LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SNS:u bent verplicht om 1 keer per week uw saldo op te vrage

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Sandra Voorstenbosch

SNS:u bent verplicht om 1 keer per week uw saldo op te vrage

Ongelezen bericht door Sandra Voorstenbosch »

De boekhouder vroeg of ik voor mijn belastingaangifte de bankafschriften 2008 had. Nee, want die stuurt SNS niet meer standaard toe. Ook van de site kan je ze niet meer downloaden, dat "is te lang geleden".
Ik bel SNS op om ze te bestellen, de mevrouw legt me geduldig uit hoe ik dat moet doen. Ze sturen een verkeerd overzicht, namelijk 1 lange lijst met hier en daar missende transactieomschrijvingen. Dat vindt mijn boekhouder maar niks, hij kan dan niet zien of iets een treinkaartje aanschaf was, of rente, of iets anders.
Dus ik bel terug, nu heeft het wel haast, anders krijg ik een boete van de beslatingdienst. Ik ga op vakantie en de mevrouw van SNS belooft het op te sturen direct naar de boekhouder. Mooi.
Thuisgekomen na de vakantie blijkt SNS om veiligheidsredenen de envelop toch naar mijn huis gestuurd te hebben. Ik stuur de envelop ongeopend door naar de boekhouder. Dit was toch niet de afspraak? Maargoed. De boekhouder zegt echter dat hier dezelfde lijst in zit, en weer geen bankafschriften. De SNS bank schrijft 180 euro van mijn rekening af.
Ik bel op en de mevrouw van SNS zegt dat ik een klacht moet indienen om het geld terug te vragen. Ze kunnen geen bankafschriften toesturen blijkbaar, zegt ze.

De mevrouw van de SNS klachten antwoordt dat ze niks vergoeden, omdat:
"Bij artikel 3 lid 8b wordt aangegeven dat u verplicht bent om tenminste één keer per week uw saldo en mutaties op te vragen."

en het feit dat ze alle pinautomaten weghalen
en het feit dat ik vaker geklaagd heb omdat ik steeds verwezen werd naar de website om een inzicht in creditcard betalingen op te vragen, terwijl dit er niet in stond en die SNS mevrouw zelfs boos werd..
eh..
toch maar een andere bank? Mag dit allemaal zo maar? Ik vind het wel heel schandalig! Bank gelijk opzeggen, van mijn bedrijf ook, en aangifte doen of procedure opstarten?

hier een kopie van de mail die ik ontving:
Op 12 juli heeft u via internet een klachtenformulier ingevuld. Daarop geeft u aan dat u kopie bankafschriften heeft opgevraagd via internet. Het bleek dat u geen afschriften heeft ontvangen, maar een Excel bestand. Uw boekhouder accepteert dit overzicht niet. U wilt dat SNS Bank de kosten voor haar rekening neemt. Hieronder geef ik u een reactie.

U heeft bij SNS Bank internetbankieren. U kunt via internetbankieren tot 16 maanden terug de transacties van uw rekeningen opvragen. Wenst u afschriften op te vragen welke ouder zijn dan 16 maanden, dan kunt u deze opvragen via internet. U ontvangt dan een rekeningoverzicht. Afschriften opsturen is namelijk niet meer mogelijk. De rekeningoverzichten zijn rechtsgeldig en goedgekeurd door de Belastingdienst. In de voorwaarden van Mijn SNS (internetbankieren) wordt aangegeven, bij artikel 3 lid 8e, dat u incidenteel papieren rekeningoverzichten kunt ontvangen. Bij artikel 3 lid 8b wordt aangegeven dat u verplicht bent om tenminste één keer per week uw saldo en mutaties op te vragen. Er wordt u geadviseerd om de transacties uit te printen en/of op te slaan.

Kopie van rekeningoverzichten worden nooit naar een ander adres gestuurd, dan het adres van de rekeninghouder. Dit is uit veiligheidsoverwegingen. Waarom een medewerker u heeft aangegeven dat dit wel mogelijk is, is mij niet duidelijk. Deze informatie klopt niet en daarvoor bied ik u namens SNS Bank excuses aan. Uw verzoek tot het vergoeden van de kopie rekeningoverzichten, de eventuele boete van de Belastingdienst en de kosten van de boekhouder vergoeden wij niet. De reden hiervan is bovenstaande toelichting.

Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

courier

Re: SNS:u bent verplicht om 1 keer per week uw saldo op te vrage

Ongelezen bericht door courier »

Dus de SNS verplicht haar telebankierklanten op grond van artikel 3 lid 8b impliciet naast de computer ook een PRINTER aan te schaffen? Dat lijktmij niet houdbaar.
De strekking van artikel 3 lid 8b heeft geenszins de bedoeling de verantwoordelijkheid van de bank om schriftelijke gegevens te verstrekken met een juridisch of fiscaal doel, uit te sluiten.
Wel om de verantwoordelijkheid op de klant af te schuiven vooral tijdig actie te ondernemen onterechte incasso's te storneren.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Dus de SNS verplicht haar telebankierklanten op grond van artikel 3 lid 8b impliciet naast de computer ook een PRINTER aan te schaffen?
Nee hoor, jij kan niet lezen. Er staat:
Er wordt u geadviseerd om de transacties uit te printen en/of op te slaan.
't trouwens een beetje een raar verhaal, je kunt toch 16 maanden lang alles opvragen? Dus als je gewoon 1 x per jaar je mutaties inkijkt dan ben je al gered. Dat lijkt me toch geen raar idee.

En er staat ook dat het over belastingaangifte 2008 gaat, maar dat zal wel 2009 moeten zijn.

CB

Ongelezen bericht door CB »

Dus de SNS verplicht haar telebankierklanten op grond van artikel 3 lid 8b impliciet naast de computer ook een PRINTER aan te schaffen? Dat lijktmij niet houdbaar.
Dat lijkt me niet een juiste weergave van het artikel. Er wordt nl een alternatief voorgesteld.
Citaat uit artikel SNS Bank:

Er wordt u geadviseerd om de transacties uit te printen en/of op te slaan.
Dus printen of opslaan. De opgeslagen gegevens kunnen vervolgens aan de boekhouder doorgegeven worden.

Even los van het probleem van TS, zou een ander alternatief kunnen zijn om je gedownloade gegevens op te slaan in een database. Op onderstaande link is hiervoor gratis een programma te downloaden die de downloads van de meeste banken ondersteund. De toelichting op de site spreekt voor zich.

Nogmaals een alternatief. Doe er maar mee wat je wilt.

http://www.orov.nl/index.html

mvg
CB

courier

CB en SJZ: ik ken massa's mensen die wel een computer- maar geen printer hebben, dus hier is wel degelijk sprake van verschraling, lees kostenbesparing aan de kant van de bank.
Ik betwijfel overigens of zelf opgeslagen gegevens wel juridische betekenis hebben richting o.a. de fiscus of in het ergste geval als de klant op grond van het depostitogarantiestelsel een claim bij de Nederlandse bank moet indienen.
Banken denken daar niet over na, dus moeten consumentenorganisaties dat eigenlijk doen.
Verder zie ik geen enkele aanleiding afstand te nemen van mijn interpretatie van gemeld artikel.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

CB en SJZ: ik ken massa's mensen die wel een computer- maar geen printer hebben,
Daarom zegt de SNS ook:
uit te printen en/of op te slaan.
Voor opslaan heb je geen printer nodig. En je kunt ook printen naar PDF.
Verder zie ik geen enkele aanleiding afstand te nemen van mijn interpretatie van gemeld artikel.
Jouw interpretatie is is dat je voor het OPSLAAN van mutaties (op je harde schijf) een PRINTER nodig hebt. Tja. Misschien moet je teruggaan naar de basisschool en eens wat lessen begrijpend lezen gaan volgen.

Sandra Voorstenbosch

SJZ schreef: 't trouwens een beetje een raar verhaal, je kunt toch 16 maanden lang alles opvragen? Dus als je gewoon 1 x per jaar je mutaties inkijkt dan ben je al gered. Dat lijkt me toch geen raar idee.

En er staat ook dat het over belastingaangifte 2008 gaat, maar dat zal wel 2009 moeten zijn.
Wat zijn jullie trouwens allemaal aardig voor elkaar hier :)
Mijn man is 54 en kan net emailen, maar transacties opslaan is hem te moeilijk, printen kan hij alleen met hulp van mij. Ik verwachtte ook dat hij elk jaar wel even zn transacties opgeslagen had, maar oudere heren aka digibeten zijn niet allemaal even practisch. En die verwachten ook nog een stukje stijl en service van hun bank.
En de bank weet dat moeite met de computer heeft. Maar biedt geen mogelijkheid om ook nog bankafschriften elke maand toe te sturen, want dat had mijn man het liefst, dat had hij vroeger ook altijd.

En het is wel 2008:) Dat mag namelijk nog net, mits je dat voor april 2010 inlevert.

helpendhandje

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Sorry maar iemand van 54 is geen oudere heer die een nitwit op computergebied hoeft te zijn.
Maak me boos over zo'n opmerking, 50-plussers zijn geen uitgerangeerde randdebielen, ken zat mensen van 70-plus die wonderen verrichten met computers.
Slaat nergens op en is geen excuus, iedereen kan leren om te gaan met een computer.

Je verwijt posters hier dat ze niet aardig tegen elkaar zijn maar zoals jij over je man schrijft is echt ten hemel schreiend onaardig.

Neem een andere bank zou ik zeggen en stuur je man op een computercursus als hij je zo ergert, een printertje kost weinig en de hand in eigen boezem steken en je zaakjes bijhouden kost enkel een kop koffie en een frisse blik.

Welkom in de wereld anno 2010

courier

SJZ: Begrijpend lezen is inderdaad een vak! Mijn interpretatie van dat bankartikel heeft niets met mijn harde schijf of printer te maken. Lees het nog even na svp, dan kunnen alle reageerders er vervolgens hun voordeel mee doen.
Overigens begrijp ik niet dat de sns zijn telebankierklanten gewoon elke maand een verzameloverzicht op papier stuurt: doet de ING ook en dat archiveert wel wat makkelijker dan die gewone printjes, pdf-printjes en die uitzoekerij op de harde schijf. Voorkomt ook veel vragen -dat blijkt- dus uiteindelijk financiert het zichzelf, al is het maar met goodwill, maar dat schijnt geen item meer te zijn bij het nederlandse bankwezen anno 2010.

helpendhandje

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Overigens kun je wel degelijk eerdere afschriften ouder dan 16 maanden aanvragen, zowel voor privé als voor zakelijke rekeningen:

Bron: http://www.snsbank.nl
Wil je een kopie van een enkel rekeningafschrift aanvragen? Daar zijn kosten aan verbonden. Je betaalt € 5 per afschriftnummer en € 10 voor een overzicht per maand. Let op: wil je gegevens van vóór 1 januari 1996 aanvragen? Bel dan 0900 - 18 50 (lokaal tarief).

EDIT: zie net dat je dat al gedaan hebt maar het de verkeerde afschriften waren? Het vreemde is dat je zegt dat bepaalde transactieomschrijvingen ontbraken?

Da's raar, heb na het overlijden van mijn vader nog afschriften moeten opvragen van 2 jaar eerder ivm eindverantwoording mbt bewindvoering en de afschriften klopten als een bus, later vond ik één vd originele afschriften terug en die waren exact gelijk aan de na ruim 2 jaar opgevraagde afschriften.
Edoch, als voorbeeld: we hadden, met het uitruimen van een woning 2 maal een container betaald via internetbankieren met als omschrijving : containerhuur. En hoewel de overschrijving aan de Klok Containerhuur duidelijk mocht zijn ontbrak wel die omschrijving.

CB

Overigens begrijp ik niet dat de sns zijn telebankierklanten gewoon elke maand een verzameloverzicht op papier stuurt: doet de ING ook en dat archiveert wel wat makkelijker dan die gewone printjes, pdf-printjes en die uitzoekerij op de harde schijf. Voorkomt ook veel vragen -dat blijkt- dus uiteindelijk financiert het zichzelf, al is het maar met goodwill, maar dat schijnt geen item meer te zijn bij het nederlandse bankwezen anno 2010.
@courier,
Schijnt geen item meer te zijn bij het nederlandse bankwezen anno 2010? Is de ING geen nederlandse bank meer dan? Aan wie zijn ze verkocht?

courier

CB: De vraag stellen is hem beantwoorden!

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij de broer ASN bank kijk ik maar 1x per maand.
Dus 1 september controleer ik geheel Augustus.

Ik print meestal 2 zijden per kwartaal.
Dus 4 pagina's wel een beetje klein en dat doe ik voor elke online rekening.
Dit omdat je tot 1 maand terug kon boeken (nu 6 weken).
Elke betaling komt er gewoon op dus waarom dit bij SNS fout gaat weet ik niet.
Opslaan op CD is ook mogelijk dus dan is mits de CD niet te oud is deze meestal nog te lezen.
Zelf vind ik papier makkelijker en 1x per kwartaal printen is voldoende indien je 2 zijden gebruikt.
Dus niet te groot en per maand is dus niet noodzakelijk.
Als je geen printer hebt is elders printen, zoals bibliotheek tegen 25 cent per afdruk zelfs ook mogelijk, maar of je wilt inloggen op openbare PC ?

CB

CB: De vraag stellen is hem beantwoorden!
@courier
Met andere woorden je kletst dus uit je nek. Oke, dat is goed om te weten. :D

courier

CB: Niet ik maar jij maakt van mijn stelling een vraag, maar die wil ik best beantwoorden hoor: de ING is in Nederland, als ik dat allemaal zo lees, een gunstige uitzondering met die maandafschriften voor telebankierders. SNS, Rabo en DeltaLloyd/Ohrabank doen dat niet en van ABN-Amro weet ik het niet. Kun jij daar opheldering over verschaffen? Overigens ben en blijf ik van mening dat het vaderlandse bankwezen wel wat aan zijn image kan schaven en dan heb ik het vooral over de bejegening aan de telefoon. Ik noem dat goodwill. Tevreden nu?

Byob

Ongelezen bericht door Byob »

Als het voor de IB aangifte is, neem ik aan dat men het saldo per
01-01 en 31-12 wil weten?

Zit er niet ergens bij het internetbankieren een menuoptie met financieel overzicht?

Zo ja, kun je daar volgens mij zelfs tot langer terug de saldos's vinden.

CB

SNS, Rabo en DeltaLloyd/Ohrabank doen dat niet
@courier,
Ook deze informatie klopt weer niet. Mijn moeder en ik bankieren bij de RABO Bank. Mijn moeder heeft ervoor gekozen om periodiek afschriften via de post te ontvangen en die krijgt ze dus ook. Onderstaand een citaat van de site van de RABO Bank:
Wilt u de afschriften weer via de post ontvangen? Neem dan contact op met uw Rabobank.
Dus ook wat dat betreft klets je weer uit je nek.
van ABN-Amro weet ik het niet. Kun jij daar opheldering over verschaffen?
Onderstaand citaat komt van de site van ABN/AMRO en komt op mij over, dat papieren afschriften via de post ook bij hun mogelijk is.
Papieren rekeningafschriften stopzetten
Hebt u Internet bankieren? Dan zijn papieren rekeningafschriften eigenlijk niet meer nodig. Via Internet Bankieren hebt u altijd en overal inzicht in uw bij- en afschrijvingen. Digitale rekeningafschriften zijn vanaf 2004 te raadplegen en worden tien jaar lang bewaard in uw digitale Archief. U vindt dit archief in het menu van Internet Bankieren onder 'afschriften downloaden'.
Zie onderstaande link:

http://www.abnamro.nl/nl/prive/campagne ... uctie.html

Uit bovenstaande blijkt dus, dat jouw stelling op incomplete informatie is gebaseerd en dat is dus erg onzorgvuldig van je.
Overigens ben en blijf ik van mening dat het vaderlandse bankwezen wel wat aan zijn image kan schaven en dan heb ik het vooral over de bejegening aan de telefoon.
Daar ben ik het nou wel mee eens, maar dat geld helaas niet alleen voor het Bankwezen. Wat zou je denken van UPC, Ziggo, KPN, Verzekeringswezen ... Volgens mij ben ik er nog wel een paar vergeten. :wink:
Tevreden nu?
Je mag 3 keer raden, maar ik denk dat je aan 1 keer wel genoeg zult hebben toch?

courier

CB: Het is bij de Rabobank van tweeën één: Ofwel je kiest voor telebankieren en je print je eigen afschriften, ofwel je vraagt om toezending en daar brengt de Rabobank elke maand kosten voor in rekening, € 0,69 of zoiets. Dat vertellen ze je pas als je contact met ze opgenomen hebt.
Dankjewel voor die informatie over ABN/Amro; ik heb er alleen niks aan want ik bankier niet bij ze, wilde het voor mijn beeldvorming even weten en ik vind hun informatie op de webside zoals jij die citeert, buitengewoon verhelderend.

Sandra Voorstenbosch

helpendhandje schreef:Overigens kun je wel degelijk eerdere afschriften ouder dan 16 maanden aanvragen, zowel voor privé als voor zakelijke rekeningen:

Bron: http://www.snsbank.nl
Wil je een kopie van een enkel rekeningafschrift aanvragen? Daar zijn kosten aan verbonden. Je betaalt € 5 per afschriftnummer en € 10 voor een overzicht per maand. Let op: wil je gegevens van vóór 1 januari 1996 aanvragen? Bel dan 0900 - 18 50 (lokaal tarief).

EDIT: zie net dat je dat al gedaan hebt maar het de verkeerde afschriften waren? Het vreemde is dat je zegt dat bepaalde transactieomschrijvingen ontbraken?

Da's raar, heb na het overlijden van mijn vader nog afschriften moeten opvragen van 2 jaar eerder ivm eindverantwoording mbt bewindvoering en de afschriften klopten als een bus, later vond ik één vd originele afschriften terug en die waren exact gelijk aan de na ruim 2 jaar opgevraagde afschriften.
Edoch, als voorbeeld: we hadden, met het uitruimen van een woning 2 maal een container betaald via internetbankieren met als omschrijving : containerhuur. En hoewel de overschrijving aan de Klok Containerhuur duidelijk mocht zijn ontbrak wel die omschrijving.

Nee dat kan niet, je kan bij SNS alleen bankafschriften krijgen, als je geen gebruik maakt van internetbankieren (want dat probeerde ik ook aan te vinken en toen stond er: "Helaas, u maakt al gebruikt van internet bankieren dus u kunt geen bankafschriften toegestuurd krijgen").
De helpdesk vertelde wel dat ze dit weer terug wilden draaien in de toekomst. Diezelfde helpdesk vertelde dat ze geen bankafschriften konden opsturen. En alleen transactieoverzichten (ook a 5 euro per stuk). Ik begrijp niet waarom SNS na herhaaldelijk verzoek om alle bankafschriften uit het jaar 2008, deze niet opstuurde, en toch 180 euro afschreef aan kosten.. onbegrijpelijk!

CB

CB: Het is bij de Rabobank van tweeën één: Ofwel je kiest voor telebankieren en je print je eigen afschriften, ofwel je vraagt om toezending en daar brengt de Rabobank elke maand kosten voor in rekening, € 0,69 of zoiets.
Helaas courier weer fout.

Mijn moeder telebankiert en krijgt per 2 weken afschriften via de post. Ik heb geen maandelijkse kosten kunnen vinden op haar overzichten (ja ik heb een machtiging en kan het dus nakijken). Ik zal nog even navragen of mijn moeder de kosten maandelijks aan de balie op het kantoor contant betaaldt, maar ik dacht het niet hoor. :lol:

Het lijkt me beter dat je stopt met je "of zoiets" veronderstellingen.

Gesloten