LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] aegon woekerpolis
aegon woekerpolis
Na 15 jaar loopt de spaarbeurs af die ik heb afgesloten toen mijn zoon 1 jaar was. De spaar beurs is belegd in een mixed fonds en Aegon wil alleen uitbetalen op mijn zoon (een puber van 16 jaar!). Wij hebben 25 euro per maand ingelegd en krijgen nu de minimale teruggave. Hij loopt 1 maart af, ik krijg gegarandeerd 4080 uitgekeerd, ze willen mij niet vertellen hoeveel het daadwerkelijk is per 1 maart. Als ik teken en alles opstuur vervallen al mijn rechten, hoe zit het met woekerpolis, mogen ze alleen op naam van mijn zoon uitbetalen, er is nooit iets ingevuld op het originele formulier. Ik heb al meerdere keren gebeld maar het blijft vaag. Als ik zeg dat ik het niet vertrouw omdat ze met een spaarbeurs belegd hebben in een risico fonds krijg ik een ontwijkend antwoord. Al met al vertrouw ik het dus niet en weet even niet wat te doen. Hoor graag jullie reacties.
Na bovenstaande heb ik Aegon een brief gestuurd, uitgedraaid bij stichting woekerpolis.
Ik heb in middels een stuitingsbrief gestuurd en bericht van de Aegon gekregen dat ze nergens mee akkoord gaan. Ze zeggen dat ze zich niet kunnen vinden in onze gestelde vorderingen en er dus niet verder op in gaan. Ze blijven me maar brieven sturen dat ik moet tekenen voor uitbetaling en tevens afstand doe van alles. Ik kan er dus niet meer op terug komen . Verder zeggen ze in 2011 te weten hoe het zit met de kosten maximering maar dan hebben ze mij alles al uitbetaald en heb ik overal afstand van moeten doen. Wat nu te doen? Me aangemeld mij stichting woekerpolis maar die reageren ook niet.
Na bovenstaande heb ik Aegon een brief gestuurd, uitgedraaid bij stichting woekerpolis.
Ik heb in middels een stuitingsbrief gestuurd en bericht van de Aegon gekregen dat ze nergens mee akkoord gaan. Ze zeggen dat ze zich niet kunnen vinden in onze gestelde vorderingen en er dus niet verder op in gaan. Ze blijven me maar brieven sturen dat ik moet tekenen voor uitbetaling en tevens afstand doe van alles. Ik kan er dus niet meer op terug komen . Verder zeggen ze in 2011 te weten hoe het zit met de kosten maximering maar dan hebben ze mij alles al uitbetaald en heb ik overal afstand van moeten doen. Wat nu te doen? Me aangemeld mij stichting woekerpolis maar die reageren ook niet.
-
Re: aegon woekerpolis
Heeft u alle stappen al doorlopen, die vermeld staan op bijvoorbeeld:dewitklee schreef:Na 15 jaar loopt de spaarbeurs af die ik heb afgesloten toen mijn zoon 1 jaar was. De spaar beurs is belegd in een mixed fonds en Aegon wil alleen uitbetalen op mijn zoon (een puber van 16 jaar!). Wij hebben 25 euro per maand ingelegd en krijgen nu de minimale teruggave. Hij loopt 1 maart af, ik krijg gegarandeerd 4080 uitgekeerd, ze willen mij niet vertellen hoeveel het daadwerkelijk is per 1 maart. Als ik teken en alles opstuur vervallen al mijn rechten, hoe zit het met woekerpolis, mogen ze alleen op naam van mijn zoon uitbetalen, er is nooit iets ingevuld op het originele formulier. Ik heb al meerdere keren gebeld maar het blijft vaag. Als ik zeg dat ik het niet vertrouw omdat ze met een spaarbeurs belegd hebben in een risico fonds krijg ik een ontwijkend antwoord. Al met al vertrouw ik het dus niet en weet even niet wat te doen. Hoor graag jullie reacties.
https://www.woekerpolisclaim.nl/algemene_info.php (alleen de punten 1 t/m 6)
Vaklt uw polis onder deze regeling?
https://www.woekerpolisclaim.nl/regelin ... eg_kas.php
Wellicht kunt wat preciezer benoemen wat in uw geval de 'woekerschade' is.
Op 1 aspect wellicht al een opmerking: ja, begunstigde zoon is jong, maar besef wel dat hij niet of nauwelijks belasting verschuldigd is (tenzij hele grote verdiensten) en u toch altijd meer dan hij.
Mij ging het in een vergelijkbaar geval (SNS Reaal Multifacet) er nu juist om, om juist die fiscale reden, begunstiging te wijziging in die van (studerend) kind. Die wijziging was mogelijk bij polissen 'oud regime' van voor oktober 1990, daarna niet meer.
Als u echt de woekerschade wilt aanvechten, zijn op diverse subfora al veel (algemene, ook op uw polis van toepassing zijnde) aanwijzingen gegeven. Lees daarvoor de actieve fora van laatste 3 maanden maar na.
Als eerste de bijdragen van juwita.
Aegon zal u in ieder geval tijdig een bindende offerte moeten sturen. Als het om een kapitaal met lijfrenteverplichting gaat, kunt u desgewenst ook verwisselen van aanbieder (maar toen ik van SNS kwam, was Aegon juist de gunstigste aanbieder).
Kortom, eerst even vaststellen over welke woekerpolisvariant we hier precies spreken. Andere Aegon gedupeerden weten dat natuurlijk meteen, maar veel reacties blijkt u op deze fora niet te hoeven verwachten.
NB Uiteraard nooit iets tekenen waarin expliciet vermeld staat dat u "afstand doet" (van wat precies?).
Hen een brief schrijven dat u een bindende offerte wenst te ontvangen die voldoet aan de informatievoorschriften van het Verbond van verzekeraars.
-
De uitkering wordt gedaan aan de begunstigde op het polisblad. Dit zult u toch wel hebben ontvangen? Dat heeft niks met woekerpolissen te maken des te meer met het burgerlijk recht. Tot aan de 18e verjaardag van uw zoon kunt u de gelden blokkeren. Houdt er rekening mee dat indien u de gelden op uw eigen rekening doorstort u in feite een strafbare handeling verricht omdat vervreemden van vermogensbestanddelen van een minderjarige is onderworpen aan de goedkeuring van de kantonrechter. Uw zoon kan dan op 18e verjaardag verlangen dat u rekenschap aflegt over waar het geld is gebleven. Dit kan tot gevolg hebben dat u het geld moet vergoeden.dewitklee schreef:Na 15 jaar loopt de spaarbeurs af die ik heb afgesloten toen mijn zoon 1 jaar was. De spaar beurs is belegd in een mixed fonds en Aegon wil alleen uitbetalen op mijn zoon (een puber van 16 jaar!). Wij hebben 25 euro per maand ingelegd en krijgen nu de minimale teruggave. Hij loopt 1 maart af, ik krijg gegarandeerd 4080 uitgekeerd, ze willen mij niet vertellen hoeveel het daadwerkelijk is per 1 maart. Als ik teken en alles opstuur vervallen al mijn rechten, hoe zit het met woekerpolis, mogen ze alleen op naam van mijn zoon uitbetalen, er is nooit iets ingevuld op het originele formulier. Ik heb al meerdere keren gebeld maar het blijft vaag. Als ik zeg dat ik het niet vertrouw omdat ze met een spaarbeurs belegd hebben in een risico fonds krijg ik een ontwijkend antwoord. Al met al vertrouw ik het dus niet en weet even niet wat te doen. Hoor graag jullie reacties.
Mijn advies: laat het geld uitkeren op een geblokkeerde rekening ten namen van uw zoon.
Tenzij u uiteraard de (kruis)weg van Van Rossum wilt lopen. Dan blijft het geld vooralsnog bij Aegon en zal de rechter uitmaken of u voor een compensatie in aanmerking komt.
NB: Van Rossum reageer niet op mij, enkel op TS
Beste Dewitklee,
Het product ''Spaarbeurs'' van Aegon is in feite een kloon van het product ''Koersplan'' van Aegon. Over dit Koersplan loopt een kansrijke (collectieve) rechtszaak tegen Aegon, gevoerd door de Stichting Koersplan de Weg Kwijt (zie: www.koersplandwegkwijt.nl) Er loopt, voorzover mij bekend, (nog) geen (collectieve) rechtszaak over het product ''Spaarbeurs''.
De reacties van Aegon op uw brieven, lijken mij STANDAARDreacties, bedoeld om u in verwarring te brengen. De opmerkingen van ''Fiscaaljurist'' zijn correct, maar betreffen de fiscale elementen en niet zozeer de woekerpolisaspecten van dit ''Spaarbeurs'' wanproduct.
Het product ''Spaarbeurs'' van Aegon is in feite een kloon van het product ''Koersplan'' van Aegon. Over dit Koersplan loopt een kansrijke (collectieve) rechtszaak tegen Aegon, gevoerd door de Stichting Koersplan de Weg Kwijt (zie: www.koersplandwegkwijt.nl) Er loopt, voorzover mij bekend, (nog) geen (collectieve) rechtszaak over het product ''Spaarbeurs''.
De reacties van Aegon op uw brieven, lijken mij STANDAARDreacties, bedoeld om u in verwarring te brengen. De opmerkingen van ''Fiscaaljurist'' zijn correct, maar betreffen de fiscale elementen en niet zozeer de woekerpolisaspecten van dit ''Spaarbeurs'' wanproduct.
-
Je hebt helemaal gelijk ik heb op de eerste alinea van het verhaal van TS gereageerd. Van R heeft de tweede alinea voor zijn rekening genomen. Aan TS of hij het woekercirsus wil ingaanjuwita schreef:Beste Dewitklee,
Het product ''Spaarbeurs'' van Aegon is in feite een kloon van het product ''Koersplan'' van Aegon. Over dit Koersplan loopt een kansrijke (collectieve) rechtszaak tegen Aegon, gevoerd door de Stichting Koersplan de Weg Kwijt (zie: http://www.koersplandwegkwijt.nl) Er loopt, voorzover mij bekend, (nog) geen (collectieve) rechtszaak over het product ''Spaarbeurs''.
-
Dat klinkt al weer beter dan:FiscaalJurist schreef:
Je hebt helemaal gelijk ik heb op de eerste alinea van het verhaal van TS gereageerd. Van R heeft de tweede alinea voor zijn rekening genomen. Aan TS of hij het woekercirsus wil ingaan
Ikzelf kan herhalen:FiscaalJurist schreef: Tenzij u uiteraard de (kruis)weg van Van Rossum wilt lopen. Dan blijft het geld vooralsnog bij Aegon en zal de rechter uitmaken of u voor een compensatie in aanmerking komt.
Kortom, eerst even vaststellen over welke woekerpolisvariant we hier precies spreken. Andere Aegon gedupeerden weten dat natuurlijk meteen, maar veel reacties (naschrift: van Aegon gedupeerden zelf) blijkt u op deze fora niet te hoeven verwachten.
NB Uiteraard nooit iets tekenen waarin expliciet vermeld staat dat u "afstand doet" (van wat precies?).
Hen een brief schrijven dat u een bindende offerte wenst te ontvangen die voldoet aan de informatievoorschriften van het Verbond van verzekeraars.
De spaarbeurs van Aegon is een door de AFM onderzochte beleggingsverzekering/ woekerpolis. (zie http://www.afm.nl , klik op consumenten, dan op beleggingsverzekeringen, dan op feitenonderziek en dan op check je eigen polis. In het keuzemenu bij maatschappij klikken op Aegon en dan bij producten op spaarbeurs)
De AFM heeft 6 varianten onderzocht. Het gaat om de factsheets no 16 t/m 21.
Uit het ondrzoek blijkt dat dat de kosten verzekeraar/tussenpersoon , afhankelijk van de variant, varieren tussen de 1.73% en 2.36% als percentage jaarkostenafslag. Dit houdt in dat dit product niet in aanmerking komt voor kostencompensatie volgens de schikking met verliespolis en woekerpolisclaim.
Uit het onderzoek blijkt echter ook dat een overlijdingsrisicoverzekering veel geld weghaalt, nl. 0.63% - 1.24% als jaarkostenafslag. De AFM heeft haar onderzoek alleen gedaan voor positieve rendementen van 6% - 8%.
Bij negatieve rendementen gaat de premie voor deze verzekering aanzienlijk omhoog en worden er veel beleggingseenheden/participaties uit de beleggingspot gehaald. Hierover is de polishouder niet ingelicht. Dit is ook zo bij het product "Koersplan". Tegen dit product wordt in de huidige periode een redelijk succesvolle juridische procedure gevolgd door de stichting "koersplan de weg kwijt". ( zie http://www.koersplandewegkwijt.nl ) Op 20 juni a.s. is er een vervolguitspraak.
Het is heel goed mogelijk dat de polishouders van de spaarbeurs kunnen profiteren vam de jurispredentie over het koersplan.
Het is goed dat er een stuitingsbrief is verstuurd. Ik zou nog een klachtbrief versturen over de slechte resultaten, geld bewaren in een oude sok was beter geweest, de hoge kostenverrekening en de onduidelijke verrekening van OVR-premie.
Verder zou ik niets tekenen maar wel eisen dat Aegon de € 4080 uitkeert. Dat is Aegon verplicht en het is niet verplicht om te tekenen voor kwijting en afstand doen van rechten.
Succes en met vriendelijke groet, A.Wever
De AFM heeft 6 varianten onderzocht. Het gaat om de factsheets no 16 t/m 21.
Uit het ondrzoek blijkt dat dat de kosten verzekeraar/tussenpersoon , afhankelijk van de variant, varieren tussen de 1.73% en 2.36% als percentage jaarkostenafslag. Dit houdt in dat dit product niet in aanmerking komt voor kostencompensatie volgens de schikking met verliespolis en woekerpolisclaim.
Uit het onderzoek blijkt echter ook dat een overlijdingsrisicoverzekering veel geld weghaalt, nl. 0.63% - 1.24% als jaarkostenafslag. De AFM heeft haar onderzoek alleen gedaan voor positieve rendementen van 6% - 8%.
Bij negatieve rendementen gaat de premie voor deze verzekering aanzienlijk omhoog en worden er veel beleggingseenheden/participaties uit de beleggingspot gehaald. Hierover is de polishouder niet ingelicht. Dit is ook zo bij het product "Koersplan". Tegen dit product wordt in de huidige periode een redelijk succesvolle juridische procedure gevolgd door de stichting "koersplan de weg kwijt". ( zie http://www.koersplandewegkwijt.nl ) Op 20 juni a.s. is er een vervolguitspraak.
Het is heel goed mogelijk dat de polishouders van de spaarbeurs kunnen profiteren vam de jurispredentie over het koersplan.
Het is goed dat er een stuitingsbrief is verstuurd. Ik zou nog een klachtbrief versturen over de slechte resultaten, geld bewaren in een oude sok was beter geweest, de hoge kostenverrekening en de onduidelijke verrekening van OVR-premie.
Verder zou ik niets tekenen maar wel eisen dat Aegon de € 4080 uitkeert. Dat is Aegon verplicht en het is niet verplicht om te tekenen voor kwijting en afstand doen van rechten.
Succes en met vriendelijke groet, A.Wever
-
80 miljoen is een schijntje t.o.v. hetgeen die oplichters van Aegon verdiend hebben met hun woekerpolissen. en dan heb ik het nog niet over legio lease waarmee ze honderdduizenden mensen een oor aangenaaid hebben.AEGON akkoord over schrijnende gevallen
AEGON en Stichting Woekerpolis Claim tekenen vandaag een akkoord over de uitwerking van de woekerpoliscompensatie voor schrijnende gevallen. Vanaf september kan er een beroep worden gedaan op deze regeling.
AEGON heeft maximaal €80 miljoen beschikbaar voor polishouders die in de problemen zijn geraakt, bijvoorbeeld mensen die onvrijwillig hun polis hebben moeten beëindigen door werkeloosheid of arbeidsongeschiktheid
AEGON is de eerste verzekeraar die een volledig akkoord heeft bereikt in de compensatieregeling.
Radar liet zien dat er nog steeds veel vraagtekens zijn bij deze regeling. Is er wel altijd sprake van echte compensatie? Radar ontdekt dat in bepaalde gevallen verzekeraars nog steeds een grote hap nemen uit de spaarpot van de consument.
Aegon zou beter iets aan hun imago kunnen doen door nou eens echt schoon schip te maken. De vele gelden aan reclame en sponsoring (alleen ajax al ruim 12 miljoen per jaar) zouden daar mooi voor gebruikt kunnen worden.
NB: Oud topman Streppel ontvangt ook nog een steeds een jaarsalaris van 750.000 euro terwijl hij niet meer in actieve dienst is....Geld genoeg dus bij aegon!
-
De AEGON overeenkomst op hoofdlijnen rekende ook de effecten van "interen" tot de schrijnende gevallen, gespecificeerd in art. 3.3. van die overeenkomst:J. Degrelle schreef:AEGON akkoord over schrijnende gevallen
AEGON en Stichting Woekerpolis Claim tekenen vandaag een akkoord over de uitwerking van de woekerpoliscompensatie voor schrijnende gevallen. Vanaf september kan er een beroep worden gedaan op deze regeling.
AEGON heeft maximaal €80 miljoen beschikbaar voor polishouders die in de problemen zijn geraakt, bijvoorbeeld mensen die onvrijwillig hun polis hebben moeten beëindigen door werkeloosheid of arbeidsongeschiktheid
In feite is de AEGON overeenkomst een van de meest gespecificeerde op dit vlak. Genoemde "bijlage 6" is echter nimmer gepubliceerd. Het is dus zeer de vraag wat er exact op dit punt uit de definitieve uitwerking komt.Hefboom- en inteereffecten
3.3 In het geval van artikel 3.1 sub (a) (de zogenaamde “hefboom”- en/of “inteer”-effecten) zal het eventuele
recht op vergoeding worden vastgesteld overeenkomstig een nog nader uit te werken exacte
methodiek, waarvan de hoofdlijnen zijn vastgelegd in Bijlage 6, waarbij sprake is van een drempel
van 50,- (vijftig euro) (met herverdeling). Het eventuele recht op vergoeding heeft uitsluitend betrekking
op de periode vanaf het aangaan van de Beleggingsverzekering tot de datum van de berekening,
die zal zijn gelegen drie maanden voor de in artikel 2.4 sub (f) bedoelde brief of elektronische
mededeling of zoveel eerder als de Beleggingsverzekering is beëindigd. Als blijkt dat de Polishouder
van een Beleggingsverzekering volgens de hiervoor bedoelde methodiek en met inachtneming van
de hiervoor genoemde drempel van 50,- (vijftig euro) recht heeft op vergoeding in de zin van artikel
3.1 sub (a) wordt deze vergoeding per datum berekening aan de waarde van de Beleggingsverzekering
toegevoegd.
Voor individuele gevallen lijkt mij overigens die limiet van 80 miljoen geen issue: je kunt individueel rechten ontlenen aan de tekst van de regeling. Die is dus helaas vooralsnog duister.
NB Hierbij dient wel de aantekening gemaakt te worden dat AEGON (kennelijk) al in 2000 een soort van actie zorgplicht heeft uitgevoerd op het punt van (maximering) kosteninhoudingen en ORV-premies. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld mijn Bank, die te kwader trouw is gebleken & gebleven.
Alhoewel dat niet in alle persberichten wordt vermeld is het wel degelijk zo dat in de de 80 miljoen compensatie voor schrijnende gevallen ook het inteereffect op de waarde van de polis door de ORV-premie zou worden vergoed. Tenminste, dat wordt beweerd.
Bij lage koerswaarden wordt de, via de beleggingseenheden verrekende ORV-premie, verhoogd zodat de waarde van de polis versneld daalt. Op dit moment duurt de periode van lage koersen al behoorlijk lang en zal waarschijnlijk ook nog veel langer duren. Dit gezien de speciale financiele problemen in de EU. In Duitsland gaat er voor 80 miljard € bezuinigd worden. Dat zal grote negatieve effecten hebben op het Ned. bedrijfsleven.
Van de waarde van dit type beleggingsverzekeringen zal niet veel over blijven. Als over enige tijd de koersen weer gaan stijgen zullen deze polissen, door het lage aantal overblijvende beleggingseenheden/participaties, niet meer geschikt zijn voor een waardeontwikkeling die die verliezen compenseert.
Dit betekent dat er voor dit zgn. hefboom en inteereefect erg veel gecompenseerd zal moeten worden, veel meer als gedacht op het moment van overeenkomen van de schikking. 80 miljoen € zal nooit genoeg zijn.
Polishouders die een beleggingsverzekering hebben met een ingebouwde ORV doen er goed aan zich voor te bereieden op gerechtelijke procedures en zullen op zijn minst de uitspraken in de procedure van de stichting "Koerplan de weg kwijt" in de gaten moeten houden, om via die weg financiele genoegdoening te krijgen.
Met vriendelijke groet, Arie Wever
Bij lage koerswaarden wordt de, via de beleggingseenheden verrekende ORV-premie, verhoogd zodat de waarde van de polis versneld daalt. Op dit moment duurt de periode van lage koersen al behoorlijk lang en zal waarschijnlijk ook nog veel langer duren. Dit gezien de speciale financiele problemen in de EU. In Duitsland gaat er voor 80 miljard € bezuinigd worden. Dat zal grote negatieve effecten hebben op het Ned. bedrijfsleven.
Van de waarde van dit type beleggingsverzekeringen zal niet veel over blijven. Als over enige tijd de koersen weer gaan stijgen zullen deze polissen, door het lage aantal overblijvende beleggingseenheden/participaties, niet meer geschikt zijn voor een waardeontwikkeling die die verliezen compenseert.
Dit betekent dat er voor dit zgn. hefboom en inteereefect erg veel gecompenseerd zal moeten worden, veel meer als gedacht op het moment van overeenkomen van de schikking. 80 miljoen € zal nooit genoeg zijn.
Polishouders die een beleggingsverzekering hebben met een ingebouwde ORV doen er goed aan zich voor te bereieden op gerechtelijke procedures en zullen op zijn minst de uitspraken in de procedure van de stichting "Koerplan de weg kwijt" in de gaten moeten houden, om via die weg financiele genoegdoening te krijgen.
Met vriendelijke groet, Arie Wever
-
Wij hadden hetzelfde.
Ook koersplan en spaarde 15 jaar lang 22,69 euro per maand (50 gulden) met einddatum 1 maart 2010.
De inleg is 4.084,20 en uitgekeerd wordt 3.747,36.
De voorbeelden in de polis zijn voorbeelden met 10, 11 en 12% rente. Negatieve rente ben ik niet tegengekomen.
Waar ik nog het meest mee zit is de houding van Aegon.
In eerste instantie heb ik een persoonlijk adviesgesprek aangevraagd, maar ze komen niet. In tweede instantie een briefje geschreven. Schijnbaar kunnen ze niet lezen, want ik krijg een standaard brief terug.
15 jaar stort je iedere maand trouw een bedrag. In mijn optiek is dit gewoon pure diefstal en dan nog niet eens de moeite nemen om te reageren. Ze behandelen je gewoon als oud vuil na 15 jaar trouwe dienst. De buit is binnen.
Ook koersplan en spaarde 15 jaar lang 22,69 euro per maand (50 gulden) met einddatum 1 maart 2010.
De inleg is 4.084,20 en uitgekeerd wordt 3.747,36.
De voorbeelden in de polis zijn voorbeelden met 10, 11 en 12% rente. Negatieve rente ben ik niet tegengekomen.
Waar ik nog het meest mee zit is de houding van Aegon.
In eerste instantie heb ik een persoonlijk adviesgesprek aangevraagd, maar ze komen niet. In tweede instantie een briefje geschreven. Schijnbaar kunnen ze niet lezen, want ik krijg een standaard brief terug.
15 jaar stort je iedere maand trouw een bedrag. In mijn optiek is dit gewoon pure diefstal en dan nog niet eens de moeite nemen om te reageren. Ze behandelen je gewoon als oud vuil na 15 jaar trouwe dienst. De buit is binnen.
-
Lees persbericht, geduld tot september, schijnt het. En @wevera: ja inteereffect zit er in:Erwin uit Oosterhout schreef: Waar ik nog het meest mee zit is de houding van Aegon.
Bron: Bericht Verliespolis.nlIn juli 2009 sloot AEGON een akkoord met de Stichtingen Verliespolis en Woekerpolis Claim over de kosten van beleggingsverzekeringen. De algemene compensatieregeling biedt een goede oplossing voor het overgrote deel van de polishouders. Maar voor mensen in een schrijnende financiele situatie is er een specifieke coulanceregeling. Hiervoor is bij AEGON maximaal 80 miljoen euro beschikbaar. AEGON heeft nu als eerste verzekeraar de voorwaarden van deze coulanceregeling met de Stichtingen concreet vastgelegd. Hiermee is de invulling van de schikkingsovereenkomst rondom de kostenmaximering definitief afgerond.
De coulanceregeling geldt voor:
- beleggingsverzekeringen met een opgebouwde waarde van boven de € 100.000,-. Voor het deel van de belegde waarde boven € 100.000,= geldt een kostenmaximum van 1,5% per jaar van de belegde waarde van de polis.
- beleggingsverzekeringen waarbij de hoogte van de premie tijdens de looptijd aangepast is.
- beleggingsverzekeringen waarbij de hoogte van de overlijdensrisicopremie (ORV-premie) mede afhankelijk is van de opgebouwde waarde van de beleggingsverzekering.
Deze drie onderdelen van de coulanceregeling worden automatisch door AEGON uitgevoerd. Klanten hoeven zich voor het bovenstaande dus niet aan te melden.
Het laatste, vierde, onderdeel van de coulanceregeling betreft klanten die, door een persoonlijke omstandigheid, gedwongen zijn geweest hun beleggingsverzekering af te kopen. Deze klanten kunnen een beroep doen op de regeling. De wijze waarop klanten hierop aanspraak kunnen maken en de concrete toetscriteria worden uiterlijk in september 2010 publiek gemaakt.