LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verkeerde mondelinge informatie!

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
bayleys26
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jul 2010 13:43

verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door bayleys26 »

Hieronder een copie van mijn klachtenbrief naar Raamsveld wonen:

Mijn zus en ik zijn vorige week donderdag naar Raamsveld Leiderdorp geweest, we zagen daar een mooie bank Genua.

We hebben informatie gevraagd van een vrouwelijke verkoopster, naam mij onbekend, omtrent de hoekbank Genua. Mijn zus vond het een mooie bank en wilde graag weten hoe te meten qua lengte vd bank ivm ronde hoek.
De verkoopster vertelde ons dat de maat vd hoek 114 cm is, wij vroegen toen hoe meet je dan de lengte vd bank?

Zij legde ons uit dat je de hoek door de midden moet zien, dus 57 cm ene kant op en 57 cm de andere kant. Wij als leek gingen er vanuit dat de verkoopster, als professional weet waar ze het over heeft. Wij vertelden de verkoopster ook dat de ene lengte niet langer mocht zijn dan 1.80 . De verkoopster vertelde ons dat als ze dus een 2,5zit + hoek + 1,5 zit dat je dan een lengte krijgt van:

185+ 57 ( helft van de hoek van 114) = 242 en een lengte van 105+ 57( helft vd hoek)= 162 Dit kwam prima uit. ( 162 kwam goed uit voor de lengte waar ze 180 kwijt kan)

Het feit dat ze niet meer dan 180 cm kwijt kon, is meerdere malen genoemd. De verkoopster heeft er al die tijd bij gezeten.

Ondertussen zat ik voor mezelf ook te denken in wat voor maat ik m dan zou nemen, ik heb hier ook met de verkoopster over gesproken, de hoek moest ik nog steeds als 2 x 57 cm zien, ik moest hier thuis nog even over nadenken, ze had voor mij de maten en prijzen opgeschreven.

Aan het einde vd uitleg, zijn de maten NOG een keer doorgenomen met de verkoopster en mijn zus.

De bestelling is geplaatst mijn zus heeft getekend. De maten stonden niet op de order.

Gisteren ben ik samen met mijn man naar Raamsveld Leiderdorp geweest om mijn bank te gaan bestellen. Ik had de maten ( incl dus de 2x57 cm voor de hoek) uitgetekend, zodat, als mijn man de bank goedgekeurd ik de bestelling kant en klaar had.

Mijn man zei meteen, maar zo moet je die hoek volgens mij niet zien, ik heb er een andere verkoopster bijgehaald en die vertelde ons ook dat je die hoek gewoon als 114 cm moet zien, naar beide kanten toe!!!!

Ik wist niet waar de wind vandaan kwam, ik heb ons verhaal verteld van mijn zus ( die er niet bij was) er was nog een verkoper bij, die er die week ervoor
ook bij was en ook hij zei dat je de breedste punten moet meten, dus niet 2 x57 cm vd hoek! De bank die mijn zus dus besteld heeft zou nu ineens veel te groot worden!

Ze snapten er allebei niks van, ik werd verwezen naar het hoofdkantoor.

Mijn zus hebik meteen gebeld, die was zeer teleurgesteld maar ook boos, dat het ons die week ervoor niet goed is uitgelegd.
Waarom ga ik anders een week later met een kant en klare bestelling voor onze bank met mijn man naar Leiderdorp????
Mijn zus heeft hoofdkantoor gebeld, was geen prettig gesprek, omdat er meteen gezegd werd dat hij niet twijfelde aan de uitspraken van de
betreffende verkoopster. Natuurlijk werd er meteen verteld dat er getekend was, dus dat ze er aan vast zat, zeer onprofessionele houding van deze meneer waar ik zo op terugkom.

Einde van het gesprek: mijn zus kan de bank annuleren, het kost haar dan 30% vd totaalprijs, dit komt om en nabij 400 Euro! Voor een bank die veel te groot is.

Deze annulering gaat vandaag aangetekend de deur uit, want ze kan die bank gewoonweg niet kwijt!

Ik als zus,die bij de koop erbij was zijnde, wilde telef. contact met de betreffende verkoopster. Ik heb het nummer van Raamsveld gebeld, kreeg een meneer
Aan de telefoon, ik vroeg hem of hij door kon verbinden met de betreffende verkoopster. Dit kon niet zei hij omdat Raamsveld Leiderdorp geen telefoon heeft?!
Direct begon hij: “als u belt over de bank van mw....... , dan ben ik heel duidelijk geweest tegen uw zus!” Hierop probeerde ik uit te leggen wat er gebeurd was, deze meneer ( laat ik de naam in het midden houden) vond ik zeer onprofessioneel en onbeschoft. Hij liet mij niet uit praten, en bleef maar roepen dat er getekend was en dat mijn zus er aan vast zat. Hij stond voor 100% achter zij collega, van wie hij zei dat ze het goed heeft uitgelegd, dus de hoek moet je niet als 2 x 57 cm zien maar als 114 naar beide kanten toe.
Zijn woorden: “het staat zelfs op papier, je hoeft er geen verstand voor te hebben om dit te snappen!” met andere woorden dat ik geen verstand zou hebben. Wij snapten niet hoe het zit met een half ronde bank die in een hoek komt, daarom vroegen wij informatie aan de verkoopster, daar is zij toch voor of heb ik het mis???

U begrijpt het was een verre van prettig gesprek. Ik werd constant in de rede gevallen, en voelde me ook zeer aangevallen door meneer. Later zei hij dat hij de betreffende verkoopster heeft gesproken en dat ze WAARSCHIJNLIJK het juist heeft uitgelegd. Toen snapte ik er niks meer van, eerst het verwijt naar ons maken dat wij het zelf hadden moeten zien dat het 114 was, dat je er geen verstand voor nodig hebt, en toen zei hij mijn collega heeft het WAARSCHIJNLIJK juist gezegd. Waar moet ik nu op bouwen???????
“Weet u wat u doet mw? U gaat maar “lekker” naar Leiderdorp, dan kunt u haar zelf spreken” zei de betreffende meneer aan de telefoon.

Sorry maar ik ben hier zeer boos over, zo ga je niet met klanten om naar mijn idee, een normaal gesprek was er niet te voeren met deze meneer.

Je mag er vanuit gaan dat als je een bank gaat uizoeken en je vraagt informatie, dat die informatie juist is, zelfs na aantal keer zeggen dat mijn zus niet meer dan 180 cm kwijt kan. Dat was geen probleem want ze zou uitkomen op 105 ( 1,5 zit) + 57 ( hoek) = 162 dit is wel een aantal keer nagevraagd aan de verkoopster, dit was geen probleem, zo zou de maat zijn.

Ten tweede, waarom zou ik met die maten die de verkoopster mij had uitgelegd, ( dus de hoek zien als 2 x 57cm) een week later een kant en klare bestelling plaatsen? Dat ga ik niet doen met een te grote maat. (was ik blij dat ik niet vorige week meteen mijn order gedaan had!)

Ik ga er vanuit dat we er uit gaan komen, de schriftelijk annulering gaat vandaag aangetekend op de post, want de bank die nu dus voor mijn zus besteld is, kan ze no way kwijt.

Ik ga er vanuit dat u de meneer die ik gesproken heb ( winkel Hillegom) aanspreekt op zijn gedrag, want dit kan echt niet. Ik voel me zeer gekleineerd door zijn houding.

Wij gaan hiermee verder in ieder geval, want dit mag niet nog eens gebeuren!

Dit heb ik vandaag meteen gemaild en schriftelijk/aangetekend de bank geannuleerd van mijn zus, het is toch te gek voor woorden dit!
De verkoopster die ons geholpen heeft, heeft per ongeluk ons verkeerd voorgelicht, dat kan gebeuren, maar kom daar voor uit!
Mijn zus die het al niet breed heeft moet hiervoor opdraaien, schandalig!

Ik hoop dat dit opgenomen gaat worden in het programma.

Want zoveel klachten over Raamsveld dat kan gewoonweg niet! :oops:

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door witte angora »

Beste,

Dit is een consumentenforum, waar consumenten elkaar met raad en daad bijstaan. De redactie komt hier alleen om te modereren. Wil je dat de redactie er aandacht aan besteed in Tros Radar, dan zul je op de home-pagina de betreffende knop moeten aanklikken.

Natuurlijk kun je je hierin vergissen, net als de verkoopster.

Was het niet handiger geweest als je zelf de bank had opgemeten, ondanks het verhaal van de verkoopster? Vond je het zelf geen vreemd verhaal, dat je de hoek niet aan de buitenzijde op moet meten, maar aan de binnenzijde?

Raamsveld ken ik wel, kan niet zeggen dat ik het een nare zaak vind, maar kan ook niet zeggen dat ik het een prettige zaak vind. Heb er nog nooit iets gekocht, houdt het daar maar op.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door sjoegel »

Je moet de bank niet annuleren maar de koop ontbinden met een beroep op dwaling.

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door brenda229 »

rechtsbijstand inschakelen en ik zou naar de winkel gaan op een druk moment en iedereen vertellen wat jullie overkomen is, wedden dat ze de 30% niet hoeft te betalen!

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door WilWil »

Wat ik me afvraag, waarom heb jezelf de bank niet gemeten? Is toch niet zo moeilijk om er even een centimeter langs te leggen?

Informeer eens bij het juridisch loket, of laat je zus haar rechtsbijstandverzekering inschakelen.

bayleys26
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jul 2010 13:43

Re: verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door bayleys26 »

zelf gemeten hebben we ook maar omdat je dus eenronde hoek hebt, snapten wij niet hoe dat zat, en vertrouw je op de informatie die je krijgt, wij hebben daarna niet meer gemeten maar op papier de maten gezet om te kijken wat mijn zus kwijt kon, ook daar heeft de verkoopster bij gezeten!

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door witte angora »

bayleys26 schreef:zelf gemeten hebben we ook maar omdat je dus eenronde hoek hebt, snapten wij niet hoe dat zat, en vertrouw je op de informatie die je krijgt, wij hebben daarna niet meer gemeten maar op papier de maten gezet om te kijken wat mijn zus kwijt kon, ook daar heeft de verkoopster bij gezeten!
Wat moet je hier nou nog op zeggen.

xnez
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 dec 2009 09:08

Re: verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door xnez »

Ik ben blond en snap zelfs hoe zoiets gemeten moet worden.

*vraagt zich de haarkleur van des betreffende verkoopster af*

16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door 16again »

inderdaad niet annuleren, maar koop ontbinden met als reden verkeerde voorlichting.
Hou vol dat aan verkoper duidelijk de maximum maat is opgegeven welke je kwijt kan.
Je kan ook voorstellen om uit het normale assortiment een andere keuze te maken. Heb je alsnog een bank die wel past, en de winkel loopt geen omzet mis.

bussiness
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 jun 2010 18:26

Re: verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door bussiness »

Vergeet 1 ding niet klant heeft zelf een onderzoeksplicht en heeft dat verzuimd.

Als ik een bank koop die een max maat mag hebben neem ik een centimeter mee en meet het zelf op.
Dat wordt ook verwacht van een normaal denkend mens.
16again schreef:inderdaad niet annuleren, maar koop ontbinden met als reden verkeerde voorlichting.
Hou vol dat aan verkoper duidelijk de maximum maat is opgegeven welke je kwijt kan.
Je kan ook voorstellen om uit het normale assortiment een andere keuze te maken. Heb je alsnog een bank die wel past, en de winkel loopt geen omzet mis.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Zij legde ons uit dat je de hoek door de midden moet zien, dus 57 cm ene kant op en 57 cm de andere kant.
Is wel de grap van de dag. Je had zeker je verstand even thuis laten liggen.

Enfin, zulke stompzinnigheden dienen neit beloond te worden.
Ik stel voor dat je gewoon die hoek diagonaal* doorzaagt

* diagonaal is van een hoek naar de tegenoverliggende hoek

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik stel voor dat je gewoon die hoek diagonaal* doorzaagt

* diagonaal is van een hoek naar de tegenoverliggende hoek
Dat gaat TS dus niet lukken, want:
zelf gemeten hebben we ook maar omdat je dus eenronde hoek hebt, snapten wij niet hoe dat zat

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik begrijp dat de verkoopster mondeling verkeerde informatie heeft gegeven, en dat als ze wel de juiste informatie had gegeven jullie deze bank nooit hadden gekocht. Dat is grond om de overeenkomst te vernietigen (met terugwerkende kracht is er geen overeenkomst) met een beroep op dwaling. De verkoper kan de onderzoeksplicht van de koper niet aanwenden om zichzelf te verschonen van de eigen meldingsplicht.

Maar er zit nog wel een adder onder het gras. Als de tegenpartij met een ander verhaal komt, dan moet je wel kunnen bewijzen dat er spraken is geweest van onjuiste inlichting van de wederpartij.

Ik heb wel vaker meegegeven dat verkopers maar wat zeggen om maar te kunnen verkoper. Ik maakte ooit mee dat een verkoper me er van verzekerde dat een bepaalde video recorder in stereo was, terwijl op het bordje mono stond. Je wordt eigenlijk gedwongen om dergelijke gesprekken op te nemen.

Als dwaling niets oplevert dan kun je nog een ander konijn uit de hoge hoed toveren. De 30% annuleringskosten is een algemene voorwaarden. In de wet is opgenomen dat deze dan niet meer mogen bedragen dat de kosten die het bedrijf heeft gemaakt plus de gemiste winst. In een rechtzaak is het aan de verkoper om dit bedrag te tonen. Dit is niet zelden succesvol.

bussiness
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 jun 2010 18:26

Re: verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door bussiness »

Ik begrijp dat de verkoopster mondeling verkeerde informatie heeft gegeven, en dat als ze wel de juiste informatie had gegeven jullie deze bank nooit hadden gekocht. Dat is grond om de overeenkomst te vernietigen (met terugwerkende kracht is er geen overeenkomst) met een beroep op dwaling. De verkoper kan de onderzoeksplicht van de koper niet aanwenden om zichzelf te verschonen van de eigen meldingsplicht.
Fout verkoper meld wat hij acht wat goed was.
Blind varen op dat advies zonder zelf goed te meten is dus wel degelijk eigen verantwoordelijkheid.

Dit is geen dwaling maar gewoonweg LAMMIGHEID van de koper.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Vind het bericht wel grappig, eerst gaat het om de bank van haar zus en vervolgens gaat het weer over haar bank.

Lees de berichten maar eens goed door!

Ik zou zeggen, even Apeldoorn bellen!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door crazyme »

Het verhaal van de klant over de maatvoering welke de verkoopster zou hebben opgegeven is zo uitzonderlijk. Een verkoopster welke in haar leven ook maar 1 hoekbank heeft verkocht weet hoe je de maat moet nemen.
Zo eenvoudig is het.

Nog onwaarschijnlijker is het wanneer je die 57 cm probeert voor te stellen, dat is nog minder dan de bank diep is. Dat is gewoon onmogelijk.

bayleys26
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jul 2010 13:43

Re: verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door bayleys26 »

Daarom moet de betreffende verkoopster ook op cursus! Natuurlijk achteraf dom van mij dat ik niet zelf goed nagedacht hebt, maar je vertrouwt volledig ( dat kan je dus ook niet meer doen) op de info die je gegeven wordt. Een goed bedrijf zou je dus de juiste informatie gegeven hebben, waarom bestelt mijn zus anders de bank????? en waarom kom ik een week later met een kant en klare bestelling voor een bank voor mezelf?????

conclusie: vertrouw verkopers dus never en nooit...

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door crazyme »

bayleys26 schreef: conclusie: vertrouw verkopers dus never en nooit...
Wat een overtrokken conclusie, je kunt beter stellen : vertrouw menseen never en nooit, ze zouden een fout kunnen maken.....

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door witte angora »

vertrouw menseen never en nooit, ze zouden een fout kunnen maken.....
Inclusief jezelf dus. Check, check, dubbelcheck.

karinkarin

Re: verkeerde mondelinge informatie!

Ongelezen bericht door karinkarin »

In dit geval is dus de koper de dupe. Terwijl de verkoopster met al haar collega's vrij uit gaan.
Ik neem aan dat het doel van de winkel is: verkopen. Maar ik vraag me af of de winkel geen andere mogelijkheid had om de koop te wijzigen of aan te passen.
wie heeft nu gelijk? Daar gaat het schijnbaar in deze discussie om.
Maar feitelijk is het gewoon zo dat een klant met een te grote bank zit. Dit komt zelden voor, dan moet je als bedrijf toch hier een oplossing voor zoeken?
ja, de klant is koning (in de 19e eeuw).
Verkopers kun je beter niets vragen en alles zelf uitzoeken (op internet), zij nemen de verantwoordelijkheid niet. en de baas van de verkoper neemt zijn verantwoordelijkheid schijnbaar ook niet.
tja.

Gesloten