LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurvereniging doet niets ondanks mishandeling, wat nu?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Sabrina0712

Huurvereniging doet niets ondanks mishandeling, wat nu?

Ongelezen bericht door Sabrina0712 »

L.S.,

Mijn partner en ik wonen al zo'n 2,5 jaar samen, hij woonde daarvoor al zo'n jaar in het huis dat wij nu bewonen. Onze buurman is altijd al een raar figuur geweest: Harde muziek, loslopende honden, slaan met deuren; overlast was altijd al aan de orde van de dag. Wij hebben dit lange tijd genegeerd met de gedachte "Ach, laat maar even gaan." Na verloop van tijd begon de echte ellende echter: Hij schold ons uit, bedreigde ons meermaals, et cetera. Enige tijd geleden (29 april jl.) is de bom gebarsten: Hij heeft mijn partner in elkaar geslagen. Hiervan hebben wij aangifte gedaan bij de politie, een aangifte van mishandeling dus, en wij hebben zowel dit als eerdere gebeurtenissen gemeld bij de huurvereniging.

In een eerder gesprek bij de huurvereniging n.a.v. klachten bleek al dat de contactpersoon daar, onze buurman goed kent. Zij zei toen dat het een aardige man was, dat je alleen een beetje moest snappen hoe je met 'm om moest gaan, enzovoort. Ook na dit recente voorval zijn wij bij de huurvereniging geweest, om nul op het rekest te krijgen. Sterker nog, wij hebben zojuist een brief ontvangen waarin staat dat wij de veroorzakers van het overlast zouden zijn, en dat dit door de andere buurman (een goede vriend van de eerdergenoemde buurman) bevestigd zou zijn. Dit is echter je reinste onzin! De zaak wordt nu omgedraaid en wij worden beschuldigd van het plegen van overlast, terwijl wij in deze situatie juist het slachtoffer zijn!

Mijn vraag is dan ook vrij simpel: Wat kunnen wij in deze situatie doen? Wanneer de huurvereniging duidelijk partijdig is, wat is dan de beste aanpak? We hebben waarschijnlijk een nieuwe woning, maar moeten hier toch echt nog drie maanden wonen, en dus nog zeker vier maanden huur betalen, maar eigenlijk wil ik dat helemaal niet, want ik heb totaal geen woongenot! Staan wij in ons recht als we weigeren de huur te betalen? Ik hoop dat hier mensen meer verstand hebben van bovengenoemde, want ik weet zelf niet hoe wij deze situatie het beste aan kunnen pakken.

Bij voorbaat dank,
Sabrina

witte angora

Re: Huurvereniging doet niets ondanks mishandeling, wat nu?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi Sabrina,

Om je vraag te beantwoorden: je zult gewoon de huur moeten betalen, daar verander je niks aan. Bij burenoverlast zal er eerst een aantal bemiddelingsgesprekken met jullie en de overlast veroorzaker gehouden worden, in het uiterste geval kan zo iemand de woning uit gezet worden. Maar met het weigeren van het betalen van de huur kom je zelf in de problemen, en niet zo zuinig ook.

Echter, ik ga je de consequentie daarvan niet uitleggen, omdat ik geen goed gevoel heb bij je post.

Je moet goed begrijpen dat wij alleen jouw verhaal hebben, dus we horen het van slechts één kant. Daardoor is het al heel moeilijk een gericht advies te geven. Echter, je geeft voldoende aanknopingspunten.

Je vertelde dat je vriend al een jaar in de woning zat voordat jullie gingen samenwonen. Als die man zoveel overlast veroorzaakte, waarom kropen jullie dan niet in jouw woning? Als je die had tenminste.

Je klaagt over het gedrag van je buurman, maar over je eigen gedrag zeg je niks. Ook niet over de frequentie wat de muziek betreft. Is het de hele dag, of alleen maar af en toe? Overdag mogen mensen gewoon muziek draaien, dat wordt niet als overlast gezien. Hebben jullie nooit de muziek of de tv aan dan?

Loslopende honden? Zoveel mensen laten hun honden los lopen, so what? Is dat overlast? Dacht het niet.

Hij heeft je partner in elkaar geslagen. Zoals de wbv zegt, is het iemand met een gebruiksaanwijzing. Hoe kwam het zo ver? Wat was jullie aandeel hierin dat het zover kon komen?

Weet je, hoe hevig je je ook ergert aan je buurman, en hoe terecht sommige dingen gevoelsmatig ook kunnen zijn, ik krijg het gevoel dat je er gewoon een slaatje uit wilt slaan, namelijk vier maanden gratis wonen.

En dát gaat gewoon niet gebeuren. Want een bemiddelingspoging zien jullie blijkbaar niet zitten, terwijl dat toch het meest voor de hand lijkt te liggen. En waarschijnlijk ook heel veel irritatie en 'overlast' kan wegnemen.

Waarbij ik me ook durf af te vragen of de dingen die jij noemt écht wel zo erg zijn, of dat je eigenlijk simpelweg op zoek bent naar argumenten om die vier maanden huur niet te hoeven betalen, en dan ook bereid bent een en ander nogal te overdrijven. Want, zoals gezegd, loslopende honden wordt toch echt niet als overlast gezien, en het zal je woongenot zeker niet bederven. Dat is gewoon nonsens. Maar je noemt het wel als een van de redenen om de huur niet meer te hoeven betalen.

Doe wat je niet laten kunt, maar als je weigert de huur te betalen, zul je zelf met de consequenties geconfronteerd worden. Consequenties die ik dus niet vertel, je komt er wel achter... :mrgreen:

gerland

Ongelezen bericht door gerland »

2,5 jaar lang ellende die u op zijn beloop liet, en nu pas geleden naar uw zeggen (en aangifte) een (ernstig) incident.

De meeste mensen zouden met dit verhaal denken: "nog een paar maanden, dan zijn we er gelukkig van af".
Waarom doet u dat niet?

wolk4life

Ongelezen bericht door wolk4life »

omdat ze een antwoord had willen lezen hoe ze onder 4 maanden huur uit had kunnen komen. tenslotte kost verhuizen ook geld. enz enz.....

Sabrina0712

wolk4life schreef:omdat ze een antwoord had willen lezen hoe ze onder 4 maanden huur uit had kunnen komen. tenslotte kost verhuizen ook geld. enz enz.....
Jammer maar helaas, absoluut niet. De huur is zeker het probleem niet.
witte angora schreef:Hoi Sabrina,

Om je vraag te beantwoorden: je zult gewoon de huur moeten betalen, daar verander je niks aan. Bij burenoverlast zal er eerst een aantal bemiddelingsgesprekken met jullie en de overlast veroorzaker gehouden worden, in het uiterste geval kan zo iemand de woning uit gezet worden. Maar met het weigeren van het betalen van de huur kom je zelf in de problemen, en niet zo zuinig ook.

Echter, ik ga je de consequentie daarvan niet uitleggen, omdat ik geen goed gevoel heb bij je post.

Je moet goed begrijpen dat wij alleen jouw verhaal hebben, dus we horen het van slechts één kant. Daardoor is het al heel moeilijk een gericht advies te geven. Echter, je geeft voldoende aanknopingspunten.

Je vertelde dat je vriend al een jaar in de woning zat voordat jullie gingen samenwonen. Als die man zoveel overlast veroorzaakte, waarom kropen jullie dan niet in jouw woning? Als je die had tenminste.

Je klaagt over het gedrag van je buurman, maar over je eigen gedrag zeg je niks. Ook niet over de frequentie wat de muziek betreft. Is het de hele dag, of alleen maar af en toe? Overdag mogen mensen gewoon muziek draaien, dat wordt niet als overlast gezien. Hebben jullie nooit de muziek of de tv aan dan?

Loslopende honden? Zoveel mensen laten hun honden los lopen, so what? Is dat overlast? Dacht het niet.

Hij heeft je partner in elkaar geslagen. Zoals de wbv zegt, is het iemand met een gebruiksaanwijzing. Hoe kwam het zo ver? Wat was jullie aandeel hierin dat het zover kon komen?

Weet je, hoe hevig je je ook ergert aan je buurman, en hoe terecht sommige dingen gevoelsmatig ook kunnen zijn, ik krijg het gevoel dat je er gewoon een slaatje uit wilt slaan, namelijk vier maanden gratis wonen.

En dát gaat gewoon niet gebeuren. Want een bemiddelingspoging zien jullie blijkbaar niet zitten, terwijl dat toch het meest voor de hand lijkt te liggen. En waarschijnlijk ook heel veel irritatie en 'overlast' kan wegnemen.

Waarbij ik me ook durf af te vragen of de dingen die jij noemt écht wel zo erg zijn, of dat je eigenlijk simpelweg op zoek bent naar argumenten om die vier maanden huur niet te hoeven betalen, en dan ook bereid bent een en ander nogal te overdrijven. Want, zoals gezegd, loslopende honden wordt toch echt niet als overlast gezien, en het zal je woongenot zeker niet bederven. Dat is gewoon nonsens. Maar je noemt het wel als een van de redenen om de huur niet meer te hoeven betalen.

Doe wat je niet laten kunt, maar als je weigert de huur te betalen, zul je zelf met de consequenties geconfronteerd worden. Consequenties die ik dus niet vertel, je komt er wel achter... :mrgreen:
Bedankt voor deze post, ik realiseer me hierdoor dat ik misschien wat meer details over de situatie had moeten geven. Wij hebben reeds bemiddelingsgesprekken gehad, meerdere zelfs, dit is anderhalf jaar geleden al begonnen (deze gesprekken dus). Hierin is beterschap aan ons beloofd, deze is er echter niet gekomen. De overlast in de vorm van agressie is pas begonnen toen ik hier introk, de desbetreffende buurman blijkt het niet zo op vrouwen te hebben (hij heeft zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder ook uitgescholden en bedreigd, en de huurvereniging bevestigde dit ook). Ik had daarnaast geen eigen woning maar kwam uit het ouderlijk huis, dus intrekken in mijn woning was sowieso geen optie.

Wat de muziek betreft: Ik heb het hier over muziek die ook midden in de nacht heel hard gedraaid wordt, maar ook overdag op een volume dat de politie bevestigt als overlast, maar waar zij enkel melding van kunnen maken. Dit hebben wij ook meermaals gedaan, vanaf de eerste sporen van ernstiger overlast. Er liggen dus al zo'n vier tot vijf meldingen bij de politie van doodsbedreigingen en overlast.

De vier maanden huur zijn voor mij echt het bezwaar niet, de situatie met de huurvereniging wel. De enige reden dát ik een vraag stelde over het niet betalen van huur, is dat mijn partner elders iets gelezen had over dat woongenot een reden zou zijn om minder huur te betalen, daar de huurvereniging zich niet aan zijn kant van de overeenkomst houdt; nl. het verschaffen van woongenot. Als ik de huur niet wilde betalen, had ik wel gevraagd of iemand me een mooie smoes kon vertellen om dat te regelen.

Wat betreft ons aandeel: Dat is er eigenlijk niet. Mijn partner werkt fulltime, ik studeer fulltime en we zijn dus overdag weinig thuis. 's Avonds draaien wij geen muziek omdat wij hiermee geen overlast willen bezorgen aan de omgeving. Wij zijn er juist bewust mee bezig dat we überhaupt geen overlast bezorgen, omdat we vinden dat het anders een verhaal van een pot en een ketel zou zijn als we onze buurman overlast verwijten.

Ons aandeel in de mishandeling wil ik best vertellen. Ik was op dat moment nogal zwaar verkouden, kon heel moeilijk lucht krijgen. Het gevolg was dat mijn ademhaling dus nogal piepte. De buurman liep langs ons slaapkamerraam en hoorde dat piepen, waarop hij onderaan ons raam mij begon uit te schelden en te bedreigen. Mijn partner heeft zich daarop aangekleed en is naar buiten gelopen omdat hij zijn excuses aan wilde bieden voor eventueel overlast door mijn ademhaling, en om uit te leggen waar het geluid vandaan kwam. Toen mijn partner aanbelde bij de buurman, ging de deur open en kon hij de vuisten met zijn gezicht vangen. Hij heeft bewust niet terug geslagen en enkel afgeweerd, omdat hij zich niet schuldig wilde maken aan geweldpleging, maar heeft daardoor dus wel meerdere klappen op zijn oog, oogkas en slaap mogen ontvangen. Door de huisarts is dit bevestigd, evenals een hersenschudding en enkele kneuzingen elders in zijn lijf.

@gerland: Waarom wij niet denken "Nog een paar maanden, dan zijn we er af"? Omdat we die paar maanden nog wel veilig willen wonen. De huurvereniging heeft in persona nog even een dreigement zijnerzijds doorgegeven, dat we het niet in ons hoofd moesten halen om aangifte te doen, anders zou mijn partner de volgende keer niet wegkomen met een blauw oog en wat kneuzingen. Dit heeft de desbetreffende buurman dus telefonisch tegen de huurvereniging gezegd, hetgeen zij volkomen normaal lijken te vinden?! Daarnaast lijkt mij dat mishandeling toch niet getolereerd kan worden onder het mom "Nog maar even volhouden"?

Ik begrijp dat mijn vragen over het niet betalen van huur erg verkeerd zijn overgekomen, maar ik hoop dat er ook nog wat goede adviezen zijn over wat wij in deze zaak kunnen doen.

helpendhandje

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Als de huurstichting tegenwerkt kun je het schudden, vriendjespolitiek is van alle tijden. Je trekt dus aan het kortste eind en al haal je er een superadvocaat bij dan nog wordt de situatie er enkel slechter op, ook al zou je je gelijk krijgen dat is het olie op het vuur.
Is er, tot je een ander huis krijgt, niet de mogelijkheid om een paar maanden een soort van 'anti-kraak" te gaan wonen? Hebben jullie misschien familie of kennissen met een pas gekocht huis en een nog niet verkocht ander huis waar je wat mee kunt regelen? ik zou eerlijk gezegd er geen nacht meer kunnen slapen. Als je die paar maanden kunt overlappen is het wel 2 keer verhuizen maar 1000 keer rust.
Veel gemeenten willen nog wel eens tijdelijke woonruimte aanbieden zoals bijvoorbeeld in renovatieprojecten waar al een deel van de woningen leegstaat. niet echt ideaal maar dan ben je wel wég.

Sabrina0712

Anti-kraak overwegen we sowieso inderdaad, dankjewel voor de tip! Ik was al bang dat je weinig begint tegen vriendjespolitiek, maar hoopte ergens toch nog dat iets wat zo duidelijk zwart op wit staat als mishandeling, reden genoeg zou zijn om toch nog iets te kunnen... :(

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi Sabrina,

Het verhaal is nu inderdaad een stuk duidelijker. Ik kan me voorstellen dat het voor jullie een heel moeilijke situatie is. Echter, de wbv zit er ook mee in haar maag. Immers, we praten, als het goed is, over sociale woningbouw. Dat betekent dat ook zo'n man ergens zal moeten wonen, en altijd overlast zal veroorzaken. Of het nu bij jullie is, of ergens anders.

Dat de man ogenschijnlijk met fluwelen handschoenen wordt aangepakt, dat de wbv ogenschijnlijk met vriendjespolitiek bezig is, is verklaarbaar omdat men simpelweg niks anders kan dan pappen en nathouden om escalatie te voorkomen.

Ondertussen zitten jullie er mooi mee. De wbv garandeert inderdaad woongenot, maar hoe meet je zoiets objectief? Waar, en hoe ga je grenzen stellen? Wat kan er gedaan worden? Allemaal dingen waar niemand een echt duidelijk antwoord op heeft.

Het enige wat er op zit is inderdaad maken dat je weg komt. Hoe onrechtvaardig het ook is. Maar we zitten nu eenmaal in een land waar slechts weinigen de puntjes op de I durven te zetten en anderen daadwerkelijk op hun gedrag aan durven te spreken om daar vervolgens consequenties aan te verbinden.

Zolang dat het geval is zul je moeten kiezen - je verder laten terroriseren, of naar elders gaan, waar je hopelijk beter zult wonen. Dit lijken nu eenmaal de normen en waarden van dit land te zijn.

Ik hoop oprecht dat het jullie lukt om snel een plekje te vinden waar jullie tot rust komen, en waar je het veel meer naar de zin hebt.

elmo43

Ongelezen bericht door elmo43 »

Toch lijkt het mij een slechte zaak van de wbv om hier niks mee te doen, de volgende bewoner krijgt precies hetzelfde en de bewoners die daarna komen ook.
OM dan te zeggen om escalatie te voorkomen moet de goeie bewoner maar verhuizen, dan laat je als wbv blijken dat je met dit soort situaties niet om kunt gaan.
Maar dat is mijn mening.

Sabrina0712

Ik ben het helemaal met je eens elmo43, de woningbouw zou gewoon in moeten grijpen, zelfs al snap ik dat de situatie voor hen ook moeilijk is. Gezien het aantal brieven dat wij krijgen die verkeerd geadresseerd zijn (we ontvangen van vier tot vijf verschillende personen post op ons adres) vermoeden wij ten zeerste dat eerdere bewoners halsoverkop verhuisd zijn vanwege onze buurman. Voor ons gaat hetzelfde gelden, lijkt het nu.

@witte angora: Dank voor het meedenken en het pogen tot verklaren, dat apprecieer ik absoluut. Wij proberen inderdaad maar weg te gaan, da's het beste wat we kunnen doen, helaas.

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

@Sabrina,

Wat je in ieder geval moet doen is alle overlast filmen. Zo heb je in ieder geval bewijsmateriaal.

Heb je de wbv al eens in gebreke gesteld?

vkuilenburg

Ongelezen bericht door vkuilenburg »

Overdag mogen mensen gewoon muziek draaien, dat wordt niet als overlast gezien. Hebben jullie nooit de muziek of de tv aan dan?

Als de muziek (te) hard (Ik weet dat er een decibel-grens voor is) gedraaid wordt, op wat voor tijdstip dan ook, dan wordt dit gezien als overlast en daar is een wet voor. Wat je hier dus over schrijft is gewoon niet waar.

En dat 'zoveel mensen hun honden los laten lopen', betekent nog niet dat dit ook mag. Daar is namelijk ook een wet voor.

Het klinkt een beetje of je het allemaal wel best vindt wat die buurman doet. Maar als je mishandeling niet als overlast zie... dan weet ik het niet meer...

En ja, in je 2e post maak je wel wat goed. Jammer dat je in je 2e wat overhaast reageerde :(

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

U reageert op een bericht van bijna een jaar geleden.

Cedric3000

Ongelezen bericht door Cedric3000 »

Tip voor de volgende keer!! is gewoon alles vast leggen!! vastleggen op camera met een beeld van teletext heb je gelijk de dag en de tijd, gewoon alles vast leggen :mrgreen:

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Heel goed punt, de WBV zit waarschijnlijk inderdaad met deze persoon in de maag. Misschien is het zelfs een groep als ik zo hoor dat de andere buurman ook een goede maat is van die persoon.

Ik denk dat je met een goed dossier wel degelijk kan (dreigen met) inhouden van huur of niet betalen van de laatste termijn. Je moet alleen wel kunnen bewijzen dat er inderdaad zodanige overlast was dat huurinhouding gerechtvaardigd is. Je zou ook eventuele (medische) kosten etc. op de huur kunnen inhouden. Je gaat immers toch weg dus ze kunnen je niet meer uit je huis zetten. Wat ze wel kunnen is een incassozaak opstarter betreffende de resterende huurpenningen. Daarom moet je zorgen dat je dossier op orde is en er eventueel een jurist naar laten kijken. Het is natuurlijk anders wanneer de nieuwe woning bij dezelfde WBV is, dan zou ik maar gewoon slikken en huur betalen.

Er bestaat wel degelijk rechtspraak over een soortgelijk geval, dat ging over een dame die huurde en wiens huurbaas het pand zo liet verloederen dat het onbewoonbaar was. Hoewel de rechtsvraag hier over het al dan niet ingebrekestellen ging, had deze mevrouw wel de verhuurder meerdere malen aangesproken en werd het niet betalen van een paar maanden resterende huur door de rechter geaccepteerd.

Dat de WBV met zo iemand in de maag zit is 1 ding, maar ik ben van mening dat een overlastveroorzaker gewoon zonder meer op straat moet kunnen worden gezet. Dat hij dan geen woning meer heeft of kan vinden is dan zijn probleem.

Gesloten