Achmea - autoverzekering - NoClaim beschermer
Geplaatst: 13 aug 2010 09:38
Beste panelleden,
wie kan ons raadgeven bij het onderstaande geval:
We hebben in 2005 telefonisch een autoverzekering bij Achmea afgesloten. Er werd toen aangeraden om een no-claimbeschermer voor € 50,-/jaar te nemen. We zouden dan bij een eventuele schade niet terugvallen met onze no-claim. In 2006 hadden we een kleine schade veroorzaakt (1100€). We belden met Achmea. We hadden geluk door onze no-claimbeschermer en men raadde ons aan de schade niet te betalen, dat zou Achmea doen en wij zouden er niks van merken. Maar wat bleek: we bleven een jaar langer met dezelfde no-claim zitten.
Vervolgens: in juni 2009 hadden we opnieuw een kleine schade (900€) veroorzaakt. Men raadde mij opnieuw aan gebruik te maken van de no-claimbeschermer en niet zelf te betalen. Dit zou namelijk voordeliger uitpakken. En we trapten er opnieuw in.
Wat schetst onze verbazing als we in juli 2010 de factuur krijgen voor de verzekeringsperiode aug2010 – aug2011:
1.De collectiviteitskorting is aangepast in het nadeel van ons (nieuw beleid van Achmea)
2.De no-claimbeschermer is met 50% verhoogd naar 75€.
3.Onze verzekeringspremie is opnieuw ingeschaald (lees: verhoogd) door Achmea omdat we twee of meer schades hebben gemaakt in 5 jaar tijd;
4.Onze bonus-malus is nooit verlaagd, maar onze schadevrije jaren zetten ze wel terug. Sterker nog, we blijven op de allerlaagste trede staan (trede 0). Ondanks dat dit het tweede achtereenvolgende premiejaar gaat worden zonder schade, stappen we in tredes niet omhoog en blijven op de laagste trede staan.
Gebeld met Achmea. Punt 1 & 2 is geen punt van discussie, dit is het beleid van Achmea. Voor wat betreft punt 3: men geeft aan dit steekproefsgewijs te bekijken. Ik vroeg of het dan volgend jaar weer verlaagd wordt, als er dan nog maar één schade is in de afgelopen vijf jaar. Antwoord: de kans is klein dat er dan weer naar gekeken wordt.
Voor wat betreft punt 4: ook daarover krijg ik geen duidelijke uitleg. Men gaat het uitzoeken, maar we horen niks meer.
Kortom: we zitten nu in een situatie dat we niet meer kunnen overstappen naar een andere verzekeraar, immers: we staan op trede 0 wat betekent dat we bij andere verzekeraars het hoogste tarief gaan betalen.
We zitten dus vast aan Achmea, en Achmea wijzigt alle premies in ons nadeel.
We zijn door Achmea verkeerd voorgelicht bij a) het afsluiten van de verzekering en b) ten tijde van de schades over de consequenties van het al dan niet door jullie afhandelen daarvan.
Wie kan ons raadgeven wat we kunnen doen? Of hadden we dit kunnen weten en is het onze eigen stommiteit?
Vriendelijke groet,
Gerard H.
wie kan ons raadgeven bij het onderstaande geval:
We hebben in 2005 telefonisch een autoverzekering bij Achmea afgesloten. Er werd toen aangeraden om een no-claimbeschermer voor € 50,-/jaar te nemen. We zouden dan bij een eventuele schade niet terugvallen met onze no-claim. In 2006 hadden we een kleine schade veroorzaakt (1100€). We belden met Achmea. We hadden geluk door onze no-claimbeschermer en men raadde ons aan de schade niet te betalen, dat zou Achmea doen en wij zouden er niks van merken. Maar wat bleek: we bleven een jaar langer met dezelfde no-claim zitten.
Vervolgens: in juni 2009 hadden we opnieuw een kleine schade (900€) veroorzaakt. Men raadde mij opnieuw aan gebruik te maken van de no-claimbeschermer en niet zelf te betalen. Dit zou namelijk voordeliger uitpakken. En we trapten er opnieuw in.
Wat schetst onze verbazing als we in juli 2010 de factuur krijgen voor de verzekeringsperiode aug2010 – aug2011:
1.De collectiviteitskorting is aangepast in het nadeel van ons (nieuw beleid van Achmea)
2.De no-claimbeschermer is met 50% verhoogd naar 75€.
3.Onze verzekeringspremie is opnieuw ingeschaald (lees: verhoogd) door Achmea omdat we twee of meer schades hebben gemaakt in 5 jaar tijd;
4.Onze bonus-malus is nooit verlaagd, maar onze schadevrije jaren zetten ze wel terug. Sterker nog, we blijven op de allerlaagste trede staan (trede 0). Ondanks dat dit het tweede achtereenvolgende premiejaar gaat worden zonder schade, stappen we in tredes niet omhoog en blijven op de laagste trede staan.
Gebeld met Achmea. Punt 1 & 2 is geen punt van discussie, dit is het beleid van Achmea. Voor wat betreft punt 3: men geeft aan dit steekproefsgewijs te bekijken. Ik vroeg of het dan volgend jaar weer verlaagd wordt, als er dan nog maar één schade is in de afgelopen vijf jaar. Antwoord: de kans is klein dat er dan weer naar gekeken wordt.
Voor wat betreft punt 4: ook daarover krijg ik geen duidelijke uitleg. Men gaat het uitzoeken, maar we horen niks meer.
Kortom: we zitten nu in een situatie dat we niet meer kunnen overstappen naar een andere verzekeraar, immers: we staan op trede 0 wat betekent dat we bij andere verzekeraars het hoogste tarief gaan betalen.
We zitten dus vast aan Achmea, en Achmea wijzigt alle premies in ons nadeel.
We zijn door Achmea verkeerd voorgelicht bij a) het afsluiten van de verzekering en b) ten tijde van de schades over de consequenties van het al dan niet door jullie afhandelen daarvan.
Wie kan ons raadgeven wat we kunnen doen? Of hadden we dit kunnen weten en is het onze eigen stommiteit?
Vriendelijke groet,
Gerard H.