Al weer: Univé....
Geplaatst: 29 jun 2010 15:44
Op 7 maart j.l. werd ik door Univé bij het CVZ aangemeld als wanbetaler.
Uit telefonisch contact met Univé bleek er geen achterstand in de premiebetaling te bestaan, maar stonden er wel nog incassokosten open bij Craydon (daarover hieronder meer).
De stand van zaken na bijna 4 maanden van vruchteloos schrijven, bellen en emailen is als volgt:
- Mijn werkgever heeft tot op heden geen gevolg gegeven aan de wettelijke verplichting om de bestuursrechtelijke premie in te houden op mijn loon.
- Er bestaat - omdat de premie niettegenstaande het feit dat er geen rekeningen/acceptgiro's meer werden gestuurd gewoon door mij werd doorbetaald - nog steeds geen achterstand in de premiebetaling bij Univé.
- Wel staan er nog steeds incassokosten open die met name ontstaan zijn toen Univé onaangekondigd is geswitched van Postbank naar ING, waardoor het IBAN nummer en de BIC/SWIFT code wijzigden en de - altijd al problematisch verlopende - premiebetalingen via onze Duitse bankrekening mis liepen.
- Univé weigert enerzijds af te melden bij het CVZ zolang deze incassokosten openstaan, en anderzijds stelt men dat aangezien er bij hen dus geen schuld bestaat maar bij het incassobureau, dat ze niets kunnen (lees: willen) doen. Ik kan hieruit - als ook uit de summiere, onvolledige en niet sluitende berichtgeving die hieraan is vooraf gegaan - slechts concluderen dat de afspraken die Univé met haar incassobureau (Graydon) maakt niet gericht zijn op van het nastreven van een goede oplossing maar gelijk staan aan wat ook wel eens 'handel in schulden' wordt genoemd.
- Verder reageert Univé niet op een klacht/bezwaar dat ik op advies van henzelf op 7 april j.l. naar de afdeling klachten management in Eindhoven heb gestuurd, evenmin wordt gereageerd op een gelijkluidend verzoek van de inmiddels ook door mij ingeschakelde Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen. Hetzelfde geldt voor email en telefonisch contact.
- Omdat niets lijkt te helpen heb ik - na een en andere te hebben uitgelegd - vanmorgen een welwillend iemand van het CVZ bereid gevonden om contact op te nemen met de afdeling finance & control van Univé. Hij wilde aldaar de vraag stellen of er nog een achterstand in de betaling van de premie bestaat, en indien het antwoord daarop inderdaad 'nee' zou luiden, Univé vervolgens vragen om zorg te dragen voor afmelding als wanbetaler. Hij werd echter al vóór dat hij deze of überhaupt enige andere vraag (bijvoorbeeld een uitnodiging voor een kop koffie?) kon stellen afgekapt, met de mededeling dat er geen informatie wordt verstrekt.
Het bevreemd deze meneer van het CVZ overigens dat Univé de premie betalingen die gedaan zijn sinds de melding gewoon accepteert en niet terugstort.
Volgens hem is dit wettelijk gezien niet juist.
Wettelijk gezien lijkt het echter ook onontkoombaar dat mijn werkgever de bestuursrechtelijke premie moet gaan inhouden op mijn inkomen.
De meneer van het CVZ, geeft derhalve het advies om alsnog te stoppen met de reguliere premiebetaling en de reeds gestarte procedure bij de SKGZ doorgang te laten vinden. Zijn naam en de hierboven beschreven ervaring mogen daarbij gebruikt worden, waarvoor dank.
In principe komt het dus er op neer dat ik het vertik om zonder slag of stoot de incassokosten te betalen, en wel om redenen dat
1) de rechtmatigheid van het ontstaan hiervan niet (geheel) aan mij te wijten is, en
2) de hoogte van deze kosten buitenproportioneel zijn, te weten 50% in plaats van hetgeen bijvoorbeeld in het rapport voorwerk werd vastgelegd.
Voor het vasthouden aan dit principe wordt ik nu dus beloond met een bestuursrechtelijke premie inclusief boete, die in de vorm van een soort loonbeslag op mijn inkomen dreigt te gaan worden ingehouden, met Univé als - voorlopig althans - volkomen legaal lachende derde.
Dit kan en mag niet de insteek zijn van de door de Nederlandse overheid beoogde maatregel.
Het komt er op neer dat ik mijn premie niet op de reguliere wijze aan Univé mag betalen (of ik moet er mee doorgaan en tot het moment dat deze klucht een einde neemt de premie dubbel + een boete van 30% betalen en dan nog maar zien wat ik er ooit van terug zie)
Op deze manier wordt ik in feite tot een echte wanbetaler gemaakt!
De gang van zaken sterkt mij echter in het vasthouden aan mijn principe, ik zal dan ook alles in het werk stellen om in deze mijn recht te halen.
Wordt vervolgt.
Uit telefonisch contact met Univé bleek er geen achterstand in de premiebetaling te bestaan, maar stonden er wel nog incassokosten open bij Craydon (daarover hieronder meer).
De stand van zaken na bijna 4 maanden van vruchteloos schrijven, bellen en emailen is als volgt:
- Mijn werkgever heeft tot op heden geen gevolg gegeven aan de wettelijke verplichting om de bestuursrechtelijke premie in te houden op mijn loon.
- Er bestaat - omdat de premie niettegenstaande het feit dat er geen rekeningen/acceptgiro's meer werden gestuurd gewoon door mij werd doorbetaald - nog steeds geen achterstand in de premiebetaling bij Univé.
- Wel staan er nog steeds incassokosten open die met name ontstaan zijn toen Univé onaangekondigd is geswitched van Postbank naar ING, waardoor het IBAN nummer en de BIC/SWIFT code wijzigden en de - altijd al problematisch verlopende - premiebetalingen via onze Duitse bankrekening mis liepen.
- Univé weigert enerzijds af te melden bij het CVZ zolang deze incassokosten openstaan, en anderzijds stelt men dat aangezien er bij hen dus geen schuld bestaat maar bij het incassobureau, dat ze niets kunnen (lees: willen) doen. Ik kan hieruit - als ook uit de summiere, onvolledige en niet sluitende berichtgeving die hieraan is vooraf gegaan - slechts concluderen dat de afspraken die Univé met haar incassobureau (Graydon) maakt niet gericht zijn op van het nastreven van een goede oplossing maar gelijk staan aan wat ook wel eens 'handel in schulden' wordt genoemd.
- Verder reageert Univé niet op een klacht/bezwaar dat ik op advies van henzelf op 7 april j.l. naar de afdeling klachten management in Eindhoven heb gestuurd, evenmin wordt gereageerd op een gelijkluidend verzoek van de inmiddels ook door mij ingeschakelde Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen. Hetzelfde geldt voor email en telefonisch contact.
- Omdat niets lijkt te helpen heb ik - na een en andere te hebben uitgelegd - vanmorgen een welwillend iemand van het CVZ bereid gevonden om contact op te nemen met de afdeling finance & control van Univé. Hij wilde aldaar de vraag stellen of er nog een achterstand in de betaling van de premie bestaat, en indien het antwoord daarop inderdaad 'nee' zou luiden, Univé vervolgens vragen om zorg te dragen voor afmelding als wanbetaler. Hij werd echter al vóór dat hij deze of überhaupt enige andere vraag (bijvoorbeeld een uitnodiging voor een kop koffie?) kon stellen afgekapt, met de mededeling dat er geen informatie wordt verstrekt.
Het bevreemd deze meneer van het CVZ overigens dat Univé de premie betalingen die gedaan zijn sinds de melding gewoon accepteert en niet terugstort.
Volgens hem is dit wettelijk gezien niet juist.
Wettelijk gezien lijkt het echter ook onontkoombaar dat mijn werkgever de bestuursrechtelijke premie moet gaan inhouden op mijn inkomen.
De meneer van het CVZ, geeft derhalve het advies om alsnog te stoppen met de reguliere premiebetaling en de reeds gestarte procedure bij de SKGZ doorgang te laten vinden. Zijn naam en de hierboven beschreven ervaring mogen daarbij gebruikt worden, waarvoor dank.
In principe komt het dus er op neer dat ik het vertik om zonder slag of stoot de incassokosten te betalen, en wel om redenen dat
1) de rechtmatigheid van het ontstaan hiervan niet (geheel) aan mij te wijten is, en
2) de hoogte van deze kosten buitenproportioneel zijn, te weten 50% in plaats van hetgeen bijvoorbeeld in het rapport voorwerk werd vastgelegd.
Voor het vasthouden aan dit principe wordt ik nu dus beloond met een bestuursrechtelijke premie inclusief boete, die in de vorm van een soort loonbeslag op mijn inkomen dreigt te gaan worden ingehouden, met Univé als - voorlopig althans - volkomen legaal lachende derde.
Dit kan en mag niet de insteek zijn van de door de Nederlandse overheid beoogde maatregel.
Het komt er op neer dat ik mijn premie niet op de reguliere wijze aan Univé mag betalen (of ik moet er mee doorgaan en tot het moment dat deze klucht een einde neemt de premie dubbel + een boete van 30% betalen en dan nog maar zien wat ik er ooit van terug zie)
Op deze manier wordt ik in feite tot een echte wanbetaler gemaakt!
De gang van zaken sterkt mij echter in het vasthouden aan mijn principe, ik zal dan ook alles in het werk stellen om in deze mijn recht te halen.
Wordt vervolgt.