LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Annie49
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2013 16:47

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Annie49 »

Voel me nu na 5 weken 20 mg wel wat minder depressief. Alleen heb ik nog die extreme vermoeidheid, kan zo echt nog niet werken, wat ik wel graag wil.

Overige bijwerkingen allemaal verdwenen gelukkig!

Zijn er nog meer mensen met die extreme vermoeidheid en blijft dat zo of verdwijnt dat ook nog?

Francyk
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2013 09:20

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Francyk »

Heftig verhaal! Ik zit zelf ook aan de citalopram vanwege paniekaanvallen/hyperventilatie. Ik heb iets meer dan een jaar op 20 mg gezeten. In beginsel veel bijwerkingen gehad, maar uiteindelijk voelde ik me goed. In mei kreeg ik weer last van duizeligheid/ paniek etc. Mijn vraag aan ha of de medicijnen nog wel werkte of dat ik misschien te lage dosis had. Ik moest maar opbouwen naar 40 mg. Vond ik toch wel n grote stap, waarop ik de organisatie heb gebeld waar ik vlg week in behandeling ga, met de vraag wat ik nu moest. Zij adviseerden mij om eerst maar eens te beginnen met 30 mg. Daar ben ik nu 3 weken mee bezig, maar heb ontzettend last weer van de bijwerkingen met name rillerig ( in de ochtend), raar hoofd, duizelig. Mijn Vraag is eigenlijk of iemand ervaring heeft met t ophogen van 20 naar 30 mg en of t normaal is dat t zo lang duurt mbt bijwerkingen. Ik gebruik ze nu icm oxazepam (2 x 0,5 P/d) en nu is t redelijk vol te houden.

beertje2013
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 aug 2013 11:06

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door beertje2013 »

Hallo
Ik ben nu bijna 10 wk met 20 mg bezig.
En heb nog steeds bijwerkingen soms gaat het ietsje beter.
Gisteren contact gehad met de psy moet nu omhoog naar 30 mg.
Ik ben nog steeds heel onwerkelijk en afwezig in me hoofd.
En nog steeds nergens zin in .
Is dit normaal nou zo lang slikken .
Zijn er hier mensen die mij dat kunnen vertellen.
Gr yvonne

Fem2
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2013 17:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Fem2 »

Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum maar wil jullie graag een tip geven.
Ik denk dat vele van jullie chronische hyperventilatie hebben met alle gevolgen van dien (depressie, angst en paniekstoornis, hoofdpijn etc. etc.) er zijn wel 200 klachten.
Chronische hyperventilatie heb je zelf niet door, je denkt vaak dat je normaal ademt. Door jezelf een nieuwe ademhaling aan te leren (buik ipv borst) zullen de klachten voor altijd verdwijnen.

Succes!

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tenormin »

Fem2 schreef:Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum maar wil jullie graag een tip geven.
Ik denk dat vele van jullie chronische hyperventilatie hebben met alle gevolgen van dien (depressie, angst en paniekstoornis, hoofdpijn etc. etc.) er zijn wel 200 klachten.
Chronische hyperventilatie heb je zelf niet door, je denkt vaak dat je normaal ademt. Door jezelf een nieuwe ademhaling aan te leren (buik ipv borst) zullen de klachten voor altijd verdwijnen.

Succes!
Je bent nieuw hier, dus van harte welkom. Ik neem aan dat je niet alle 166 pagina's hebt gelezen maar ik ben er zeker van dat dit waarschijnlijk een van de eerste diagnoses is geweest alvorens alle deelnemers tot (zware) medicatie zijn overgegaan. Ook denk ik dat dit allemaal met artsen is overlegd en dat het woord hyperventilatie best wel eens gevallen zou zijn. Hyperventilatie is iets wat ook ik, gelukkig, al jaren onder controle heb. Maar dat zijn aanvallen waarvan men denkt hartproblemen te hebben; heel iets anders als depressieve gevoelens e.d.

Fem2
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2013 17:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Fem2 »

Ik wilde met bovenstaande tip alleen het volgende aangeven; ik heb veel verhalen op dit forum gelezen en vele duiden op angst- en paniekaanvallen. Hiervoor wordt inderdaad vaak citalopram voorgeschreven (gebruik het zelf ook). De oorzaak van deze angst/ paniek stoornis is vaak chronische hyperventilatie. Een combinatie van (vaak) medicatie, ademhalingstherapie praten en een nieuwe manier van leven (minder hectisch) geeft bij 95% van de mensen resultaat.
Vaak helpt alleen medicatie niet omdat de oorzaak van het probleem niet wordt opgelost dus als je er mee stopt dan komt de angststoornis vaak weer terug.
Ik probeer echt niemand iets op te leggen maar na jaren van zoektochten was dit een hele opluchting voor mij, de oorzaak van het probleem wegnemen. Dit wilde ik graag delen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ciske »

Vaak helpt alleen medicatie niet omdat de oorzaak van het probleem niet wordt opgelost dus als je er mee stopt dan komt de angststoornis vaak weer terug.
Dat is een feit ja, maar ik ben het in dit geval wel met tenormin eens,

Langejan32
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2013 11:30

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Langejan32 »

Goedemorgen,

Ik reageer even namens mijn vrouw en heb de volgende vragen.

Mijn vrouw slikt nu 4 en half jaar citalopram.
Ze gebruikt dit op aanraden van de psycholoog en zit op 40mg per dag, ze neemt het 's avonds in voordat ze gaat slapen. Het heeft zeker geholpen en daardoor is ze op een gegeven moment ook gestopt met gesprekken voeren met de psycholoog, maar gebruikt nog wel de citalopram.

De reden dat ze is begonnen met de medicijnen is omdat ze nadat onze dochter geboren is het helemaal niet goed met mijn vrouw ging. Ze heeft een traumatische ervaring gehad met de vorige zwangerschap en kreeg daar met deze zwangerschap heel erg veel last van, heel angstig dat er iets mis zou gaan en toen onze dochter eenmaal geboren was werd het van kwaad tot erger, bang dat ze niet meer wakker werd enz. Daardoor is ze toen begonnen met citalopram en dat gaat goed.

Ik merk wel dat ze de laatste tijd weer meer paniekaanvallen krijgt, ze heeft ook nog dwanghandelingen, maar dat hebben wel meer mensen.

Wat mij zorgen maakt is dat ze va nde 7 dagen per week er tegenwoordig 5 op bed ligt 's avonds om 6 uur. Als ze de wekker niet zet, wordt ze de volgende ochtend wakker en is nog steeds moe. Als ze de wekker wel zet komt ze er uit om half 9 en gaat daardoor pas rond 12 uur naar bed, omdat ze dan niet meer kan slapen. Buiten dat ik weet dat dit een erg slecht ritme is, zie ik ook dat ze het gewoon niet redt om wakker te blijven. Haar stemming is zo down op dat moment en niks is goed, slapen is het enige wat werkt.

Ze sport niet doordat ze doodmoe van haar werk thuis komt en komt daardoor alleen maar aan, wat ook weer niet mee werkt aan haar energie. Ze is enorm vergeetachtig, elke dag dezelfde irritaties over licht laten branden enz.

Ze heeft nu 3 afspraken staan bij de longsarts om te kijken of het chronische hyperventilatie is, maar ik denk dat dit vergeefse moeite is, eerst zeiden ze bij de huisarts Chronisch vermoeidheids syndroom ,nu weer dit, terwijl ik denk dat het misschien wel aan de anti depressiva ligt. Ik denk dat het sowieso handig is om weer met iemand te gaan praten.

Mijn vraag is dus eigenlijk kort samengevat:
Kan de extreme vermoeidheid, vergeetachtigheid, duizeligheid en veel hoofdpijn aan de citalopram liggen?

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven hierop en ze dan inziet om weer met iemand te gaan praten.

Alvast dank,

Jan

Annie49
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2013 16:47

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Annie49 »

Ook ik ben nu van 20 naar 30 mg gegaan en de 1e dag voelde ik me echt fantastisch! Helaas daarna niet meer zo gevoeld. (Zit nu 10 dagen op de 30 mg). Bijverschijnselen zijn nu weer opnieuw rillerig, hoofdpijn, wazig en extreme vermoeidheid.
Ik voel me alleen redelijk fit als ik geslapen heb met Temazepam, maar dat wil ik niet elke nacht doen.

Ik weet dat al die bijwerkingen normaal zijn en lang kunnen duren, maar al met al ben ik nu zo'n 6 a 7 weken op weg en ik had toch echt gehoopt me nu weer vol energie en opgewekt te voelen.

Nog even doorzetten dus...Overigens gebruik ik het voor een zware depressie, niet voor paniekaanvallen e.d. Ik voel me wel al duidelijk beter (psychisch) dan 6 weken geleden, dus ik hou hoop nog meer verbetering.

Annie49
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2013 16:47

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Annie49 »

@Jan, even als antwoord op jouw vraag: de klachten die je noemt die je vrouw heeft zijn precies de bijverschijnselen van de Citalopram bij begin van het gebruik en bij het minderen van het gebruik.

Het kan zijn dat de citalopram na 4 1/2 jaar niet meer goed werkt, dat heb ik meer gehoord.
Ik zou echt naar een arts gaan.

@Yvonne, ik hoop dat je je, als je 30 of mg gebruikt, stukken beter zult gaan voelen. Ik denk dat het nu nog moeilijk te zeggen is, omdat je nog vrij weinig mg gebruikt. Ik heb bij 30 mg trouwens minder last van bijwerkingen dan eerst met 20 mg. Ik hoor ook goede ervaringen over Escitalopram. Zou minder bijwerkingen geven (?).

@Frank, die bijwerkingen die je noemt zijn de meest bekende en ja, die kunnen idd lang aanhouden heb ik gelezen.

Maar even voor allen: antidepressiva werken bij iedereen anders he, hoewel er uiteraard overeenkomsten zijn. Dus iedereen heeft zijn eigen unieke ervaring.

Katama
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2013 17:13

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Katama »

Hallo iedereen,

Ik lees al een tijdje mee op het forum, veel herkenning wat wel fijn is :)

Sinds januari dit jaar slik ik 20 mg citalopram (sandoz) per dag wegens depressieve gevoelens (begonnen in oktober vorig jaar) waar ik maar niet vanaf kon komen,Dit ging een hele tijd goed op wat vergeetachtigheid na, vanaf augustus heb ik het idee dat de citalopram niet meer werkt.

Voel me weer depressief, angstig, onrustig, afwezig en erg vermoeid. Heb contact opgenomen met mn psych en in overleg verhoogd naar 30mg vanaf begin september, nu weet ik dat ik pas een paar weken op mn hogere dosis zit maar ik voel echt helemaal niks veranderen op de klachten/bijwerkingen na.

Zou het kunnen dat de extra citalopram niks meer gaat doen voor mij?

Heeft iemand hier ervaring mee?

grtz :)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door sjohie »

roezema schreef:Ik ben Roel en ik ben weer begonnen met citalopram.Heb verschrikkelijke bijwerkingen ,rillen nergens zin in veel plassen en op bed liggen ,ik heb er nu oxezepam bij gekregen ,ik ben nu een maand bezig maar zie het leven als een hel en wil er wel uitstappen. Maar dit kan ik natuurlijk niet maken tegenover mijn bgezin
ook heb ik daarbij oorzuisen waar alles mee begonnen is. Ik heb afgelopen jaar op 20 mg gezeten en dat ging goed maar nu ben ik opnieuw begonnen ,maar weet me geen raad. Wie schrijft mij iets opbeurends
Het eerste opbeurende wat me te binnen schiet is dat de meeste huisartsen een nummer hebben wat 24/7 te bereiken is voor noodgevallen, en dat je je misschien wat beter voelt als je daar heen belt met dit relaas?

En ik weet niet of je nog meer slikt, maar als daar MAO-remmers als Aurorix of Azilect tussen zitten, kan het door die combinatie komen.

Sowieso dingen en onderwerpen die thuishoren bij experts, en niet hier op een forum waar een timmerman je nog medisch advies zou kunnen geven.

In dit geval lijken me de experts je behandelend arts, en/of de apotheker om te kijken of jouw specifieke combinatie van medicijnen misschien niet helemaal goed is.

roezema
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2013 13:32

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door roezema »

Nog een keer met Roel ,ik den dat we mekaar verkeerd hebben begrepen. Ik heb niet de neiging om er uit te stappen ,maar ik ben hopeloos met mezelf aan met die bijwerkingen Trillen onzaggelijk veel roken
de hele dag op de bank en niet naar buiten durven ik ben nu een maand op 20 mg en zit volgens mij op het hoogtepunt en dat is vreselijk . Ik wou alleen weten of het nog langer gaat duren of dat ik licht in de tunnel moet gaan zien

poekedoek
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:26

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door poekedoek »

Ik heb anderhalf jaar citalopram 10mg geslikt. Ik ben van mening dat AD wel heel gemakkelijk voorgeschreven wordt. Ik ben een vrouw van 57 jaar. Ik kreeg paniekaanvallen, uit het niets. Neemt u maar een pilletje mevrouw, u mist een stofje in uw hersens.
Drie maanden doodziek geweest, maar ik wilde doorzetten. Men zei immers dat dat de bijwerkingen waren en dat die over zouden gaan. Ik was zo geschrokken van de paniekaanvallen, dat ik alles voor waar aannam. Helaas.
Nou ja, op een gegeven moment ging het wat beter en pakte ik m'n leven weer een beetje op. Ik was ervan overtuigd dat mij iets aangepraat werd en begon te zoeken. Euh, overgang misschien??? Omdat ik een hormoonspiraaltje heb, kon ik niet merken dat er in de cyclus wat veranderde.
Ik weet nu heel zeker dat het in mijn geval de overgang was, wat mijn klachten veroorzaakte.
Heel jammer dat er geen arts was die hier op kwam.
Ik kreeg enorm veel last van oorsuizen.Het geluid van wapperende vlaggen en ook een soort van geklak in één oor. Mijn huisarts en KNO konden het met een stethoscoop waarnemen. Dit was in de opbouwperiode van de Citalopram begonnen!!!
De "deskundigen" konden zich niet voorstellen dat dit aan de Citalopram 10mg kon liggen…
Drie maanden geleden ben ik Cold Turkey gestopt. M'n oren zijn weer helemaal rustig en ik heb mezelf volledig teruggevonden.
Laat ik wel zeggen dat Cold Turkey stoppen een hel is en niet aan te raden! Echter, ik kreeg het niet meer voor elkaar om dat pilletje te slikken. Kòn het niet meer.
Ik heb alle pagina's op dit forum gelezen en voel heel erg mee. Ik wilde mijn verhaal doen voor degene die misschien iets herkent.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ciske »

Laat ik wel zeggen dat Cold Turkey stoppen een hel is en niet aan te raden!
Ondanks dat je zegt dat het geen aanrader is, vind ik het knap van je.

poekedoek
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:26

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door poekedoek »

@ciske
Dankjewel, maar het is beslist niet stoer ofzo, om ineens te stoppen. Ik wil daar ook niemand toe aanzetten. Wil je stoppen, doe dit onder begeleiding. De afkickverschijnselen zijn vreselijk. Ik slikte maar 10 mg., maar reageerde ook in de opbouwfase heel heftig. Afkicken betekende in mijn geval, 7 weken enorm zeeziek, ( braken, evenwichtsstoornissen, geen zonlicht kunnen verdragen ), het gevoel alsof je in een lift heel hard op en neer gaat, angstig, zweten, heel slecht slapen, nou ja, wat eigenlijk niet?! Ik hield vol omdat de opbouw ook zo vreselijk was en ik zeker wist dat de afkickverschijnselen over zouden gaan.
Ik heb veel steun gehad door het lezen op verschillende fora. Dat is de reden dat ik mijn verhaal gepost heb. Ik hoop dat, al is er maar één, iemand er iets aan heeft.
Artsen, al zijn er natuurlijk heel goede, en de farmaceutische industrie, vertrouw ik niet meer blindelings. Willen zij het beste voor de patiënt? Welke belangen spelen er mee door massaal AD voor te schrijven?

roezema
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2013 13:32

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door roezema »

Heb nu 4weken al de bijwerkingen van citalopram 20mg hoelang kan dit toch duren ,voel me beroerd en trillen pijn in mij kop,ik geloof dat ik ze allemaal krijg hoe lang duurt dit nog .Iemand ervaring hiermee?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ciske »

roezema schreef:Heb nu 4weken al de bijwerkingen van citalopram 20mg hoelang kan dit toch duren ,voel me beroerd en trillen pijn in mij kop,ik geloof dat ik ze allemaal krijg hoe lang duurt dit nog .Iemand ervaring hiermee?

Geen ervaring , ik slik geen medicijnen. Ga als je zoveel last hebt eens langs je HA.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik heb wel ervaring ,maar die deel ik niey!

Ik hrb mijn stukje voor je aangepast omdat je het weg wilde hebben,mijn antwoord en nog aanvulling erbij gezet...

Je moet hier echt voor bij de huisarts zijn,....

Ik geef express mijn mening niet omdat ik heel anders in elkaar zit,zoals iedereen en heeeel anders op alles reageer,ik wil daarop mensen niet beinvloeden ,je kan beter ,ipv hier afwachten op antwoord,naar je huisarts gaan

Annie49
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2013 16:47

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Annie49 »

Ok, hier dan even mijn "succes" verhaal: nu na 3 maanden voel ik me geweldig! Ik heb citalopram vanwege een ernstige depressie. Ben begonnen met 10 mg, na 2 weken 20 mg. Daar heb ik echt een week of 6 op gezeten. Toen overgegaan naar 30 mg, omdat de depressie niet wilde wijken en meteen vanaf toen merkte ik verschil.

Dus na ongeveer 9 weken sloeg de citalopram aan, de bijwerkingen waren na ongeveer 11 weken verdwenen. Mijn langdurigste bijwerking uiteindelijk, was die extreme vermoeidheid. Afgelopen vrijdag kreeg ik per abuis de pillen van Sandoz. Ik had ze daarvoor van PCH. Sinds ik de pillen van Sandoz gebruik, ben ik ook van die extreme vermoeidheid af. Voor mij maakt het dus echt uit van welke fabrikant ze komen. Ik heb ze 1x nml gehad van Actavis en toen werd ik 's middags ineens manisch....

Dus voor mij vanaf nu alleen nog Sandoz 30 mg.

De bijwerkingen zijn echt extreem geweest, maar ik ben zooooo blij dat ik heb doorgezet. Ik heb nu alleen nog iets van oorsuizen als het stil is, maar net niet hinderlijk. En extra zweten bij lichamelijke inspanning: ik kan er mee leven!

Mijn depressie is weg, ik ben weer evenwichtig, heb meer energie, kom er geen kilo van aan en heb er ook met sex totaal geen last van. Ik ben weer blij!

Ik hoop voor jullie die nog aan het opbouwen zijn, dat jullie ook deze werking mogen ervaren!

Gesloten