LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Chartervlucht dag te laat

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
kooskoekedoos

Chartervlucht dag te laat

Ongelezen bericht door kooskoekedoos »

Ik heb een vraag met betrekking tot mijn 8daagse vakantie geboekt bij Jiba van 7 tot 14 juli.
Deze is inclusief chartervlucht en ik ben op de hoogte van het feit dat dat meestal slechte tijden
betekent en dat de tijden nog kunnen veranderen. Dat is nu eenmaal zo, en daar is weinig aan te doen.

Maar wat Jiba nu doet vind ik nogal vreemd, en ik vraag me af of dit wel mag. De voorlopige tijden
van de terugvlucht op 14 juli waren vertrek op 23:55 en aankomst om 3:30. Dit vond ik al raar omdat
de vluchttijd normaal gesproken 2,5 uur bedraagt. En helaas werd mijn vermoeden bevestigd toen
ik de tickets vandaag ontving. Er staat wel 23:55 op de tickets, maar met de mededeling erbij dat
de vlucht pas om 01:00 vertrek op 15 juli. Iets wat ik niet netjes vind.

De vraag is dus ook of Jiba dit mag doen, want ik boek een vakantie met vertek op 14 juli en niet de 15e.

J. Degrelle

Re: Chartervlucht dag te laat

Ongelezen bericht door J. Degrelle »

Leuk geprobeert seagoing racer, maar hier trap ik niet in :mrgreen:

Ik neem nog een sigaar!

kooskoekedoos

Kan er iemand wel serieus ingaan op mijn vraag ipv het antwoord van Dhr. Degrelle? Na het doorlezen van wat topics hier weet ik dat volgens U alle reisorganisaties rechtstreeks uit the Godfather zijn komen wandelen.
Ik wens u veel succes met uw sigaren, dochter van 47 en het terugsturen van dure flessen wijn!

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

kooskoekedoos schreef:Ik heb een vraag met betrekking tot mijn 8daagse vakantie geboekt bij Jiba van 7 tot 14 juli.
Deze is inclusief chartervlucht en ik ben op de hoogte van het feit dat dat meestal slechte tijden
betekent en dat de tijden nog kunnen veranderen. Dat is nu eenmaal zo, en daar is weinig aan te doen.

Maar wat Jiba nu doet vind ik nogal vreemd, en ik vraag me af of dit wel mag. De voorlopige tijden
van de terugvlucht op 14 juli waren vertrek op 23:55 en aankomst om 3:30. Dit vond ik al raar omdat
de vluchttijd normaal gesproken 2,5 uur bedraagt. En helaas werd mijn vermoeden bevestigd toen
ik de tickets vandaag ontving. Er staat wel 23:55 op de tickets, maar met de mededeling erbij dat
de vlucht pas om 01:00 vertrek op 15 juli. Iets wat ik niet netjes vind.

De vraag is dus ook of Jiba dit mag doen, want ik boek een vakantie met vertek op 14 juli en niet de 15e.
Als ik je goed begrijp, krijg je er een paar (late) uren vakantie bij.
Ik zie het probleem niet zo.

kooskoekedoos

Klopt idd dat de vakantie "verlengd" wordt..alleen ik moet wel om 10:00 de hotelkamer uit en uit ervaring weet
ik dat zo'n laatste dag dan toch vooral wachten is tot je opgehaald wordt.

En het gaat mij daarnaast om het principe, dat punt 1: Jiba er wel voor verantwoordelijk is om te zorgen
dat er vluchten zijn op de dag dat ik mijn vertrek boek, anders moeten ze de overeenkomst niet aangaan.
En punt 2: dat ze op slinkse wijze de klant proberen te laten geloven dat er op de vertrekdatum gevlogen
wordt (op de tickets staat 23:55), maar dat dan in kleine letters onderaan staat dat de vlucht pas om 01:00 is.

kooskoekedoos

Daarnaast vind ik wel het volgende op de anvr website:

Ik verneem dat mijn vertrek op een later tijdstip is dan gepland. Mag dat?

Ja, dat mag wegens gewichtige omstandigheden (artikel 11 ANVR Reisvoorwaarden).

U moet er rekening mee houden dat u op de dag van vertrek en aankomst één dag kwijt bent aan reizen. De dagen van vertrek en aankomst worden, ongeacht de aankomsttijd, namelijk als hele dagen gerekend. Houdt u daarom rekening met onverwachte omstandigheden van technische of organisatorische aard die aanleiding geven tot wijziging in luchtvaartmaatschappij, route of vertrektijd.

Let op: vertrek na middernacht is een vertrek op de volgende dag. Hier is sprake van een wijziging van de overeenkomst. Een reisorganisator is hiervoor aansprakelijk en moet u een zo gelijkwaardig mogelijk alternatief aanbieden. Als dit niet mogelijk is, kunt u een vergoeding vragen voor deze wijziging, tenzij de reisorganisator een beroep op overmacht kan doen. Als de reisorganisator u als reiziger niet tegemoet wil komen, kunt u (schriftelijk) onder protest akkoord gaan met de wijziging en na terugkomst van de reis een klacht indienen en de klachtenprocedure volgen.

Als ik het goed begrijp kan ik dus Jiba vragen om een andere vluchttijd of dat mijn kamer de laatste dag nog beschikbaar blijft?

Tineke59

Ongelezen bericht door Tineke59 »

aan kooskoekedoos

Dat de terugvlucht een uur langer duurt, kan ook met de zomertijd te maken hebben. Misschien heeft het land waar u heen vliegt, geen zomertijd. Indien niet, dan zal de heenvlucht juist een uur korter duren en de terugvlucht een een langer (op papier dan).
Of misschien heeft u een tussenlanding.

Ik heb het ook geregeld gehad, dat mijn vlucht om 23.55 uur vertrok (op papier dan) en dat het wat later werd.
Het staat inderdaad in kleine lettertjes eronder, maar dat is juist in ons voordeel als het vliegtuig later vertrekt, want zo heb je er een reisdag bij.
Ik begrijp dat u het vervelend vindt dat u van ochtends 10 uur tot 's nachts 23.55 uur geen kamer tot uw beschikking heeft, maar wat is nu een uurtje later? Voor hetzelfde geld is er een vertraging.
Ik vlieg altijd met Transavia. Ik weet niet of andere maatschappijen zoiets doen.

G7

Ongelezen bericht door G7 »

Nou breekt me klomp Tineke. Volgens mij als die persoon een reis boekt voor op 7 Juli vertrek en je vertrekt 's, avonds pas na twaalven, is dat mij bij dan juist een dag minder. De dag van 7 Juli is al om als je vertrekt, maar wordt wel meegeteld als volledige reisdag, die je dus eigenlijk niet hebt, want die is dan al om.

Ik zou als ik jou was, Jiba hier op aanspreken kooskoekedoos. Leuke naam trouwens. :lol: Is het alwel zeker dat je ook laat terug gaat? Anders kun je het hotel ook vragen, om de kamer nog een paar uur aan te mogen houden tegen ( meestal ) een kleine vergoeding. Doen wij doorgaans als het een latertje wordt.

Toch een fijne vakantie gewenst. :wink:

Roosje1957

Ongelezen bericht door Roosje1957 »

Beter lezen G7: het gaat juist om de terugreis :D

G7

Ongelezen bericht door G7 »

Roosje1957

Je hebt helemaal gelijk, alhoewel dat ook weleens voorkomt. Maargoed, ik denk dat ik maar niet met zo laat op het forum moet komen. Niet helder meer. :lol:

Maar dat van je kamer proberen aan te houden bij laat vertrek, kan blijven staan. :wink:

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Je zou op de 14e vertrekken met aankomst thuis de 15e .
Nu vertrek je de 15e en kom je aan op de 15e. Daarin veranderd niets je komt in beide gevallen de 15e thuis. Dus dat argument slaat nergens op.
Deze truck met 23.55 wordt door alle touroperators toegepast was ook het geval vorig jaar bij Neckerman Oad etc. Op deze manier kunnen ze de prijs laag houden. Als de reis t/m de 15e aanbieden in de folder komt er 1 dag hotel bij en wordt de reis bij boeken al duurder namelijk 1 dag hotel extra. Nu hoef je maar indien gewenst een halve dag hotel bij te boeken ( indien beschikbaar) en ben je achteraf toch voordeliger uit.Dat was de uitleg van Hostess vorig jaar. Voor je aantal dagen voor de reisverzekering had je al een extra dag mee moeten tellen anders was je op de terugvlucht zowieso niet verzekerd.

gr Henk

kooskoekedoos

Dank allen voor de reacties.

@Tineke:

Het betreft hier geen tussenlanding of tijdsverschil, ga namelijk naar Mallorca, en er met kleine letters onderaan het tickets dat de vlucht pas om 01:00 vertrekt op Mallorca. Op dezelfde plek waar normaal gesproken tussenlandingen vermeldt staan. De vertrektijd van 23:55 is dus alleen op het ticket gezet zodat het lijkt of Jiba zich aan de overeenkomst houdt en ik op 14 juli terugvlieg.

En dat is ook precies het punt waar ik over struikel. Ik boek van 7 tot 14 juli, zorg dan dat er genoeg plaatsen zijn om terug te vliegen op de 14e, en mocht dit niet zo zijn, communiceer dat dan eerlijk naar de klant. maar doe dit niet op zo'n slinkse wijze.

@Henk dat het argument nergens op slaat ben ik niet met je eens, want omgekeerd werkt dit ook niet zo.
Als ik laat heenvlieg en pas na middennacht land dus op de tweede dag van mijn vakantie (dit is in mijn geval
ook zo), wordt er ook door touroperators het principe toegepast dat je niet de aankomst boekt, maar een datum waarop je vertrekt.

henk51

De voorlopige tijden
van de terugvlucht op 14 juli waren vertrek op 23:55 en aankomst om 3:30.
Verwachte vertek 14 juli 23.55 aankomst 15 juli omstreek 02.30
Nu vertrek 15 juli 01.00 aan komst 15 juli 03.30
Je komt in beide gevallen de 15e terug

Als je op de gestelde tijd vetrokken zou zijn was je toch ook de 15e thuis gekomen dus wat is het eigenlijk het probleem. Nu heb je nog wat aan je laatste dag.Je had ook de 14e om 07.00 uur in de morgen kunnen vertrekken. Dan was het nog steeds een 8 daagse reis geweest.Je kan overal wel een probleem van maken geniet nou maar van je vakantie en het is niet te hopen dat de vlucht op laatste moment nog een keer veranderd . Je moet bij een reis altijd de 1e en laatste dag als verloren beschouwen.
Is dit soms de eerste keer dat u een vliegvakantie boekt
gr Henk

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

dit mag tegenwoordig! mijn schoonzus heeft het naar tunesie gehad,met arke
in princiepe heb je lekker nog een hele dag,de ene is kwaad dat is vroeg naar huis moet en de ander laat.
ik zou wel je reisverzekering even inlichten! een dag langer ....

2-je kan vragen of je de kamer langer aan mag houden,daar vragen ze meestal een kleine vergoeding voor,ga je naar een luxe iets dan zijn er zelfs douche en omkleedruimtes...dus kan je lekker genieten en dan nog je opfrissen.
geniet ervan en het komt goed.

hoe laat is je vertrektijd?rond de avond?sluit het aan op de terug tijd..dus zeg 11 uur hier vertrekken...in de avond dan he..daar aankomen?

kooskoekedoos

Heb net bericht terug van Jiba, deze begrijpen dat ik het hier niet mee eens ben..en bieden mij daarom een nieuw vlucht schema aan! Uitstekende service dus.

Vlieg nu s ochtends vroeg heen (terwijl dit eerst savonds laat was met aankomst om half 1 snachts (dus al dag 2)
En terug om 22:55..dus nu nog wel op de 14e.

Iedereen dank voor de reacties!
Wat ik hier vooral mee aan wil geven, is dat je niet te snel dingen moet pikken van een reisorganisatie, (en daarmee bedoel ik wel echte fouten, dus geen late vroege vluchten op de vertrekdag die geboekt is), maar een reisorganisatie ook altijd eerst kans moet geven om dit op te lossen en niet direct uit te maken voor maffiabazen, onbetrouwbaar o.i.d.

Dank ook voor de tips van de reisverzekering..die is bij mij sowieso doorlopend:)

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

kooskoekedoos :D leuk

fiijn dat je het hebt kunnen regelen en dat je het nu fijner vind om het zo te doen!
ja dan was het dus eerst heel wat ned hier wegbrengen en hebben ze half uurtje de tijd om het vliegtuig in orde te brengen en dan gaan ze weer,dat is wat ik bedoelde..
vertrekken ze hier rond 23:00..
maar ben blij voor je dat het zo voor elkaar heb gekregen en ook wel een compliment voor jiba...want normaal zijn alle organisaties niet zo makkelijk :evil:
ja doorlopend maar ik dacht ik schrijf het maar heel veel mensen hebben er geen erg in,vandaar.

heeeeeeeeeeel veel plezier en geniet ervan!

kooskoekedoos

Klopt idd dat die chartervluchten uitladen en gelijk weer inladen zijn. We zijn net vee :D

Service van Jiba vind ik uitstekend, vind ook dat je de operator eerst de kans moet geven
om iets op te lossen voordat je deze veroordeeld.

En de tip van de verzekering heb ik uiteindelijk toch nog iets aan gehad..medereiziger had wel een tijdelijke..
dus bedankt!

kooskoekedoos

Beste Henk,

wil graag nog even op u reageren omdat u te snel uw oordeel klaar hebt en niet goed leest. En ik uw laatste zin een beetje jammer vind.
Als je op de gestelde tijd vetrokken zou zijn was je toch ook de 15e thuis gekomen dus wat is het eigenlijk het probleem.Je had ook de 14e om 07.00 uur in de morgen kunnen vertrekken. Dan was het nog steeds een 8 daagse reis geweest.Je kan overal wel een probleem van maken geniet nou maar van je vakantie en het is niet te hopen dat de vlucht op laatste moment nog een keer veranderd .
Het probleem is dat ik boek om de 14e te vertrekken, en niet de 15e. Nogmaals speelt aankomst hierbij geen rol, want die wordt niet geboekt. De vluchttijd is nooit verzet, alleen Jiba houdt de reiziger in eerste instantie voor dat er nog op 14 juli gevlogen wordt, terwijl dit van begin af aan niet zo is.
Dit is ook geen kwestie van overal een probleem van maken maar gewoon weten wat mijn rechten zijn als consument, en niet alles voor lief nemen van de aanbiedende partij. Dit blijkt ook uit de adequate reactie van Jiba.

Of dit de eerste keer is dat ik een vliegvakantie boek, maakt hierbij niets uit. Allereerst omdat dit forum mede bedoeld is om vragen te stellen aan reizigers met meer ervaring. Daarnaast gebruikt u deze zin op een denigrerende toon, terwijl U als zelfbenoemde reiziger met "ervaring" het nog steeds niet bij het juist eind heeft.
Blijf vooral alles pikken als consument, dan komt U er wel!

henk51

Of dit de eerste keer is dat ik een vliegvakantie boek, maakt hierbij niets uit. Allereerst omdat dit forum mede bedoeld is om vragen te stellen aan reizigers met meer ervaring. Daarnaast gebruikt u deze zin op een denigrerende toon, terwijl U als zelfbenoemde reiziger met "ervaring" het nog steeds niet bij het juist eind heeft.
Er is niets denigrerend bedoeld met deze opmerking. De opmerking die u maakt is een perfect voorbeeld van een denigrerend opmerking dus wie de schoen past...
Ik heb mijzelf nergens benoemd als reiziger met ervaring,alleen ga ik al tien talle jaren zo'n 3 maal per jaar op vakantie zowel in europa als buiten europa.
Ik vermijd zoveel mogelijk charter vluchten omdat die nog wel eens op het laatste moment willen wijzigen.Ik hoop echt dat dat u deze reis bespaard blijft. Vorig jaar kreeg ik een aantal dagen voor vertrek bericht dat de vlucht gewijzigd was en er nieuwe tickets klaar lagen op schiphol.

Goede reis en geniet van de vakantie.

Gesloten