LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] compac presario

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
edwink70

compac presario

Ongelezen bericht door edwink70 »

in mei 2009 kocht ik bij its een pc merk compaq presario tot vorige maan heel tevreden toen deed hij niets meer volgens compac is het moederbord kapot
ik ben bij its geweest kost me €65 voor ondezoek kosten en een deel reapratie kosten die ik moet betalen om dat hij net buiten de garantie valt

mag its deze kosten rekenen of moeten hun de kosten betalen

ik zag bij conrad dat een nieuw moedrbord €56 kost
als ik het zelf reapreerd dan ben ik goedkoper uit als ik het zou laten doen door hun
weet iemand hoe dat zit met net buiten de garantie

mukkiefuk

Re: compac presario

Ongelezen bericht door mukkiefuk »

It's moet, mits je de laptop normaal hebt gebruikt, de complete reparatiekosten betalen. Je mag er vanuit gaan dat je laptop tenminste 3 jaar zonder problemen werkt. Binnen die termijn is it's daarvoor verantwoordelijk.
In dit geval is het product non-conform de verwachting geleverd en heb je recht op vervanging of reparatie van het toestel.

It's staat er bekend om om onder deze regel uit te willen komen dus is het raadzaam www.consuwijzer.nl te raadplegen.
Tevens loont het om een klacht te deponeren bij de consumentenautoriteit mochten ze niet mee willen werken.

Hoe dan ook, it's is verantwoordelijk.

edwink70

Ongelezen bericht door edwink70 »

het gaat niet opeen laptop maar om een pc dat even om het recht te zetten
ik heb nu al tot 3 maal toe een klacht ingediend en 1 maal antwoord gehad moets contact op nemen met het filiaal waar ik hem heb gekocht
en die zeggen je moet eerst betalen ik weet het ook even niet is daar een wets artikel van of zo

al vast bedankt

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

mukkiefuk schreef:It's moet, mits je de laptop normaal hebt gebruikt, de complete reparatiekosten betalen. Je mag er vanuit gaan dat je laptop tenminste 3 jaar zonder problemen werkt. Binnen die termijn is it's daarvoor verantwoordelijk.
In dit geval is het product non-conform de verwachting geleverd en heb je recht op vervanging of reparatie van het toestel.
Heel vervelend, maar als noch in de koopovereenkomst, noch in de media uitspraken staan van de fabrikant of winkelier dat een computer probleemloos 3 jaar mee zou moeten gaan, dan kun je niet beroepen dat de computer 3 jaar probleemloos mee behoort te gaan.

Ik weet ook wel dat de diverse consumentenautoriteiten dergelijke uitspraken doen en dat het ook op consuwijzer staat.
Echter zijn die juridisch van geen enkel belang, dus kun je daar ook niet op beroepen.

De praktijk wijst uit dat veel computers en vooral laptops binnen 3 jaar kapot gaan, ook tussen 1 en 3 jaar.
Dus kan er nooit of te nimmer vanuit gegaan worden dat een computer of een laptop probleemloos 3 jaar mee behoort te gaan.

Als de fabrikant 1 jaar garantie geeft, wilt dat dus zeggen dat zij maar voor 1 jaar garant staan voor de goede werking.
Ook is het algemeen bekent dat HP de levensduur van de computer waar 1 jaar garantie op zit op 1 jaar gesteld heeft.

Dat de consumentenorganisaties daarover een andere mening hebben is hun goed recht, echter is dat een mening en hoeven de winkelieren en fabrikanten zicht daar helemaal niet aan te houden, omdat een mening of een uitspraak van een consumentenorganisatie niet juridisch bindend is.

Een ander aspect is dat in de praktijk computeronderdelen zomaar kapot kunnen gaan en dat het niet uit te sluiten is dat die onderdelen zeker niet binnen 3 tot 6 jaar kapot kunnen of zullen gaan.

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

BBCS schreef:Heel vervelend, maar als noch in de koopovereenkomst, noch in de media uitspraken staan van de fabrikant of winkelier dat een computer probleemloos 3 jaar mee zou moeten gaan, dan kun je niet beroepen dat de computer 3 jaar probleemloos mee behoort te gaan.
Natuurlijk kun je je daar wel op 'beroepen'. Het is algemeen 'bekend' dat een computer minimaal 3 jaar mee zou moeten gaan.

Wat mukkiefuk schreef klopt gewoon. Je probeert hier de consument weer aardig op her verkeerde been te zetten BBCS.
Ook is het algemeen bekent dat HP de levensduur van de computer waar 1 jaar garantie op zit op 1 jaar gesteld heeft.
Geef dan eens een link waarin HP aangeeft dat hun computers waar ze maar een fabrieksgarantie van 1 jaar op geven, deze computers ook maar een levensduur van 1 jaar hebben. Ik geloof hier niks van. Wat een flauwekul zeg.

BBCS
Contacteer:

WillemV schreef:
BBCS schreef:Heel vervelend, maar als noch in de koopovereenkomst, noch in de media uitspraken staan van de fabrikant of winkelier dat een computer probleemloos 3 jaar mee zou moeten gaan, dan kun je niet beroepen dat de computer 3 jaar probleemloos mee behoort te gaan.
Natuurlijk kun je je daar wel op 'beroepen'. Het is algemeen 'bekend' dat een computer minimaal 3 jaar mee zou moeten gaan.

Wat mukkiefuk schreef klopt gewoon. Je probeert hier de consument weer aardig op her verkeerde been te zetten BBCS.
Helemaal niet. :D :wink:
Men zegt dat, omdat de economische levensduur van computers 3 jaar is.
Dus, zegt men, mag je in die periode er vanuit gaan dat de computer probleemloos mee gaat.

Laat ik het zo zeggen:
Kan een winkelier jouw als consument keihard de garantie geven dat de computer in 3 jaar niet kapot zal gaan?
Want daar gaat het om.

Waar het ook om gaat is dat in de garantieperiode de winkelier je ook niet de keiharde garantie geeft dat het product niet in die periode kapot zal gaan, behalve als dat specifiek in de koopovereenkomst vermeld is of dat de fabrikant een dergelijke uitspraak in de media gedaan heeft.

Ik kan je verzekeren dat geen enkele winkelier of fabrikant je een dergelijke garantie geeft, dus kun je er ook geen beroep op doen.

WillemV schreef:
Geef dan eens een link waarin HP aangeeft dat hun computers waar ze maar een fabrieksgarantie van 1 jaar op geven, deze computers ook maar een levensduur van 1 jaar hebben. Ik geloof hier niks van. Wat een flauwekul zeg.
Ik denk dat je toch maar eens de media en de forums verdomd goed in de gaten moet houden.
Als de fabrikant na het verlopen van de garantieperiode alle kosten doorberekent, zegt dat genoeg.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

edwink70 schreef:ik ben bij its geweest kost me €65 voor ondezoek kosten en een deel reapratie kosten die ik moet betalen om dat hij net buiten de garantie valt.
ALS er bewezen kan worden dat het product non-conform is dan moeten zij deze kosten betalen en ook de kosten van het herstel of vervangingen. Maar dat geld dus ALS er bewezen kan worden dat het product non-conform is. Jou belang is tegenovergesteld aan dat van de winkelier, dus het is het handigste om het product door een ander te laten onderzoeken. Maar voor je dit doet moet je wel afwegen of je kans heb dat dit je iets zal opleveren.

Ik adviseer je om dit 'onder protest' te betalen. De defecte onderdelen zijn dan ook van jou, dus als je de mogelijkheid op eigen onderzoek wil open houden dan kun je de defecten onderdelen op eisen. Als ze deze niet mee willen geven of al vernietigd hebben, dan hebben zij een probleem.

markspij

Ongelezen bericht door markspij »

Ik heb zelf een HP (compaq) gekocht in juli 2009. Dus ook 1 jaar en 1 maand oud. Dus net uit de garantieperiode.
Hij heeft het hele jaar neit echt lekker gedraaid, ventilator draait vaak en hard.
Nu doet hij ineens niets meer. Moederbord kapot. (ik heb mijn laptop bij de groothandel gekocht en val dus niet onder consumentenrecht)
Bij HP kunnen ze er niets aan doen. Ik heb aangegeven dat ik al 10 jaar elk jaar een nieuwe HP laptop koop voor mezelf. Ik adviseer mijn klanten en andere bedrijven waar ik in werk regelmatig over welke hardware ze moeten aanschaffen. Tot nu toe gaf ik ze in veel gevallen het advies HP producten te kopen vanwege de betrouwbaarheid en kwaliteit.
Dat is dus niet meer zo. HP staat niet meer voor kwaliteitsproducten. Maar voor inferieure producten die net lang genoeg (de garantieperiode) meegaan. Zodat de klant dan weer een nieuw product kan kopen.

Bij HP wordt er niets mee gedaan. Geen coulance, niets.
Dus mijn advies... koop geen HP producten meer als je een merk zoekt dat achter haar producten en klanten staat.

BBCS
Contacteer:

De meeste fabrikanten van computers gaan zeker niet meer voor kwaliteit, maar voor de lage prijs.

Ook niet verwonderlijk, omdat de druk vanuit de consumenten om steeds goedkopere computers te bouwen steeds groter wordt.

markspij

Ongelezen bericht door markspij »

Dat klopt, maar dan verkopen ze dus inferieure producten en zijn het éénmalige verkopen. Niemand koopt nog eens een HP laptop op deze manier.
Ze hadden een goede naam, maar die wordt nu helemaal 'te grabbel gegooid' zoals we dat hier zeggen.
Ik ben zelf ondernemer en ga zo niet met mijn klanten om.

WillemV

BBCS schreef:
WillemV schreef:Natuurlijk kun je je daar wel op 'beroepen'. Het is algemeen 'bekend' dat een computer minimaal 3 jaar mee zou moeten gaan.

Dus, zegt men, mag je in die periode er vanuit gaan dat de computer probleemloos mee gaat.

Laat ik het zo zeggen:
Kan een winkelier jouw als consument keihard de garantie geven dat de computer in 3 jaar niet kapot zal gaan?
Want daar gaat het om.
Nee, daar gaat het helemaal niet om. Het gaat over dat je je kan beroepen op de consumentenbescherming (wettelijke garantie) wanneer de computer toch, buiten de schuld van de koper kapot gaat binnen de gemiddelde levensduur. Ik maak het woordje "zou" niet voor niks vet in bovenstaande quote. :roll:

Nogmaals. Je probeert hier de consument weer aardig op het verkeerde been te zetten.
BBCS schreef:
WillemV schreef:Geef dan eens een link waarin HP aangeeft dat hun computers waar ze maar een fabrieksgarantie van 1 jaar op geven, deze computers ook maar een levensduur van 1 jaar hebben. Ik geloof hier niks van. Wat een flauwekul zeg.
Ik denk dat je toch maar eens de media en de forums verdomd goed in de gaten moet houden.
Als de fabrikant na het verlopen van de garantieperiode alle kosten doorberekent, zegt dat genoeg.
Dus jij beweert dat een computer van HP met 1 jaar fabrieksgarantie maar een levensduur heeft van 1 jaar. Maar wat nou als je bijvoorbeeld bij de BCC er 2 jaar extra garantie bijkoopt? Wordt de levensduur van diezelfde laptop dan ineens 3 jaar? :roll: En gaat dat dan ook op voor een nieuwe auto van zeg € 30.000 met 2 jaar garantie? Is de levensduur van die auto dan ook maar 2 jaar? Want dat is wat jij nu beweert.

BBCS
Contacteer:

WillemV schreef:
BBCS schreef:
WillemV schreef:Natuurlijk kun je je daar wel op 'beroepen'. Het is algemeen 'bekend' dat een computer minimaal 3 jaar mee zou moeten gaan.

Laat ik het zo zeggen:
Want daar gaat het om.
Nee, daar gaat het helemaal niet om. Het gaat over dat je je kan beroepen op de consumentenbescherming (wettelijke garantie) wanneer de computer toch, buiten de schuld van de koper kapot gaat binnen de gemiddelde levensduur. Ik maak het woordje "zou" niet voor niks vet in bovenstaande quote. :roll:
Lees artikel 17 van wetboek 7 nog eens goed door.

Men spreekt niet over een gemiddelde levensduur en dat een product een x tijd probleemloos mee behoort te gaan.

Dat gezeik komt voornamelijk van de consumentenorganisaties en sommige juristen nemen dat over.

Het is niet zo dat een winkelier 3 jaar garantie MOET geven als een computer binnen 3 jaar kapot gaat.

Ik ken de wetboeken behoorlijk van buiten, jij blijkbaar niet.
WillemV schreef:Nogmaals. Je probeert hier de consument weer aardig op het verkeerde been te zetten.
Jij wilt het gewoon niet geloven dat ik best gelijk kan hebben.
Als ik kijk naar de gerechtelijke uitspraken, dan kom ik jouw verhaal totaal niet tegen.
De enige die dat roepen zijn voornamelijk de forums, de consumentenorganisaties en sommige juristen die uitspraken doen op internet.
BBCS schreef:
WillemV schreef:Geef dan eens een link waarin HP aangeeft dat hun computers waar ze maar een fabrieksgarantie van 1 jaar op geven, deze computers ook maar een levensduur van 1 jaar hebben. Ik geloof hier niks van. Wat een flauwekul zeg.
Dus jij beweert dat een computer van HP met 1 jaar fabrieksgarantie maar een levensduur heeft van 1 jaar. Maar wat nou als je bijvoorbeeld bij de BCC er 2 jaar extra garantie bijkoopt? Wordt de levensduur van diezelfde laptop dan ineens 3 jaar? :roll: En gaat dat dan ook op voor een nieuwe auto van zeg € 30.000 met 2 jaar garantie? Is de levensduur van die auto dan ook maar 2 jaar? Want dat is wat jij nu beweert.[/quote]
Toch is dat wel zo.

Daarbij is het ook zo dat de levensduur noch in de Nederlandse wetboeken en noch in de Europese richtlijn voorkomt.
Dus er staat nergens dat een product zeker een x tijd probleemloos mee behoort te gaan.
Alleen als de fabrikant dat specifiek vermeld van een product of dat het opgenomen is in de koopovereenkomst.
Alleen willen veel mensen dat maar niet horen.

Veel consumentenorganisaties zijn het er absoluut niet mee eens en willen een systeem waarbij de consument van te voren weet hoelang dat een product mee behoort te gaan. Men wilt dus een systeem waarbij de garantieperiode van geen enkel belang meer is, maar dat men het aan de gemiddelde levensduur koppelt. Oftewel dat als een product buiten de schuld van de consument om kapot gaat, dat de consument dan in de gemiddelde levensduur geen reparatie kosten heeft en hoeft te betalen.
Een dergelijk systeem is er wettelijk niet.
Punt.

Dat het nu zo'n zooitje is, heeft te maken dat de diverse commerciële organisaties blijven beweren dat een dergelijke situatie wel is.
Dat betekent dat je van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma precies de dezelfde kwaliteit en levensduur mag en kunt verwachten als van de duurste accuboormachine van Makita of DeWalt. Immers is toch de gemiddelde levensduur op een bepaalde periode bepaald?
Denk toch eens na. Dat kan helemaal niet en dat is ook helemaal niet zo.

En nogmaals: al is de economische levensduur van een computer 3 jaar, dat wilt helemaal niet zeggen dat de winkelier de keiharde garantie moet geven dat het product probleemloos gedurende die periode mee behoort te gaan.

WillemV

BBCS schreef:
WillemV schreef:Dus jij beweert dat een computer van HP met 1 jaar fabrieksgarantie maar een levensduur heeft van 1 jaar. Maar wat nou als je bijvoorbeeld bij de BCC er 2 jaar extra garantie bijkoopt? Wordt de levensduur van diezelfde laptop dan ineens 3 jaar? :roll: En gaat dat dan ook op voor een nieuwe auto van zeg € 30.000 met 2 jaar garantie? Is de levensduur van die auto dan ook maar 2 jaar? Want dat is wat jij nu beweert.
Toch is dat wel zo.
(Heb de quotes maar even goed gezet.) Werkelijk, geloof je dat echt zelf?

Voor de rest ga ik maar niet in op dat bericht van BBCS. Dit wordt echt te gek voor woorden.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik ken de wetboeken behoorlijk van buiten, jij blijkbaar niet.
Een leugen. Niet alleen zei je in een ander topic dat je even de wettekst niet kon leveren omdat de site offline was.. Tevens quote je regelmatig de verkeerde teksten of pas je ze aan zoals het je uitkomt.
Jij wilt het gewoon niet geloven dat ik best gelijk kan hebben.
Vooralsnog heb je hier in al die tijd ook nooit gelijk gehad !
Als ik kijk naar de gerechtelijke uitspraken, dan kom ik jouw verhaal totaal niet tegen.
Er is je meermalen gevraagd om een dergelijke uitspraak hier te leveren. Vooralsnog is je dat nog nooit gelukt. Ook een leugen dus !
Dat betekent dat je van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma precies de dezelfde kwaliteit en levensduur mag en kunt verwachten als van de duurste accuboormachine van Makita of DeWalt. Immers is toch de gemiddelde levensduur op een bepaalde periode bepaald?
Belachelijk voorbeeld weer, dat al meermalen in verschillende topics onderuit is gehaald ! Toch blijf je dit maar herhalen en herhalen.. Bewust naar mijn mening. Aantoonbaar doe je hier aan misleiding !

BBCS
Contacteer:

@angel1978:
Het valt mij op dat nooit zelf inhoudelijk op de zaken ingaat, maar dat je voornamelijk als een papegaai anderen napraat.

Voor de rest ga ik niet op je postings reageren. Een normaal gesprek is helaas niet mogelijk. Je neemt toch nooit iets van mij aan en bent alleen er op uit om mij af te zeuren, en daar heb ik totaal geen behoefte aan.

Jij neemt alleen iets van mij aan als het bevestigd is door gerechtelijke uitspraken of dat een jurist dat ook bevestigd.
En aan dergelijke lieden heb ik totaal geen zin om daar een discussie mee te voeren.

alfatrion

BBCS schreef:Ik ken de wetboeken behoorlijk van buiten, jij blijkbaar niet.
Hoezo arrogant? Jij weet het beter dan personen, bedrijven en stichtingen die er hun werk van maken om mensen te adviseren, juridische bijstand te geven of recht te spreken. Straks weet je als enige ook nog hoe het zit met op zaken het gebeid van de geneeskunde en raketwetenschap.
BBCS schreef:Jij neemt alleen iets van mij aan als het bevestigd is door gerechtelijke uitspraken of dat een jurist dat ook bevestigd.
Voor de rechter had aangegeven dat er bij herstel en vervanging ivm non-conformiteit geen kosten in rekening mochten worden gebracht, riep jij dat dit wel mocht. Voor de rechter had aangegeven dat software een koop betrof, riep jij dat dit niet zo was. Dus waarom zouden wij nu blind iets van je moeten aannemen?
BBCS schreef:Als ik kijk naar de gerechtelijke uitspraken, dan kom ik jouw verhaal totaal niet tegen.
Heb je wel gezocht?
LJN: BM0772
LJN: AR3633
LJN: BB6158

Kun jij nu drie voorbeelden gegeven van gerechtelijke uitspraken die jouw verhaal bevestigen?
Laatst gewijzigd door alfatrion op 21 aug 2010 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Contacteer:

Voor de rechter had aangegeven dat er bij herstel en vervanging ivm non-conformiteit geen kosten in rekening mochten worden gebracht, riep jij dat dit wel mocht.
Als het product niet volgens de koopovereenkomst is, dient de verkopende partij dit kosteloos volgens de koopovereenkomst te brengen.
Dat heb ik altijd gezegd.

Echter vallen niet alle defecten onder non-conformiteit de koopovereenkomst.
Ook is het niet uit te sluiten dat een product gedurende de garantieperiode niet defect zal gaan.

Hoezo is dat moeilijk te begrijpen?

alfatrion

alfatrion schreef:Kun jij nu drie voorbeelden gegeven van gerechtelijke uitspraken die jouw verhaal bevestigen?
Ik begrijp dat het te moeilijk is. Twee voorbeelden dan?

mje

Ongelezen bericht door mje »

Forum: Garantie Onderwerp: Garantie vervangen product
TROS Radar
Berichttitel: Re: Garantie vervangen product
Geplaatst: 19 aug 2010 16:04

Reacties: 48
Bekeken: 1857

Dat lijkt ons ook een goed idee. Dit soort discussies hebben we vaker gehad op ons forum. Iedereen heeft zijn punt gemaakt. Bij deze sluiten wij dit topic.
:mrgreen: :D

alfatrion

alfatrion schreef:
alfatrion schreef:Kun jij nu drie voorbeelden gegeven van gerechtelijke uitspraken die jouw verhaal bevestigen?
Ik begrijp dat het te moeilijk is. Twee voorbeelden dan?
Weet je wat, noem dan één gerechtelijke uitspraken dat jouw verhaal bevestigd, ééntje maar!

Gesloten