ZW en Wajong uitkeringen UWV
Geplaatst: 16 jun 2010 23:19
Mijn probleem is erg uitgebreid en complex en zal het zo duidelijk en zo kort mogelijk proberen op te schrijven.
Mijn vriendin is sinds november 2009 ziek uit dienst getreden (part-time werk) en had hierdoor recht op een ZW uitkering. Tijdens haar jeugd was al vastgesteld dat deze ziekte chronisch was waardoor we medio november ook een Wajong aanvraag gedaan hebben. Deze aanvraag werd half december ook direct gehonoreerd door het UWV en is vastgesteld dat ze volledig arbeidsongeschikt is. Ze zou van de Wajong ook 1 jaar met terugwerkende kracht ontvangen. Hierdoor liepen er twee trajecten langs elkaar (ZW en Wajong).
Uiteindelijk had het UWV de ZW uitkering automatisch stop moeten zetten na 6 weken (ongeveer eind januari) wanneer zou blijken dat er ZW en Wajong tegelijk uitgekeerd werd. Daarbij moest dan geconstateerd worden dat de Wajong uitkering hoger is dan de ZW uitkering waardoor de ZW uitkering bevroren had moeten worden (zo is mij door een UWV medewerker verteld). Echter is de ZW uitkering na 6 weken niet bevroren.
Eind Januari heeft mijn vriendin keurig een bedrag ontvangen van ongeveer 3500,- euro. Dit is volgens ons de Wajong uitkering die met terug werkende kracht is uitbetaald. Vervolgens kreeg ze vanaf januari iedere maand zo'n 800,- euro gestort. Dit bedrag bestond uit een gedeelte ZW aangevuld met Wajong. Wij hadden het vermoeden dat er nu nog steeds ZW uitbetaald werd en het was ons niet duidelijk wel aandeel van de 800,- euro nu precies ZW is en welk deel Wajong. Het UWV stuur daar geen eenduidige specificaties van op. Doordat ze een volledige Wajong uitkering zou moeten krijgen en de ZW gewoon doorliep heeft zij dus onrechtmatig een X bedrag teveel aan ZW ontvangen.
Nu begon de hele kermis om geregeld te krijgen dat het aandeel ZW uitkering bevroren zou worden en dat ze een volledige Wajong uitkering zou gaan krijgen. Ik weet niet of iemand van jullie ooit eens met het UWV heeft gebeld maar dat is een ramp. Normaal gesproken zou je dus via het helpdesk nummer (0900-nummer) je vraag moeten stellen. Ik heb dit 2 keer gedaan en kon iedere keer het hele complexe verhaal nog eens uitleggen aan iemand anders, waarbij het telkens verkeerd werd geïnterpreteerd (erg vermoeiend). Ik ben op den duur dus directe nummers en namen gaan vragen van mensen die ik gesproken heb. Ben vervolgens ook alles op papier gaan zetten van wat er besproken is.
Na ontelbare telefoontjes met diverse contactpersonen en hoge telefoonkosten heb ik getracht door de bureaucratische mallemolen van het UWV te achterhalen hoeveel er terug betaald zou moeten worden, wanneer, aan wie en de ZW uitkering stop te zetten. Helaas is dit tot op heden nog steeds niet duidelijk.
We hebben omstreeks maart een brief ontvangen waarin stond dat er inderdaad teveel ZW betaald zou zijn maar daar stond niet in hoeveel dat dan was en hoe het teruggestort moest worden. Ik heb hier over gebeld en het bleek al snel dat het in het systeem van het UWV ook niet een helder antwoord geformuleerd kon worden. Het zou naar de afdeling vorderingen gaan en ik moest er op rekenen dat we eind april / begin mei een brief zouden ontvangen met uitleg hoe er teruggestort moest worden. We moeten deze brief ruim 12 weken later nog steeds ontvangen. Als klap op de vuurpijl hebben we vandaag een brief ontvangen waarbij mijn vriendin wederom 2500,- euro van de ZW zou ontvangen over de periode november 2009 tot juni 2010 terwijl ze hier juist niks van zou horen te krijgen!!!! Als u het nog begrijpt dan mag u het mij vertellen?!?
Over het algemeen gaat de communicatie ontzettend moeizaam met het UWV en gaat alles langs elkaar heen omdat de afdelingen ZW, Wajong, betalingen en invorderingen niet alleen fysiek maar ook organisatorisch van elkaar gescheiden zijn en niet met elkaar communiceren. Als je een medewerker spreekt over ZW dan kan hij je niks vertellen over Wajong en andersom. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat dit niet geïntergreerd is?!? Er klopt dus kortweg geen hout van de gang van zaken bij het UWV. Daarbij is mijn vriendin chronisch ziek waardoor zij zelf niet in staat is om dit te regelen. U moet zich eens voorstellen hoe een alleenstaande chronisch zieke dit zou moeten regelen. Op dit moment krijgt ze nog geld maar ik hou mijn hart vast wanneer het UWV teveel terug gaat vorderen. Gelukkig heeft mijn vriendin op mijn advies al het gestorte geld op haar maandelijkse uitkering na op een spaarrekening gezet waardoor terug betalen geen probleem hoeft te zijn.
Ik zal u zeggen dat ik met het handen in het haar zit en er erg tegenop zie om nogmaals te gaan bellen naar het UWV. Ik ben ook in staat om niet meer te bellen en het geld op de spaarrekening te laten staan zodat er rente over ontvangen kan worden. Maar het voelt gewoon niet lekker om geld te hebben wat per definitie niet van ons is. Daarnaast is het geheel gewoon totaal niet transparant en wordt het tijd voor opheldering, betaaloverzichten en specificaties zodat we weten hoe de bedragen zijn opgebouwd.
Wij zouden het heel erg op prijs stellen als jullie op enigerlei wijze iets voor ons zouden kunnen betekenen (bijv. juridisch advies, mogelijkheid om geld te laten staan en recht om het te houden na verloop van tijd, etc). We zijn nu namelijk al bijna driekwart jaar aan het aanmodderen en nog niks wijzer geworden. Bij voorbaat dank voor uw hulp en uw reactie.
P.S. Het zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn wanneer Radar hier aandacht aan zou willen schenken.
Mijn vriendin is sinds november 2009 ziek uit dienst getreden (part-time werk) en had hierdoor recht op een ZW uitkering. Tijdens haar jeugd was al vastgesteld dat deze ziekte chronisch was waardoor we medio november ook een Wajong aanvraag gedaan hebben. Deze aanvraag werd half december ook direct gehonoreerd door het UWV en is vastgesteld dat ze volledig arbeidsongeschikt is. Ze zou van de Wajong ook 1 jaar met terugwerkende kracht ontvangen. Hierdoor liepen er twee trajecten langs elkaar (ZW en Wajong).
Uiteindelijk had het UWV de ZW uitkering automatisch stop moeten zetten na 6 weken (ongeveer eind januari) wanneer zou blijken dat er ZW en Wajong tegelijk uitgekeerd werd. Daarbij moest dan geconstateerd worden dat de Wajong uitkering hoger is dan de ZW uitkering waardoor de ZW uitkering bevroren had moeten worden (zo is mij door een UWV medewerker verteld). Echter is de ZW uitkering na 6 weken niet bevroren.
Eind Januari heeft mijn vriendin keurig een bedrag ontvangen van ongeveer 3500,- euro. Dit is volgens ons de Wajong uitkering die met terug werkende kracht is uitbetaald. Vervolgens kreeg ze vanaf januari iedere maand zo'n 800,- euro gestort. Dit bedrag bestond uit een gedeelte ZW aangevuld met Wajong. Wij hadden het vermoeden dat er nu nog steeds ZW uitbetaald werd en het was ons niet duidelijk wel aandeel van de 800,- euro nu precies ZW is en welk deel Wajong. Het UWV stuur daar geen eenduidige specificaties van op. Doordat ze een volledige Wajong uitkering zou moeten krijgen en de ZW gewoon doorliep heeft zij dus onrechtmatig een X bedrag teveel aan ZW ontvangen.
Nu begon de hele kermis om geregeld te krijgen dat het aandeel ZW uitkering bevroren zou worden en dat ze een volledige Wajong uitkering zou gaan krijgen. Ik weet niet of iemand van jullie ooit eens met het UWV heeft gebeld maar dat is een ramp. Normaal gesproken zou je dus via het helpdesk nummer (0900-nummer) je vraag moeten stellen. Ik heb dit 2 keer gedaan en kon iedere keer het hele complexe verhaal nog eens uitleggen aan iemand anders, waarbij het telkens verkeerd werd geïnterpreteerd (erg vermoeiend). Ik ben op den duur dus directe nummers en namen gaan vragen van mensen die ik gesproken heb. Ben vervolgens ook alles op papier gaan zetten van wat er besproken is.
Na ontelbare telefoontjes met diverse contactpersonen en hoge telefoonkosten heb ik getracht door de bureaucratische mallemolen van het UWV te achterhalen hoeveel er terug betaald zou moeten worden, wanneer, aan wie en de ZW uitkering stop te zetten. Helaas is dit tot op heden nog steeds niet duidelijk.
We hebben omstreeks maart een brief ontvangen waarin stond dat er inderdaad teveel ZW betaald zou zijn maar daar stond niet in hoeveel dat dan was en hoe het teruggestort moest worden. Ik heb hier over gebeld en het bleek al snel dat het in het systeem van het UWV ook niet een helder antwoord geformuleerd kon worden. Het zou naar de afdeling vorderingen gaan en ik moest er op rekenen dat we eind april / begin mei een brief zouden ontvangen met uitleg hoe er teruggestort moest worden. We moeten deze brief ruim 12 weken later nog steeds ontvangen. Als klap op de vuurpijl hebben we vandaag een brief ontvangen waarbij mijn vriendin wederom 2500,- euro van de ZW zou ontvangen over de periode november 2009 tot juni 2010 terwijl ze hier juist niks van zou horen te krijgen!!!! Als u het nog begrijpt dan mag u het mij vertellen?!?
Over het algemeen gaat de communicatie ontzettend moeizaam met het UWV en gaat alles langs elkaar heen omdat de afdelingen ZW, Wajong, betalingen en invorderingen niet alleen fysiek maar ook organisatorisch van elkaar gescheiden zijn en niet met elkaar communiceren. Als je een medewerker spreekt over ZW dan kan hij je niks vertellen over Wajong en andersom. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat dit niet geïntergreerd is?!? Er klopt dus kortweg geen hout van de gang van zaken bij het UWV. Daarbij is mijn vriendin chronisch ziek waardoor zij zelf niet in staat is om dit te regelen. U moet zich eens voorstellen hoe een alleenstaande chronisch zieke dit zou moeten regelen. Op dit moment krijgt ze nog geld maar ik hou mijn hart vast wanneer het UWV teveel terug gaat vorderen. Gelukkig heeft mijn vriendin op mijn advies al het gestorte geld op haar maandelijkse uitkering na op een spaarrekening gezet waardoor terug betalen geen probleem hoeft te zijn.
Ik zal u zeggen dat ik met het handen in het haar zit en er erg tegenop zie om nogmaals te gaan bellen naar het UWV. Ik ben ook in staat om niet meer te bellen en het geld op de spaarrekening te laten staan zodat er rente over ontvangen kan worden. Maar het voelt gewoon niet lekker om geld te hebben wat per definitie niet van ons is. Daarnaast is het geheel gewoon totaal niet transparant en wordt het tijd voor opheldering, betaaloverzichten en specificaties zodat we weten hoe de bedragen zijn opgebouwd.
Wij zouden het heel erg op prijs stellen als jullie op enigerlei wijze iets voor ons zouden kunnen betekenen (bijv. juridisch advies, mogelijkheid om geld te laten staan en recht om het te houden na verloop van tijd, etc). We zijn nu namelijk al bijna driekwart jaar aan het aanmodderen en nog niks wijzer geworden. Bij voorbaat dank voor uw hulp en uw reactie.
P.S. Het zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn wanneer Radar hier aandacht aan zou willen schenken.