Pagina 1 van 1

vraag codering BKR

Geplaatst: 06 aug 2010 20:13
door michelleblesing
Hoi allemaal,

Even een vraag over een BKR codering. Door een adreswijziging die niet goed is doorgekomen sta ik nu geregistreerd bij het BRK met een A2 code. Op de BKR site zie ik staan dat dit betekend dat:

Code 2: De (restant) vordering is opeisbaar gesteld.

Ik heb de aanmaning echter meteen betaald. Zou dit niet betekenen dat deze omgezet moet worden naar een code 1?

Code 1: Er is een aflossings- of schuldregeling getroffen, nadat de achterstandssituatie is ontstaan.

Alvast bedankt voor de hulp!!!

Re: vraag codering BKR

Geplaatst: 06 aug 2010 21:54
door T-Mobile_opzeggen
Zie http://www.bkr.nl/write/Bestanden/BKR_A ... bkr.nl.pdf

Mobiele operators maken misbruik van hun registratierecht bij de BKR door bij een kleine betalingsachterstand van nog geen 2 maanden al direct de A (van achterstand) te registreren, en als ze dan binnen 10 dagen nog geen geld binnen krijgen, het contract eenzijdig op te zeggen en de code 2 (van (restant) vordering is opeisbaar gesteld) te registreren. Als jij betaald, is inderdaad de schuld opgelost, en zouden ze de A in een H (van herstel) kunnen veranderen, maar als afschrikwekkend signaal laten ze de A en 2 nog 5 jaar daarna in het BKR register staan. De BKR is particulier en besloten, dus geen neutraal toezicht.

Ze zeggen wel dat ze alles hebben gedaan om je te bereiken, en dat jij verplicht om te zorgen dat zij jouw recente adres kennen, maar de praktijk is dat het bij hen intern net zo'n zooitje is, als bij de gemiddelde student. Verschil is dat Telfort en T-Mobile vet rijk worden, en die ex-studenten nu, 3 tot 6 jaar later, met een hen onbekende code 2 zitten, waar je geen NHG garantie mee krijgt.

Beste stap is toch alle directieleden van Telfort en moederorganisatie KPN te stalken met mailspam en telefoontjes, waarin je telkens vraagt om alle bewijsstukken. Die vind je via slim googlen, zie mijn actie bij T-Mobile. Als je dan niets (zinnigs) ontvangt, kan je na een paar weken starten met zowel de BKR-sanctieprocedure als met de BKR-geschillenprocedure. Je standpunt is dan dat ze geen moeite hebben gedaan om je te bereiken, voor ze meteen het BKR middel hebben ingezet. Dat ze jou volgens de BKR regels uitvoerig hadden moeten inlichten en waarschuwen. En vervolgens dat de BKR "5 jaar straf" niet in verhouding staat tot de betaalachterstand van 50 euro.

Wil je meer details, dan ff privé?