Pagina 1 van 1

mag/kan dit?

Geplaatst: 22 mei 2010 18:45
door dregelink
Mijn verzekeraar verplicht mij te gaan voor een ruitbreuk naar carglas of autotaalglas. Indien ik naar mijn eigen dealer ga moet ik bijna 70 euro meer betalen aan eigen risico.
Is dit een ongeoorloofde prijsafspraak cq concurentievervalsing?
dit is de tekst in de polis:
28.2.2. Indien aanspraak wordt gemaakt op de kosten
van vervanging van een ruit en deze vervanging
van de ruit door Carglass of Autotaalglas
plaatsvindt, geldt een eigen risico van € 67,50
per gebeurtenis.
Het telefoonnummer van Autotaalglas is
0800-0828, van Carglass 0800-0406.
28.2.3. Indien aanspraak wordt gemaakt op de kosten
van vervanging van een ruit en deze
vervanging door anderen dan door Carglass of
Autotaalglas plaatsvindt, geldt een eigen risico
van € 135,– per gebeurtenis

Re: mag/kan dit?

Geplaatst: 22 mei 2010 18:48
door seagoing racer2
Beste,

Dit is heel gebruikelijk en ook toegestaan, je krijgt immers alle schade vergoed.

Verzekeraars maken afspraken met schadeherstelbedrijven, en alleen als je naar die bedrijven toegaat, hoef je geen eigen risico te betalen.

Geldt zelfs dat je vaak je auto niet bij de dealer kan laten repareren maar dar je naar een speciaal adres toe moet.

Re: mag/kan dit?

Geplaatst: 22 mei 2010 22:29
door stofzuigertje
1 U mag een andere verzekeraar zoeken.

2 Door deze koppeling voorkomen ze dure aanbieders die soms extreem hoge prijzen rekenen of slechte reparaties uit voerden.

3 Door deze koppelverkoop hoeft het autoruit herstel bedrijf geen/minder reclame te maken.

Dus beslis zelf of U vrije keuze wilt en elders verzekeren of is deze zoveel voordeliger dat je zoals ik ook toch daar wilt blijven?
Verzekeraars die deze regels gebruiken zijn meestal voordeliger.
Net als de 2e hands onderdelen verplichting die mij 10% premie voordeel opleverde.

Re: mag/kan dit?

Geplaatst: 23 mei 2010 00:21
door gerland
Mijn verzekeraar verplicht mij te gaan voor een ruitbreuk naar carglas of autotaalglas
Dat de verzekeraar dat verplicht in geval van ruitbreuk is niet pas iets van dit moment.
Zoals u al aangeeft staat het in de polisvoorwaarden, waarmee u hebt ingestemd bij het aangaan van de verzekering.
Is dit een ongeoorloofde prijsafspraak cq concurentievervalsing?
Dat is het zeker niet. De prijs wordt immers niet kunstmatig hoog gehouden. Integendeel. Er wordt scherp onderhandeld om goedkoper uit te zijn. Als verzekerde bent u overigens geen partij in deze afspraak. U profiteert er wel van.

Verder sluit ik mij aan bij seagoing racer2 en stofzuigertje.

Re: mag/kan dit?

Geplaatst: 23 mei 2010 10:33
door stofzuigertje
Naast bestaande voorwaarden word het door sommige nu pas aangepast.
Univé is nu bezig dit ook te regelen....
Dus bij aanpassing voorwaarden mag U zonder opzegtermijn weg gaan.
Dus elders verzekeren is bij aanpassen voorwaarden toegestaan zonder opzegtermijnen die normaal gelden!

Dit staat ook bij Univé in de voorwaarden.
Dus zowel bij prijsverhogingen als aanpassing voorwaarden in Uw nadeel.

Re: mag/kan dit?

Geplaatst: 25 mei 2010 17:45
door testcase
@dregelink

Ik kan uw redenatie over oneerlijke concurrentie niet volgen, natuurlijk is dit geoorloofd.

Re: mag/kan dit?

Geplaatst: 26 mei 2010 14:44
door Hyram
Veel autodealers zijn bereid het verschil u onderhands te crediteren. Ruitvervanging met klaar terwijl u wacht, ben ik niet zo'n voorstander van. De kit dient vaak enkele uren uit te harden. Er meteen mee wegrijden levert op termijn nog wel eens lekkages en roest op.