Pagina 1 van 1

Garantie op telefoon.

Geplaatst: 18 aug 2010 14:57
door JimBrands
Beste,

Ik heb vijf maanden geleden een Blackberry 9700 aangeschaft bij Used Products in Amsterdam. Deze winkel verkoopt telefoons als nieuw/vrijwel nieuw op een simlock vrije basis. Ik heb bij de aankop de bon van de winkel gekregen voor het bedrag van 325 euro.

Nu heeft de telefoon na vijf maanden kuren gekregen die normaal gesproken onder garantie vallen. (De telefoon lijkt doorgebrand door toedoen van de blackberry accu.) Via de website van Used Products laten ze weten slechts een maand garantie te verlenen op hun producten. Op een blackberry zit echter normaal gesproken twee jaar.

Ik vraag me af wat ik nu in deze situatie het best kan doen. Ik heb namelijk geen zekerheid over het vorige leven van mijn telefoon voor de aanschaf (hij zag er gloednieuw uit, maar kan gerefurbished zijn). Zijn hun verplicht mijn telefoon op te sturen naar een bedrijf als Dynafix? Is mijn garantie verlopen op het moment dat de telefoon 2e hands werd? Ik kan op de doos iniedergeval aflezen dat die uit 2009 komt, en dus nog onder de blackberry garantie zou moeten vallen. (Ook weet ik dat die niet als gestolen staat bij politie, dit heb ik bij de aankoop gelijk laten checken.)

Is het een mogelijkheid om hem zelf naar Dynafix op te sturen? (Dit lijkt mij persoonlijk lastig omdat Used Products waarschijnlijk geen geautoriseerde telefoon verkoper is)

Re: Garantie op telefoon.

Geplaatst: 18 aug 2010 18:47
door tennis
Heb net op de website gekeken, en daar staat duidelijk beschreven:
Garantie en reparatie

Op bijna al onze producten geven we één volle maand garantie. Dit kunnen we doen omdat alle producten die bij ons de winkel verlaten uitvoerig zijn getest. Mocht er desondanks toch iets aan het product mankeren dan kan onze reparatieservice uitkomst bieden.

Heb je al contact gezocht met het bedrijf?

Re: Garantie op telefoon.

Geplaatst: 18 aug 2010 20:33
door Rickyman
Beste Jim,
Blackberry kan namelijk de productiedatum zien en zij zullen je gewoon garantie verlenen.
Dit kwam ik tegen op internet via de consumentenbond
Garantie op tweedehands apparaten
Op vrijwel alle witgoed- en elektronicaproducten wordt een standaardfabrieksgarantie van een jaar gegeven. Bij bepaalde merken kunt u de fabrieksgarantie tegen betaling uitbreiden tot vijf of tien jaar. Ook veel winkeliers bieden zo'n aanvullende garantie aan. Wanneer u een tweedehands apparaat koopt, kan er dus nog garantie op het product zitten. Vraag daarom altijd naar de originele kassabon en de originele garantiepapieren.

Naar de mening van de Consumentenbond wordt een garantie verleend aan een product en niet aan een persoon, en is garantie dus overdraagbaar (je zou anders iemand ook niets cadeau kunnen doen), zeker wanneer zoals tegenwoordig gebruikelijk de (niet-gepersonificeerde) kassabon als garantiebewijs dient. Het voordeel van garantie is de 'omgekeerde bewijslast'. Dat wil zeggen dat u, als het product ondeugdelijk blijkt, niet hoeft te bewijzen dat u onschuldig bent aan het probleem. Tijdens de garantieperiode moet juist de fabrikant aantonen dat het product deugdelijk is en dat het niet-functioneren te maken heeft met onjuist gebruik door de koper.


Succes Rick

Re: Garantie op telefoon.

Geplaatst: 19 aug 2010 09:05
door JimBrands
Nee, ik ga morgen langs. Maar zelfs voor een 2e hands product geld de normale fabriek/wet garantie? (Mocht die nog geldig zijn.)

Re: Garantie op telefoon.

Geplaatst: 19 aug 2010 09:27
door stofzuigertje
Zij testen producten of er gebreken zijn, maar 2e hands weet je nooit zeker, dus alleen als erg veel goedkoper daar kopen!

Naast defecte producten die ze vaak aangeboden kregen zitten er ook eerlijke aanbieders tussen die geld nodig hadden dus zij controleren vrij goed of het goed werkte en die 1e maand dus veel gebruiken want na deze is de garantie helaas voorbij, wel hebben ze redelijke ervaring in voordeliger herstellen dus vragen kan altijd!

Re: Garantie op telefoon.

Geplaatst: 17 sep 2010 01:26
door john2424
met die 2dehands toestellen moet je uitkijken, dit zijn meestal vocht,val,stootschade toestellen geweest. waarbij nieuwe covers besteld worden en de schade gerapareed worden, het is niet voor niks dat deze toestellen niet gemaakt worden (ook als dit theoretisch onder de garantie zou vallen )

deze toestellen functioneren prima en hebben misschien zelf nog garantie maar probleem is als er een defect op \treed door vocht/val/stoot schade valt deze buiten de garantie ook al heeft het toestel dit in ze "vorige leven" opgelopen.

een toestel op sturen naar dynafix is mogelijk want je heb immers garantie bij blackberry ( wel aankoopbon mee sturen) mocht er schade buiten de garantie zijn kost je dit wel onderzoekskosten.

Re: Garantie op telefoon.

Geplaatst: 21 sep 2010 21:06
door alfatrion
Op basis van de wetgeving wordt vermoed dat een product non-conform is indien het gebrek zich heeft geopenbaard binnen zes maanden na de aflevering. In dat geval kun je in beginsel kiezen tussen kosteloos herstel of vervanging van de verkoper. De termijn van zes maanden begint opnieuw te lopen bij een nieuwe aflevering.