Ik heb inmiddels wat gelezen van andere mensen welke hetzelfde probleem hebben gehad of waarvan het nog steeds lopende is.
Toch wil ik mijn verhaal ook even kwijt. Ik wordt er soms moedeloos van als ik de rest van de verhalen lees, wat kunnen wij als particulier beginnen tegen zo'n organisatie.
In 2008 maart hebben wij de sleutel gekregen van ons (koop)appartement in Enschede aan de Waalstraat. Destijds hebben wij van alles verbouwd.
In 2009 kregen wij een eindafrekening van 5000kwh verbruikt. Vond ik al aan de hoge kant (wij kregen tevens een voorschot in deze woning van 140,00 dit is dus grotendeels stroom en een klein beetje gas c.q. 250m3 gezien de verwarmingskosten via servicekosten worden verrekend welke buitenom enexis/essent gaan).
Terwijl wij in de vorige woning a/d Vlierstraat per maand 65,00 betalen voor zowel gas alsmede stroom. (tevens een flat). Dit bepaalt Enexis niet dat begrijpen wij maar Essent. Al is het wel wat vreemd in mijn ogen dat wij van 65,00 naar 140,00 moesten gaan? Terwijl wij alleen een vaatwasser erbij hebben gekocht toen wij hier gingen wonen. Dit bedrag was niet aan te passen voorlopig volgens Essent omdat dit om de gebruikers historie ging (hmz..hint?).
Destijds in 2009 dacht ik dat het wel zou kunnen i.v.m. vele apparaten gebruikt om het e.e.a. te verbouwen (weet ik veel dacht ik). Ik heb simpelweg ook geen verstand van stroom om daar iets zinnigs over te zeggen.
Nu hebben wij dit jaar weer een afrekening gehad van Essent waarbij wij nog eens 390,00 bij moesten betalen en ons voorschot verhoogd is naar 160,00 wederom dit is alleen voor stroom + 250m3 gas. Wij hadden het jaar 2009 8400 Kwh verbruikt.
Nu begon ik toch argwaan te krijgen en heb ik eens gebeld met Essent. Deze vond het ook wel vreemd en raadde mij ook aan om eens wat apparaten te gaan meten. Dit middels een verbruiksmeter gecontroleerd waarbij er bij geen van mijn apparaten een raar of onverklaarbaar verbruik werd geconstanteerd.
Wederom gebeld met Essent, ditmaal verwezen zij mij door naar Enexis. Enexis gebeld deze adviseerde mij ook alles door te meten etc. Verteld dat dit reeds allemaal gedaan is (gecontroleerd met verbruiksmeter) en een electriciën vriend heeft het e.e.a. gecontroleerd. Mw. XX welke ik had gesproken vond het ook een raar verhaal en vermoedde dan ook dat alleen de stroommeter nog de oorzaak kon zijn.
Ik kon vervolgens € 190,00 betalen om deze te laten ijken waarbij er dus gekeken wordt of dit deze binnen de normen valt. Zo gezegd zo gedaan.
Begin/midden maart kwam de monteur om deze meter te ijken. Hij gaf al vrij snel aan met zijn apparaat dat deze meter niet goed is. Had een afwijking van ongeveer 138/145% waar normaal gesproken volgens de ijkwet 4 % is toegestaan volgens deze meneer.
Nieuwe meter gekregen rond eind maart en deze werd meegenomen om getest te worden. Ik zou ongeveer 1 maand tot 6 weken later bericht krijgen over de tests. Mocht de meter inderdaad niet goed functioneren zou ik de € 190,00 terug krijgen + restitutie van het geld van de afgelopen 2 jaar naar schatting gemiddeld verbruik (zijn ze verplicht).
Begin Juni maar eens gebeld om te vragen naar de status van dit verhaal. Stond er een notitie in dat zij er nog niet uit waren en dat ALS de particulier belde werd mij verteld dan kon er verteld worden dat het nog enkele weken ging duren (vreemd verhaal?).
Vervolgens afgelopen week 21 juni 2010 wederom gebeld met het verzoek hoe het ervoor stond. Werd mij verteld dat zij zijn vergeten dat ik nog bestond .... subtiel? en dat ik absoluut diezelfde week nog terug gebeld zou worden.
Ik vol goede moet afgewacht t/m donderdag 15:00. Toen was mijn vertrouwen wel een beetje weg dus wederom gebeld of er al iets bekend was. Helaas moest ik maar wachten ik zou absoluut gebeld worden tussen die donderdag en de volgende dag.
Vrijdag 25-06-2010 wederom gebeld met Enexis rond 14:30 werd mij verteld dat de afdeling welke mij moest bellen helaas gesloten was (zucht?). Omdat er een computerstoring zou zijn geweest zijn ze naar huis gegaan. Goh misschien even je afspraken bellen? Afijn klantvriendelijkheid is misschien even ergens anders te zoeken.
Vandaag wederom gebeld en eindelijk kreeg ik eerst Mw. Klinkhamer aan de telefoon deze vrouw was vrij vriendelijk en verbond mij door met de juiste persoon. Tijdens dit gesprek viel mij de mond open en zakte ik even door de grond.
Quote gesprek:
Vervolgens bekomen van de schrik en gebeld met een kennis welke werkzaam is bij Enexis op kantoor waarvan ik de naam liever niet bekend maak.Enexis: Ja meneer positief en negatief nieuws..
Ik: Hoezo?
Enexis: De meter loopt inderdaad te hard, maar er is duidelijk mee gefraudeerd.
Ik: Hoezo gefraudeerd wat moet ik mij hierbij voorstellen?
Enexis: Er is een magneet of iets dergelijks naast gehouden waardoor de meter langzamer begint te lopen.
Ik: Ehm.. als dat zo is waarom zou ik dan een hoger verbruik hebben?
Enexis: Nou het werkt zo dat de meter eerst een tijd langzamer gaat lopen, maar naar verloop van tijd loopt deze weer harder dan normaal zelfs...?
Ik: Ow... ok en nu?
Enexis: U krijgt een rekening van (ik meende) 290,00 voor het fraude onderzoek deze dient voldaan te worden.
Ik: Helaas zal ik geen rekening voldoen gezien ik toch absoluut geen fraudeur ben en ik hier met de mond vol tanden staan.
Enexis: Dit is nu eenmaal de uitslag van het onderzoek.
Ik: Ik ok dan zal ik andere informatie inwinnen c.q. stappen ondernemen en graag zou ik het rapport willen ontvangen met alle bevindingen erop / eraan.
Enexis: Uiteraard zal verzorgd worden.
Deze gaf aan om direct een aangetekende brief te schrijven aan zowel Essent alsmede Enexis met duidelijke klachten + vervolg stappen mits deze onzin (zo noem ik het maar) niet correct wordt opgelost Enexis heeft een bewijsplicht niet de consument.
Hij gaf ook aan dat Enexis de stroom meter zelf ABSOLUUT niet mag controleren c.q. ijken hoe men het ook noem i.v.m. het zogenaamde "partijdigheid".
Wel mogen zij zelf een voor test uiteraard uitvoeren. Maar de rapporten of bevindingen zullen rechtshalve niet geldig zijn. Wat mischien ook wel vrij logisch is juridisch gezien, dit gebeurt door een onafhankelijke instantie / bedrijf in Borculo. Waarvan het rapport absoluut moet worden overhandigd (welke ik ook graag zou willen hebben om het verder te bekijken / behandelen). Deze zou ik een deze dagen moeten ontvangen.
Helaas heb ik ook geen naam weten te bemachtigen van de medewerker welke mijn zaak in behandeling heeft. Deze wilde hem niet afgeven ik neem aan vanwege veiligheidsoverwegingen... zucht.
Wel een case nummer iets van mijn postcode 7523 huisnr 151 en dan 0030 of zonder huisnummer weet ik zo even niet zeker heb het e.e.a. op papier staan op mijn werk.
Even een situatie zoals wij leven in het kort:
Wij zijn een gezin van voorheen 2 personen (t/m juni 2009) toen kwam onze lieve Jayden ter wereld . Voorheen werkten wij allebei t/m juni 2009 daarna is mijn vriendin ipv 5 dagen 3 dagen gaan werken. Ik werk volledig 5 dagen in de week. Wassen enz doen wij meestal in het weekend (hebben dubbel tarief).
Een vraag welke ik bijvoorbeeld heb, c.q. ook gaat vermelden in de brief:
- Als ik dus inderdaad fraude heb gepleegd en zoals u medewerker aangeeft dat de meter dan eerst langzamer gaat lopen en later harder. Dan zal dit ook te zien moeten zijn in het verbruik de laatste jaren?? 18 maart 2009 hebben wij de sleutel gekregen en zijn wij begonnen met wat verbouwingen. 18 April zijn wij ingetrokken. Toen moesten wij al € 140,00 betalen. Terwijl wij in een flatje bij de vlierstraat ook via essent maar € 65,00 betaalden?
Kan aan mij liggen maar de grootte van het appartement maakt weinig uit m.b.t. stroom verbruik of je nu in de woonkamer dezelfde apparaten aan hebt of in de keuken bent met dezelfde lampen?? (afgezien van de vaatwasser dan).
Dit lijkt mij geen onredelijke vraag en ben ook zeer benieuwd hoe zij dit gaan beantwoorden. Ook m.b.t. wanneer deze magnetiseren / demagnetiseren moet hebben plaatsgevonden?
Kortom ik wordt hier allemaal wel moedeloos van. Echter heb ik wel een goede contactpersoon (kennis) welke eventueel iets voor mij kan betekenen mocht het echt verder uitlopen. Welke dit is laat ik even in het midden en of hij wel/niet werkt voor Enexis alsmede.
Graag zou ik eens wat adviezen van mensen ontvangen welke hetzelfde hebben meegemaakt en/of hoe dit is afgelopen uiteindelijk.
M.v.g.
Dennie Lammers