Op 18mei 2010 kreeg ik een (dreig) brief van Intrum Justitia (IJ) dat hun opdrachtgever hun had verzocht om een bedrag van 166.68 bij mij te incasseren. Ik moest binnen de gestelde termijn betalen omdat anders een gerechtelijke procedure werd gestart.
Omdat de brief van IJ geen informatie bevatte over de opdrachtgever ben ik met hun gaan bellen.
Er werd mij verteld dat het om Tele2 ging en het betrof een factuur van maart 2003. Ik vroeg of de verjaringstermijn was gestuit aangezien de factuur 7jaar oud is. Hierop werd gezegd dat de verjaringstermijn 25jaar is. Ik heb IJ toen verteld dat de verjaringstermijn voor contractuele vorderingen toch echt 5jaar is.
Ik werd in de wacht gezet en even later werd er gezegd, wij hebben sinds 2005 u elk jaar een brief gestuurd. Ik vond dit erg vreemd omdat de brief van 18mei 2010 de eerste brief is die ik van hun heb ontvangen (anders had ik wel eerder contact opgenomen).
Ook werd er gezegd dat zij sinds 2005 de zaak in behandeling hebben gekregen.
Ik heb gevraagd om wettelijke bewijsstukken van de stuiting. Aan dit verzoek kon IJ niet tegemoet komen. Ik vertelde IJ dat het HUN taak is om te bewijzen dat ik moet betalen en dat de termijn is gestuit.
Omdat ik graag bewijzen wil van mijn contact met IJ ben ik gaan schrijven. In mijn brief heb ik vriendelijk, doch dringend verzocht om mij de wettelijke bewijzen van stuiting te sturen. Mocht IJ deze bewijzen kunnen overleggen ben ik bereid het bedrag te betalen, tot die tijd zou ik niet overgaan tot betaling.
8juli 2010 krijg ik een brief van IJ met als bijlage een kopie van de originele factuur van Tele2. Er werd in vermeld: 'Naar aanleiding van uw verzoek, doen wij u hierbij de verzochte stukken toekomen.
Echter, ik vroeg om bewijs van stuiting, niet om een kopie van de originele factuur.
Verder stond in de brief van 18mei jl. een bedrag van 166.68 en in de brief van 8 juli jl. een bedrag van 167.86. Komt dus ook niet overeen.
Ik ben van plan IJ nog eenmaal in de gelegenheid te stellen mij de bewijsstukken te overhandigen.
Heeft iemand hier ervaring mee en hoe hebben jullie dit opgelost ?
Is het handig om met Tele2 contact op te nemen en hun te vragen wanneer zij het bedrag hebben overgedragen ?
Ik ben mij ervan bewust, dat als je gebruik maakt van een dienst dat je ervoor moet betalen, maar 7jaar na dato dreigingen krijgen van IJ pas ik voor.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Intrum Jusitia en Tele2
-
- Contacteer:
Re: Intrum Jusitia en Tele2
De enige fout die je, m.i. dan, gemaakt hebt, is te bellen.
beter is dergelijke zaken schriftelijk af te handelen (email is goed genoeg, als je aflever en leesbevestiging aan hebt). Dit in verband met bewijs.
Gelukkig heeft u dit later wel gedaan - maar zeker met een bedrijf als IJ is bewijs van groot belang. Het forum staat vol met voorbeelden van IJ als een bedrijf dat de waarheid niet helemaal hoog in het vaandel heeft staan.
Volgens mij heeft u gelijk qua verjaringstermijn (maar ik weet dit niet 100% zeker) - maar dan nog:
- Neem contact op met Tele2 (ik ga er vanuit dat u inderdaad bij Tele2 aangesloten bent, of dit bent geweest). Vraag waar deze vordering vandaan komt, want doorgaans is gebruikelijk dat een bedrijf je zelf laat weten 'he, je moet nog betalen' voordat een incassotraject ingegaan word.
- Als u nu nog bij Tele2 bent - is de vordering zowiezo ongeloofwaardig. Want dan zou u toch al lang afgesloten zijn geweest?
- De kopie factuur - klopt die (qua naam, adres etc.?)
- Controleer je bankafschriften / telebankieren op betalingen aan Tele2 - het zou een administratief foutje kunnen zijn. Als alles betaald is - maak een kopie / print van de desbetreffende betaling - en stuur deze naar IJ (aangetekend) en meld dat al lang betaald is.
- Mischien handig om controle bank etc. EERST te doen, voordat je Tele2 belt.
En vraag ze dan gelijk waarom zij IJ inschakelen, en niet de moeite hebben genomen een herinnering te sturen (desnoods met herinneringskosten)
beter is dergelijke zaken schriftelijk af te handelen (email is goed genoeg, als je aflever en leesbevestiging aan hebt). Dit in verband met bewijs.
Gelukkig heeft u dit later wel gedaan - maar zeker met een bedrijf als IJ is bewijs van groot belang. Het forum staat vol met voorbeelden van IJ als een bedrijf dat de waarheid niet helemaal hoog in het vaandel heeft staan.
Volgens mij heeft u gelijk qua verjaringstermijn (maar ik weet dit niet 100% zeker) - maar dan nog:
- Neem contact op met Tele2 (ik ga er vanuit dat u inderdaad bij Tele2 aangesloten bent, of dit bent geweest). Vraag waar deze vordering vandaan komt, want doorgaans is gebruikelijk dat een bedrijf je zelf laat weten 'he, je moet nog betalen' voordat een incassotraject ingegaan word.
- Als u nu nog bij Tele2 bent - is de vordering zowiezo ongeloofwaardig. Want dan zou u toch al lang afgesloten zijn geweest?
- De kopie factuur - klopt die (qua naam, adres etc.?)
- Controleer je bankafschriften / telebankieren op betalingen aan Tele2 - het zou een administratief foutje kunnen zijn. Als alles betaald is - maak een kopie / print van de desbetreffende betaling - en stuur deze naar IJ (aangetekend) en meld dat al lang betaald is.
- Mischien handig om controle bank etc. EERST te doen, voordat je Tele2 belt.
En vraag ze dan gelijk waarom zij IJ inschakelen, en niet de moeite hebben genomen een herinnering te sturen (desnoods met herinneringskosten)
Bedankt voor je bericht terug Guardian.
Nav het telefoongesprek heb ik gelijk een brief geschreven, uiteraard aangetekend verstuurd en met handtekening van ontvangst. Deze bewijzen heb ik dus in elk geval.
Ik heb idd het één en ander, met verbazing, gelezen over IJ !
Snap ook niet waarom Tele2 zich inlaat met zo'n bedrijf. Alhoewel bedrijf, heb er zo andere woorden voor.
We zijn al jaren geen klant meer bij Tele2 en ik heb geprobeerd de afschriften erbij te zoeken, maar helaas is er tijdens een verhuizing veel zoek geraakt
Ik zal eens kijken wat ik in verdere administratie nog kan vinden.
Kan mij ook niet herinneren dat Tele2 ons gewaarschuwd heeft.
Desalniettemin, de factuur is verjaard en als IJ zegt dat ze mij elk jaar een brief hebben gestuurd mogen ze met de wettelijke bewijzen komen.
Toch wil ik ook Tele2 bellen, mocht het inderdaad zo in hun administratie staan dat de factuur nooit is betaald, wil ik hem best aan hun overmaken (het gaat hier niet om een erg hoog bedrag en zoals ik al zei, als je gebruikt maakt van een dienst hoor je ervoor te betalen), mits ze de zaak intrekken bij IJ.
Dus of Tele2 betalen terwijl ik dat volgens de verjaringswet niet meer verplicht ben of ze laten het bij IJ en krijgen ze niks.
Ik weet zelf voor 99% zeker dat de verjaringstermijn voor contractuele vorderingen 5jaar is. Ging het bv om Essent zou de verjaringstermijn 2jaar zijn.
Er wordt onderscheid gemaakt in de bedrijven.
Nav het telefoongesprek heb ik gelijk een brief geschreven, uiteraard aangetekend verstuurd en met handtekening van ontvangst. Deze bewijzen heb ik dus in elk geval.
Ik heb idd het één en ander, met verbazing, gelezen over IJ !
Snap ook niet waarom Tele2 zich inlaat met zo'n bedrijf. Alhoewel bedrijf, heb er zo andere woorden voor.
We zijn al jaren geen klant meer bij Tele2 en ik heb geprobeerd de afschriften erbij te zoeken, maar helaas is er tijdens een verhuizing veel zoek geraakt
Ik zal eens kijken wat ik in verdere administratie nog kan vinden.
Kan mij ook niet herinneren dat Tele2 ons gewaarschuwd heeft.
Desalniettemin, de factuur is verjaard en als IJ zegt dat ze mij elk jaar een brief hebben gestuurd mogen ze met de wettelijke bewijzen komen.
Toch wil ik ook Tele2 bellen, mocht het inderdaad zo in hun administratie staan dat de factuur nooit is betaald, wil ik hem best aan hun overmaken (het gaat hier niet om een erg hoog bedrag en zoals ik al zei, als je gebruikt maakt van een dienst hoor je ervoor te betalen), mits ze de zaak intrekken bij IJ.
Dus of Tele2 betalen terwijl ik dat volgens de verjaringswet niet meer verplicht ben of ze laten het bij IJ en krijgen ze niks.
Ik weet zelf voor 99% zeker dat de verjaringstermijn voor contractuele vorderingen 5jaar is. Ging het bv om Essent zou de verjaringstermijn 2jaar zijn.
Er wordt onderscheid gemaakt in de bedrijven.
*update*
Ik heb met Tele2 contact opgenomen en zij kunnen niets meer zien van de facturen ed. Dus zelfs uit goed fatsoen kan ik het bedrag niet meer overmaken.
Wederom gaat er dus een brief naar IJ waarin ik hun nog eenmaal in de gelegenheid stel om de wettelijke bewijsstukken van stuiting te zenden, kunnen zij die niet overleggen is de zaak wat mij betreft gesloten.
Ik heb met Tele2 contact opgenomen en zij kunnen niets meer zien van de facturen ed. Dus zelfs uit goed fatsoen kan ik het bedrag niet meer overmaken.
Wederom gaat er dus een brief naar IJ waarin ik hun nog eenmaal in de gelegenheid stel om de wettelijke bewijsstukken van stuiting te zenden, kunnen zij die niet overleggen is de zaak wat mij betreft gesloten.