LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijstand en eigen woning

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
KGB007
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:33

Bijstand en eigen woning

Ongelezen bericht door KGB007 »

Mijn moeder heeft een eigen woning, met een overwaarde. Er bestaat een grote kans dat zij in de bijstand gaat komen. Op het moment dat ze in de bijstand komt, zal ze wel een uitkering krijgen, maar de overheid zal de overwaarde van de woning berekenen en tot dat bedrag de bijstandsuitkering als een lening verstrekken. Om te voorkomen dat ze haar eigen vermogen "opvreet" willen we haar eigen vermogen verlagen. Kan iemand mij meer vertellen over de opties die we hebben?

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Bijstand en eigen woning

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

zo wie zo zal de bijstand gaan kijken naar de maandlasten en overwaarde van de eigen woning. De opties die er zijn, is huis verkopen, huurhuis zoeken, je moeder kan alvast schenkingen gaan verrichten ivm de erfenis.

Maar waarom verkoopt je moeder niet gewoon haar huis en gaat ze de eerst komende tijd niet leven van de overwaarde?

Ik ben van mening dat als je geld hebt, ook in overwaarde als in dat van een huis dat je geen recht hebt op een uitkering en dat het niets te maken heeft met op(vr) eten van je eigen vermogen.

Het heet niet voor niets bijstand.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Bijstand en eigen woning

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Nee, klopt, maar we mogen wel meer niet, eigenlijk bijna tot niets als het daar op aan komt.

Zit me net te bedenken, de kinderen kunnen ook alvast aanspraak maken op de erfenis, mag ook niet, wel een constructie.

Maar ik zou er eerder voor pleiten om het gewoon eerlijk te doen.

Maar de mazen zijn er wel en ook die zijn er om te gebruiken, lekker tegenstrijdig hé?

witte angora
Berichten: 32007
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijstand en eigen woning

Ongelezen bericht door witte angora »

Zit me net te bedenken, de kinderen kunnen ook alvast aanspraak maken op de erfenis, mag ook niet, wel een constructie.
Klopt, je mag jaarlijks een leuk bedragje belastingvrij schenken.
Vrijstellingen 2010
Vanaf 2010 wijzigen de tarieven en bedragen aanzienlijk. De tarieven voor schenken en erven worden verlaagd en de vrijstellingen voor partners en kinderen gaan omhoog.

Voor 2010 gelden voor schenkingen de volgende vrijstellingen:

* De algemene vrijstelling is € 2.000 per jaar. Over schenkingen met een waarde beneden de € 2.000 betaalt u geen schenkbelasting*.
* Ouders mogen hun kinderen elk jaar € 5.000 belastingvrij schenken. Dit bedrag geldt per kind*.
* Is een kind tussen de 18 en 35 jaar? Dan mogen ouders hun kind eenmalig maximaal € 24.000 belastingvrij schenken. Kinderen mogen maar één keer gebruikmaken van deze eenmalig verhoogde vrijstelling. Deze regeling geldt ook nog voor kinderen die ouder zijn dan 35 jaar, maar een partner hebben die tussen de 18 en 35 jaar is*.
* De eenmalig verhoogde vrijstelling voor kinderen van 18 tot 35 jaar kan verhoogd worden tot € 50.000, als het kind het geld gebruikt om een dure studie te betalen of een eigen woning te kopen*.


N.b. Indien uw kind minderjarig is (dwz. jonger dan 18 jaar) behoort het spaargeld van het kind (contant, een tegoed een spaarrekening of in beleggingen) tot uw vermogen in box 3. Dit geldt ook indien de spaarrekening op naam van het kind zelf staat. U krijgt per kind wel een extra toeslag op het heffingvrij vermogen. Indien u een fiscaal partner heeft kunt u per kind kiezen of het vermogen van uw kind of het kind van uw fiscaal partner tot uw vermogen wordt gerekend of tot dat van uw partner.

TIP: U betaalt géén schenkbelasting als*:

* de waarde van de schenking lager is dan een vrijstelling
* u inkomstenbelasting over de schenking betaalt
* u de schenking krijgt vanwege een morele verplichting
* u de schenking gebruikt om dringende schulden af te lossen
* de schenker niet in Nederland woont
* de schenker de schenkbelasting betaalt
* uw instelling een algemeen nut beogende instelling (ANBI) is
* u de schenking krijgt van een ANBI
* uw instelling een sociaal belang behartigende instelling (SBBI) is

Let op! Als u een schenking krijgt en u hoeft hiervoor geen schenkbelasting te betalen, dan moet u toch aangifte doen. In de aangifte geeft u aan welke vrijstelling volgens u van toepassing is. Krijgt u als kind een schenking van € 5.000 of minder en in alle overige situaties een schenking van € 2.000 of minder? Dan hoeft u geen aangifte erfbelasting te doen.

bron: http://www.spaarbaak.nl/vraagbaak.php?z ... en+in+2010

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Bijstand en eigen woning

Ongelezen bericht door tennis »

Iemand die vermogen heeft, en dan van de bijstand trekken, dat gaat toch een beetje te ver.
Hoe verzin je het!

@ KGB007
Dit is het enig goede antwoord!
vogels schreef: Maar het is natuurlijk niet toegestaan dat je vlak voordat je de bijstand aan gaat vragen, eerst ff snel het e.e.a. gaat schenken en/of uitgeven. Lijkt mij ook logisch, lekker eerst met geld smijten en dan bijstand aanvragen. De kans op weigering of strafkorting is dan groot.

KGB007
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:33

Re: Bijstand en eigen woning

Ongelezen bericht door KGB007 »

Vind het jammer dat mensen meteen een oordeel vellen over een situatie zonder de achtergrond te kennen. Door ziekte is mijn moeder niet aan het werk, alleen zal ze niet afgekeurd worden. Door bijna geen opleiding en altijd werk gedaan te hebben dat nu gewoon niet meer kan (ze is bijna 60) is kans op herintreden erg klein, vandaar dat ze wellicht in de bijstand komt. Dan is het toch logisch dat ik als kind ga kijken hoe we het beste met beetje opgebouwd vermogen dat er is om kunnen gaan? In ieder geval bedankt voor de reacties.

Jo Derksen

Re: Bijstand en eigen woning

Ongelezen bericht door Jo Derksen »

Dan is het toch logisch dat ik als kind ga kijken hoe we het beste met beetje opgebouwd vermogen dat er is om kunnen gaan? In ieder geval bedankt voor de reacties.
Dat is zeer te waarderen in u steek uw licht eens op bij een belastingadviseur of een jurist met kennis van zaken ! Hier word je blijkbaar meteen veroordeeld, is ook mijn ervaring.

Succes.

Anna01
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 aug 2010 17:59

Re: Bijstand en eigen woning

Ongelezen bericht door Anna01 »

Ik begrijp dat het moeilijk te accepteren is, dat je eigen vermogen verdampt als je in de bijstand terecht komt. Inmiddels zul je wel informatie bij elkaar verzamelt hebben. Je moeder hoeft het huis niet te verkopen. Maar al haar eigen vermogen van het huis boven 46.200,00 zal opnieuw als een krediethypotheek bij de gemeente worden afgesloten ten behoeve voor het financieren van de bijstand.
Ministerie van Sociale zaken www.szw.nl-uitkeringen
Ik zou op dit moment niet weten hoe u haar vermogen zou kunnen veilig stellen, zonder dat het UWV bezwaar zal maken.

Gesloten