LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heeft iemand ooit wel eens voorschot terug gekregen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Raj

Heeft iemand ooit wel eens voorschot terug gekregen?

Ongelezen bericht door Raj »

Ik ben nieuwsgierig of mensen wel eens voorschot hebben terug gekregen?

Bedenk dit:

1. De eindafrekening komt altijd na de winter. In de zomer wordt teveel voorschot betaald die weer recht getrokken wordt in de winter daarna, als het goed is.

2. De voorschot is dus eigenlijk een gratis lening voor het energiebedrijf.

3. Zij ontvangen van miljoenen mensen een zeer groot totaal bedrag waar ze rente over ontvangen van een derde partij.

4. Het is nog steeds ons geld tot de eindafrekening dus de inflatie is voor onze rekening.

Ik ben benieuwd hoe mensen hier over denken, wat zij vinden van de privatisering van de energiebedrijven en nu in handen is van kapitalisten?

witte angora

Re: Heeft iemand ooit wel eens voorschot terug gekregen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat een nonsens allemaal.

Wanneer je de eindafrekening krijgt, is afhankelijk van de datum waarop de standen worden opgenomen. Kan in het voorjaar zijn, in de winter, in het najaar, in de zomer...

Betalen moet je toch, dus wat is het probleem van de maandelijkse voorschotten? Is een stuk makkelijker. Bovendien, waarom moeten de energiebedrijven maandenlang, tot een jaar vooruit, de kosten voor het gas en licht voorschieten omdat jij geen voorschotten wil betalen?

Met de privatisering ben ik het nooit eens geweest, maar de energiebedrijven zijn nog steeds niet in handen van kapitalisten. Integendeel, het zijn nog steeds bestuursorganen (gemeenten en provincies) die de aandelen hebben, en dus de eigenaar zijn en die dus de winsten mogen afromen.

Raj

Bedankt voor je reaktie! De meter standen werden in mijn buurt opgenomen in Mei. Ik heb tot 4 keer toe Nuon mensen gezien die in de buurt overal meterstanden kwamen meten. Tevens waren bij mijn cliënten ook eindafrekeningen gekomen en ik zie in het forum allerlei mensen op dit moment praten over eindafrekeningen vandaar mijn conclusie.

Ik heb nooit gezegd dat ik geen voorschotten wil betalen of in zijn geheel wil betalen.

Wie zijn deze bestuursorganen? Zitten die dan niet in dezelfde club? Als jij het weet wil ik graag oprecht weten.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Een bestuursorgaan is een overheidsinstelling. Dat zijn dus de overheid, de provincies, en de gemeenten. De meeste, zo niet alle, aandeelhouders van energiebedrijven zijn provincies en gemeenten.

kaarsje69

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Eigenlijk maakt Ts hier wel een vraag open.

Want, in de zomer verbruik je minder en in de winter meer, maar het voorschot blijft hetzelfde. Je kan zeggen het is zo gemakkelijker en dat is het ook, maar in de zomer trekken ze wel rente over de voorschotten.

Hoe zouden mensen het bv vinden om voorschotten te betalen over hun mobiele abonnement op basis van geschat verbruik? Ik denk dat er velen in opstand zouden komen. Of een tv provider, die even schat hoeveel films je huurt op basis van drie maanden gehuurde films?

Zou het niet eerlijker zijn om per maand af te rekenen, gewoon elke maand de meterstanden doorgeven en 1 keer in het jaar controle van?

Zou er niet een nieuw systeem kunnen komen, waarbij, mensen net zoals bij de KPN het daadwerkelijke verbruik per maand kunnen gaan betalen? Dan houden de consumenten hun energie en gas verbruik onder controle, is overzichtelijker voor de consument en spekt de schatkist minder, in mijn ogen.

Ook de onduidelijke jaar nota's zouden dan van de baan zijn, belastingen, toeslagen die plots bedacht worden omdat de energie prijs gedaald was, is dan ook verleden tijd. Want hun plannen werken altijd met terug werkende kracht!

Ik krijg elke jaar terug, daar niet van hoor, ik hou bewust de rekening hoog, maar ondertussen betaal ik meer belasting dan dat ik verbruik!

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Kaarsje (en anderen), je moet ook niet alleen naar je verbruik kijken. Als je de bedragen voor vastrecht, meetdienst, capaciteitstarief enz. meeberekent dan betaal je ook in de zomermaanden niet te veel, zelfs niet als je je jaarnota net ná de winterperiode krijgt.
Voor wie aan m'n bewering twijfelt: ik hou al 'n jaar of 5 inmiddels een excel-sheet bij waarin ik wekelijks meterstanden noteer. Dat sheet berekent een prognose van mijn jaarverbruik en ik heb er ook de actuele tarieven in staan van mijn energieleverancier.
Wie daar interesse in heeft kan me een pb sturen (ik heb 't niet zelf gemaakt, maar ooit 's gedownload via de website van een pc magazine).

kaarsje69

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Nou stuur het maar naar mij op, want ook ik heb de wijsheid niet in pacht!

Wat zeg ik nu weer........

Wat ik meer bedoelde te zeggen, de olie prijzen gingen omlaag en wij zouden er van profiteren, maar niets was minder waar. Dit hadden ze niet kunnen maken als je gewoon per maand zou betalen. Natuurlijk betaal je vastrecht + belasting daarover, leverings kosten+ belasting daarover, over het totaal bedrag betaal je belasting, nog eens en dan nog de energie belasting!

Belasting op belasting, op belasting voor een verbruik, waar menig Nederlander op aan het bezuinigen is?
Verbruik je minder, helaas, toch bij betalen, want ze hebben weer iets nieuws bedacht!

Ik vraag me af, hoe kan je nou belasting heffen over al iets wat belast is en nog een keer en dan op het eind nog een keer?

Hoe kan je belasting moeten betalen over belasting?

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

Raj schreef:Ik ben nieuwsgierig of mensen wel eens voorschot hebben terug gekregen?
Natuurlijk, als je teveel voorschot hebt betaald, i.v.m. weinig verbruik, krijg je het verschil na de afrekening terug.
Maar, dan behoor je tot de Nederlanders, welke liever teveel betalen en op het einde kunnen zeggen, ik heb er geld terugontvangen.
Als je zelf jou verbruik controleert, dan kan je inschatten, hoeveel aan voorschot je kan/mag betalen. Als je bij de afrekening miniem moet betalen en of terugontvangen, dan heb je het juiste voorschot betaald.

Code: Selecteer alles

Het voorschot is dus eigenlijk een gratis lening voor het energiebedrijf.
Dat is toch verkeerd gedacht, want wat je in de winter te weinig betaalt, wordt natuurlijk gecompenseerd in de zomer.
Trouwens WA heeft gelijk, de afrekening is niet altijd na de winter, want dit verschilt.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Het voorschot is normaliter toch altijd gebaseerd op het historisch verbruik. Het te betalen(jaarlijkse) bedrag wordt door 12 (maanden) gedeeld en is het voorschot. Duidelijk mag zijn dat dit in de zomer t.o.v. het verbruik te veel is maar in de winter (m.n. het gasverbruik) te laag. Zo zou in de zomer het energiebedrijf zogenaamd rente trekken maar in de winter zou de klant rente moeten betalen :? . En de jaartermijnen lopen niet parallel aan het kalenderjaar. Ook, zoals al opgemerkt, krijg je het teveel betaalde bij de jaarafrekening terug. Dit in tegenstelling van eerder omdat dan een verrekening met de eertste nieuwe maand van het nieuwe verbruikersjaar plaatst vond en vervolgens de rest werd terug betaald.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Het voorschot bedrag word op basis ven het gebruik van het jaar daarvoor bepaald met een bepaalde marge. Dit wordt evenredig over twaalf maanden verdeeld. Stel dat het echte gebruik per maand in rekening wordt gebracht dan betaal je in het zomer seizoen veel minder en in het stook seizoen veel meer. Je bouwt eigenlijk een buffer op om niet in de problemen te komen. Het teveel betaalde wordt later terug betaald zonder rente maar die is eigenlijk te verwaarlozen.

Raj

witte angora schreef:Een bestuursorgaan is een overheidsinstelling. Dat zijn dus de overheid, de provincies, en de gemeenten. De meeste, zo niet alle, aandeelhouders van energiebedrijven zijn provincies en gemeenten.

Dus de winst die de energiebedrijven maken gaat naar de bestuursorganen (dat hopen we dan) en wordt dan[als belastinggeld gebruikt?

quote="ronald g"]Het teveel betaalde wordt later terug betaald zonder rente maar die is eigenlijk te verwaarlozen.
Voor ons ja maar als ik een zeer ruwe schatting maak: Ik gebruik vanaf half mei tot half september (misschien langer) zeer weinig gas (koken en warm water). Ik betaal 100 euro voorschot maar gebruik maar 10 euro. Dit 90 euro maal 4= 360 euro. Helaas voor ons zijn afhankelijk van energiebedrijven, we zijn dus alle klant. Het aantal huishoudens is meer dan 7 miljoen. 360 x 7.000.000= 2.520.000.000 euro waar rente over getrokken wordt. Waarschijnlijk is het dus meer.

Ook zorgen de energiebedrijven dat er eerst voorschot wordt verkregen. Daarom kreeg ik de jaarafrekening precies na de winter.

Alles gezegd wil ik eigenlijk graag een energiebedrijf die niet uit is op winst (honderden miljoenen). Een energiebedrijf dat eerlijk is en dienstbaar is naar het volk en het volk niet ziet als een markt. Dit zeg ik omdat ik niet zoals bij bijvoorbeeld een auto kan kiezen of ik er wel een neem of niet. We zijn dus afhankelijk en als ik zie hoe er met ons wordt omgegaan in de forum van radar mag er van mij wat veranderen!

p.s. zou wat zijn als er een energiestichting zou komen voor het volk. Helpt meteen de hele markt om zeep :lol:

Raj

Oh ging geloof ik wat mis met de quota, sorry.

En bedankt voor alle reacties! Laat ze komen, ik ben benieuwd wat iedereen denkt hierover :D

Erwin uit Oosterhout

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Tegenwoordig kan je bedrag zelf aanpassen via internet.
Als je liever te weinig betaald en 1x per jaar bijbetaald dan verlaag je je maandbedrag.

Zelf verhoog ik het liever aangezien ik liever iets terug krijg aan het einde van het jaar. Anders gaat het ongemerkt op aan iets anders. Overhouden doe ik het niet.

tennis

Erwin uit Oosterhout schreef: Zelf verhoog ik het liever aangezien ik liever iets terug krijg aan het einde van het jaar.
En dan kan de leverancier zoals TS schrijft met het geld wat er teveel betaald is winst/rente maken!

Remster

Ongelezen bericht door Remster »

En dan kan de leverancier zoals TS schrijft met het geld wat er teveel betaald is winst/rente maken!
Lekker belangrijk. Iedereen moet z'n broodje verdienen.

Ik hou mijn voorschot ook liever iets aan de hoge kant. De rente die ik daardoor misloop is nihil. Als de energieleverancier daardoor meer verdient heb ik daar geen problemen mee.

tennis

Remster schreef:
Lekker belangrijk. Iedereen moet z'n broodje verdienen.

Ik hou mijn voorschot ook liever iets aan de hoge kant. De rente die ik daardoor misloop is nihil. Als de energieleverancier daardoor meer verdient heb ik daar geen problemen mee.
Accepteer eens de mening van anderen.
Je kan doen wat je zelf wilt, deze mening accepteer ik ook, ofwel het niet mijn mening is! :mrgreen:

Remster

Ongelezen bericht door Remster »

Ja ik accepteer de mening van anderen hoor, maar persoonlijke maakt het me dus niet zoveel uit dat ik 10 of 15 cent per maand aan rente verlies doordat mijn voorschot aan de hoge kant is.

De woorden 'lekker belangrijk' lijken op schrift misschien wat ongenuanceerd, maar zijn niet bedoeld om iemand mee voor het hoofd te stoten. Meer om aan te geven dat er i.m.o. belangrijker zaken zijn om je zorgen over te maken.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Voor ons ja maar als ik een zeer ruwe schatting maak: Ik gebruik vanaf half mei tot half september (misschien langer) zeer weinig gas (koken en warm water). Ik betaal 100 euro voorschot maar gebruik maar 10 euro. Dit 90 euro maal 4= 360 euro. Helaas voor ons zijn afhankelijk van energiebedrijven, we zijn dus alle klant. Het aantal huishoudens is meer dan 7 miljoen. 360 x 7.000.000= 2.520.000.000 euro waar rente over getrokken wordt. Waarschijnlijk is het dus meer.

Deze stelling gaat volgens mij niet op. De andere maanden gebruik je of precies evenveel als het voorschot of voor ± € 90 te weinig. Hierdoor wordt datgene wat jij, Raj, als voordeel voor het energiebedrijf berekent weer teniet gedaan omdat het energiebedrijf die maanden bijlegd. :)

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

h@rm@n schreef:

Deze stelling gaat volgens mij niet op. De andere maanden gebruik je of precies evenveel als het voorschot of voor ± € 90 te weinig. Hierdoor wordt datgene wat jij, Raj, als voordeel voor het energiebedrijf berekent weer teniet gedaan omdat het energiebedrijf die maanden bijlegd. :)
De stelling gaat überhaupt niet op. Men kijkt alleen naar verbruikskosten en vergeet het vastrecht en andere vaste kosten. Als je die toerekent naar de maanden met laag verbruik en vervolgens bij het bedrag optelt, dan kom je aardig in de buurt bij je maandtermijn.
Voorbeeld:
Ik heb sinds de jaarnota (eind maart) 3 termijnen van € 159,- betaald, is € 477,-
Mijn verbruikskosten 1-3-10 t/m 1-7-10 zijn € 229,66. Zo bezien heb ik dus te veel betaald.
De kosten voor vastrecht, capaciteitstarief, REB (en teruggave REB), systeemdiensten Tennet, periodieke aansluitvergoeding elektra en transportonafhankelijk tarief elektra over de periode 1-3-10 t/m 1-7-10 (toegerekend naar de verbruiksperiode en gerelateerd aan het verbruik over diezelfde periode) zijn echter € 314,63.
Totaal ben ik over de periode 1-3-10 t/m 1-7-10 dus € 544,30 verschuldigd (€ 229,66 + € 314,63), terwijl ik pas € 477 heb betaald.

noot voor de oplettende lezer: het bedrag aan vaste kosten is relatief hoog, dat komt omdat voor stadsverwarming een hoog bedrag aan vastrecht verschuldigd is: € 434,20 op jaarbasis

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

1. De eindafrekening komt altijd na de winter. In de zomer wordt teveel voorschot betaald die weer recht getrokken wordt in de winter daarna, als het goed is.
Fout. Dit verschilt per wijk en is absoluut niet gerelateerd aan 'na de winter' zoals door u gesteld.
Krijg ik de jaarafrekening in mei, krijgt een ander hem in juli enz. Maar voor iedereen geldt dat, indien de persoon minstens 1 jaar woonachtig is op het adres, er altijd 1 winter in verwerkt zit.
2. De voorschot is dus eigenlijk een gratis lening voor het energiebedrijf.
Het is maar hoe u het bekijkt.
In de zomer periode betaald u teveel ten opzichte van uw daadwerkelijk verbuik. Maar in de herfst en winter betaald u absoluut te weinig ten opzichte van uw daadwerkelijke verbruik.
Daarnaast kunt u uw termijnbedrag zelf bijstellen. Dus kiezen voor jaarlijks 'een te weinig voorschot betalen' en bij de jaarnota het tekort bijleggen, lees bijbetalen. Houdt er in dit geval er dan wel rekening mee dat als u hiervoor kiest, u veelal niet voor een betalinsgregeling in aanmerking komt (mocht u dat willen!). Immers, u hebt zelf gekozen voor een veel lager termijnbedrag t.o.v. uw jaarverbruik.

Naast uw persoonlijke situatie moet u het breder bekijken. Immers, energiebeleveringsdrijven hebben meer klanten dan alleen u en ik. Er zijn tal van klanten die: de rekening niet kunnen betalen, overlijden enz. Uiteindelijk monden deze verliezen veelal uit in een moeten wegboeken, lees afschrijven door het energiebedrijf. Dit zijn niet mis te verstane jaarlijkse bedragen.

De term 'gratis lening voor.......' werkt dus twee kanten op.

3. Zij ontvangen van miljoenen mensen een zeer groot totaal bedrag waar ze rente over ontvangen van een derde partij.
Er zijn talloze klanten die maandelijks te weinig betalen en de rekening bij de jaarnota gepresenteerd krijgen. Dan heft het energiebedrijf geen rente naheffing!
U maakt daarnaast een berekning die gewoon niet klopt. U stelt dat iedereen teveel zou betalen wat natuurlijk niet zo is. U stelt dat iedereen keurig netjes zijn rekening betaald, wat natuurlijk ook niet zo is.
Neem daarnaast de groep huishoudens die verhuizen, in de herfst en in februari hun jaarrekening al gepresenteerd krgen. Deze groep heeft veelal te weinig betaald ten opzichte van hun verbruik. Hiertegenover staat weer dat er ook een groep is die in het voorjar verhuizen en in het vroege voorjaar hun jaarrekening gepresenteerd krijgen.
Kortom, zo simpel als dat u het stelt, is het allemaal niet.

Spreek ik voor mijzelf, de ene keer krijg ik wat geld terug, de andere keer moet ik wat bijbetalen. In beide gevallen maak ik me niet druk om die enkele eurocentjes rente.

Aangezien de leveringsbedrijven onafhankelijke commerciele bedrijven zijn (sinds enkele jaren), is er niets mis met het gegeven dat ze winst -moeten- maken. Sterker nog, zouden ze dat niet doen, dan gaan ze failliet en verdwijnen van het toneel. Een stichting, geen winstmakend bedrijf, zoals u voorstelt kan niet. Leven van de wind lukt niet. Naast de energievoorziening zullen alle aanwezig werknemers toch op de een of andere eanier betaald moeten worden! Tenzij u 40 uur bij een of andere leverancier 'Stichting energielevering' voor nop wilt werken?
Daarnaast vinden er dan geen investeringen in de energiewereld meer plaats. Want zonder winst, ........
De consument, wij allen, zijn gewoon hun markt. Net zoals we dat ook voor al die supermarkten, de marktkoopman enz. zijn. Eten en drinken zijn ook 1ste levensbehoeften (eten en drinken) en kun je niet in kiezen, zoals door u gesteld.

Ook ik vind het gepraat over rentes e.d. kinderachtig geneuzel. Er zijn mijn inziens belangrijkere zaken waar we ons t.a.v. de energiewereld mee bezig moeten houden.
Denk daarbij aan de ontwikkeling van schone energie! De wijze waarop de overheid met deze energievorm omgaat is niet bepaald motiverend.
En wat gaan wij burgers ondernemen tegen het gegeven dat leveringsbedrijven hun steenkolen weghalen uit o.a.Colombia en Afrika. Steenkolen waar bloed aan kleeft!! (zie reportage netwerk). Dit zouden we absoluut niet moeten willen! Hier moeten we ons druk om maken. Aangezien wij de markt zijn, zouden wij consumenten t.a.v dit onderdeel eisen moeten stellen bij onze leverancier.
Dat zal een gevolg hebben: Zijn wij bereid om ietwat meer voor onze energie te betalen als de steenkolen uit een gebied worden gehaald waar dat niet het geval is? Want mijn inziens ligt hier ook een grote verantwoordelijkheid bij de consument zelf. Wij willen allemaal zo goedkoop mogelijk. De leverancier zoekt wegen om dit te kunnen realiseren. Vraag en aanbod.

Gesloten