LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Bas85
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2010 12:11

Absurd hoge rente bij Santander 14,9% !!

Ongelezen bericht door Bas85 »

Begin dit jaar helaas noodzakelijk een krediet moeten afsluiten bij Santander. De rente die men daar hanteerd ligt velen malen hoger dan alle advertenties etc. die je van hun ziet. Zo betaal ik daar nu 14,9% rente. Aflossen is er dus niet bij, alleen maar rente betalen iedere maand.

Het overlsuiten van het krediet lijkt ook al niet te lukken omdat Santander mij toch wel een erg hoog krdiet heeft toegekend wat bij mijn inkomen/lasten verhouding past...

Iemand nog tips om van deze hoge rente af te komen?

Bas85
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2010 12:11

Re: Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Ongelezen bericht door Bas85 »

[TS heeft 2 topics geopend met hetzelfde bericht. 1 van de 2 openingsberichten is bij dezen verwijderd en beide topics zijn samengevoegd. - de Moderator]

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Ongelezen bericht door gtp »

Om zetten naar een pl?? vaste rente en aflossing.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Ongelezen bericht door Byob »

Vraag het bij hun zelf eens na.

Het verschil is wel erg groot met de rente op hun site.

Hebt u wel een produkt van hen, of van iets waarbij ze geldgeefster zijn, maar een (label) produkt bij een andere instelling gesloten is?

Bas85
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2010 12:11

Re: Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Ongelezen bericht door Bas85 »

Ik heb vandaag nogmaals naar Santander gemailed met de vraag of de rente niet kan worden aangepast.

Omzetten naar een PL heb ik geprobeerd maar ook dit wordt afgewezen. (ik heb trouwens geen BKR notering)

Even afwachten op de reactie van Santander.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Ongelezen bericht door SJZ »

Zo gauw mogelijk aflossen, is altijd de beste manier. Vaak nog goedkoper dan oversluiten naar een lager tarief, dat breekt vaak de motivatie af om af te lossen en kost soms ook nog extra.

Maar je zou natuurlijk een lening bij een reguliere bank kunnen nemen, bij ING leen je al voor een procentje of 8.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Ongelezen bericht door courier »

Tja je hebt dat contract nu eenmaal getekend dus daar helpt geen lieve moedertje aan; en het staat banken nu eenmaal vrij voor de ene client een hoger % te hanteren dan voor een andere client.
Je zou een klacht kunnen indienen bij de Reclame Code Commissie, maar of je daar je eigen zaak goed mee doet betwijfel ik ten zeerste.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Ongelezen bericht door SJZ »

Uit de gedragsregels van dit forum:
Bijdragen mogen niet te lang zijn en maar één (1) keer worden geplaatst.

Bas85
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2010 12:11

Re: Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Ongelezen bericht door Bas85 »

Courier,

Natuurlijk is het mijn eigen fout geweest om dit contract toen te tekenen. Echter was de nood destijds zo hoog dat ik het wel moest doen.

Wat gewoon opvalt is dat de rentes waar men mee adverteerd nooit overeenkomen met de daadwerkelijke rentes die uiteindelijk gevraagd worden. En wanneer je aanklopt bij de kredietverstrekker voor het oversluiten naar een krediet met een lagere rente dan zijn ze niet thuis.

Overschakelen naar een ander heeft geen zin want men heeft je zo'n hoog krediet aangesmeerd dat niemand dit financierd.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

die rente voor jou zal niet voor niks zo hoog zijn. het risico dat je niet terug betaald zal als hoog worden ingeschat. (ik vermoed dat dat ook de reden is dat je geen lening krijgt bij een andere bank) Ze mogen per klant zelf betalen wat de rente is. Als je bv een huis als onderpand hebt kan je tegen lager rente lenen dan dat je niets hebt (en ook nog laag salaris) .

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Ongelezen bericht door SJZ »

Wat gewoon opvalt is dat de rentes waar men mee adverteerd nooit overeenkomen met de daadwerkelijke rentes die uiteindelijk gevraagd worden.
Als je kan laten zien dat je kredietwaardig bent, dat het risico van wanbetaling laag is dan krijg je gewoon die geadverteerde (lage) rente.

finadleo
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 apr 2010 21:46

Re: Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Ongelezen bericht door finadleo »

Verbazende topic. Deze rente komt niet echt uit de lucht vallen. Clubs als deze, maar ook creditcardmaatschappijen enz hanteren deze rente. Dat wist je bij het afsluiten van de lening. Blijkbaar wil/kun je niet aflossen maar wilde je wel perse lenen en niet bij de eigen bank (waarvoor ook wel een reden zal zijn).
Dan niet achteraf piepen over de rente. Niemand dwingt je om te lenen en al helemaal niet bij Santander e.d.

Bas85
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2010 12:11

Re: Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Ongelezen bericht door Bas85 »

Waarschijnlijk speelt het inderdaad mee dat ik geen koophuis heb maar nog inwonend sta ingeschreven. Me inkomen is redelijk, 2100 brutto per maand.

Oversluiten is er bij Santander gewoon niet bij ook al stijgt je inkomen, ze zien je natuurlijk liever die 14,9% betalen.

Bas85
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2010 12:11

Re: Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Ongelezen bericht door Bas85 »

finadleo schreef:Verbazende topic. Deze rente komt niet echt uit de lucht vallen. Clubs als deze, maar ook creditcardmaatschappijen enz hanteren deze rente. Dat wist je bij het afsluiten van de lening. Blijkbaar wil/kun je niet aflossen maar wilde je wel perse lenen en niet bij de eigen bank (waarvoor ook wel een reden zal zijn).
Dan niet achteraf piepen over de rente. Niemand dwingt je om te lenen en al helemaal niet bij Santander e.d.
Leo, daar heb je helemaal gelijk in. Echter was de noodzaak voor een krediet destijds zo hoog dat ik wel moest afsluiten. In de hoop later te kunnen oversluiten naar een lagere rente.

De lening is echter zo maximaal berekend dat het voor andere banken te hoog is om bij mijn inkomen te financieren. Oversluiten is er dus niet bij.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Ongelezen bericht door SJZ »

De lening is echter zo maximaal berekend dat het voor andere banken te hoog is om bij mijn inkomen te financieren
Kun je niet eerst een deel aflossen, en dan oversluiten?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Ongelezen bericht door SJZ »

nog inwonend sta ingeschreven. Me inkomen is redelijk, 2100 brutto per maand.
Inwonend, en dan 2100 netto per maand? Gauw aflossen deze lening!
Oversluiten is er bij Santander gewoon niet bij ook al stijgt je inkomen
Als je inkomen gestegen is en de verhouding lening-inkomen nu dus gezond, dan kun je over een lagere rente gaan praten. Willen ze dat niet dan dreig je gewoon om naar een andere bank over te stappen: die willen je best hebben met die goede inkomen-lening verhouding.

mje
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:37

Re: Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Ongelezen bericht door mje »

2100 brutto per maand.
bruto is geen netto :lol:
Inwonend, en dan 2100 netto per maand? Gauw aflossen deze lening!

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Ongelezen bericht door WilWil »

Wat ik dan niet begrijp is dat je geen spaargeld had. Je woont thuis, hebt dus weinig vaste lasten en er zou dus genoeg moeten overblijven om te sparen (je kunt nu immers ook de aflossing betalen). Maar je besluit een zeer ongunstige lening af te sluiten.

Ik zou zeggen, begin met een kasboek. Schrijf hierin elke uitgave die je doet op en zet daar tegenover je inkomsten. Wees kritisch. Ga daarna schrappen in je uitgaves, welke zijn noodzakelijk welke niet of kunnen minder. Je houdt dan extra geld over om zo snel mogelijk de veel te dure lening af te lossen. Nadat je voldoen hebt afgelost kun je misschien elders de rekning oversluiten. Dat gedeelte dat je dan niet meer betaald aan aflossing zet je op een spaarrekening. Bij een volgende financiële tegenvaller heb je dan een buffer.

Financieel
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2010 10:35

Re: Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Ongelezen bericht door Financieel »

Even los van de discussie of je nu wel of geen lening moet afsluiten, doe het in ieder geval niet bij Santander!

Ik heb bij Santander een doorlopend krediet afgesloten tegen 5,5%.

Santander heeft de rente (voor mij als bestaande klant) tussentijds ongemerkt verhoogd naar 7,7%. Ik heb hierover geen e-mail ontvangen of via een ander communicatiemiddel op de hoogte gesteld.

Omdat ik weet dat de rente variabel is, check ik de website van Santander elke 2 weken. Daar kun je alleen de 5,5% LOKRENTE voor nieuwe klanten vinden. De rente voor bestaande klanten is werkelijk NERGENS op de website te vinden.

Pas vele maanden later ontving ik een papieren jaaroverzicht met mijn actuele/ hogere rente.

Het is natuurlijk al zeer klantonvriendelijk om voor bestaande klanten een hogere rente te rekenen. Maar het is helemaal schandalig dat je deze informatie nergens kunt vinden. OPPASSEN met deze partij. Als je nu klant bent bij Santander, adviseer ik je om ze te bellen en te informeren naar JOUW actuele rentepercentage.

pepsie1971
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2010 21:21

Re: Santander Bank 14,9% rente op een krediet!

Ongelezen bericht door pepsie1971 »

hallo

wij heben absoluut het zelfde met het doorlopend krediet van santander.wij wisten niet beter dat als je inlost ook weer kan opnemen maar tot onze stomme verbazing na een overzicht te hebben gekregen staat ernog precies het zelfde bedrag open als toen we t gingen oversluiten.idd klopt t rente percentage niet met hetgene ze beloven op de site.oversluiten moet geen probleem zijn,alleen het kan zijn dat je het maximale heb geleend.en santander staat erom bekend dat ze nog wel eens overkrediteren.dus zou je bij een andere maatschappij ook niet terecht kunnen.slim van ze maar niet heus

Gesloten