Pagina 1 van 1

It's / Nordland garantie, waar heb ik recht op?

Geplaatst: 21 jul 2010 11:20
door nvang
Dag,

Ik zie al dat een bekend verhaal is, in 2006 heb ik een nordland gekregen van mijn schoonouders. Met aanvullende 5 jaar garantie.
Helaas is de droger dus kapot, goed. Ik heb met It's gesproken en Nordland failliet. Bekende verhaal.
Nu krijg ik dus het verhaal dat mijn garantie niet meer geldig is en dat ik een nieuwe ( alsof ik dat nog wil ) mag kopen met 45% korting ( omdat mijne 4 jaar oud is ). Repareren zou niet meer mogelijk zijn omdat er compleet geen onderdelen meer zijn.
Heb ik niet op meer recht?

Groetjes,
Nick

Re: It's / Nordland garantie, waar heb ik recht op?

Geplaatst: 21 jul 2010 12:05
door BBCS
In principe mogen er in dit geval geen kosten in rekening worden gebracht.

Echter is het wel belangrijk om te weten wie die aanvullende garantie gegeven heeft.
Is deze afgesloten bij de winkelier, dan dient alles kosteloos te gebeuren.

Is die aanvullende garantie bij de fabrikant afgesloten, dan mogen er wel degelijk kosten in rekening gebracht te worden.

Re: It's / Nordland garantie, waar heb ik recht op?

Geplaatst: 21 jul 2010 12:08
door nvang
Zover ik weet is deze afgenomen bij It's
Staat ook gewoon op de bon.

Als je kosteloos zegt, bedoel je dan dat de machine vervangen moet worden?
Aangezien ze beweren dat de machine niet meer gerepareerd kan worden

Re: It's / Nordland garantie, waar heb ik recht op?

Geplaatst: 21 jul 2010 12:18
door BBCS
Als de machine niet meer gerepareerd kan worden in de garantieperiode en het defect is geen gebruikersfout of door jezelf veroorzaakt, dan dient of de machine kosteloos te worden vervangen of dat het aankoop bedrag wordt terug gegeven.

Als er geen onderdelen meer leverbaar zijn, is inderdaad reparatie niet mogelijk.

Re: It's / Nordland garantie, waar heb ik recht op?

Geplaatst: 21 jul 2010 12:50
door nvang
Heel erg bedankt voor je reacties!

Volgens It's is Nordland failliet ( ook al dragen zij de naam nog omdat de naam eigendom vn It's is ) en daarom is de garantie regeling niet meer geldig en mag ik 'blij' zijn met het aanbod dat ze mij doen. Hebben ze hier dus geen punt mee? Want dan moet ik eens goed gaan denken hoe ik It's zover moet krijgen mijn wasmachine te vervangen.

Re: It's / Nordland garantie, waar heb ik recht op?

Geplaatst: 21 jul 2010 12:55
door BBCS
Als de It's zelf op de aankoopfactuur 5 jaar garantie gezet heeft en dit ook via de It's loopt, kunnen zij niet onder die garantie uitkomen omdat de fabrikant failliet is, wat zij wel proberen.

It's heeft die garantie gegeven, dus zijn zij er ook verantwoordelijk voor.
In een dergelijk geval komt het risico voor de verkopende partij.
Want dan moet ik eens goed gaan denken hoe ik It's zover moet krijgen mijn wasmachine te vervangen.
Dit kan heel lastig worden.

Een grote tegenslag aan jouw zijde kan de bewijslast zijn.
Volgens de wetgeving komt de bewijslast na 6 maanden voor jouw rekening en dien jij met het bewijs te komen dat het product ondeugelijk is en dat het product niet de eigenschappen bezit welke je volgens de koopovereenkomst had mogen verwachten.

Re: It's / Nordland garantie, waar heb ik recht op?

Geplaatst: 21 jul 2010 13:16
door nvang
Het achterhalen wat de garantie precies is, is wellicht ook lastig aangezien er 5jr NORDLAND garantie op de factuur staat. Misschien is dit dan wellicht toch bij de oorspronkelijke fabriek.
Vervelende materie zeg.