LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Automatische afschrijving = graai maar raak?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
ChristaE
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 aug 2010 17:24

Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door ChristaE »

Ik heb een redelijk eenvoudig wereldbeeld: zodra mijn geld binnen komt op mijn rekening wil ik graag aan het begin van de maand al mijn vaste lasten meteen betalen.
Dus werk ik met automatische afschrijvingen, logisch toch?

Nu heeft ORHA sinds ruim een jaar de onhebbelijke gewoonte aangenomen om die (alweer?) een paar dagen eerder af te gaan schrijven dan de afspraak was.
I.p.v. rond de eerste van de maand hebben ze die datum "opgeschoven" in mijn (en hun) nadeel.
Overigens zonder MIJ daar iets van te vertellen of te overleggen.

Nu doen ze sinds een jaar al rond de 23/24ste van de maand verwoede pogingen om te incasseren...en dat zijn de dagen dat er van mijn (helaas) uitkering echt NIETS meer over is.
Gevolg: incasso-ellende, irritatie, achterstanden, onbegrip etc.etc.etc.

Ik heb al diverse keren aan de telefoon gehangen, maar nog de bank, noch bij Orah zelf is er een andere optie boven tafel gekomen dan het maar gewoon per acceptgiro te doen.
(Automisch storten door de Postbank wordt door OHRA weer niet geaccepteert ivm ontbreken van een of ander codetje.)
Een hoop onnodige adminstratieve rompslomp omdat een bedrijf te hebberig is!

Ik heb begrepen dat ik niet de enige ben die op deze manier elke keer het schip in gaat/ kan hier niet iets aan gedaan worden?
Het is per slot van rekening MIJN geld en het levert MIJ overlast op!

Is er niet een manier om als je afspreekt met een bedrijf dat het de eerste werkdagen van de maand afgeschreven wordt, dat dat dan ook gebeurt?

(en nu wil de NS ook nog dat ik oncontroleerbaar geld bij hen uit ga geven, onder dreiging van veel te dure treinkaartjes... mag ik bedanken?)

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door tiptoo »

wat is er mis met een acceptgirokaart?? dan ken je op de een na laatste dag storten ik zie het probleem niet zo, is bijna bij alle bedrijven zo dat het omstreeks die datum wordt afgeschreven!

tiepmiep
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 mei 2010 11:23

Re: Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door tiepmiep »

Het is toch je eigen schuld dat je geld al op op is..
Je krijgt het de 1ste als je het dan bewaard tot de 22ste heeft niemand er last van.

witte angora
Berichten: 31968
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ohra werkt in principe alleen via internet. Waarom dat met een acceptgiro niet lukt is me ook niet duidelijk, ze zijn het wel verplicht.

Maar het is wel een vreemd verhaal. Bij mij gaat de automatische incasso rond de 1e van de maand. Niet eerder. Heb er naar gekeken alvorens hier te reageren.

Ik krijg mijn uitkering rond de 11e/14e, en de zorgtoeslag rond de 20e/21e. De meeste mensen krijgen hun geld ook al rond de 23e/24e. Dus inderdaad, geld laten staan omdat nu eenmaal eind van de maand alles betaald moet worden.

Dus veel begrijp ik er niet van, van dit verhaal.

mich24
Berichten: 607
Lid geworden op: 15 dec 2009 11:32

Re: Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door mich24 »

tiepmiep schreef:Het is toch je eigen schuld dat je geld al op op is..
Je krijgt het de 1ste als je het dan bewaard tot de 22ste heeft niemand er last van.
Dat is een onaardige opmerking!!!

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Ik mag toch hopen dat je weet wat er nog af moet van je uitkering en wat je bestedingsruimte is? Of ze het nou op de eerste of op de tiende of later afschrijven. Die kosten moeten gewoon betaald worden en als je een beetje op de hoogte bent van je eigen kosten en wat je verbruikt qua eten, pin je dat er van af als de uitkering gestort word en dan van de rest afblijven.

Witte Angora, hier schrijft de zorgverzekering standaard rond de 26ste af, de kpn rond de twaalfde, de huur op de eerste. Ik vind gewoon dat je daar zelf rekening mee moet houden, het moet toch betaald worden, wanneer ze ook afschrijven.

Ook hier komt mijn uitkering rond de 12 de binnen, altijd weer spannend of ik het red :wink:

Maar voor de TS, ze sturen je eerst een herinnering hoor, alvorens een incasso bureau. Dus ik denk dat je al meer betalingen gemist hebt.

witte angora
Berichten: 31968
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door witte angora »

Kan zijn dat het bij jouw zorgverzekeraar anders is geregeld, Kaarsje. Maar net als de TS zit ik bij de OHRA. En die schrijven bij mij rond de 1e af. Dus als TS stelt dat OHRA voorheen rond de 1e afschreef, en sinds een jaar ineens rond de 23/24e afschrijft wordt ik een beetje...

nou ja, je kent het wel... :wink:

verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

Re: Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door verkeersleider »

Anders open je er toch een extra rekening bij en gebruik je die als vaste lasten rekening
STort je per maan een vast bedrag op en hoef je er niet maar naar om te kijken
En dan kom je daar elke maand mee uit.
Maakt toch niet uit wanneer ze incasseren?
Je vult het bedrag elke maand weer netjes aan.

xnez
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 dec 2009 09:08

Re: Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door xnez »

Ik snap TS wel.

Doordat ze eerder altijd rond de 1ste afschreven(nieuwe maand) en nu al de 23/24ste(de vorige maand) dan houdt je een gat over aan het eind van de maand.
Want TS betaald dan namelijk in 1 maand 2 betalingen.
Dit is overigens 1 maand(mits je het te betalen bedrag kan"sparen"voor de komende maand) want de maanden erop kan men er reking mee houden.

Als men een uikering heeft kan het heel moeilijk zijn om een x bedrag sapart te houden.Zoveel houdt een uitkering niet in.(zit er zelf helaas ook in,en neej niet omdat ik niet wil wekren;))

witte angora
Berichten: 31968
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi xnez, ik heb al twee keer geschreven dat Ohra nog steeds rond de 1e afschrijft, en TS reageert daar niet op. Reageert eigenlijk helemaal niet meer. Het echte verhaal steekt blijkbaar anders in elkaar dan hij/zij hier opschrijft. Maar dat hebben we al zoveel meegemaakt.

En ja, met een uitkering rondkomen is lastig, ik heb dan ook (wat hiervoor als tip is gegeven) een vaste-lastenrekening, met een héle kleine spaarrekening voor noodgevallen, en een tweede rekening voor de boodschappen en dat soort dingen. En dat gaat relatief goed.

Belegger+
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 jun 2005 15:54

Re: Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door Belegger+ »

En ja, met een uitkering rondkomen is lastig, ik heb dan ook
Allemachtig.
Iedereen hier schijnt een uitkering te hebben.
Werkt er eigenlijk nog iemand in dit land ?!

Het wordt tijd, dat er wat 'opgeschoond' wordt...

Grt. B+
(en prettig weekend, na een week hard werken)

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door kiz »

Belegger+ schreef:
En ja, met een uitkering rondkomen is lastig, ik heb dan ook
Allemachtig.
Iedereen hier schijnt een uitkering te hebben.
Werkt er eigenlijk nog iemand in dit land ?!

Het wordt tijd, dat er wat 'opgeschoond' wordt...

Grt. B+
(en prettig weekend, na een week hard werken)
Behalve offtopic is je bijdrage ook ronduit lomp. Je mag 't afkloppen dat jij niet vandaag of morgen te horen krijgt dat je komend jaar niet meer op de begroting staat; a.k.a. "wegbezuinigd zijn".
Het is in elk geval wat mij de afgelopen dagen duidelijk is geworden, na (alweer) een week (en dat de afgelopen 25 jaar) :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: hard werken.
en raad 's wat ik ga doen als ik op 1-1-11 geen nieuwe job heb gevonden? Dan vraag ik een uitkering aan, waar ik
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: al 25 jaar hard voor heb gewerkt, tot het moment dat ik zelf weer in m'n eigen onderhoud kan voorzien, dat is: als een werkgever bereid is me weer een baan te gunnen (want solliciteren doe ik wél zelf, maar selecteren moet ik noodgedwongen aan 'n nieuwe werkgever overlaten).

edit: waar :twisted: staat heb ik maar vast zelfcensuur toegepast.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door tiptoo »

kiz schreef: en raad 's wat ik ga doen als ik op 1-1-11 geen nieuwe job heb gevonden? Dan vraag ik een uitkering aan,

daar heb je dan ook recht op kiz


@Belegger+ je bent ronduit onbeschoft in elk topic!

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Beste mensen.

Er bestaan zelfs bedrijven die uitsluitend via automatische incasso een overeenkomst met mensen willen afsluiten. Ik betreur het te moeten vermelden dat ikzelf meestal de rekening blokkeer voor automatische incasso omdat er in de huidige maatschappij teveel dingen fout gaan of niet uitdrukkelijk zijn geregeled zoals het kunnen bepalen op welke datum de afschrijving moet plaatsvinden. Inhoudelijk heeft dit tot gevolg dat u moet zorgen voor een volledig potje met reserve geld om de afschrijvingen mogelijk te maken en dat heeft een doorsnee mens niet voorhanden. Onze maatschappij kent nu eenmaal vele gezichten en inkomens maar ook armoede, wellicht kunt u zich daarvan geen beeld vormen. Automatische incasso vindt ik prima maar dan wel incasseren op of omtrent de datum welke ik bepaal en daarmee wordt niet akkoord gegaan. Nog erger vindt ik het dat wanneer een bedrijf een abonnement met je afsluit en vraagt om het bankrekeningnummer om op de acceptgiro voor te drukken. Er wordt dus een duidelijke keuze gemaakt voor betaling per acceptgiro. Niets aan de hand zou je zeggen maar een acceptgiro ontvang je pas als herrinnering nadat blijkt dat er van de opgedragen rekening niet automatisch geincasseerd kan worden. Intergas, thans genaamd Dong energy, had daar een handje van. Ik noem man en paard en steek niets onder stoelen en/of banken. Ik acht het noodzakelijk dat aan verstrekken van een automatische incasso tevens een met de klant afgesproken moment van afschrijving moet worden overeengekomen en dat daaraan dan ook gehoudenheid gebonden is.
Ik kan mij zeergoed verplaatsen in het standpunt van vraagstelster en geef haar volkomen gelijk.

witte angora
Berichten: 31968
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door witte angora »

Kijk Belegger, het is heel simpel. Je naam doet me vermoeden dat je een bovenmodaal inkomen hebt. In ieder land, ook in Nederland, is een beperkte hoeveelheid liquiditeiten. Dat moet verdeeld worden onder ruim 7 miljoen huishoudens.

Hoe meer grootgraaiers en beleggers er mega-bedragen uit die liquiditeiten weghalen, hoe minder er over blijft voor de rest. Dat betekent dus dat er overal ontslagen moeten vallen, omdat die 'rest' niet meer betaald kan worden. En dus, worden ze afhankelijk van een uitkering.

Als al die grootgraaiers en beleggers nu eens tevreden zouden zijn met een stuk minder, zouden bedrijven een groter deel van hun winst kunnen gebruiken voor hun personeel. Zodat minder mensen aan de kant hoeven te staan, en degenen die nu nog wel werken, een fatsoenlijke werkbelasting hebben, in plaats van de huidige overbelasting.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door tiptoo »

witte angora schreef:
Als al die grootgraaiers en beleggers nu eens tevreden zouden zijn met een stuk minder, zouden bedrijven een groter deel van hun winst kunnen gebruiken voor hun personeel. Zodat minder mensen aan de kant hoeven te staan, en degenen die nu nog wel werken, een fatsoenlijke werkbelasting hebben, in plaats van de huidige overbelasting.
jammer WA dat ze hier geen duim smilie hebben zo duidelijk hoe je het zegt ! :mrgreen:


maar ik denk dat Belegger alleen maar aan zich/haar zelf denkt!

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door tennis »

Belegger+ schreef:
En ja, met een uitkering rondkomen is lastig, ik heb dan ook
Allemachtig.
Iedereen hier schijnt een uitkering te hebben.
Werkt er eigenlijk nog iemand in dit land ?!

Het wordt tijd, dat er wat 'opgeschoond' wordt...

Grt. B+
(en prettig weekend, na een week hard werken)
Belastende beweringen dienen altijd te worden onderbouwd.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door tiptoo »

tennis schreef:
Belastende beweringen dienen altijd te worden onderbouwd.
:mrgreen: dat ken hij/zij niet , moet uitrusten van het werk :mrgreen:

witte angora
Berichten: 31968
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door witte angora »

tiptoo schreef:
tennis schreef:
Belastende beweringen dienen altijd te worden onderbouwd.
:mrgreen: dat ken hij/zij niet , moet uitrusten van het werk :mrgreen:
Geld graaien is ook ontzettend zwaar werk, kijk maar eens wat je portemonnee weegt als er slechts een tientje aan klein geld in zit. En dan moet die arme Belegger met megabedragen op sjouw.

Je moet er dik medelijden mee hebben, met die gast. Die heeft echt wel een weekendje rust verdiend. :mrgreen:

Als hij al rust heeft, want hoe meer poen, hoe meer zorgen dat je het niet kwijt raakt. Gelukkig zijn dat niet mijn zorgen. :mrgreen:

seuren
Berichten: 80
Lid geworden op: 10 jul 2010 14:35

Re: Automatische afschrijving = graai maar raak?

Ongelezen bericht door seuren »

@belegger+
Allemachtig.
Iedereen hier schijnt een uitkering te hebben.
Werkt er eigenlijk nog iemand in dit land ?!
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat dit een werkopdracht kan zijn
van de uitkerende soos, onder het mom van....schrijf het maar lekker van je af.... en dat er aan het einde van de week...een werkbriefje ingevuld moet worden.

Gesloten