Pagina 1 van 1

NUON

Geplaatst: 22 mei 2010 14:54
door richard1970
Doodziek word ik van al die bedrijven die fouten maken en dikke onterechte rekeningen sturen.
Eerst de belastingdienst, vervolgens belachelijke rekeningen van UPC voor niet ontvangen goederen en aansluitingen.
Uiteindelijk trek je aan het kortste eind met extra bijkomende kosten!
Belastingdienst krijgt het zelfs voor elkaar om een betaalde rekening van 480 EUR NIET TERUG TE KUNNEN VINDEN met mogelijk beslaglegging op het loon als gevolg!

Nu weer de NUON.
Een jaar niet in huis geweest. Geen warm water, geen gas(vewarming op 10) verbruikt en dus ook niet gekookt.
Bijbetalen 100 Euro bijna. Met veel moeite betaald.
Vervolgens 3 maanden later verhuisd. Bijbetalen over 3 maanden waarin ik dus ook niet thuis ben geweest 159 EUR.
Ik heb daar bezwaar voor opgemaakt maar intussen is het bedrag verhoogt naar 174 EUR terwijl er een bezwaar loopt!
Nu moet ik foto's maken van de meterstanden als bewijs. En dat terwijl de nieuwe bewoners er al 2 maanden wonen en ik de juiste standen had doorgegeven.
Natte vinger werk en oplichterij? Lijkt er haast op!!

Denk eraan om in een hutje op de hei te gaan wonen zonder enige vorm van buitenwereld want ik word schijtziek van al die instanties!

Mijn vraag is:
Mag de NUON het bedrag verhogen met aanmaningskosten als er een bezwaarprocedure loopt?

Overige reacties zijn ook welkom.

Re: NUON

Geplaatst: 22 mei 2010 22:43
door stofzuigertje
Als je niet het huis liet afsluiten ( houd rekening met hoge aansluitkosten) zullen de vaste kosten voor meterhuur en aansluiting blijven.

Als je de juiste meterstanden hebt doorgegeven moeten ze een rekening maken op die basis.

Als je ooit te laat betaalde of niet melde dat het leegstond en verbruik Nihil was mogen ze de aanmaning kosten rekenen.

Dus heeft U alles goed en tijdig gemeld of achteraf dat het huis leeg stond?
Dit is een veel gemaakte fout bij huizen die te koop staan en niet snel verkocht worden.

Dus kijk eerst of U zich aan alle regels die bij de Nuon horen heeft voldaan, want U ging akkoord bij de levering met hun regels.

Re: NUON

Geplaatst: 22 mei 2010 23:44
door gerland
@stofzuigertje,

TS geeft nergens aan "dat het huis leeg stond"

Re: NUON

Geplaatst: 23 mei 2010 07:57
door elmo43
TS geeft nergens aan "dat het huis leeg stond"

En wat staat hier dan, er staat toch echt dat TS een jaar niet in huis is geweest en en geen gas en licht te hebben gebruikt:

Nu weer de NUON.
Een jaar niet in huis geweest. Geen warm water, geen gas(vewarming op 10) verbruikt en dus ook niet gekookt.
Bijbetalen 100 Euro bijna. Met veel moeite betaald.

Re: NUON

Geplaatst: 23 mei 2010 10:55
door richard1970
Ik was gewoon niet thuis omdat ik bij mijn vriendin was.
Dus ik was niet in het buitenland en kwam alleen af en toe thuis om de 2 planten water te geven.
Dat hoef ik naar mijn weten niet te melden.

Daarbij heb ik gewoon elke maand mijn maandpremie doorbetaald.
Een bedrag waarvan ik normaal nog geld terug krijg.
Nu heb ik geen gebruik gehad en moet ik bijbetalen omdat ze zeggen mijn meterstanden niet te hebben ontvangen.
Nu moet ik de meters fotograferen wat dus niet meer gaat.

Kortom...naar mijn weten heb ik niks fout gedaan en kan het nooit zo zijn dat ik over een jaar 100 EUR moest bijbetalen. Maar vervolgens ook nog eens 159 ERU bijbetalen over januari, februari en maart kan dus al helemaal niet.

Re: NUON

Geplaatst: 23 mei 2010 13:04
door VioletPrue
Misschien heel dom van mij, maar als u zo weinig thuis bent, heeft u vast een raampje of ventilatieroostertje open staan.
Als u de kachel op 10 graden heeft staan en het is buiten -12, zoals in januari (en ook in februari heeft het gevroren) nog al eens voorkwam, dan kan het zijn dat u moet bijbetalen.
En had u in die tijd apparaten in huis die stroom pakten?
Een koelkast, video, tv, vriezer, boiler etc.?
Wat was uw termijnbedrag?
Ook goed om te weten.
En als u bij de nieuwe bewoners aanbelt en netjes uitlegt wat er aan de hand is en dat u even een foto van de meters wil maken, werken ze misschien wel mee.
Eerst proberen, dan pas roepen dat het onmogelijk is.

Re: NUON

Geplaatst: 23 mei 2010 13:39
door richard1970
Ik zie allemaal verwijten insinuaties naar mij toe maar bijvoorbeeld nergens een antwoord op mijn vraag of het bedrag verhoogt mag worden tijdens een bezwaarprocedure.

Lijkt wel of iedereen hier bij de NUON werkt.

Dus nee...ik had geen enkele raam open en roosters had ik niet.
Ook al had ik alle ramen openstaan dan kan het nog niet want toen ik er woonde kreeg ik nog geld terug.
Alles stekkers waren er trouwens uit. Voorraadboiler had ik niet maar een doorstroomapparaat. En dan nog....als ik normaal geld terug krijg dan vewacht ik niet te hoeven bijbetalen als ik er niet was.

Tot slot....we hebben het over 159 EUR bijbetalen over januari, februari en maart.
Dat zijn 3 maanden waarin in niks verbruikt heb en de juiste meterstanden van heb doorgegeven. Nu zijn zij de meterstanden kwijt en rekenen mij een bedrag dat simpelweg NIET kan kloppen en daarbij een verhoging van 15 EUR tijdens de bezwaarprocedure.

Klopt gewoon niet dat is mij wel duidelijk.

Re: NUON

Geplaatst: 23 mei 2010 17:21
door stofzuigertje
Als de nieuwe bewoners frauderen met meterstanden zouden ze op jou kosten eerste jaar goedkoop kunnen zitten...

Als je de meterstanden doorgeeft, altijd zelf datum en standen opschrijven.
Een foto mag maar als ik het probeer, met flits lelijke vlek en zonder te donker en glimmende zwarte plaat waar ik mezelf als spiegel kan zien.

Verder is elke meter anders maar mij lukte het niet.

Re: NUON

Geplaatst: 23 mei 2010 17:48
door elmo43
Wellicht weten de nieuwe bewoners wat zijn aan standen hebben doorgegeven toen zij er kwamen wonen.
Dit zou je na kunnen vragen, of bij de verhuurder, dan weet je welke meterstand nuon gebruikt. :wink:

Re: NUON

Geplaatst: 23 mei 2010 18:21
door gerland
Ik zie allemaal verwijten insinuaties naar mij toe maar bijvoorbeeld nergens een antwoord op mijn vraag of het bedrag verhoogt mag worden tijdens een bezwaarprocedure.

Lijkt wel of iedereen hier bij de NUON werkt.
Als iemand hier onderbouwd zou aangeven dat Nuon deze kosten inderdaad mag doorrekenen, ook tijdens een bezwaarprocedure, zou u het dan kunnen laten om ook dan te insinueren dat deze persoon wel bij Nuon zal werken?

Of kunnen alleen posters die in hun bijdrage exact de door u gestelde vraag beantwoorden én inhoudelijk het door u gewenste antwoord geven ontsnappen aan uw absurde suggestie?

Re: NUON

Geplaatst: 23 mei 2010 19:50
door stofzuigertje
@ Richard 1970,

Ik en vermoedelijk andere ook gaan er nooit zomaar vanuit wie er gelijk heeft.
Zowel jij als de Nuon kunnen gelijk hebben dus soms lijkt het of we voor de Nuon werken maar gelukkig niet.

Vragen;

Heb je afgelopen periode toen je zelden thuis was tijdig de meterstanden doorgegeven of hadden ze geschat?

Heb je aan de Nuon op juiste manier de eind standen doorgegeven?

Als je de huidige bewoners vraagt, zijn die standen dan wel betrouwbaar?

Als je plotseling elders gaat wonen gaat de Nuon er vanuit dat het verbruik ongeveer gelijk bleef dus je had eerder moeten melden dat je verbruik lager is.

Als je niet tijdig melde dat het huis leeg stond zullen ze bij tekort betalen de incasso starten en die kosten stoppen is erg moeilijk bij dit soort bedrijven.
Dan moet jij aantonen dat zij fout zitten dus erg lastig.

En heb je de eindafrekening nog met de door hun gebruikte standen?
Als de standen hoger zijn dan die van nu door huidige bewoners kan je nog iets proberen maar zonder juiste standen en datum word het lastiger met graad dagen terug te rekenen.

Als zij niet gelijk gingen wonen maar eerst 1 maand behangen en zo zal het nog lastiger worden deze terug rekening te berekenen.
Kijk of je nog een kladje kunt vinden.

Re: NUON

Geplaatst: 23 mei 2010 22:04
door richard1970
stofzuigertje schreef:@ Richard 1970,
Heb je afgelopen periode toen je zelden thuis was tijdig de meterstanden doorgegeven of hadden ze geschat?
Zoals te lezen is, zijn de meterstanden doorgegeven, is de jaarafrekening betaald en komt er vervolgens een eindafrekening van 159 EUR bovenop de vaste maandlasten terwijl ik niks heb verbruikt heb.
stofzuigertje schreef:Heb je aan de Nuon op juiste manier de eind standen doorgegeven?
Ja dus. Ook na de verhuizing. Vervolgens zeggen ze niks te hebben ontvangen.
Ze zeggen geen nieuwe standen van de nieuwe bewoners te hebben ontvangen terwijl ook zij deze hebben doorgegeven.
Ik heb de nieuwe bewoners om de meterstanden gevraagd en ook deze doorgegeven aan NUON,
stofzuigertje schreef: Als je de huidige bewoners vraagt, zijn die standen dan wel betrouwbaar?
Nee, die zijn nooit betrouwbaar. Daarom heb ik de NUON verzocht om zelf de meterstanden op te (laten)nemen. De nieuwe bewoners kunnen tenslotte een toekomst-stand doorgeven. Als antwoord moest ik maar foto's maken in een huis waar ik niet meer woon!
Dat is de omgekeerde wereld. Vroeger werden de meterstanden ook opgenomen.
Daarbij is er straks niks meer te bewijzen want de nieuwe bewoners stoken al 2 maanden.
stofzuigertje schreef:Als je plotseling elders gaat wonen gaat de Nuon er vanuit dat het verbruik ongeveer gelijk bleef dus je had eerder moeten melden dat je verbruik lager is.
Totaal mee oneens. Ik betaal de maandelijkse rekening en als ik minder verbruik krijg ik terug. Ik hoef niemand te vertellen dat ik elders slaap....ook de NUON niet.
Het verbruik was al laag zoals ik al zei. Ik kreeg al altijd terug, dus als je over 3 maanden niet thuis ben dan kan het simpelweg niet zo zijn dat je 159 EUR moet bijbetalen. Gewoon natte vingerwerk of grove fouten of een ruwe schatting die nergens op gebaseerd is. En dan moet ik foto's maken? Dacht het niet...
stofzuigertje schreef:Als je niet tijdig melde dat het huis leeg stond zullen ze bij tekort betalen de incasso starten en die kosten stoppen is erg moeilijk bij dit soort bedrijven.
Dan moet jij aantonen dat zij fout zitten dus erg lastig.
Niet van toepassing dus.
stofzuigertje schreef:En heb je de eindafrekening nog met de door hun gebruikte standen?
Als de standen hoger zijn dan die van nu door huidige bewoners kan je nog iets proberen maar zonder juiste standen en datum word het lastiger met graad dagen terug te rekenen.
Als zij niet gelijk gingen wonen maar eerst 1 maand behangen en zo zal het nog lastiger worden deze terug rekening te berekenen.
Kijk of je nog een kladje kunt vinden.
Feit blijft dat ik niks verbruikt heb en dus ook niets zou hoeven bijbetalen.
Ze moeten zelf de meterstanden maar controleren en niet de fouten bij de consument in de schoenen schuiven.

Het lijkt me duidelijk dat het niet klopt, maar kunnen ze kosten verhogen tijdens een bezwaarprocedure?
Het gaat niet om veel geld maar om het principe.
Zo wacht ik nog op teveel betaald belastinggeld dat ze niet terug kunnen vinden en heb ik UPC rekeningen van een router met bijkomende aansluitkosten die niet besteld is, nooit ontvangen etc. Vervolgens moet je gaan bellen naar een duur telefoonnummer, verbinden ze je 7x door en moet je HUN fout zien uit te leggen en uiteindelijk wordt je poeslief verteld dat je moet betalen en er niet onderuit komt.
Niks besteld, niks ontvangen en toch niks kunnen doen, daar raak je toch pissig van!?

Gelukkig heb ik straks niks meer met de NUON en UPC te maken.
Gewoon legale diefstalpraktijken hier in Nijmegen.
De belastingdienst daar kan je helaas niet onderuit.

Re: NUON

Geplaatst: 25 mei 2010 00:05
door Shine
Ik begrijp even iets niet. Daarom resumeer ik even en verbeter mij waar ik fout zit!
U zegt een jaarafrekening gekregen te hebben.Mbt die jaarafrekening moest u bijbetalen. Te weten 100,-. Maar wat was dan ue maandelijkse temrijnbedrag tot aan die jaarafrekening?
Ten gevolge van die jaarafrekening, waar u bij moest betalen, zal u voor nieuw en herzien maandelijks termijnbedrag aangelagen worden. Dit bedrag hebt u nog gedurende de drie maanden na de jaarafrekening betaald. Wat was uw nieuwe termijnbedrag tgv die jaarfrekening ?

In de Nuon voorwaarden staat het volgende ten aanzien van wel/niet mogen verhogen: (heb het even opgezocht)
Artikel 14 Betaling:
5 De verplichting tot betaling wordt niet opgeheven of opgeschort door het indienen van bezwaren tegen de nota, tenzij een contractant die elektrische energie en/of gas uitsluitend voor huishoudelijke doeleinden van de leverancier afneemt, binnen de betalingstermijn bij de leverancier een bezwaarschrift indient, waarbij hij zijn bezwaren tegen de nota met redenen omkleedt. In dat
geval wordt de betalingsverplichting van de betrokken nota opgeschort totdat de leverancier op het bezwaarschrift heeft beslist.

Zie: http://www.nuon.nl/Images/Algemene%20vo ... -36270.pdf
Zoals ik het lees komt het er op neer dat belangrijk is wanneer u uw bezwaar hebt ingediend.
Is dit binnen de gestelde termijn gebeurd (dan mag Nuon niet verhogen):
U hebt uw bezwaar weliswaar met uw redenen omkleed, maar Nuon antwoord terug dat u het bewijs moet leveren. (de foto) Dat is de beslissing van Nuon op uw ingediend bezwaarschrift. Daarna vervalt dus die opschorting en zult u het bedrag binnen de gestelde termijn moeten voldoen. Doet u dat niet dàn gaat het proces van herinneringen, aanmaningen gevolgd door incasso van start.
Zie Betaalproces en termijnen:
http://www.nuon.nl/klantenservice/uw-ge ... /index.jsp
Hebt u uw bezwaar niet binnen de gestelde termijn ingediend, dan mag nuon wel verhogen.

Wat betreft de meterstanden:
Nieuwe bewoners zeggen wel vaker iets wat ze helaas dan toch niet hebben doorgegeven. Ik zou me daar dus niet al teveel aan vastklampen.
Wat u wel kunt doen en voor Nuon ook voldoende moet zijn als zijnde meterstanden bewijs is samen met de nieuwe bewoners een schrijven opstellen, waarin de meterstanden vermeld staan zoals u ze hebt opgenomen. Vermeld daarbij ook de datum van opname. Zorg dat u alsook de nieuwe bewoner dit schrijven ondertekent.
Door ondertekening van u én de nieuwe bewoner, geeft u beiden aan dat die standen inderdaad bij overdracht uit te lezen waren.
De nieuwe bewoner zou hier geen problemen mee moeten hebben omdat ik uit uw schrijven opmaak dat zij dezelfde meterstanden (voor u eindstanden, voor hun dus beginstanden) doorgegeven zouden hebben.

Wat ik helaas wel mis in uw verhaal is de vermelding van de meterstanden.
Klopten de meterstanden vermeld op uw jaarafrekening en, wat waren de meterstanden gehanteerd door Nuon op de eindfactuur en welke eindstanden had u opgenomen?