naam op tickets Ryanair
Geplaatst: 24 mei 2010 15:38
Op 19 mei had ik een vlucht geboekt voor een zakelijke trip naar Madrid vanaf Charleroi. Ik deed de boeking ook voor mijn gasten en vroeg hen voor het inchecken hun paspoortgegevens. ik kreeg alle relevante gegevens en ben er van uitgegaan dat deze gegevens volledig correspondeerden met die op het paspoort. Bij het uitprinten van de tickets constateerde ik dat er bij mijn eigen naam een letter ontbrak. Ik heb Ryanair gebeld en gevraagd of dat een probleem zou opleveren. Het antwoord was geruststellend: er zouden bij kleine afwijkingen geen problemen kunnen ontstaan. Aangekomen op het vliegveld wilden wij de bagage afgeven en van mijn 3 gasten weigerde men de bagage in ontvangst te nemen omdat de namen in de paspoorten afweken van de namen op de tickets. Bij een loket met daarachter een ronduit onbeschofte man werd duidelijk gemaakt dat de enige oplossing om mee te kunnen was om nieuwe tickets te kopen tegen vol tarief: een retour EUR 370,12 per persoon, dat is dus 1.110,36 schade in totaal. De erbij geroepen duty manager gaf ons op een zeer arrogante wijze te verstaan dat het ons probleem was. Er was geen enkele employee van Ryanair zelf op het vliegveld aanwezig, Ryanair was niet telefonisch te bereiken. We hadden zakelijk gezien geen andere keuze dan de extra kosten te nemen en nieuwe tickets te boeken. bij thuiskomst heb ik de algemene voorwaarden nog eens goed gelezen. Daaruit blijkt dat de wijziging in gegevens nog gemaakt zou kunnen worden tot 4 uur voor de vlucht. Dan zit je dus in de auto op weg naar Charleroi. Pas op hert vliegveld blijkt de fout. inderdaad is in de voorwaarden aangegeven dat de gegevens op de boarding pas exact moeten overeenkomen met die op het paspoort. Die van mij kwamen ook niet exact overeen, maar ik werd wel geaccepteerd. Dat men extra kosten rekent n.a.v. deze fout kan ik mee leven. Zelfs een op zichzelf absurd bedrag van EUR 150 per ticket zou ik zonder morren hebben geaccepteerd, omdat we nu eenmaal de voorwaarden niet exact hebben nageleefd. Maar tegen het hoogste tarief 3 nieuwe tickets boeken is absurd. Gezien het grote aantal mensen dat we die morgen dezelfde exercitie hebben zien maken, moet dit voor Ryanair een aantrekkelijke bron van extra inkomsten zijn. Hoezo budget vliegen?! Ik ben de mening toegedaan dat de voorwaarden opzettelijk zo in elkaar zijn gezet. Het dient geen enkel doel, maar ze lopen er goed van binnen. Als er geen redelijke tegemoetkoming door Ryanair wordt aangeboden, vlieg ik nooit meer met Ryanair en zal ik iedereen die het wil horen hetzelfde aanraden.
Ik zou een kleine opslag voor het maken van deze administratieve fout redelijk vinden, bijvoorbeeld EUR 50 per ticket. ik vind een redelijke oplossing dat ik een bedrag van EUR 960,30 op mijn rekening teruggestort krijg. Maar wat mij betreft is zelfs de opslag van EUR 150 per ticket bespreekbaar, waarmee ik dan een terugbetaling van EUR 660,36 zou moeten krijgen.
Ik zou een kleine opslag voor het maken van deze administratieve fout redelijk vinden, bijvoorbeeld EUR 50 per ticket. ik vind een redelijke oplossing dat ik een bedrag van EUR 960,30 op mijn rekening teruggestort krijg. Maar wat mij betreft is zelfs de opslag van EUR 150 per ticket bespreekbaar, waarmee ik dan een terugbetaling van EUR 660,36 zou moeten krijgen.