Pagina 1 van 2
Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 18 jun 2010 11:33
door Jeriel
In 2004 heb ik voor ruim € 7.000,-- aan apparatuur bij de Harense Smid gekocht. Daarbij heb ik voor alle apparaten 6 jaar extra garantie gekocht.
Alle apparatuur werkt gelukkig probleemloos behalve mijn AEG condensdroger. Dit ondeugdelijke (ramp)apparaat is in de afgelopen 6 jaar al 6 keer ter reparatie aangeboden. In de 5 keer hiervan is bijna elk elektronisch onderdeel wel een keer vervangen. Nu bij de 6e keer weet de monteur niet meer waar hij het moet zoeken, geeft aan het apparaat niet meer te willen repareren en biedt mij de dagwaarde van het apparaat in de vorm van een tegoedbon. (Volgens de Harense Smid service certificaat voorwaarde ""Indien reparatie niet mogelijk is of de kosten van de reparatie de dagwaarde van het apparaat overschrijden, wordt de klant een nieuw apparaat aangeboden op basis van afschrijving. (Volgens richtlijnen van de consumentenorganisaties.)"
Deze tegoedbon is alleen in te leveren voor een vervangende wasdroger bij de Harense Smid zelf.
Mede op advies van de monteur van de Harense Smid heb ik gekeken naar een warmtepompdroger van Miele. Aangezien deze zich in een veel hogere prijsklasse bevindt dan mijn huidige condensdroger, vond ik het niet meer dan logisch eens bij diverse (web)winkels te kijken. Wat blijkt, ik kan het apparaat voor ruim 300 euro goedkoper elders aanschaffen. Oftewel als ik het apparaat bij de Harense Smid zou kopen, met in mindering de dagwaarde ( a € 113,- ) van mijn huidige droger zou ik nog veel duurder uit zijn. Ik heb de Harense Smid een voorstel gedaan om een concurrerende aanbieding te doen, echter kunnen/willen ze hier niet aan voldoen. Ze willen wel iets korting geven maar blijven bij hun voorstel van de tegoedbon.
Nu heb ik contact opgenomen met de Consuwijzer en het probleem voorgelegd. Consuwijzer zegt dat ik recht heb de koopovereenkomst te ontbinden als het apparaat niet meer gerepareerd wordt of ze geen vervangend toestel willen geven. Ik hoef dan geen genoegen te nemen met een tegoedbon maar mag mijn geld ( dagwaarde ) terug eisen. De Harense Smid wil hier echter niet aan meewerken en blijft bij hun standpunt van de tegoedbon voor een vervangende wasdroger, wat voor mij dus een wassen neus is. Ik ben immers een koopovereenkomst aangegaan voor mijn AEG wasdroger, niet voor een nieuwe Miele.
Mijn volgende (logische) stap is de geschillencommissie. Ik voel mij, als trouwe klant, die véel geld heeft uitgegeven bij de Harense Smid en overal extra garantie bij heeft gekocht om alle problematiek weg te nemen, zeer in de steek gelaten door dit bedrijf en heb inmiddels wel het vertrouwen verloren. Om nog maar in het midden te laten dat de tegoedbon bij inruil toch wegvalt in hun winst van de nieuwe wasdroger.
Zijn er mensen die hier eenzelfde ervaring hebben (andere winkelketens ook prima) en hier verder mee zijn gegaan? De problematiek is dus tegoedbon vs. geld terug. Harense Smid zegt te refereren aan hun voorwaarden, Consuwijzer zegt dat ik mijn geld mag terugeisen.
Ander advies is ook meer dan welkom.
Re: Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 20 jun 2010 21:43
door Rickyman
Beste Jeriel,
Je droger is 6 jaar oud en de Harense Smid wil alleen de restwaarde betalen? Te weten 113 euro. Even ervan uitgaande dat een droger een jaar of 8 mee moet, heb je dus een droger van 500-600 euro gekocht. Anders zou de restwaarde hoger dan wel lager uitkomen.
Maar....dit apparaat is duidelijk ondeugdelijk gebleken, er moet meer uit te halen zijn.
Ik heb van de week van een kennis de garantievoorwaarden van Scheer en Foppen in handen gehad en zij schrijven in de 5 jaar garantie niets af. Als je apparaat economisch niet meer te repareren is krijg je gewoon glashard een nieuwe zonder bijbetaling. Kies je een duurdere dan wordt de aankoopprijs van je oude apparaat verrekend. Misschien moet je de HS hier ook even mee confronteren alle voorwaarden kun je vast op de site van Scheer en Foppen vinden. Als zij het kunnen moet de HS het ook kunnen. Maar ze hebben natuurlijk alles ingedekt en tja ik zou zelf ook voor de Miele gaan, dan maar geen 113 euro maar 300 euro voordeel heb je toch 187 euro extra bepaard tov kopen bij de HS
Succes
Rick
Re: Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 02 jul 2010 17:50
door alfatrion
Afgaande op een gemiddelde levensduur van 8 jaar, een levensduur van bijna 6 jaar en een aankoopsom van zeven duizend euro, heb je bij ontbinding recht op c.a. 1750 euro in geld. Hiervan mag niet in jouw nadeel worden afgeweken. Met een bon hoef je dus geen genoegen te nemen.
Recht op vervanging heb je niet vanwege het grote prijsverschil tussen kosteloos vervanging en ontbinding.
Als je het zelf kunt vertegenwoordigen dan is misschien de moeite waard om naar de rechter te gaan, ipv naar de geschillencommissie. Tot vijf duizend mag jij jezelf vertegenwoordigen als je naar de rechter gaat.
Re: Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 03 jul 2010 00:39
door Ouwe aap
Als ik het goed begrijp denk jij dat die droger € 7.000 heeft gekost ?????
Re: Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 03 jul 2010 16:16
door alfatrion
Ouwe aap schreef:Als ik het goed begrijp denk jij dat die droger € 7.000 heeft gekost ?????
Ik had wat snel gelezen. Ik vermoed alleen dat de verkoper echt uit gaat van de dagwaarde, in plaats van een lineaire afschrijving.
Re: Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 08 jul 2010 23:03
door Jeriel
De totale aankoop was 7.000 euro. De wasdroger was 450 euro.
De hoogte van de dagwaarde is correct.
Rickyman, bedankt voor je reactie. Ik ben inmiddels bezig met de consumentenautoriteit.
Wordt vervolgd dus.....
Re: Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 27 jul 2010 23:37
door poespas
Als ik het goed begrijp denk jij dat die droger € 7.000 heeft gekost ?????
Re: Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 30 jul 2010 09:19
door kenjerecht
Beste Jeriel,
Als ik het e.e.a. lees zijn er wel een aantal zaken die je helder moet hebben.
Je verhaal gaat over een droger van 2004. We leven nu in 2010 en volgens mij is deze al meer dan over de helft van zijn levensduur. Het lijkt mij stug dat consuwijzer u het advies gaf tot koopontbinding.
Zijn overigens de genoemde reparaties wel daadwerkelijke technische defecten geweest? Je schrijft dat de het aankoopbedrag 450,00 euro is geweest en dat je daarbij een service certificaat hebt gekocht. Het genoemde dagwaarde bedrag van 113,00 breng ik dan ook in twijfel. Dit omdat ik weet dat de Harense Smid namelijk voor klanten met een certificaat zeer coulant is.
Op het forum schrijf je dat de tegoedbon alleen in te leveren is voor een vervangende wasdroger. Dat klopt niet. Ik heb zelf zo’n tegoedbon gehad en je kunt deze bij de Harense Smid inleveren voor een apparaat naar eigen keuze, wat het dan ook mag zijn. Daar zijn ze beslist flexibel in.
Je heb t het nu over een warmtepompdroger, ja dat staat niet in verhouding met het apparaat wat je nu hebt.
Heeft de monteur van de Harense Smid echt wel gezegd dat hij het apparaat niet meer wil herstellen ? niet geloofwaardig. Mijn advies, neem eens de moeite om contact op te nemen met de technische dienst van de Harense Smid. Ze hebben daar een werkplaats waar ze volgens mij je echt wel verder kunnen helpen. Omdat je een certificaat hebt zal het je niets kosten.
ik denk dat je je verhaal gekleurd op dit forum hebt gezet.
Gegroet,
kenjerecht
Re: Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 01 aug 2010 02:16
door Jeriel
Beste Kenjerecht,
Dank voor je reactie.
Helaas heb ik toch echt een andere ervaring met de Harense Smid dan jij. Ik zal proberen even wat dingen te verhelderen.
Mijn contact loopt via de afdeling ConsumentenBelangen/Zaken binnen de Harense Smid. Deze afdeling gaat over dit soort zaken. Ik ben direct met deze afdeling in contact gekomen aangezien het filiaal hier van de HS al diverse jaren gesloten is.
Deze afdeling heeft besloten niet meer tot herstel over te gaan en willen alleen maar een waardebon uitschrijven uitsluitend bedoeld voor een vervangende droger. Dit heb ik dus zwart op wit. (De monteur was alleen maar de boodschapper ipv de beslisser.)
De dagwaarde is, ook bij navraag bij juristen van de consumentenbond en consuwijzer, correct. Het toestel is voor 3/4e afgeschreven ( 8 jaar staat er voor )
Recht op ontbinding heb ik, ook na 6 jaar, waarbij je het contract mag ontbinden en het restant als dagwaarde tegemoet mag zien. ( HS komt nl zijn plicht niet na om het apparaat te herstellen of te vervangen. Je hebt als consument immers het recht op een deugdelijk product en deze is na 6 keer ter reparatie te worden aangeboden als ondeugelijk te noemen). Zelfs zónder service certificaat heb ik hier recht op. Om júist dit gezeur te voorkomen heb ik éxtra garantie bijgekocht. (staat dus letterlijk GARANTIE op de aankoopbon) En nóg niet voldoen ze aan hun plicht. Ik word dus als consument dubbel en dwars gepakt door dit bedrijf.
Enfin, deze week ga ik het geschil aanmelden bij de geschillencommissie. Bij verdere ontwikkelingen kom ik er op terug.
Ps Leuk dat je denkt dat mijn verhaal gekleurd er op staat maar lees het nog maar eens een keer door voordat je denkt alle feiten te kennen. Misschien even die roze bril die je van de HS hebt even afzetten soms ?
Groeten,
Jeriël
Re: Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 01 aug 2010 09:53
door Pindakaaspotje
Jeriel schreef:Beste Kenjerecht,
Dank voor je reactie.
Helaas heb ik toch echt een andere ervaring met de Harense Smid dan jij. Ik zal proberen even wat dingen te verhelderen.
Mijn contact loopt via de afdeling ConsumentenBelangen/Zaken binnen de Harense Smid. Deze afdeling gaat over dit soort zaken. Ik ben direct met deze afdeling in contact gekomen aangezien het filiaal hier van de HS al diverse jaren gesloten is.
Deze afdeling heeft besloten niet meer tot herstel over te gaan en willen alleen maar een waardebon uitschrijven uitsluitend bedoeld voor een vervangende droger. Dit heb ik dus zwart op wit. (De monteur was alleen maar de boodschapper ipv de beslisser.)
De dagwaarde is, ook bij navraag bij juristen van de consumentenbond en consuwijzer, correct. Het toestel is voor 3/4e afgeschreven ( 8 jaar staat er voor )
Recht op ontbinding heb ik, ook na 6 jaar, waarbij je het contract mag ontbinden en het restant als dagwaarde tegemoet mag zien. ( HS komt nl zijn plicht niet na om het apparaat te herstellen of te vervangen. Je hebt als consument immers het recht op een deugdelijk product en deze is na 6 keer ter reparatie te worden aangeboden als ondeugelijk te noemen). Zelfs zónder service certificaat heb ik hier recht op. Om júist dit gezeur te voorkomen heb ik éxtra garantie bijgekocht. (staat dus letterlijk GARANTIE op de aankoopbon) En nóg niet voldoen ze aan hun plicht. Ik word dus als consument dubbel en dwars gepakt door dit bedrijf.
Enfin, deze week ga ik het geschil aanmelden bij de geschillencommissie. Bij verdere ontwikkelingen kom ik er op terug.
Ps Leuk dat je denkt dat mijn verhaal gekleurd er op staat maar lees het nog maar eens een keer door voordat je denkt alle feiten te kennen. Misschien even die roze bril die je van de HS hebt even afzetten soms ?
Groeten,
Jeriël
dat is het probleem.. op garantie heb je altijd recht. Met dat certificaat koop je eigenlijk gebakken lucht en zorgt ervoor dat het eigenlijk alleen maar voor dat je iets makkelijk kunt claimen.
Re: Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 01 aug 2010 10:08
door BBCS
Pindakaaspotje schreef:dat is het probleem.. op garantie heb je altijd recht. Met dat certificaat koop je eigenlijk gebakken lucht en zorgt ervoor dat het eigenlijk alleen maar voor dat je iets makkelijk kunt claimen.
Toch niet.
Het kan heel goed zijn dat na zo'n tijd normale slijtage optreedt, en als er daardoor dan problemen ontstaan, valt dat niet onder de garantie en dien je gewoon voor de kosten te betalen.
Dat betekent dan dat het niet onder ondeugelijkheid valt en dat de handelswijze van HS wel toegestaan is.
Re: Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 01 aug 2010 10:13
door Pindakaaspotje
BBCS schreef:Pindakaaspotje schreef:dat is het probleem.. op garantie heb je altijd recht. Met dat certificaat koop je eigenlijk gebakken lucht en zorgt ervoor dat het eigenlijk alleen maar voor dat je iets makkelijk kunt claimen.
Toch niet.
Het kan heel goed zijn dat na zo'n tijd normale slijtage optreedt, en als er daardoor dan problemen ontstaan, valt dat niet onder de garantie en dien je gewoon voor de kosten te betalen.
Dat betekent dan dat het niet onder ondeugelijkheid valt en dat de handelswijze van HS wel toegestaan is.
dat klopt maar dan valt het ook niet onder dat garantiecertificaat..
Re: Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 01 aug 2010 10:29
door BBCS
Klopt, maar dan de HS dit wel doen vanwege coulance.
Re: Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 02 aug 2010 08:27
door kenjerecht
Ok ik zet mijn bril af, maar dan zie ik het volgende.
Jeriel, eerst schrijf je dat de monteur niet verder wilde repareren en dat later een andere afdeling de beslissing gaf en dat de monteur alleen de boodschapper was. ( wel tegenstrijdig)
Je schreef dat je een restwaarde van 113,00 retour krijgt. Daar ik zelf zo’n certificaat heb en de voorwaarden heb gelezen”Indien reparatie niet mogelijk is en of de kosten van reparatie de dagwaarde van het apparaat overschrijden, wordt een nieuw apparaat op basis van afschrijving aangeboden”. Wat ik begrijp is door het aanbieden van de restwaarde ( tegoedbon) je de totale vrijheid in een keuze hebt gekregen.
De Harense Smid zal je de restwaarde hebben aangeboden en zeker ook de aankoopwaarde van dat certificaat. Dat heeft mijn familielid gehad.
Dat service certificaat is echt geen gebakken lucht. Want wat heb je voor de eerdere reparaties moeten betalen? Heb je voorrijkosten betaald? Heb je non-conformiteit moeten bewijzen? Ik denk niets..
Schrijf nu eens eerlijk wat de Harense Smid je daadwerkelijk heeft aangeboden.
Re: Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 02 aug 2010 10:06
door Jeriel
Kenjerecht,
Tijd om echt eens beter te gaan leren lezen. Ik ken degelijk mijn recht, jij bepaalt niet. Daarnaast denk je kennelijk de feiten van mijn 'case' te snappen, wat bepaald niet het geval is en beticht je me van 'oneerlijkheid'.
Beetje jammer.
1. De Harense Smid besloot om niet meer tot reparatie over te gaan. Of dat nu uit de mond komt van de monteur of de afdeling consumentenzaken maakt niet uit. Lijkt me niet zo tegenstrijd, toch?
2. Voorwaarde servicecertificaat. Jij gaat, omdat die voorwaarde er staat, direct er vanuit dat dit meteen rechtsgeldig is? De juristen waar ik contact mee heb gehad zeggen dat dit in strijd is met de wet. En misschien wat ironisch, "KenJeRecht", maar misschien moet ik jou nog even herinneren aan het feit dat de wet nog steeds boven eigen voorwaarden in servicecertificaten staat. Over herinneren gesproken: Er staat duidelijk op mijn aankoopbon "6 jaar extra GARANTIE".
3. Ik heb geen totale vrijheid gekregen in mijn tegoedbon. Alleen voor een vervangende wasdroger. Of wil je soms zeggen dat ik lieg ?
3. "Dat heeft mijn familielid gehad."
4. Nee uiteraard heb ik niets hoeven te betalen voor eerdere reparaties en voorrijkosten, dat komt omdat ik dat al betaald heb (lees: AFGEKOCHT) met extra BIJGEKOCHTE garantie. Dan HOEF je niets te bewijzen. Is dat nou zo moeilijk dan?
5. "Schrijf nu eens eerlijk wat de Harense Smid je daadwerkelijk heeft aangeboden." Ik zou zeggen, lees bovenstaande postings nou gewoon eens goed door, dan weet je wat de HS mij heeft aangeboden.
Ik zou zeggen misschien toch maar weer de bril opzetten, kan je het hopelijk toch beter lezen
Re: Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 02 aug 2010 10:36
door kenjerecht
Jeriel,
Het verhaal begint je te irriteren.
Veel succes bij de geschillen commissie.
Wel eerlijk doorgeven wat je daadwerkelijk van de HS terugkrijgt.
Gaarne verneem ik de uitspraak van de geschillen commissie.
Re: Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 02 aug 2010 10:42
door Jeriel
Tussen je recht hebben en krijgen zit inderdaad soms een groot gat, dat is hetgeen wat mij wel irriteert ja
(en mensen die mij ergens van betichten ook)
Over eerlijkheid gesproken, hoe lang werk je nu voor de HS ?
Re: Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 02 aug 2010 10:59
door kenjerecht
Voor de duidelijkheid.
Ik werk niet voor de Harense Smid.
Ben werkzaam in een totaal andere organisatie. Maar met mijn hele familie al jaren lang klant bij de Harense Smid.
We hebben wel eens ergens anders gekocht maar niet met succes.
Wij blijven graag bij de Harense Smid kopen
Re: Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 22 nov 2010 22:44
door sjtoffelaer
kick!
Zij we er inmiddels al achter wat de geschillencommissie besloten heeft? of blijft het hier angsvallig stil omdat de Harense Smid alsnog gelijk heeft gekregen?
Ik kan uit eigen ervaring mee praten, heb de voorwaarden een keer voorgelegd aan een jurist, echter die wist mij te vertellen dat ik weinig kans maakte. uiteindelijk met de afdeling consumentenbelangen van de hs toch tot een goede overeenkomst gekomen.
Ik geef je nog steeds de meeste kans bij het hoofdkantoor van de harense smid, want geloof het of niet, op één of andere manier hecht de hs aan klanten met certificaten.
ik hoor graag wat het nu geworden is.
Grt, Sjtoffelaer
Re: Harense Smid - Service Certificaat - waardebon / geld terug
Geplaatst: 14 dec 2010 15:57
door PcDealer
Ik had hetzelfde: een koel-/vriescombinatie kapot na 3 jaar. 6 jaar servicecertificaat er bij. Kon mooi een nieuwe kopen met restwaarde. Mijn beklag gedaan dat ik het weinig vond en EUR 50,00 er bij gekregen. Onlangs een tv kapot met certificaat en nu weer dagwaarde/afschrijving omdat ze het niet kunnen repareren. Kan ik geen nieuwe van kopen. Maar nu komen ze niet makkelijk van me af. Ze moeten een nieuwe leveren en anders ontbind ik de overeenkomst.
Dan is de HS geen preferred supplier meer en ga ik naar BCC (waar de manager een ex-collega is).