LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stoel gekocht aan huis

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Spikey11
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2010 17:41

Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door Spikey11 »

Goedemiddag,

Mijn oma van 92 zit in een bejaardentehuis. Vorige week is er een meubelleverancier "aan huis" geweest, en heeft de bewoners diverse modellen laten zien van o.a. speciale fauteuills.
Mijn ouders regelen de financiën voor mijn oma (is niet wettelijk vastgelegd), maar nu heeft mijn oma zonder medeweten van mijn ouders echter een fauteuill van 2600 euro aangeschaft via dat bedrijf.
Op de site van de firma zie je modellen vanaf 995 euro, zelfs met een motor (voor opsta fauteuill) maar die van 2600 euro heeft een hendel zonder motor, die ze vermoedelijk zelf niet eens om krijgt.
Ze zal er dus echt 1 met motor moeten hebben.

Na de "koop" heeft mijn oma de papieren ontvangen, nog niets betaald, levertijd is 14 weken.
Nu hebben we vandaag gebeld om de koop te annuleren, maar dat kost 30% zegt het bedrijf, dat zeer onvriendelijk ons te woord stond.

MIjn vraag: dit is toch ook colportage, en valt zodoende onder de wet zodat de koop binnen 8 dagen geannuleerd kan worden?

Wie kan mij helpen?

vr.gr.
Spikey11

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door tennis »

Hier kan je precies nalezen, hoe te handelen!
suc6
http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... -wilt.html

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door crazyme »

Spikey11 schreef: MIjn vraag: dit is toch ook colportage, en valt zodoende onder de wet zodat de koop binnen 8 dagen geannuleerd kan worden?
Laat me raden, de naam begint met de p van pegels en lijkt op "dement".....

Ik denk dat hun verweer is dat ze op uitnodiging bij uw oma zijn geweest en dat er dus geen sprake is van colportage.

Feitelijk heeft uw oma niemand uitgenodigd en is de demontratieverkoop haar door de strot geduwd als "activiteit"....

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door sjoegel »

Dit zal de firma Prominent zijn. Zijn hier berucht om. Ben bang dat ze eraan vast zit.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door pbarendse »

Daar zou ik nog niet te zeker van zijn. Als zij niet zelf de vertegenwoordiger heeft uitgenodigd, maar dit door het tehuis gebeurd is, hebben ze geen poot om op te staan en is het gewoon colportage. Die insteek zou ik dan ook kiezen, eventueel na advies door het Juridisch Loket.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door crazyme »

Ze doen ook aan leeftijdskorting. Hoe ouder, hoe meer korting.

Dat is gewoon verboden.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door tennis »

crazyme schreef:Ze doen ook aan leeftijdskorting. Hoe ouder, hoe meer korting.

Dat is gewoon verboden.
Mijn oma van 92 zit in een bejaardentehuis.
Dan hoef volgens jou, misschien oma maar 8 procent te betalen! :lol:

16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door 16again »

die leveranciers komen op uitnodiging van c.q. met toestemming van het verzorgingstehuis.
En dus niet op verzoek grootmoeder!
Dit valt gewoon onder colportagewet (net als beurs-aankopen, terwijl je zelf naar die beurs toe stapt).

Aangetekende brief sturen naar bedrijf, en onder verwijzing colportagewet de koop ontbinden. Dit dient binnen 8 werkdagen te gebeuren.
Laatst gewijzigd door 16again op 15 aug 2010 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door tennis »

tennis schreef:Hier kan je precies nalezen, hoe te handelen!
suc6
http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... -wilt.html
In deze link staat het toch:
Zo kunt u een aankoop aan de deur van meer dan € 34,- terugdraaien:

* Zet in een brief dat u de aankoop ongedaan wilt maken en vraag om terugstorting van het
aankoopbedrag.
* Verstuur de brief binnen 8 dagen aangetekend naar de verkoper (zie adres in het contract).
* Bewaar het ontvangstbewijs dat u op het postkantoor krijgt bij een kopie van uw brief.
* Wacht op een schriftelijke reactie van de verkoper en/of terugbetaling van uw geld.
* Stuur dan pas het product retour. De verzendkosten zijn voor u. De verkoper kan het product ook ophalen.

Spikey11
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2010 17:41

Re: Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door Spikey11 »

Dank jullie wel. De firma heet Velderhof uit Hillegom. Zitten ook in Den Haag met een showroom.

Er is inmiddels een aangetekende brief de deur uit om de koop te ontbinden volgens colportagewet, en daarnaast nog een flinke boze brief over het lef om een oude vrouw zo te misleiden.
een stoel van 2700 euro, met korting dan voor 2150 euro, en er zit nog geen motor in...

Het verzorgingstehuis was ook zeer geschrokken, en ging direct maatregelen nemen. En dan die klantendesk...
gelukkig zie je op internet dat de CBW voorwaarden door de rechter veelal genadeloos onderuit gehaald worden, omdat ze niet kunnen aantonen dat ze voor 30% aan kosten gemaakt hebben voor enkel een bestelling.

We wachten hun nadere reaktie af...

Spikey11
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2010 17:41

Re: Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door Spikey11 »

Ja hoor, het feuilleton wordt vervolgd.
Vandaag een aangetekende brief ontvangen van...... Velderhof.

"Ze zijn een gerenommeerd bedrijf dat veelal presentaties verzorgt op uitnodiging van verzorgingstehuizen. Dit kunt u checken bij het verzorgingstehuis die inmiddels een nieuwe aanvraag heeft uitstaan voor een afspraak." (niet dus, want ze willen de firma niet meer over de vloer)

"Van een agressieve verkoop is helemaal geen sprake en wij overwegen u aan te klagen voor laster!" (brrrrrr)
N.a.v. het feit dat mijn oma 92 jaar is en veelal dingen vergeet: "Koopster maakte een heldere indruk." (ze hebben zeker ook medicijnen gestudeerd!)

En ja, wat zat er nog meer bij: Een faktuur van € 640,- en of die even betaald kon worden binnen 14 dagen. Als we een stoel kopen voor 31 december wordt het bedrag verrekend.

Dit verhaal krijgt dus zeker een staartje.....

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door tennis »

Spikey11 schreef:
"Van een agressieve verkoop is helemaal geen sprake en wij overwegen u aan te klagen voor laster!" (brrrrrr)
N.a.v. het feit dat mijn oma 92 jaar is en veelal dingen vergeet: "Koopster maakte een heldere indruk." (ze hebben zeker ook medicijnen gestudeerd!)

En ja, wat zat er nog meer bij: Een faktuur van € 640,- en of die even betaald kon worden binnen 14 dagen. Als we een stoel kopen voor 31 december wordt het bedrag verrekend.

Dit verhaal krijgt dus zeker een staartje.....

Misschien ook een beetje bluffen !
Wij hebben getuigen welke kunnen verklaren, hoe de verkoop is gebeurd!
Wat een bedrijf!
Gelukkig is de naam bekend, dat niet andere nog slachtoffer worden!

16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door 16again »

Die aangetekende brief (en daarop volgende incasso/deurwaarder) is puur bluf.

Schrijf maar een brief (niet eens aangetekend) terug, waarin je aangeeft dat verdere correspondentie onnodig is, en je , op grond van colportagewet, de dagvaarding met vertrouwen tegemoet ziet.

Pak dit bedrijf aan door het aan schandpaal te nagelen bij niet alleen diverse consumenten programmas en forums maar vooral ook bij de consumentenautoriteit:
http://www.consuwijzer.nl/Hoe_dien_ik_een_klacht_in
Beklaag je hier over:
-agressieve verkoop bij kwetsbare bevolkingsgroep
-overtreden colportagewet
Immers, op de overeenkomst hoort te staan dat je recht hebt op 8 dagen opzegtermijn, en opzeggingen dienen gehonoreerd te worden.

Spikey11
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2010 17:41

Re: Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door Spikey11 »

vogels schreef:............Dit verhaal krijgt dus zeker een staartje...........

Niet als je de koop binnen 8 werkdagen hebt geannuleerd. Was je op tijd hiermee?
Ik bedoelde hiermee gezien het feit dat de verkoper zelf vindt dat dit geen colportage is..
en ja, we waren binnen de termijn van 8 dagen.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door pbarendse »

Wat de verkoper zelf vindt is gelukkig totaal irrelevant. Het gaat er om wat de Nederlandse wet er van zegt en die is in dit geval redelijk duidelijk!

poespas
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 feb 2009 15:18

Re: Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door poespas »

Dit is wel colportage, aangezien mevrouw dit bedrijf niet zelf heeft uitgenodigd.

ik zou het met liefde voor de rechter laten komen :mrgreen:

uschi
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2010 21:39

Re: Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door uschi »

Jammer dat PROMINENT van deze praktijk wordt beticht. Prominent komt alleen op individuele uitnodiging bij potentiële klanten aan huis. Dit ommensen die slecht ter been zijn bij te staan en gegevens op te nemen voor passende zitcomfort.
Prominent heeft een goede reputatie. Kijk maar naar de warme douches.

Mevrouw Beens
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2010 18:24

Re: Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door Mevrouw Beens »

prominent wat een nare zaak is dat! oudere weerloze mensen overrompelen en zo hun laatste spaarcenten afnemen! De vanaf prijzen slaan nergens op zijn niet eens haalbaar als je er om vraagt.
De verkopers krijgen bonus op modellen die voor de baas het meest opbrengt.
De zogenaamnde stoelen op maar gemaakt zijn standaart stoelen uit china of moldavie die ze in 3 maten kunnen bestellen.
Ik weet dit omdat een neefje van mij daar werkzaam is geweest.
En dit alles onder het mom van wij wilen de oudere mensen helpen..
Deze zaak moet gestopt worden liefst vandaag nog!!!


Groet,

M.W Beens

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door crazyme »

Mevrouw Beens schreef:
En dit alles onder het mom van wij wilen de oudere mensen helpen..
Mee eens.

Waarom anders de -discriminerende- korting per levensjaar ?

Ze willen graag klanten die zo oud mogelijk zijn.

Waarom ?

Omdat die gemakkelijker zijn in de verkoop ?
Omdat die beter van vertrouwen zijn ?
Omdat die meer kwalen hebben ?
Omdat ze meer te besteden hebben ?

Dit zaakje stinkt.

YMSR
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 nov 2010 22:01

Re: Stoel gekocht aan huis

Ongelezen bericht door YMSR »

Vandaag met mijn oma een stoel gekocht.

We hadden in de folder gezien dat de sta op stoel vanaf €1290.- was.
Kommop je kan zelf toch ook wel bedenken dat vanaf prijzen een stoel is zonder motoren in het stof?

Ik had volledig vertrouwen in het bedrijf en ik vroeg waar de stoelen gemaakt werden.
De verkoper vertelde mij dat het een duitse fabriek was die de stoelen maakt op maat.
Natuurlijk heb ik dit gecheckt en de fabriek bestaat en maakt inderdaad stoelen voor prominent dus dat verhaal dat ze uit china zouden komen is onterecht neergezet

Dus mijn oma is helemaal blij!
We kijken er naar uit om te stoel te mogen ontvangen.
Laatst gewijzigd door YMSR op 16 nov 2010 21:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Gesloten