LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] woz waarde taxateur. HELP!!
-
woz waarde taxateur. HELP!!
Beste allemaal,
ik heb een vraag over woz taxateurs.
Moeten woz taxateurs hun woz waarde taxatie geheim te houden?
Stel een taxateur geeft iemand de gegevens van de woz waarde van heel veel woningen/bedrijven. Wat gebeurd er dan met de taxateur en het het taxatiebureau? Of zijn deze gegevens gewoon openbaar? Het gaat om een taxatiebureau die door de gemeente wordt ingehuurd om panden te taxeren, is dit vertrouwelijk?
Graag jullie antwoord.
ik heb een vraag over woz taxateurs.
Moeten woz taxateurs hun woz waarde taxatie geheim te houden?
Stel een taxateur geeft iemand de gegevens van de woz waarde van heel veel woningen/bedrijven. Wat gebeurd er dan met de taxateur en het het taxatiebureau? Of zijn deze gegevens gewoon openbaar? Het gaat om een taxatiebureau die door de gemeente wordt ingehuurd om panden te taxeren, is dit vertrouwelijk?
Graag jullie antwoord.
Re: woz waarde taxateur. HELP!!
WOZ-waarden zijn niet openbaar. De waarde wordt door de gemeente vastgesteld en dient als basis voor de onroerende-zaakbelasting en soms ook voor de rioolheffing. De gemeente is wettelijk verplicht om de waarde door te geven aan het Rijk en aan het waterschap. Zij hebben die informatie nodig voor hun eigen belastingheffing. De waarde wordt door middel van een voor bezwaar vatbare beschikking meededeeld aan de eigenaar. Verder kunnen andere belanghebbenden aan de gemeente een waardebeschikking vragen.
Een taxatiebureau dat in opdracht van de gemeente dergelijke taxaties verricht, heeft wettelijke geheimhoudingsplicht en mag de gegevens niet voor eigen gebruik aanwenden of aan derden verstrekken.
Er zijn wel plannen om de gegevens op verzoek breder te verstrekken. Gedacht wordt aan beroepshalve betrokkenen bij de verkoop van een pand, zoals bijvoorbeeld notarissen, hypotheekverstrekkers en verzekeraars. Deze maatregel is aangekondigd in de brief aan de Tweede Kamer van 19 maart 2009.
Een taxatiebureau dat in opdracht van de gemeente dergelijke taxaties verricht, heeft wettelijke geheimhoudingsplicht en mag de gegevens niet voor eigen gebruik aanwenden of aan derden verstrekken.
Er zijn wel plannen om de gegevens op verzoek breder te verstrekken. Gedacht wordt aan beroepshalve betrokkenen bij de verkoop van een pand, zoals bijvoorbeeld notarissen, hypotheekverstrekkers en verzekeraars. Deze maatregel is aangekondigd in de brief aan de Tweede Kamer van 19 maart 2009.
Bij benadering kun je kijken tegen betaling waarvoor huizen vermoedelijk gekocht zijn
https://kadaster-on-line.kadaster.nl/na.asp
en dan op koopsommen:
(pc hoofdstraat gekozen als voorbeeld)
Dus meer informatie is tegen betaling voor eenieder beschikbaar.
Zo geheim is uw woonhuiswaarde niet.....
en dan op koopsommen:
(pc hoofdstraat gekozen als voorbeeld)
Dus meer informatie is tegen betaling voor eenieder beschikbaar.
Zo geheim is uw woonhuiswaarde niet.....
-
Dankje, Stel iemand heeft deze gegevens in bezit van 3 gemeentes, wat kan er dan met het taxatiebureau of de taxateur gebeuren? Kan hij hierdoor zijn baan kwijt raken? Neem niet aan dat de gemeente zoiets op prijs stelt toch?
Het gaat hier om woonhuizen en bedrijfspanden.
Het gaat hier om woonhuizen en bedrijfspanden.
Antwoord staat hier alpriewjet schreef:WOZ-waarden zijn niet openbaar. De waarde wordt door de gemeente vastgesteld en dient als basis voor de onroerende-zaakbelasting en soms ook voor de rioolheffing. De gemeente is wettelijk verplicht om de waarde door te geven aan het Rijk en aan het waterschap. Zij hebben die informatie nodig voor hun eigen belastingheffing. De waarde wordt door middel van een voor bezwaar vatbare beschikking meededeeld aan de eigenaar. Verder kunnen andere belanghebbenden aan de gemeente een waardebeschikking vragen.
-
Ze hebben dus geheimhoudingsplicht.
Ben benieuwd of iemand weet wat er gebeurd als dit uit zou komen?
Wat zal er gebeuren, baan op het spel of een waarschuwing?
Of zal het taxatiebureau geen opdrachten meer krijgen van de gemeente of wordt alleen de taxateur op het matje geroepen of moet ik dan denken aan ontslag?
Ik kan dit namelijk nergens vinden op internet en ben zeer benieuwd.
Ben benieuwd of iemand weet wat er gebeurd als dit uit zou komen?
Of zal het taxatiebureau geen opdrachten meer krijgen van de gemeente of wordt alleen de taxateur op het matje geroepen of moet ik dan denken aan ontslag?
Ik kan dit namelijk nergens vinden op internet en ben zeer benieuwd.
De belastingwetgeving kwalificeert schending van de geheimhoudingsplicht in elk geval als een strafbaar feit. Justitie komt er dus zeker aan te pas voor degene die de ovetrtreding heeft gepleegd. Het taxatiebureau zal waarschijnlijk geen opdrachten meer krijgen. De justitiële sanctie voor de lekkende taxateur kan ik niet zo snel bedenken. In mijn jeugd was detentie waarbij je brood met spinnen en punaises te eten kreeg in elk geval een afschrikwekkend vooruitzicht.Ben benieuwd of iemand weet wat er gebeurd als dit uit zou komen?
Terechte vraag, alleen kan ik het ook niet bevroeden. Wellicht is de TS de lekkende taxateur, gezien de vraag over eventueel ontslag.En waarom open je dan twee topic"s?
Laatst gewijzigd door priewjet op 28 mei 2010 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Omdat het misschien om de Ts gaat ?bayer113 schreef:En waarom open je dan twee topic"s?
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 17&t=82390
Misschien zlef geheimhoudingsplicht geschonden.
Als zoiets uitkomt is.. wat ligt hier achter:
financieel gewin
3e partij bevoordelen
.....
Als het u om uzelf gaat, en u heeft per ongeluk de geheimshoudingplicht geschonden en u weet dit, en u meldt dit niet is dit tevens strafbaar ( op de hoogte zijn van een strafbaar feit).
Gaat het om een ander dan u zelf: op de hoogte zijn van een strafbaar feit....
@puck15
We denken hetzelfde........
Alleen was je sneller met je reactiepriewjet schreef:@puck15
Sommige vragen zijn op het eerste gezicht niet zo lastig te beantwoorden
En samen komen we een heel end!!Alleen was je sneller met je reactie
Sommige vragen zijn op het eerste gezicht niet zo lastig te beantwoorden
-
Snap dat jullie nu denken dat ik het misschien wel ben maar het gaat hier om iemand anders die ik ken.
Weet niet zo goed wat ik hiermee moet doen.
Naar wie ik hiermee naartoe moet gaan.
Pfff maar als er justitie bij te pas komt vind ik dat ook wel weer een beetje zielig!
Hmmm of toch niet
En waarom ik 2 topics geopend heb is omdat ik niet wist of ik het bij de goede had gezet, ik ben nieuw hier, forgive me
Jeetje, kan de persoon in kwestie hier echt de bak in voor gaan??
Pfff maar als er justitie bij te pas komt vind ik dat ook wel weer een beetje zielig!
Hmmm of toch niet
En waarom ik 2 topics geopend heb is omdat ik niet wist of ik het bij de goede had gezet, ik ben nieuw hier, forgive me
Kennelijk prangt het onderwerp u, dus moet u niet vervelend vinden als u goede antwoorden krijgt. Om duidelijkheid te scheppen is het wellicht raadzaam om te vertellen waarom u de vraag stelt en of u wellicht direct betrokken bent.
Forgiven en forgottenanoniem222 schreef:Snap dat jullie nu denken dat ik het misschien wel ben maar het gaat hier om iemand anders die ik ken.
Hmmm of toch niet
Als het om een strafbaar feit gaat:
- kunt u het voor zich houden ( tja.... , stel dan niet de vraag)
- zoek eens op klokkeluiders
- kunt u aangifte doen
U doet aangifte van een vermoedelijk strafbaar feit ( het is immers pas strafbaar indien zo gekwalificeerd door de Ovj - officier van justitie of diens plaatsvervanger), aangifte door u, kwalificeerbaar als...
- is de geheimplicht opzettelijk geschonden?
- financieel gewin?
- ........?
Aangezien veel informatie al via het kadaster beschikbaar is, wat denkt u zelf?
Als u bezwaar maakt tegen uw beschikking, krijgt u informatie als vergelijking.
Het zijn geem staatsgeheimen, meer schending etiqeute branche als het door het taxatieburo is gebeurd en vertrouwensbreuk.
Uiteraard moet u bovenstaande wel feitelijk kunnen aantonen, zoniet loopt u het risico aanspraak laster
-
Ik heb die gegevens dus ben zeker betrokken. Het gaat hier namelijk niet om 1 object maar om 10.000 objecten. (woonhuizen en bedrijfspanden).
Ik weet gewoon niet zo goed wat ik hiermee moet en wat ik de persoon in kwestie aan zou kunnen doen?
Daarom die vraag.
Ben gewoon benieuwd wat er zal gebeuren. Ik had het idee dat de persoon in kwestie dit soort informatie niet aan mij had mogen geven en wilde dit graag zeker weten. En waar ik ermee naartoe moet gaan wil ik dit bekend maken, gemeente of politie?
Ik weet gewoon niet zo goed wat ik hiermee moet en wat ik de persoon in kwestie aan zou kunnen doen?
Daarom die vraag.
Ben gewoon benieuwd wat er zal gebeuren. Ik had het idee dat de persoon in kwestie dit soort informatie niet aan mij had mogen geven en wilde dit graag zeker weten. En waar ik ermee naartoe moet gaan wil ik dit bekend maken, gemeente of politie?
-
Oh en het gaat hier niet om een financieel gewin.
Degene die de gegevens aan u heeft verstrekt, zit dus duidelijk fout. En wat u zelf betreft vraag ik me af waarom u ze heeft geaccepteerd. Wat moet je er mee als je er niks aan hebt?
Over wat te doen kunt u het beste te rade gaan bij de Waarderingskamer. Die is wettelijk belast met het toezicht op de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken. De wijze waarop met gegevens wordt omgegaan valt daar ook onder.
Op http://www.waarderingskamer.nl/default.aspx?sec=contact kunt u uw vraag kwijt. Bellen kan natuurlijk ook.
Over wat te doen kunt u het beste te rade gaan bij de Waarderingskamer. Die is wettelijk belast met het toezicht op de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken. De wijze waarop met gegevens wordt omgegaan valt daar ook onder.
Op http://www.waarderingskamer.nl/default.aspx?sec=contact kunt u uw vraag kwijt. Bellen kan natuurlijk ook.
-
Het blijft niet alleen bij dit.
Hij heeft me ook de omzet verteld van een bepaald bedrijf. Zoiets mag gewoon niet. Nou ja aangenomen, hij heeft ze bij mij op de laptop gezet en ben daar pas achtergekomen. Terwijl hij een laptop heeft van het werk waar hij dat mooi op kan doen. Hij heeft me ook weleens laten werken met dat programma waar je woz waardes waardeerd terwijl ik geen taxateur ben.
Thanks voor je reactie en zal eens op de website kijken.
Hij heeft me ook de omzet verteld van een bepaald bedrijf. Zoiets mag gewoon niet. Nou ja aangenomen, hij heeft ze bij mij op de laptop gezet en ben daar pas achtergekomen. Terwijl hij een laptop heeft van het werk waar hij dat mooi op kan doen. Hij heeft me ook weleens laten werken met dat programma waar je woz waardes waardeerd terwijl ik geen taxateur ben.
Thanks voor je reactie en zal eens op de website kijken.
WOZ waardes is met de laatste periode van waardedalingen erg realtief. ik weet niet hoe oud de gegevens zijn maar die zijn zeer waarschijnlijk achterhaald inmiddels? Of zijn ze heel recent?
De gemeente waar ik woon hanteert heel slim de verkoopwaarde als basis, is de WOZ waarde toen wij in 2004 kochten gelijk op aangepast, kan je ook niets tegen doen.
De gemeente waar het zakelijk pand staat is wat dommer, hanteert nog steeds een al jaren niet aangepaste WOZ waarde van ik weet niet hoe oud, het pand is inmiddels zelfs in deze markt zeker het dubbele waard. Zitten ondanks allerlei regeltjes en voorschriften dus erg verschil tussen hoe gemeentes er zelf mee omgaan. Denk ook dat schade uit lekken van deze gegevens erg relatief zal zijn. ik zou ook niet weten hoe iemand zelf financieel gewin kan halen uit lekken ervan?
De gemeente waar ik woon hanteert heel slim de verkoopwaarde als basis, is de WOZ waarde toen wij in 2004 kochten gelijk op aangepast, kan je ook niets tegen doen.
De gemeente waar het zakelijk pand staat is wat dommer, hanteert nog steeds een al jaren niet aangepaste WOZ waarde van ik weet niet hoe oud, het pand is inmiddels zelfs in deze markt zeker het dubbele waard. Zitten ondanks allerlei regeltjes en voorschriften dus erg verschil tussen hoe gemeentes er zelf mee omgaan. Denk ook dat schade uit lekken van deze gegevens erg relatief zal zijn. ik zou ook niet weten hoe iemand zelf financieel gewin kan halen uit lekken ervan?