertrokken om 20.10 en aankomst om 21.20 .Dat is dus 3 uur en 20 minuten later vertrokken en 3 uur en 15 minuten te laat aangekomen. Daarbij is ook de bagage 3 dagen vermist geweest. De informatie over deze problemen, zowel het te late vertrek en de bagage daarna was zeer kortaf tot helemaal niets.
Dus besloten volgens de regels verordening van de EU 261/2004 een claim in te dienen via EUclaim en dat gelijk gedaan.

Ik kreeg vandaag post van EUclaim dat de aankomsttijd volgens hun informatie om 20.50 uur was in plaats van mijn geclaimde 21.20. Toevallig valt hun 'onderzochte' aankomsttijd 15 minuten vroeger dan de 3 uur limiet??Rara hoe kan dat.
Daarmee zouden ze dus zeggen dat ik een valse claim ingediend zou hebben dat ik dus gelogen heb over de vertrek en aankomsttijden! Schandelijk!
De informatie over vertrek en aankomsttijden waren te volgen via internet en op de monitor op het vliegveld. En moeten dus correct terug te halen zijn!

Oja, ze suggereerden nog wel bij Euclaim dat ik 6 documenten bij ze kan KOPEN om de klacht zelf in te dienen bij de 'juiste' instanties!
Dat ruikt naar geen zuivere koffie!

gerland

Re: fraude vliegmaatschappijen over vertraging vluchtannulering?

Ongelezen bericht door gerland »

Ik kreeg vandaag post van EUclaim dat de aankomsttijd volgens hun informatie om 20.50 uur was in plaats van mijn geclaimde 21.20. Toevallig valt hun 'onderzochte' aankomsttijd 15 minuten vroeger dan de 3 uur limiet??Rara hoe kan dat.Daarmee zouden ze dus zeggen dat ik een valse claim ingediend zou hebben dat ik dus gelogen heb over de vertrek en aankomsttijden! Schandelijk!
Ze zeggen helemaal niet dat u een valse claim hebt ingediend en dat u liegt.
Ze hebben onderzocht wat de daadwerkelijke aankomsttijd is geweest: die was 20:50 uur.
De informatie over vertrek en aankomsttijden waren te volgen via internet en op de monitor op het vliegveld. En moeten dus correct terug te halen zijn!
Dat is dus gebeurt: de aankomsttijd was 20:50 uur.
Dat lijkt mij duidelijk.
Hoe ruikt geen zuivere koffie precies?

dlanor

Gerland, U werkt voor EUclaim neem ik aan?
Leuk die citaten erbij om mij mijn ongelijk duidelijk te maken!
Als ik zeker weet dat de aankomst tijd om 21.20 was, zowel via internet als op de monitor op het vliegveld gecheckt te hebben en de maatschappij op het lokale vliegveld ook nog gebeld te hebben en U claimt dat de aankomsttijd volgens Uw gegevens om 20.50 was wordt ik dus indirect voor leugenaar uitgemaakt volgens mijn gevoel.

Er is blijkbaar meer aan de hand, of de database gegevens zijn 'aangepast' door de maatschappij -lees vervalst- of zonder het te melden zijn mijn ouder en meerdere passagiers op een later vlucht gezet, de vlucht die dus om 20.10 vertrok en om 21.20 aankwam. Ik kan nu niet meer zien of er überhaupt een latere vlucht was of dat de vlucht AY397 om 21.20 aankwam.
Feit blijft dat mijn ouders op AY397 geboekt hadden en meerdere keren de vertrektijd opgeschoven tot hij helemaal van het bord verdween.
Mijn ouders zijn slecht ter been en ze verder naar het vliegtuig gebracht en gehaald met een electro car.

feit is dat er iets niet klopt en iemand bij de maatschappij fraude met de informatie heeft gepleegd en op deze aantijging kan ik aangesproken worden.
Dus ofwel moet dit verder uitgezocht worden of ik wil aangeklaagd worden voor het indienen van een zogenaamde valse claim en op mijn uitspraak dat er ergens fraude is gepleegd!
Het moet niet gekker worden!

Hoe geen zuivere koffie ruikt? lijkt mij duidelijk dus!

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Niet de tijd op bord maar landen is bepalend dus bij vertraging tussen landen en door de Douane heen gaan is ook een flink verschil.
Dus zodra de kist de grond raakt is de landing tijd.
Eventueel kunt U met het juiste Vluchtnummer op Schiphol deze tijd navragen en dit als bewijs gebruiken.

Verder is het mogelijk dat wegens tijdverschil Uw Horloge niet op juiste tijd stond.
Maar via Schiphol kun je wel de juiste tijden opvragen en die eventuele kosten bij de bestaande declaratie doen als extra kosten door hun veroorzaakt.

dlanor

Douane niet van toepassing, klein lokaal vliegveld dus je ziet het vliegtuig landen en tegelijkertijd geeft de monitor de landingstijd aan, dus het moment dat de wielen de grond raken en nog voordat het vliegtuig bij de terminal is getaxied. Ik stond er met mijn 'neus bovenop'.

Maar was er nog een later geplande vlucht? vlucht nummer AY401 of een AY403?

Waar kan ik vlucht informatie vinden (en mogen de maatschappijen die verstrekken) van vertrek en aankomst tijden uit december. Wat is er toen gebeurd??

Lijkt mij toch dat dit een vrij ernstige zaak is als er iets geknoeid is aan de database van vluchtinformatie uit het verleden of dat passagiers omgezet zijn zonder nadere informatie. De maatschappijen gaan erg ver om maar geen schade te hoeven te betalen. Heel ernstig.

The Sandman

Ongelezen bericht door The Sandman »

@TS,

vraag dan niets en maak dat je hier weg komt!!!

Gerland geeft gewoon keurig antwoord en jij maakt er gelijk een medewerker van EUClaim van, ga je toch schamen!! Alleen maar omdat het antwoord niet in jouw straatje past.

Daarnaast is EUClaim een commerciële instelling, vind je het gek dat die graag geld willen ontvangen?

dlanor

Ik denk dat ik het toegepaste truukje begin door te krijgen. Ik heb terug gevonden dat op die dag, december 26, er mogelijk een staking is geweest van de bagage werkers of een tijdelijke werk onderbreking of een dreiging daarvan, kon geen bevestiging terugvinden of het daadwerkelijk plaatsgevonden heeft .
Dus wat doe je als maatschappij, zorgen dat voordat de 3 uur verstreken is de vlucht vertrekt met of zonder bagage en met of zonder voltallige passagiers lijst.
En de rest van de passagiers op een volgende vlucht een half uur later zonder vermelding aan hun dat het een andere vlucht is OF je meld gewoon in de database dat de vlucht vertrokken is en aangekomen voor dat de 3 uur deadline verstreken is maar in werkelijkheid zet je de passagiers op een volgende vlucht. Vlucht 1 dus 2.45 uur vertraagd vertrokken en vlucht 2 dus maar een 15 tot 20 minuten vertraagd. Wat er werkelijk gebeurd is is dus niet meer terug te vinden mits de passagiers lijsten kloppend zijn gemaakt.

Dat verklaard ook waarom meer dan 100 stuks bagage (van meerdere passagiers dus)zoek waren na aankomst en pas 4 dagen later dec.30) per vrachtwagen uit Helsinki zijn vervoerd naar Kuusamo vliegveld.
Mijn ouders waren slecht ter been en zouden gebracht worden naar het vliegtuig maar dat zou te lang duren zeker en dus maar zonder ze vertrokken.

Dus kort samengevat, door ze om te zetten op een andere latere vlucht voordat de eerste vlucht zijn 3 uur vertragingslimiet is overschreden, is er geen data over vertraagde vluchten die langer dan 3 uur vertraging hadden terwijl de passagiers zelf hadden wel degelijk vertraging langer dan 3 uur hadden.
Als de passagiers dan gaan 'zeuren' kunnen ze claimen dat er geen vlucht was die de 3 uur vertragingsgrens gepasseerd was die avond en de passagiers ofwel gek waren ofwel een valse claim proberen te leggen.

ipv te kijken naar vluchtgegevens betreft aankomst en vertrek kan men beter de passagiers gegevens volgen over hun daadwerkelijke vertrek en aankomst.
een vrachtwagen regelen voor de te late bagage (waar geen grote schade claim aan vast zit) betalen is nog altijd veel goedkoper dan meer dan 100x 250€ schade vergoeding betalen voor vertraging.

Ik hoorde een tijdje geleden van een piloot van een bekende charter maatschappij uit Nederland dat schade claims volgens EU regels vrijwel nooit (zomaar) betaald worden. Veel passagiers weten niet hoe of haken af (veel te veel gedoe). pas als er een dagvaarding komt gedaan door maar 1 of een paar passagiers wordt er gauw geschikt voor dat de rechtszaak plaats vindt.
slim bedacht allemaal!

gerland

@dlanor,
dlanor schreef:Ik denk dat ik het toegepaste truukje begin door te krijgen....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
slim bedacht allemaal!
@dlanor
U heeft een levendige fantasie.
Om te concluderen dat er sprake is van "fraude door vliegmaatschappijen" is dat echter niet voldoende en zult u toch écht met harde bewijzen moeten komen.
Ik heb ze nog niet gezien.
Deze harde bewijzen heeft u ook nodig in het specifieke geval van uw eigen vlucht om nog enige kans te maken op een compensatie, in welke vorm dan ook.
Mijn advies: laat het rusten en verheug op een volgende reis!

dlanor

Luister/Lees,
ik zal U nog wat meer achtergrond vertellen.
Als je lang van het kastje naar de muur gestuurd bent en mijn bejaarde ouders die slecht ter been zijn, nog veel langer genegeerd zijn op het vliegveld en de door de maatschappij en bij aankomst op het vliegveld ze verteld wordt door Finnair op brutale manier dat ze zelf maar achter hun niet meegevlogen bagage aan moet gaan want, zo zeiden ze, "Finnair heeft geen verdrag met de KLM dus wij kunnen niets voor jullie doen, kom elke dag zelf maar kijken of je bagage is aangekomen en anders bel de KLM maar"(ze waren met de KLM van schiphol naar Helsinki gevlogen en vandaar uit naar Kuusamo, geboekt als 1 reis in totaal met bagage doorgelabeld) En wat ze zeiden klopte dus niet want ze moeten wel degelijk zorgen voor de bagage.

En als je doorgewinterde reizigers bent, die al vele malen met deze maatschappijen hebt gevlogen en tot 3 dagen na aankomst op internet kan terug vinden dat vlucht AY397 daadwerkelijk om 21.20 was geland, voordat ik ze ging afhalen nog gebeld met ze en ook vertelde zij dat het vliegtuig om 21.20 zou landen en dat ik dus zelf op het vliegveld aanwezig was om ze af te halen en het vliegtuig heb zien landen om 21.20.....

Of heb ik het nu bij het verkeerde eind?
Ik zie nu duidelijk toch dat maatschappijen truukjes verzinnen om onder de EU regels uit te komen.
Maar er moet nog bewijs te verkrijgen zijn, Als EUclaim er niets aan wil doen, alleen de makkelijke claims doen ze dus, dan zal ik komend weekend Naar Kuusamo vliegveld bellen of kijken of ik iemand daar kan vragen om er heen te gaan en bij de werknemers zelf kan vragen of hun nog aankomst gegevens hebben van die dag.
Normaal zou ik het laten rusten maar op deze manier behandelt te worden met de suggestie dat ik fout zit met de aankomst tijd ofwel een 'onjuiste' claim indient heb, zal ik dit toch gaan proberen verder uit te zoeken. Zeer frustrerend allemaal.
mvg

gerland

zeer frustrerend allemaal
Tsja, 't is maar wat je er zelf van maakt.

EU claim zou de eerste zijn om u te helpen bij uw claim, dat is ook hun belang.
Het enige wat zij doen is vaststellen wat de feiten zijn, met betrekking tot de aankomsttijd bijvoorbeeld.
Dat deze uitkomst afwijkt van uw beleving en dat u het zichzelf op basis daarvan moeilijk maakt door dit te vertalen naar dat u "voor leugenaar wordt uitgemaakt" of dat men u ervan verdenkt "een valse claim in te dienen", is toch echt úw keuze.

Nogmaals: laat het rusten.

Iets is mij overigens nog niet duidelijk: zat u overigens zelf wel in het toestel? Of alleen uw ouders?

P.S. Nee, ik werk niet voor EU Claim ........ wel voor Finnair natuurlijk. Dat u dat niet doorhad!

dlanor

Meneer/mevr? Gerland,

Ik heb 15 jaar naar alle tevredenheid samengewerkt met Finnair en zowel mijn gezin als mijn ouders vaste klant van Finnair.
Altijd goed en correct behandelt. Er zijn best fouten in het verleden gemaakt zowel met vertragingen als meerdere malen vertraagde bagage.
Nooit een claim heb ik ingediend want het werd altijd correct en vriendelijk afgehandeld er kwam ons niets te kort en dan ben ik wel de laatste die een claim ga indienen.
Echter de manier waarop wij te woord werden gestaan en de leugens die ons verteld werden betreft de vertraging en verloren gewaande bagage, dat we het zelf maar uit moesten zoeken, heeft mij besloten om deze claim in te dienen naderhand om eens een keer op 'onze strepen' te gaan staan.
Nee wij zijn niet onvriendelijk geweest om het gedrag van het grond personeel uit te lokken, fouten kunnen gemaakt worden en daar ben ik meestal coulant in als wij goed geholpen worden.
Deze keer zat ik zelf niet in het vliegtuig maar stond ze op te wachten op Kuusamo vliegveld. De vertraagde aankomst was echt niet in 'mijn beleving'.
Ik heb gewoon een hekel aan leugens en zeker in de reis wereld.

Ik besef best dat de EU regels erg streng zijn en misschien te streng en dat het zwaar is voor de vliegmaatschappijen vandaar dat ik ook nog nooit enige claim heb ingediend tot nu toe. Ik zit zelf enigszins in de reiswereld vandaar misschien. Maar nogmaals de manier waarop deze keer is gehandeld met onbeschoftheid en leugens, gaat dat mij toch echt te ver.
Ik zal zelf proberen bewijs te verkrijgen betreft deze vertraging als ik medewerking kan krijgen van het Finnair grond personeel. of misschien nog wat verder zoeken op internet naar vlucht gegevens uit het verleden.
mvg

gerland

Wat vinden uw ouders er eigenlijk van? Zij zijn immers de direct betrokkenen/belanghebbenden.

Nogmaals: maak het jezelf niet te moeilijk!

007: reisagent

Ongelezen bericht door 007: reisagent »

Daarmee zouden ze dus zeggen dat ik een valse claim ingediend zou hebben dat ik dus gelogen heb over de vertrek en aankomsttijden! Schandelijk!

Inderdaad, de juiste tijden zijn inderdaad terug te halen en dat heb ik dus maar eens even gedaan, met het volgende resultaat:

Departure Status Details
Airport: (HEL) Helsinki-Vantaa Airport
City: Helsinki, FI
Scheduled: 16:50 - Sat Dec 26, 2009
Actual: 19:21 - Sat Dec 26, 2009
Departed gate 151 min later than scheduled
Terminal: 2

Arrival Status Details
Airport: (KAO) Kuusamo Airport
City: Kuusamo, FI
Scheduled: 18:05 - Sat Dec 26, 2009
Actual: 20:50 - Sat Dec 26, 2009
Arrived at gate 165 min later than scheduled

Conclusie: de werkelijke vertraging bedroeg precies 2 uur en 45 minuten en er viel of valt dus helemaal niets te claimen. Volgens mij heeft dit dus niets met zuivere koffie maar alles met een kapot horloge te maken!

dlanor

precies en hoe is data ingevoerd? maar ik was al een stap verder, hoe laat is de volgende vlucht vertrokken en aangekomen? de vlucht die daarna kwam dus? Ik ben op zoek naar de vlucht, dus mogelijk een ander vlucht nummer die dus wel om 21.20 is aangekomen, dat wil ik graag weten. Dan kan ik proberen uit te zoek hoe mijn ouders daar dan op gekomen zijn. 2de informatie die ik heb is dat de KLM heeft mij verteld op 27 dec. dat Finnair die avond 2 vluchten heeft samen gevoegd, is dat dan nog terug te vinden?
En hoe kan ik zelf vlucht informatie over die dag nog op zoeken op het net?
mvg

dlanor

bedankt voor de informatie 007 reisagent, want nu zie ik ook in Uw informatie dat daar staat dat de vertrektijd die U gevonden hebt om 19.21 was en ook dat klopt niet met de vertrektijd van het vliegtuig van mijn ouders. Hun vliegtuig vertrok om 20.10 die avond en kwam dus aan om 21.20 .Dat bevestigd mijn vermoeden dat ze met de boarding pas van vlucht AY397 op een volgende vlucht zijn gezet. Mogelijk vlucht nummer AY401 of AY403 zonder hun medeweten.
mvg

precies en hoe is data ingevoerd? maar ik was al een stap verder, hoe laat is de volgende vlucht vertrokken en aangekomen? de vlucht die daarna kwam dus? Ik ben op zoek naar de vlucht, dus mogelijk een ander vlucht nummer die dus wel om 21.20 is aangekomen, dat wil ik graag weten. Dan kan ik proberen uit te zoek hoe mijn ouders daar dan op gekomen zijn. 2de informatie die ik heb is dat de KLM heeft mij verteld op 27 dec. dat Finnair die avond 2 vluchten heeft samen gevoegd, is dat dan nog terug te vinden?
mvg
Uw vraagstelling is niet zo heel relevant lijkt mij want de door mij opgevoerde gegevens hebben betrekking op de AY 397. Anders gezegd, uw ouders zijn met de juiste vlucht (of zo u wilt, onder het juiste vluchtnummer) aangekomen met -zoals al eerder gesteld- 2 uur en 45 minuten vertraging. Of er al dan niet vluchten zijn samengevoegd doet in dit verband dan ook niet ter zake; het kan hooguit zo zijn dat passagiers van een ander vlucht op die van uw ouders geplaatst zijn.

Ik denk overigens dat u deze kwestie buiten properties aan het opblazen bent en "iets" te makkelijk omgaat met het woord fraude. De door mij verstrekte gegevens zijn uit officiële bron afkomstig; als u werkelijk denkt dat dit niet klopt dan ligt bij u de schone taak om dit onomstotelijk te bewijzen.

Tot slot: volgens mij heeft was de verwachte aankomsttijd de door u aangehaalde 21.20 maar is het toestel toch eerder aangekomen. Het zou mij niet verbazen als hierin de oorzaak van het tijdsverschil ligt.

gerland

dlanor schreef:precies en hoe is data ingevoerd? maar ik was al een stap verder, hoe laat is de volgende vlucht vertrokken en aangekomen? de vlucht die daarna kwam dus? Ik ben op zoek naar de vlucht, dus mogelijk een ander vlucht nummer die dus wel om 21.20 is aangekomen, dat wil ik graag weten. Dan kan ik proberen uit te zoek hoe mijn ouders daar dan op gekomen zijn. 2de informatie die ik heb is dat de KLM heeft mij verteld op 27 dec. dat Finnair die avond 2 vluchten heeft samen gevoegd, is dat dan nog terug te vinden?
mvg
U gaat maar door he?

De gegevens die 007:reisagent geeft zijn de gegevens van uw vlucht, altjhans die van uw ouders.
Er is geen andere vlucht geweest. De samenvoeging heeft u al eerder gemeld en die samengevoegde vlucht is om 20:50 uur aangekomen. Met uw ouders.
Hoe kan het zijn dat u zich zo vergist heeft (in de tijd)?
En hoe bestaat het dat u er zich nog steeds niet bij neer kunt leggen?

Wellicht hebt u uw ouders om 21:20 uur begroet?
U hebt zelf immers niet kunnen waarnemen hoe laat het vliegtuig precies arriveerde, omdat u er zelf immers niet in zat.

dlanor

Nee ik geef niet gauw op, zeker als ik vermoed dat er iets niet klopt.
Geen andere vlucht dus, dit maakt de zaak nog vreemder.
ik heb de tijden toen op 4 manieren geverifieerd. 1 bellen naar het vliegveld betreft vertrek en aankomst van de vlucht zodat ik op tijd naar het vliegveld kon zijn, 2 op het vliegveld uit het raam het vliegtuig zien land (denk geen schiphol grote maar een piepklein vliegveld met 1 landingsbaan), 3 op de monitor aldaar en 4 op internet via de Finnair website, de werkelijke vertrek en aankomst tijd was toen te zien tot 2 of 3 dagen daarna op hun website. Zeer vreemd dus dat de werkelijke tijden van toen 20.10-21.20 veranderd zijn in die nu gevonden tijden van 19.21-20.50 .
Ik reis al ruim 33 jaar en ben zelf verwant met de reiswereld sinds de laatste 14 jaar dus echt onzin zit ik niet te verkopen.

mvg

bedankt voor de informatie 007 reisagent, want nu zie ik ook in Uw informatie dat daar staat dat de vertrektijd die U gevonden hebt om 19.21 was en ook dat klopt niet met de vertrektijd van het vliegtuig van mijn ouders. Hun vliegtuig vertrok om 20.10 die avond en kwam dus aan om 21.20 .Dat bevestigd mijn vermoeden dat ze met de boarding pas van vlucht AY397 op een volgende vlucht zijn gezet. Mogelijk vlucht nummer AY401 of AY403 zonder hun medeweten.
mvg
Nogmaals, u bent volgens mij enigzins bezig van een (Finse) mug een olifant te maken. Uw ouders zijn namelijk met de juiste vlucht aangekomen en zeker niet met de AY 401 of AY 403; dit is volstrekt onmogelijk omdat er op de door u genoemde datum geen vluchten onder een dergelijk nummer waren. Sterker nog, 26 december was op een zaterdag en de laatste vlucht op zaterdag is de inmiddels veelbesproken AY 397.

Aan u de eer om het tegendeel te bewijzen ...

dlanor

bevestigd mijn vermoeden dat er ergens geknoeid is met het invoeren van de data of naderhand.
Stel ik zou de aankomst tijd verkeerd hebben, hoe kom ik dan aan de vertrek tijd die ook niet klopt volgens de nu beschikbare informatie?
Enfin ik heb gebeld met iemand die op het vliegveld werkt en die heeft mij beloofd hun zelf bijgehouden informatie te checken, ik hoop dat morgen te weten te komen.

Gesloten