Pagina 1 van 1
Vraag over energie leveranicier
Geplaatst: 11 aug 2010 22:07
door wolferl
Even kort het verhaal.
Ik ben, sinds ik op mijzelf woon (februarie 2009), klant van Nuon. Ik betaalde altijd netjes mijn maandelijkse nota's. Maar in 2010 is het twee keer niet goed gegaan (d.m.v. ernstige privé problemen).
Ook de jaarafrekening is niet op tijd betaald. Aangezien ik de jaarafrekening opstuurde naar mijn bemiddelaar dacht ik dat het opgelost zou worden. Betalen moest ik, maar het zou dan in meerdere termijnen gedaan kunnen worden.
Bij toeval ontdekte ik begin augustus j.l. dat er nog helemaal niets was gedaan met die jaarafrekening. Nou dan moet ik zelf in actie komen. Zodoende belde ik Nuon op met de vraag of ik het in termijnen kon voldoen. Het antwoord was luid en duidelijk: NEE.
Het moet in één keer voldaan worden en wel per automatische incasso. Ik vertelde toen aan Nuon dat mijn bank geen automatisch incasso accepteerd bij mij. Vanwege een aantal negatieve bkr-registraties.
Ik wil en kan wel betalen, zei ik, maar dan wel d.m.v. een acceptgiro. Nou dat ging dus niet lukken zei Nuon. Daarop vroeg ik, wat nu? Nou de betalingsachterstanden worden nu naar het incasso bureau gebracht en die gaan het verder afhandelen met u.
Nou ja, laat maar komen dacht ik zo. Maar vandaag dacht ik, ik ben toch ook dom bezig, ik moet wat forceren bij Nuon. Dus weer belde ik op, en weer hetzelfde liedje. Nu heb ik min of meer toegezegd dat ik wel een naaste familielid zou inschakelen, of die het via diens bank automatisch kon laten incasseren.
Daar ging Nuon mee akkoord, en wil dus morgen die familielid persoonlijk te woord staan. Dus vandaag ging ik bellen met familieleden, maar geen van hen wilde me helpen. Ik ben echt verbijsterd. Je eigen vader, moeder, broer, zusje...e.v.a.
Ik ga dus waarschijnlijk de afspraak niet nakomen, te hoog gebluft?
Nu vraag ik mijzelf af, stel dat Nuon opdracht geeft aan de netbeheerder om mij af te sluiten, wat ze zeker zullen doen. Mag ik dan nog stroom van bijvoorbeeld Essent, Dong, NMA etc. afnemen?
Of zit ik hoe dan ook echt zonder stroom.
Re: Vraag over energie leveranicier
Geplaatst: 11 aug 2010 22:44
door kaarsje69
Ik zou zo zeggen, begin alvast met geld overmaken, zoals je zelf aangeeft, ik kan en wil betalen, maar het hele bedrag ineens gaat niet lukken.
Ga dus gewoon je goede wil tonen en ze kunnen wel hoog van de toren blijven brullen, maar een incasso traject kost ook hun geld.
Dus via internet geld overboeken of cash overmaken bij het postkantoor.
Ik denk dat er al het e.e.a. gebeurt is waardoor je familie nee zegt, maar daar ga ik verder niet over oordelen.
Feit is, je hebt een probleem en overstappen gaat je in dit stadia niet lukken, dus je zit dan echt zonder stroom. Ik weet natuurlijk niet hoe hoog je schuld ondertussen is, maar probeer meer te voorkomen.
Re: Vraag over energie leveranicier
Geplaatst: 11 aug 2010 22:51
door wolferl
Nee mijn familie is gewoon moeilijk. Dat heeft niets met mijn problemen te maken.
De achterstand is nu 400 euro, het was vanmorgen nog 460, maar ik heb alvast 60 overgemaakt.
Ik kan elke maand 200 euro missen, meer niet.
Re: Vraag over energie leveranicier
Geplaatst: 12 aug 2010 09:48
door Vattenfall Webcare
Geachte Wolferl,
Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u een vraag heeft over het betalen van de openstaande facturen.
Als u er geen bezwaar tegen heeft, neem ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op om dit uit te zoeken. Kunt u mij hiervoor uw contractrekeningnummer opgeven? Dan kan ik op basis daarvan uw telefoonnummer achterhalen. Alvast bedankt voor de moeite.
Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit forum plaatsen.
Met vriendelijke groet,
De Nuon medewerker
Re: Vraag over energie leveranicier
Geplaatst: 12 aug 2010 16:06
door jolanda77
ik zal zeggen als zij dreigen met afsluiten gelijk overstappen naar een ander
dan kan en mag men uw niet afsluiten om dat uw naar een ader bent gegaan
dit is in de wet geregeld dus laat uw niet gek maken
Re: Vraag over energie leveranicier
Geplaatst: 12 aug 2010 22:01
door wolferl
Vanmorgen gebeld naar Nuon (zat me niet lekker).
Hele andere persoon aan de telefoon, en weer alles uitgelegd.
Nu kon ik opeens WEL het bedrag betalen, zonder toedoen van Automatische Incasso.
Re: Vraag over energie leveranicier
Geplaatst: 10 okt 2010 13:01
door endah
ik ben verleden maand overgestapt van nuon naar de nederlandse energie maatschappij.heb bij de nuon elke maand in 2010 netjes betaald weliswaar vaak een week later omdat mijn inkomsten nooit de zelfde datum gestort werd...liet het altijd door de rabobank overmaken .kreeg weliswaar herinneringen met de mededelingen van heeft u al betaald deze brief niet als verzonden te beschouwen .nou dat deed ik dus .maar nu ik overgestapt ben naar de ned.energ.maatsch.kreeg ik de afgelopen week een brief van de nuon of ik 500euro meteen wil overmaken .dus ik hun bellen........dat ik elke maand netjes de energienotaas betaald hebt.en daar de afschriften van heb.......nou dat was dus niet het probleem...die 500euro is namelijk herinneringkosten en incasso kosten en of ik dat maar even snel wilde betalen anders dreigt afsluiting.daar ik dat niet kan.vanwege uitkering.........moet ik de aankomende woensdag 200 aanbetaling doen.en de rest elke maand 100euro.........een week terug had ik nog een nuonmedewerker aan de telefoon die mij vroeg waarom ik bij de nuon wegging.ik heb hem uitgelegd dat ik altijd gedonder met de nuon heb.dat ik ze zo vaak gebeld heb met de mededeling dat mijn inkomsten altijd op verschillende dataas gestort word.en ik daar niets aan veranderen kan.nou daar hebben ze dus totaal geen begrip voor ..de meneer van de nuon vond dat heel vervelend............ik zei dat ik de openstaande nota zou gaan betalen 95euro boete omdat ik naar een andere energie maatsch.was overgestapt.verder stond er niets meer open........totdat ik de afgelopen week hun nota van 500euro binnenkreeg...maar wat mijn vraag nu is ze mogen mij toch nooit afsluiten ik zit al sinds september bij de nederlandse energie maatschapij.ik heb de nuon elke maand netjes betaald.en nu willen ze me pakken op de herinneringkosten en incassokosten........begrijp hier helemaal niets van wie kan mij van advies dienen.want volgens mij mogen ze mij nooit afsluiten als je bij een andere leverancier zit....en enig begrip word totaal niet getoond ...ik ben een alleenstaande vrouw .....kan niet zomaar even bij iemand aankloppen voor 500euro daar ik op mij zelf ben aangewezen.....maar niets kan hun schelen.voel me wanhopig en machteloos...dit soort instanties zo voel ik het drijven je in een hoek als je overstapt........
Re: Vraag over energie leveranicier
Geplaatst: 10 okt 2010 14:28
door edwinoud
Endah,
Jouw probleem overkomt veel mensen; als je de Nuon jaarcijfers analyseert schrik je wat zij per jaar extra ophalen aan incasso en aanmaningskosten.
Even voor de duidelijkheid; laat Nuon weten dat je het niet eens bent met de bedragen die zij in rekening brengen aan incasso een aanmaningskosten.
De bedragen die Nuon hiervoor hanteert zijn veel te hoog en hoger dan toegestaan wordt en toegelaten wordt door rechters in Nederland. Deze gebruiken allemaal de richtlijn die omschreven is in Rapport Voorwerk II. Daarin staat helder en duidelijk omschreven dat alle kosten, of zij ze nu aanmaningskosten of incasso-kosten noemen niet eens mogen worden berekend zoals onder Rapport Voorwerk II.
Het enkel een briefje sturen dat je te laat bent valt hier namelijk niet onder. Pas als er een andere incasseerder ( incassobureau ) door Nuon wordt ingeschakeld mogen ze dit soort kosten gaan berekenen en dan volgens de norm van dit rapport.
Dit rapport heeft een aantal tabellen waar je mee kan rekenen; per rekening die je te laat betaalt kom je dan nooit hoger uit aan extra kosten dan uit mijn hoofd € 37,-. Nuon hanteert voor het schrijven van een paar briefjes € 5,- , € 15,- en € 50,-. Als je de vorige nota al eens te laat was dan beginnen ze iedere keer een stapje hoger. Voor je het weet wordt iedere nota omdat jouw salaris later binnen is dan de Nuon rekening dus automatisch verhoogd met € 50,-.
Een lekker makkelijke manier om vooral de mensen die het minder breed hebben even flink te pakken en de bedrijfsresultaten flink op te poetsen. Op basis van die geweldige bedrijfsresultaten kunnen die toppers bij Nuon hun bonus dan weer lekker naar boven bijstellen!
Advies, vraag op een manier die later aantoonbaar is, per aangetekende brief aan Nuon aan dat je niet onwillig bent te betalen maar dat je de hoogte van het bedrag betwist. Geef daarbij duidelijk aan dat de verhogingen onredelijk en onbillijk zijn en niet in verhouding staan tot de mate waarin jij te laat hebt betaalt. Verzoek ze vervolgens om een begrijpelijk overzicht waaruit dit bedrag blijkt. Dit zullen ze niet makkelijk kunnen en doen.
Laat je niet afbluffen door verhaaltjes waarin ze je vertellen dat jij door stroom en gas van Nuon af te nemen akkoord gegaan bent met deze voorwaarden. ieder rechter legt dat naast zich neer dat er op pagina 324 van de kleine lettertjes ergens omschreven staat welke idioot hoge kosten zij in rekening brengen.
Laat je bovendien niet bang maken door een incassobureau! Als al jouw rekeningen zijn voldaan behalve de onterecht hoge verhogingen is er namelijk geen hoofdsom meer als zal Nuon willen laten lijken van wel. Voor verder advies en of een voorbeeld-brief mag je altijd een persoonlijk berichtje doen.
Als je het goed doet ben je er binnenkort vanaf; Nuon zal zeggen uit coulance, want ongelijk en zakkenvullers-praktijken erkennen zal Nuon nooit doen.
Op dit moment ben ik met een aantal juristen de mogelijkheid aan het onderzoeken om een stichting op te zetten waar de belangen worden behartigd voor mensen die met instellingen als de Nuon problemen hebben. Jij bent namelijk niet de enige en het wordt tijd dat Nuon flink in de volledige breedte van dit probleem wordt aangepakt!
Voor nu alvast succes!