LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Product vernietigd zonder toestemming

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Product vernietigd zonder toestemming

Ongelezen bericht door BBCS »

Jonne112 schreef:
witte angora schreef:
Dat vind ik heel moeilijk. Op dit moment ben ik vooral heel erg boos over hoe dit gegaan is. Ik vind dat alleen het geven van een nieuwe externe schijf een beetje tekort is. De procedure is compleet verkeerd. Ik weet niet zo goed wat ik wil. Maar ik wil niet zomaar genoegen nemen met een nieuwe schijf.
Ben je vooral boos op jezelf dat je geen backup hebt gemaakt, of ben je vooral boos op de Mediamarkt? Of ben je zowel boos op jezelf, als op de Mediamarkt?
Ik denk vooral op beiden, maar laten we vooral focussen op wat ik hieraan zou kunnen doen. Dat ik een fout heb gemaakt dat is duidelijk, dat zij een fout hebben gemaakt ook. Waar het mij om gaat is wat ik nu kan doen!
Op dit moment helaas niets meer.

Waar ikzelf behoorlijk pissig over ben, is de houding van de meeste winkelieren en kneusjes die zich uitgeven voor computermonteur.

Zelf heb ik als monteur dit probleem al diverse keren gehad.
Vaak was de electronica van de externe harde schijf behuizing defect of de adapter was defect.

De klant kreeg dan de keuze:

De garantie claimen of kijken of de harde schijf zelf defect was of de behuizing.
Mijn advies was dan ook om een andere externe harde schijf behuizing te nemen en daar de goede harde schijf inbouwen.

De keuze wat belangrijker was: de gegevens of de garantie?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Product vernietigd zonder toestemming

Ongelezen bericht door BBCS »

Voor de toekomst:

Wil je een externe harde schijf gaan kopen, koop dan geen kant en klare externe harde schijf, maar koop een losse harde schijf en een losse externe harde schijf behuizing.

Bij een defect vervalt zowiezo niet de garantie als je de behuizing opent.

En koop ook de harde schijf bij een goede computerzaak om de hoek en niet bij zo'n electro warenhuis of grootgrutter.

Dekseldopje
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 mei 2010 14:25

Re: Product vernietigd zonder toestemming

Ongelezen bericht door Dekseldopje »

Een wijze les geleerd. Ik kan het me wel voorstellen, het idee dat je je gegevens kwijt bent is ronduit irritant. Ik heb zelf ook eens vergeten data te backuppen terwjil ik een herinstall van windows deed, muziek weg e.d. Maar ja, op dat moment kan je er weinig meer aan kan doen. Typisch geval van jammer.

Ik vind het aanbod goed, nieuwe harde schijf of geld terug. Tegenwoordig moet je het alleen stellen soms met een tegoedbon..

alfatrion
Berichten: 21931
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Product vernietigd zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jonne112 schreef:De mediamarkt geeft mij de mogelijkheid om een nieuwe schijf uit te zoeken, maar daar ga ik niet mee akkoord. Ik wil graag weten wat mijn rechten in deze zijn. De waarde van mijn gegevens is mij namelijk veel hoger dan de waarde van de schijf.
Het is een maand terug, maar je hebt recht op schade vergoeding. Dit kan hetzij op grond van een wanprestatie of hetzij op grond van een onrechtmatige daad.
BBCS schreef:Met alle respect, maar de fabrikant hoeft zich daar totaal niet aan te houden.
Zeker wel, ook de fabrikant moet het eigendomsrecht van anderen respecteren.

alfatrion
Berichten: 21931
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Product vernietigd zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jonne112 schreef:De mediamarkt geeft mij de mogelijkheid om een nieuwe schijf uit te zoeken, maar daar ga ik niet mee akkoord. Ik wil graag weten wat mijn rechten in deze zijn. De waarde van mijn gegevens is mij namelijk veel hoger dan de waarde van de schijf.
Het is een maand terug, maar je hebt recht op schade vergoeding. Dit kan hetzij op grond van een wanprestatie of hetzij op grond van een onrechtmatige daad.
BBCS schreef:Met alle respect, maar de fabrikant hoeft zich daar totaal niet aan te houden.
Zeker wel, ook de fabrikant moet het eigendomsrecht van anderen respecteren.

[quote"BBCS"]Dat is alleen van toepassing bij reparaties buiten de garantieperiode.[/quote]

Nee, ook binnen de garantie moet de fabrikant het eigendomsrecht van anderen respecteren.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Product vernietigd zonder toestemming

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef: [quote"BBCS"]Dat is alleen van toepassing bij reparaties buiten de garantieperiode.
Nee, ook binnen de garantie moet de fabrikant het eigendomsrecht van anderen respecteren.[/quote]

Op het moment dat een eindgebruiker een beroep doet op de garantie waarbij het product of wordt omgeruild of de koop wordt ongedaan gemaakt, dan is in beide gevallen dat de eindgebruiker niet meer de eigenaar is van het product maar dat de winkelier of fabrikant eigenaar wordt van het product.

Alleen als het product gerepareerd kan worden, blijft het product eigendom van de koper.

Jonne112
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2010 16:40

Re: Product vernietigd zonder toestemming

Ongelezen bericht door Jonne112 »

alfatrion schreef:
Jonne112 schreef:De mediamarkt geeft mij de mogelijkheid om een nieuwe schijf uit te zoeken, maar daar ga ik niet mee akkoord. Ik wil graag weten wat mijn rechten in deze zijn. De waarde van mijn gegevens is mij namelijk veel hoger dan de waarde van de schijf.
Het is een maand terug, maar je hebt recht op schade vergoeding. Dit kan hetzij op grond van een wanprestatie of hetzij op grond van een onrechtmatige daad.
BBCS schreef:Met alle respect, maar de fabrikant hoeft zich daar totaal niet aan te houden.
Zeker wel, ook de fabrikant moet het eigendomsrecht van anderen respecteren.

[quote"BBCS"]Dat is alleen van toepassing bij reparaties buiten de garantieperiode.
Nee, ook binnen de garantie moet de fabrikant het eigendomsrecht van anderen respecteren.[/quote]

Kijk, dat zijn de termen waarnaar ik was aan het zoeken. Die omschrijven hoe ik mij hierover voel. Aangezien deze reparatie buiten de garantieperiode valt, heb ik het idee dat mijn eigendomsrecht in aangetast. Ik zou graag willen weten of ik hier iets mee kan doen. Kan ik hier iemand op aanspreken?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Product vernietigd zonder toestemming

Ongelezen bericht door BBCS »

Jonne112 schreef:
Kijk, dat zijn de termen waarnaar ik was aan het zoeken. Die omschrijven hoe ik mij hierover voel. Aangezien deze reparatie buiten de garantieperiode valt, heb ik het idee dat mijn eigendomsrecht in aangetast. Ik zou graag willen weten of ik hier iets mee kan doen. Kan ik hier iemand op aanspreken?
In principe de verkopende partij, omdat die de procedure's kent.

In ieder geval hoef je niet te proberen om de defecte harde schijf terug te krijgen.

alfatrion
Berichten: 21931
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Product vernietigd zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jonne112 schreef:Kijk, dat zijn de termen waarnaar ik was aan het zoeken. Die omschrijven hoe ik mij hierover voel. Aangezien deze reparatie buiten de garantieperiode valt, heb ik het idee dat mijn eigendomsrecht in aangetast. Ik zou graag willen weten of ik hier iets mee kan doen. Kan ik hier iemand op aanspreken?
Het maakt niet uit of het binnen of buiten de garantieperiode was, want je duidelijk voorwaarden gesteld. De fabrikant/medewerker kun je aanspreken op grond van een onrechtmatige daad, de winkelier op grond van non-conformiteit / wanprestatie.

Rickyman
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 dec 2009 23:38

Re: Product vernietigd zonder toestemming

Ongelezen bericht door Rickyman »

Misschien een heel domme vraag, maar als de schijf defect was had dan uberhaupt de data wel gered kunnen worden. Je kan veel eisen maar als iets niet mogelijk is houdt het echt op.

Rickyman

alfatrion
Berichten: 21931
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Product vernietigd zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat kan soms. Soms goedkoop, soms duur, soms helemaal niet.

Jonne112
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2010 16:40

Re: Product vernietigd zonder toestemming

Ongelezen bericht door Jonne112 »

Rickyman schreef:Misschien een heel domme vraag, maar als de schijf defect was had dan uberhaupt de data wel gered kunnen worden. Je kan veel eisen maar als iets niet mogelijk is houdt het echt op.

Rickyman
Ik had het idee dat er met de schijf zelf niets mis was, maar enkel met de stroomtoevoer/adapter. Ik had verwacht dat ik een nieuwe adapter zou krijgen en dat het daarmee af zou zijn.
Als ik dit had geweten dan had ik de schijf opengebroken om de harde schijf eruit te halen en er zelf een nieuwe case omheen gezet.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Product vernietigd zonder toestemming

Ongelezen bericht door BBCS »

Rickyman schreef:Misschien een heel domme vraag, maar als de schijf defect was had dan uberhaupt de data wel gered kunnen worden. Je kan veel eisen maar als iets niet mogelijk is houdt het echt op.

Rickyman
Soms wel.

Door bepaalde technieken.

Maar wat weten MediaMarkt, BCC, Aldi, Lidl daar nu van?
Ik had het idee dat er met de schijf zelf niets mis was, maar enkel met de stroomtoevoer/adapter. Ik had verwacht dat ik een nieuwe adapter zou krijgen en dat het daarmee af zou zijn.
Is ook vaak de oorzaak van de defecten bij externe harde schijf behuizingen.

mask
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 jul 2009 17:33

Re: Product vernietigd zonder toestemming

Ongelezen bericht door mask »

Wijze les: parkeer belangrijke gegevens op minimaal 2 HD's en het liefst ook nog bij een externe partij. In het geval van foto's bv bij Webshots of Google. En zijn tegenwoordig legio online oplossingen die voor een paar euro's/jaar te realiseren zijn. Toch zie ik mensen nog hun digitale foto's kwijtraken omdat hun HD crasht.
Valse zuinigheid of onwetendheid.
Maar het is tegenwoordig voor een ieder makkelijk bereikbaar om een externe backup te beheren voor een luttel bedrag per jaar. Daar wil je het risico niet eens voor lopen. Je inboedel is duurder.

Voor de TS: hier heb je niets aan, het leed is al geschied, maar mischien een les voor de toekomst.

mask
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 jul 2009 17:33

Re: Product vernietigd zonder toestemming

Ongelezen bericht door mask »

Rickyman schreef:Misschien een heel domme vraag, maar als de schijf defect was had dan uberhaupt de data wel gered kunnen worden. Je kan veel eisen maar als iets niet mogelijk is houdt het echt op.

Rickyman
Als de schijf fysiek niet door de schredder is geweest kan alles er gemakkelijk afgehaald worden, geen enkel probleem, daar hangt dan wel een prijskaartje aan, die afweging maakt de eigenaar.

alfatrion
Berichten: 21931
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Product vernietigd zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

mask schreef:Wijze les: parkeer belangrijke gegevens op minimaal 2 HD's en het liefst ook nog bij een externe partij.
Die 2e harde schrijf kan wel eens tegelijk met de eerste kapot gaan. Het meest veilige is een computer / HD op een andere locatie. Er kan ook brand uitbreken.

Pirreke
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 dec 2009 00:12

Re: Product vernietigd zonder toestemming

Ongelezen bericht door Pirreke »

BBCS schreef:
De klant kreeg dan de keuze:

De garantie claimen of kijken of de harde schijf zelf defect was of de behuizing.
Mijn advies was dan ook om een andere externe harde schijf behuizing te nemen en daar de goede harde schijf inbouwen.

De keuze wat belangrijker was: de gegevens of de garantie?
Ik werk momenteel in een electro keten die op het gebied van computer gerelateerde artikelen ook als dozen schuiver door kan gaan.

Gezien mijn ICT achtergrond en met het oog op het hoge service gehalte van onze keten bied ik die mogelijkheid ook aan bij onze klanten.

Ik merk dat de klanten dan vaak kiezen voor behoud van data (waar mogelijk).

Gevolg1: Tevreden klant...
Gevolg2: Genieten voor mij....

-Peer

Gesloten