LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geldigheidsduur eenmalige incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
PietZ

Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door PietZ »

In de zomer van 2008 kocht ik via een webwinkel een cadeautje voor een familielid, ter waarde van ongeveer 30 euro. Voor de betaling gaf ik een eenmalige machtiging af. Het werd allemaal naar behoren afgeleverd.

Nu werd vorige week (meer dan anderhalf jaar later) plotseling het bedrag geincasseerd. Ik vind dat wel erg laat. Volgens mij had ik het allemaal indertijd netjes afgehandeld, maar ik kan er nu niets meer van terugvinden omdat ik, omdat ik er van uit ging dat het afgsloten was en maar om een heel klein bedrag ging, de bewijzen heb weggegooid (stom achteraf). Ik kan daarom ook niet meer controleren of het afgeschreven bedrag precies overeenkomt met wat indertijd is overeengekomen.

Kan dit eigenlijk wel; is er niet een bepaalde geldigheidsduur voor een eenmalige incasso? Volgens mij is het op zijn minst onfatsoenlijk en ongebruikelijk om zoiets zo laat nog te incasseren zonder eerst contact op te nemen.

gerland

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door gerland »

PietZ schreef:Volgens mij is het op zijn minst onfatsoenlijk en ongebruikelijk om zoiets zo laat nog te incasseren zonder eerst contact op te nemen.
Als u het al onfatsoenlijk vindt dat uw schuldeiser krijgt waar hij recht op heeft, hoe betitelt u dan het anderhalf jaar lang niet betalen voor iets wat u wel ontvangen heeft?

U wist dat u moest betalen.
U wist dat dat nog niet gebeurd was.

Nu gebeurt het alsnog (daar had u rekening mee kunnen of moeten houden), en dan is de rechthebbende ineens "onfatsoenlijk"?

Gevalletje "omgekeerde wereld".

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Degene die het bedrag heeft afgeschreven is verplicht de onderliggende stukken 7 jaar te bewaren.

Gewoon een kwestie van opvragen bij de webwinkel.

U moet het niet moeilijker maken dan het is.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

... ik kan er nu niets meer van terugvinden omdat ik ... de bewijzen heb weggegooid (stom achteraf). Ik kan daarom ook niet meer controleren of het afgeschreven bedrag precies overeenkomt met wat indertijd is overeengekomen.
Gelukkig voor U heeft de leverancier wel voldaan aan zijn bewaarplicht en dus ontdekt, dat er toen iets misgegaan is.
Volgens mij is het op zijn minst onfatsoenlijk en ongebruikelijk om zoiets zo laat nog te incasseren zonder eerst contact op te nemen.
Volgens mij is het op zijn minst onfatsoenlijk en ongebruikelijk om een produkt aan te schaffen en te gebruiken zonder er voor te betalen. En dan maakt de hoogte van het bedrag niets uit, het gaat om het principe.

J. Degrelle

Ongelezen bericht door J. Degrelle »

En ja hoor, als hyena's vallen ze weer over de topicstarter heen bij dit onderwerp.

Nergens staat dat TS onwillig was om te betalen.

Wanneer je een eenmalige incasso-opdracht afgeeft moet je kunnen verwachten dat die door het bedrijf wordt uitgevoerd. Je gaat echt niet iedere week op je strookje kijken of die 30 euro er nu ook echt af zijn. Wanneer dan na 1,5 jaar het geld wordt geincasseerd is een gerede twijfel of dit niet al betaald zou kunnen zijn helemaal niet zo vreemd.

gerland

J. Degrelle schreef:En ja hoor, als hyena's vallen ze weer over de topicstarter heen bij dit onderwerp.
Nergens staat dat TS onwillig was om te betalen.
Hij had er misschien wel goede hoop op. O nee, hij is nu erg gelukkig dat het alsnog is afgeschreven, maar hij is wel zeer gekwetst dat het zo laat gebeurt en verwacht excuses van het bedrijf. Het gaat immers om het principe.
J. Degrelle schreef:.....Je gaat echt niet iedere week op je strookje kijken of die 30 euro er nu ook echt af zijn.
Wanneer dan na 1,5 jaar het geld wordt geincasseerd is een gerede twijfel of dit niet al betaald zou kunnen zijn helemaal niet zo vreemd.
Nergens staat dat TS daaraan twijfelt. Integendeel.

En iedere week op je strookje (welk "strookje" bedoelt u eigenlijk?) kijken is niet nodig. Zolang je niet tegenkomt dat het er af is, is het er nog niet af, en weet je dat dat nog kan gaan gebeuren in de toekomst.

Er is geen probleem.

PietZ

Ik schrik echt van de nogal vijandig gestelde reakties op dit forum.

Nergens heb ik gesteld dat ik niet wilde betalen.

Maar is het idee achter een eenmalige machtiging niet, dat de ontvanger de betaling regelt? Ik vind het dan ook volkomen onterecht dat sommigen hiervoor de verantwoordelijkheid voor het controleren van de betaling bij mij liggen. Ik verwacht echt in zo'n geval dat het bedragje binnen een week of twee vanzelf afgeschreven wordt, zonder dat ik daar verder omkijken aan heb.

Het is hun verantwoordelijkheid de betaling op tijd te regelen, vind ik. Anderhalf jaar later innen zonder even contact op te nemen blijf ik onfatsoenlijk vinden.

Ze jagen me trouwens ook op kosten, dit hele gedoe kost tijd, ik heb er nu al twee uur inzitten (om na te gaan of ik niet ergens een mailtje of afchriftje kan vinden dat ik kan gebruiken als bewijs dat ik betaald heb, want daar twijfel ik na zo'n tijd aan, en hoeveel).en het uurtarief in mijn branche is ongeveer 60 euro per uur...

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ze jagen me trouwens ook op kosten, dit hele gedoe kost tijd, ik heb er nu al twee uur inzitten (om na te gaan of ik niet ergens een mailtje of afchriftje kan vinden dat ik kan gebruiken als bewijs dat ik betaald heb, want daar twijfel ik na zo'n tijd aan, en hoeveel).en het uurtarief in mijn branche is ongeveer 60 euro per uur...
Je laat hiermee meteen zien hoe je in elkaar steekt. :lol:

De enige die jou op 'kosten' jaagt ben je zelf namelijk. :wink:

gerland

Meneer PietZ, wat is nu eigenlijk u probleem?

U gedraagt zich als iemand die een tegenvaller te verwerken heeft gekregen.

Zoals u terecht aan geeft, is het idee achter de eenmalige incasso dat de ontvanger de daadwerkelijke betaling initieert.

U slaat de plank echter volledig mis als u, kennelijk verontwaardigd, stelt dat "sommigen de verantwoordelijkheid voor het controleren van de betaling bij mij leggen". U wilt toch niet beweren dat iemand anders verantwoordelijk is voor die controle?
De verantwoordelijkheid of u de betaling controleert ligt ook volledig bij u. Niemand verplicht u dat bij te houden. Als u dat wel deed, dan wist u dat er nog niet geïncasseerd was (en dat dat nog zou kunnen gebeuren in de toekomst). Als u dat niet doet, dan is dat ook uw keuze, maar dan kunt u er niet zo maar vanuit gaan dat er betaald zal zijn.

Nogmaals: wat wilt u bereiken met dit geklaag? Wat is uw doelstelling?
Is het niet beter om uw klacht bij de ontvanger van de betaling neer te leggen? Waarschijnlijk toont hij wel begrip voor uw standpunt en mogelijk maakt hij zelfs excuses aan u. Zou u vrede kunnen hebben met zo'n resultaat of wilt u iets anders bereiken?

PietZ

witte angora schreef:

Beste witte agora, ik heb geen zin in dit soort persoonlijke twisten.

Weet iemand het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag: hoe lang een eenmalige machtiging geldig blijft?

gerland

PietZ schreef:.....

Weet iemand het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag: hoe lang een eenmalige machtiging geldig blijft?
Nogmaals wat wilt u bereiken, met het antwoord op deze vraag in het bijzonder?

Stel dat u uit een antwoord af zou kunnen leiden dat in uw geval de machtiging niet meer geldig was, wat dan? Ik meende uit uw reactie te mogen begrijpen dat u niet van zins was u aan betaling te onttrekken. Als dat klopt, wat maakt het dan uit dat de machtiging zogenaamd ongeldig zou zijn geweest?

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Als ik het goed begrijp - vraagt TS : Hoe lang is een eenmalige machtiging geldig na afgifte?

Aan de andere kant - je kan het ook zien als "TS heeft 1,5 jaar lang gratis rente gekregen over het te betalen bedrag". Dat zie je niet vaak.

Ik denk echter dat het bedrijf niet direct verantwoording verschuldigd is over wanneer men afschrijft - dit is nu ruim (!) na de levering gebeurd - en we lezen hier vaak genoeg dat bedrijven afschrijven, maar pas veel later, of niet, leveren.

Ik denk dat de kernvraag is - binnen welke termijn dient een afgeven machtiging gebruikt te worden, voordat deze ongeldig word?

gerland

@PietZ

Hebt u een beperkende voorwaarde verbonden aan het afgeven van de machtiging.
"Bijvoorbeeld deze machtiging vervalt per 1-1-2010"?

Hebt u na afgifte van de machtiging de machtiging op enig moment weer ingetrokken?

witte angora

PietZ schreef:
witte angora schreef:

Beste witte agora, ik heb geen zin in dit soort persoonlijke twisten.

Is geen persoonlijke twist. Jij komt met een onzin post, dat je maar liefst 2 x 60 euro kwijt bent aan het opzoeken van gegevens in een administratie die blijkbaar niet op orde is.

Immers, je wordt geacht je gegevens minimaal een jaar of 5 te bewaren.

Dat je dus twee uur bezig bent met het doorspitten van de afschriften van je bankrekening, heb je aan jezelf te wijten, dat je daar ook nog eens 60 euro per uur voor wilt rekenen is natuurlijk nonsens.

Jij post - en daar krijg je gewoon een reactie op. Wil je die reactie niet? Dan moet je ook niet zulke onzin posten.

Om op je oorspronkelijke vraag terug te komen, of er regels voor zijn weet ik niet. Maar wat anderen al gezegd hebben, als je het geen probleem vind om te betalen, wat is het probleem dan?

PietZ

gerland schreef:@PietZ

Hebt u een beperkende voorwaarde verbonden aan het afgeven van de machtiging.
"Bijvoorbeeld deze machtiging vervalt per 1-1-2010"?

Hebt u na afgifte van de machtiging de machtiging op enig moment weer ingetrokken?
Beste gerland, eenmalige machtigingen kun je niet achteraf intrekken.

Een voorwaarde heb ik er niet aan meegegeven (goede tip, zal ik in het vervolg wel doen), gewoon het vakje voor een eenmaige machtiging aangevinkt en op een beveiligde pagina mijn bankrekeningnr ingevuld.

Je vraagt steeds wat mijn doel is van deze posting.

Ik vraag me gewoon af of het redelijk is, een machtiging voor zo'n klein bedragje na anderhalf jaar nog te gaan gebruiken. Of hij niet op een gegeven moment vervalt.

Zelf had ik inmiiddels de zaak al lang afgesloten en de bewijsstukken niet langer bewaard. Het is dan ook nu voor mij nu onmogelijk om nog na te gaan wat er indertijd precies is afgesproken en of het bedrag wel klopt.

Omdat de machtiging via het internet is afgegeven (zonder handtekening
eronder), en niet schriftelijk zou mijn bank het bedrag ook meteen storneren als ik de betaling zou betwisten, maar daar gaat het me helemaal niet om.

Ik wil gewoon weten wat de gebruikelijke regel is in dit soort gevallen. Maar niemand lijkt dat hier te weten.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

PietZ schreef:Ik wil gewoon weten wat de gebruikelijke regel is in dit soort gevallen. Maar niemand lijkt dat hier te weten.
Ik niet - maar daarom wil ik het best weten.
Maar, ik blijf erbij - puur zwart-wit gezien heb je als koper wel meer profijt gehad, omdat je nu extra rente hebt kunnen ontvangen (okay, zal 5 cent of zo zijn, maar toch).

witte angora

Dit staat in de voorwaarden van de Frieslandbank
f. Incasso

Als u betalingen automatisch van uw rekening wilt laten afschrijven, kunt u een machtiging tot incasso afgeven aan de begunstigde. Dit regelt u
rechtstreeks met de begunstigde.
Indien u het niet eens bent met een afschrijving, heeft u bij een doorlopende machtiging het recht het bedrag terug te laten boeken (storneren). U kunt
een verzoek tot stornering telefonisch indienen bij onze Service Desk. Het bedrag staat dan binnen 2 werkdagen weer op uw rekening.

Er bestaan verschillende soorten incassomachtigingen, die elk hun eigen storneringsregels hebben:

Soort incasso .................................Terugboekingstermijn
Doorlopende machtiging algemeen.. 56 kalenderdagen
Eenmalige machtiging ......................geen
Incasso Kansspelen......................... geen

Wilt u de incasso definitief stopzetten, dan kunt u deze intrekken bij de partij aan wie u de machtiging heeft verstrekt. Als dit niet lukt, kunt u ons
vragen een incassoblokkade op uw rekening te plaatsen. Het is mogelijk een blokkade voor één begunstigde in te brengen. Een volledige
incassoblokkade is ook mogelijk. In het laatste geval wordt iedere incasso van iedere begunstigde geweigerd. Wilt u een selectieve of algehele incassoblokkade op uw rekening, neemt u dan contact op met onze Service Desk.

Bron http://www.frieslandbank.nl/SiteCollect ... culier.pdf
Verder geen info binnen welke termijn een incasso gedaan moet worden.

Kijk eens in de voorwaarden van je eigen bank? Ik denk dat je daar het antwoord zult vinden. Of niet.

antonh

Ongelezen bericht door antonh »

Als het afgeschreven is kun je toch zien naar welk nummer.
En dan kun je via internet bankieren tot geloof ik 4 jaar terug kijken.
Dus niet moeilijk doen als het makkelijk kan.

witte angora

Nog een link met informatie, maar niks over de geldigheidsduur.
Kortom, het lijkt erop dat er gewoon niks over geregeld is. Maar moet dat dan, als je de betaling niet betwist?

malaga

Ongelezen bericht door malaga »

antonh schreef:Als het afgeschreven is kun je toch zien naar welk nummer.
En dan kun je via internet bankieren tot geloof ik 4 jaar terug kijken.
Dus niet moeilijk doen als het makkelijk kan.
Via internetbankieren kan je bij de ABN maar 1 jaar, maar 4 jaar lijkt mij best een lange tijd!
Welke bank, moet dat zijn?

Gesloten