Pagina 1 van 1

Foute conducteur (fout beleid?!)

Geplaatst: 18 jul 2010 11:33
door JMK22
Hier weer een klacht over de GVB (OV chipkaart)

Ik zat gisteren in de tram, een aantal toeristen stapten in kochten een kaartje (zag ik gebeuren), ze stapten 3 haltes verder uit, wilden uitchecken en het apparaat gaat een dubbele piep (ongeldig) nogmaals proberen en ze lieten het aan de conducteur zien en deze reageerde in het engels "Geeft niet, vertel dat in de volgende tram die jullie nemen."
Echter, ik heb zo vaak meegemaakt dat men wilde instappen en men ook een foutmelding te horen kreeg waarbij men uitlegde dat het kaartje net was gekocht, mocht niet baten "Sorry maar om mee te rijden moet u een geldig kaartje bezitten!!" Deze reactie kan ik nog (enigszins?) begrijpen * die maar die van de conducteur in lijn 10 (heb ik helaas al 2 keer eerder gehoord) vind ik echt ***** (mag men zelf invullen).


Onlangs stapte een bejaarde man, die ook nauwelijks kon lopen in de tram met een ov chipkaartje in zijn hand, de conducteur legde hem uit dat hij in moest checken. Een dubbele piep! (waarschijnlijk was hij vergeten uit te checken) "Is niet geldig meneer, u zal een nieuw kaartje moeten kopen" de man zei toen dat hij deze net in de andere tram had gekocht. Ook hier, geen pardon: weer € 2,60 !!! Veel oudere snappen al niet zoveel van techniek, denk aan internet telebankieren enz. Ze worden hier ook nog eens flink uitgeknepen, erg triest.

De GVB zegt wel : Als er iets misgaat kun je je geld terugvragen.
Ik heb het 1 keer gedaan. De tijd en moeite die je ervoor moet doen: Laat maar zitten (voor de 4, 8 of 12 euro!!!!) Toch weer makkelijk verdiend voor de GVB.


Verder gebruik ik de OV dagelijks, het moet wel, als je goed oplet is hij wel makkelijk maar zeker een stuk duurder dan een strippenkaart. Soms is hij ook minder handig: geen medereizigers, als je vergeet je saldo te checken moet je alsnog een kaartje kopen.

Re: Foute conducteur (fout beleid?!)

Geplaatst: 18 jul 2010 12:01
door witte angora
Ik snap nog steeds voor 0,0 waar die OV chipkaart goed voor is. De strippenkaart functioneerde veel beter, was veel overzichtelijker, in het hele land geldig, je wist precies wanneer je al dan niet een nieuwe moest kopen, je hoeft niet op te letten of het in- en uitchecken goed gaat, enzovoorts.

De enige reden voor die OV chipkaart is het zielige gekleuter van de OV-bedrijven die bang waren dat de één een stukje meer geld kreeg dan de ander, omdat de geldstroom en de passagiersstroom niet helemaal synchroon liepen.

En voor het gekleuter van degenen die op management functies zitten mag de simpele burger, waaronder velen die hier niet uit komen, het gelag betalen.

De oplossing zou heel simpel zijn: Maak van de spoorwegen weer één landelijk bedrijf, en voeg ook alle busbedrijven samen tot één bedrijf. Dan hoeft er niet meer gejengeld te worden over wie er wat krijgt, en hebben we ook zo'n onzinnig systeem niet langer nodig.

Re: Foute conducteur (fout beleid?!)

Geplaatst: 18 jul 2010 12:03
door seagoing racer2
De enige reden voor die OV chipkaart is het zielige gekleuter van de OV-bedrijven die bang waren dat de één een stukje meer geld kreeg dan de ander, omdat de geldstroom en de passagiersstroom niet helemaal synchroon liepen.
En wat dacht je van het zwart rijden ...

Re: Foute conducteur (fout beleid?!)

Geplaatst: 18 jul 2010 12:05
door Pindakaaspotje
seagoing racer2 schreef:
De enige reden voor die OV chipkaart is het zielige gekleuter van de OV-bedrijven die bang waren dat de één een stukje meer geld kreeg dan de ander, omdat de geldstroom en de passagiersstroom niet helemaal synchroon liepen.
En wat dacht je van het zwart rijden ...
kan en gebeurt nog steeds... kwestie van grote pakkans en hoge boetes maakt dat minder rendabel

Re: Foute conducteur (fout beleid?!)

Geplaatst: 18 jul 2010 12:06
door witte angora
seagoing racer2 schreef:
De enige reden voor die OV chipkaart is het zielige gekleuter van de OV-bedrijven die bang waren dat de één een stukje meer geld kreeg dan de ander, omdat de geldstroom en de passagiersstroom niet helemaal synchroon liepen.
En wat dacht je van het zwart rijden ...
Dat kan met die OV-chipkaart vooralsnog net zo makkelijk.

Re: Foute conducteur (fout beleid?!)

Geplaatst: 18 jul 2010 12:06
door seagoing racer2
Nu ja, verschil is toch ook wel dat je met de strippenkaart niet echt een poortje of touniquet kan aansturen en dat kan met de OV-chipkaart wel .

Re: Foute conducteur (fout beleid?!)

Geplaatst: 18 jul 2010 12:10
door witte angora
Voorlopig kun je nog steeds doorlopen. En wat dat aansturen betreft: Men neme een anonieme OV-chipkaart met weinig saldo, en reist daarmee het hele land door. Vervolgens 'vergeet' je uit te checken.

Of je checkt in, en bij de volgende halte check je weer uit, terwijl je vrolijk in de bus/tram/trein blijft zitten, en met een andere anonieme OV-chipkaart check je één halte voor je er uit stapt weer stiekem in, om vervolgens bij het uitstappen weer uit te checken.

Mogelijkheden zat.

En anders loop je even bij een student binnen om het ding te laten kraken. :lol:

Re: Foute conducteur (fout beleid?!)

Geplaatst: 18 jul 2010 12:16
door seagoing racer2
Beste,

Ik begrijp wel dat het nog niet student-proof is, maar de mogelijkheden om het te verbeteren zijn aanwezig.
De strippenkaart was maar een vodje papier was, waaran je niks kunt veanderen, om het zwartrijden te verminderen.

Re: Foute conducteur (fout beleid?!)

Geplaatst: 18 jul 2010 12:24
door witte angora
Toch vond ik dat vodje papier fijner, en ik denk de meesten wel.

Re: Foute conducteur (fout beleid?!)

Geplaatst: 18 jul 2010 12:32
door seagoing racer2
en ik denk de meesten wel.
das ff te voorbarig ... :mrgreen: