Pagina 1 van 2

Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 27 aug 2010 11:46
door Stephanie84
Hallo iedereen,

Ik had een vraagje en hoop dat iemand mij hier kan helpen. Onlangs heeft een bekende van mij de Apple Ipad 16GB met WiFi gekocht. Echter is hij hier niet tevreden over. Hij heeft liever de 16GB met WiFI en 3G. Dat heeft hij sneller internet of iets. Nu zijn we dus teruggegaan (de volgende dag) naar de winkel en we hoorden dus dat hij deze niet kan ruilen vanwege de licenties of iets dergelijks.

Gaat dit niet in strijd met de wet en/of je onderbuikgevoel dat je iets niet mag ruilen waar je niet tevreden over bent? Ook al moest hij zich registreren voordat hij ermee aan de gang kon gaan. Ik hoor graag jullie reacties hierop. En wat zou je er aan kunnen zodat hij als die andere Ipad zou kunnen krijgen. We krijgen al het advies van 'ja zet maar op marktplaats', maar dat vind ik geen service van deze winkel.

Alvast bedankt voor het lezen van dit berichtje. Groetjes.

Re: Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 27 aug 2010 13:03
door henk51
Koop is koop en trouwens hij is al gebruikt en geregistreerd en hij is niet defect.
Dus van ruilen is dan geen sprake het artikel voldoet gewoon.
Alleen is er het feit dat je zelf te weinig voorwerk hebt gedaan.
Geef eens eerlijk antwoord als je deze Ipad had gekocht en er bij thuiskomst achtergekomen was dat deze al geregistreerd was had je dat dan geaccepteerd?
Hoogst waarschijnlijk niet en had je teruggegaan dus blijft de winkelier met een overkoopbaar object zitten.
We krijgen al het advies van 'ja zet maar op marktplaats', maar dat vind ik geen service van deze winkel.
Zou toch het advies maar opvolgen of dit toestel gewoon blijven gebruiken.
Ook bij impuls aankoop koop is koop ruilen is een gunst en geen recht.En van ruilen kan hier geen sprake zijn a: is gebruikt b: is geregistreerd. c: is niet defect.

gr Henk

Re: Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 09 sep 2010 13:22
door scheh02
Van "de Wet" trek Apple zich weinig aan in Nederland. Diverse KASSA afleveringen hebben dit al eens belicht.
Mac/Apple producten zijn mooi als het werkt maar owee als het kapot gaat.
Hopen dat je de totaal onzinnige garantie hebt bijgekocht anders kun je na een jaar gewoon dure reparatie-kosten betalen.

Over jouw "probleem":
De verkoper zal het apparaat nooit meer innemen omdat het immers na 1 dag al een 2e handsje is geworden. Daar heeft je vriend/vriendin dus pech.
Met een beetje geluk zal de volgende firmware van Apple verbeteringen doorvoeren/aanbrengen op het apparaat waardoor het internetten ook sneller gaat misschien.
Je kan Apple of de verkoper wel aanspreken over de informatie die ze vantevoren hadden moet geven over de verschillen en de mogelijkheden er van.
Immers het blijkt dat je iets gekocht hebt op basis van hun kennis maar achteraf zit iets er niet in of bij. Om de prijs ging het blijkbaar niet.

Mijn iPod Touch 2 had bijvoorbeeld geen bluetooth. Na een jaar komt er nieuwe firmware uit en voila ineens heb ik bluetooth op mijn iPod.
Zo werkt Apple. Raar maar waar.

Re: Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 12 sep 2010 21:03
door queenfan
scheh02 schreef:Van "de Wet" trek Apple zich weinig aan in Nederland. Diverse KASSA afleveringen hebben dit al eens belicht.
Mac/Apple producten zijn mooi als het werkt maar owee als het kapot gaat.
Hopen dat je de totaal onzinnige garantie hebt bijgekocht anders kun je na een jaar gewoon dure reparatie-kosten betalen.
Als jij nog steeds gelooft dat er in Nederland de garantie 2 jaar is moet ik je helaas teleurstellen dat is niet het geval, hier geldt een andere regeling waarin staat dat een product een bepaalde levensduur heeft zoek het maar eens op via consuwijzer.
De 2 jaar garantie bestaat in Nederland niet, dus verkondig geen onzin.

Voor de rest aan de TS de andere met 3G heeft geen moer te maken met sneller internet, de 3G versie maakt het mogelijk om ook zonder WiFi te kunnen internetten.

Re: Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 12 sep 2010 21:54
door skilltone
Stephanie84 schreef:Hallo iedereen,

Onlangs heeft een bekende van mij de Apple Ipad 16GB met WiFi gekocht. Echter is hij hier niet tevreden over. Hij heeft liever de 16GB met WiFI en 3G. Dat heeft hij sneller internet of iets. Nu zijn we dus teruggegaan (de volgende dag) naar de winkel en we hoorden dus dat hij deze niet kan ruilen vanwege de licenties of iets dergelijks.
Uhhh, de IPAD heeft standaard 802.n wifi, en 3G. 3G is mobiele internet, wifi is internet via een vaste aansluiting. Mobiele internet is via microchip en abbonement te activeren. Daar zit een speciale abbonement op. Dus snap de verkoper niet, maar snap ook niet dat je de gebruiksaanwijzing niet heb gelezen.

Re: Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 13 sep 2010 01:55
door BBCS
skilltone schreef: maar snap ook niet dat je de gebruiksaanwijzing niet heb gelezen.
Doen de meeste mensen nooit.

Laat ik het anders vragen: wie leest de gebruiksaanwijzing wel?

Re: Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 13 sep 2010 11:37
door scheh02
queenfan schreef: Als jij nog steeds gelooft dat er in Nederland de garantie 2 jaar is moet ik je helaas teleurstellen dat is niet het geval, hier geldt een andere regeling waarin staat dat een product een bepaalde levensduur heeft zoek het maar eens op via consuwijzer.
De 2 jaar garantie bestaat in Nederland niet, dus verkondig geen onzin.
Ik begrijp dat jij KASSA nog nooit gezien hebt op TV.
Ik verkondig geen onzin hoor!
De er wordt gesteld dat een electronisch apparaat minimaal 4 jaar lang gewoon moet meegaan en dat je altijd kunt/mag reclameren.
Je koopt toch ook niet een wasmachine voor 1 jaar? Toen nou effe zeg!
Enneh, dit staat er in die mooie consuwijzer van je:
Soms kunt u bij een product extra garantie kopen. Dit lijkt handig, maar het is meestal niet nodig. U hebt namelijk volgens de wet ook zonder extra garantie recht op een goed product. Is het product niet goed? Dan moet de verkoper zorgen voor een reparatie of een nieuw product. Het is dus meestal niet nodig om extra garantie te kopen.

Re: Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 13 sep 2010 12:30
door BBCS
scheh02 schreef:
queenfan schreef: Als jij nog steeds gelooft dat er in Nederland de garantie 2 jaar is moet ik je helaas teleurstellen dat is niet het geval, hier geldt een andere regeling waarin staat dat een product een bepaalde levensduur heeft zoek het maar eens op via consuwijzer.
De 2 jaar garantie bestaat in Nederland niet, dus verkondig geen onzin.
Ik begrijp dat jij KASSA nog nooit gezien hebt op TV.
Ik verkondig geen onzin hoor!
De er wordt gesteld dat een electronisch apparaat minimaal 4 jaar lang gewoon moet meegaan en dat je altijd kunt/mag reclameren.
Je koopt toch ook niet een wasmachine voor 1 jaar? Toen nou effe zeg!
Toch heeft queenfan wel gelijk.
Volgens de Europese richtlijn is de aansprakelijkheid van de winkelier 2 jaar.
En heeft de consument op voorhand recht op garantie gedurende de 2 jaar.
Echter heeft de Nederlandse wetgever die regels niet overgenomen in de Nederlandse wetgeving, en zijn die regels ook niet van toepassing.
Dus op een product zit niet 2 jaar minimale garantie.

En over de levensduur: dat is ook niet opgenomen in de wetboeken, dus kun je ook niet zeggen dat electronische apparaten MINIMAAL 4 jaar zonder problemen mee MOET gaan.

zie: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
Je koopt toch ook niet een wasmachine voor 1 jaar? Toen nou effe zeg!
Als op een wasmachine 1 jaar garantie zit, wilt dat zeggen dat de fabrikant en winkelier de goede werking maar 1 jaar garanderen.
Zou de fabrikant en winkelier de goede werking garanderen van 10 jaar, dan zou op die wasmachine 10 jaar garantie zitten.
Zo simpel is het.

En als jij vind dat jij recht hebt op een wasmachine met 10 jaar garantie, MOET jij ook een wasmachine kopen met 10 jaar garantie.
Dus niet: een wasmachine kopen met 1 jaar garantie en na 2 jaar gaan mekkeren dat jij vind dat jij 10 jaar garantie behoort te hebben. Dan ben jij wel heef fout bezig.

En alleen als de fabrikant of winkelier uitdrukkelijk vermeld heeft dat voor de type en merk welke jij wilt kopen de wasmachine zonder problemen 10 jaar mee moet gaan, kun je er rechten aan ontlenen, anders niet.

Re: Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 14 sep 2010 14:36
door queenfan
scheh02 schreef:
queenfan schreef: Als jij nog steeds gelooft dat er in Nederland de garantie 2 jaar is moet ik je helaas teleurstellen dat is niet het geval, hier geldt een andere regeling waarin staat dat een product een bepaalde levensduur heeft zoek het maar eens op via consuwijzer.
De 2 jaar garantie bestaat in Nederland niet, dus verkondig geen onzin.
Ik begrijp dat jij KASSA nog nooit gezien hebt op TV.
Ik verkondig geen onzin hoor!
De er wordt gesteld dat een electronisch apparaat minimaal 4 jaar lang gewoon moet meegaan en dat je altijd kunt/mag reclameren.
Je koopt toch ook niet een wasmachine voor 1 jaar? Toen nou effe zeg!
Enneh, dit staat er in die mooie consuwijzer van je:
Soms kunt u bij een product extra garantie kopen. Dit lijkt handig, maar het is meestal niet nodig. U hebt namelijk volgens de wet ook zonder extra garantie recht op een goed product. Is het product niet goed? Dan moet de verkoper zorgen voor een reparatie of een nieuw product. Het is dus meestal niet nodig om extra garantie te kopen.
Je moet eens onderzoek gaan plegen over waar je wel recht op heb qua garanties en niet achter de domme hetze aan gaan die Tros Radar en Kassa vaak voeren.

Ik heb welgelijk wel gelijk immers in de Nederlandse wet staat namelijk niet hoeveel jaar wettelijke garantie je hebt maar dat je recht hebt op een product van goede kwaliteit, ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Het hangt van het gekochte product af hoelang dit (wetterlijke) recht geld.

Je mag dus van in jouw wasmachine voorbeeld verwachten dat deze langer meegaat dan b.v. een jaar, gaat deze na 4 jaar kapot en is niet jouw schuld dan hebje nog steeds rechten op een deugelijke wasmachine en kanje gewoon terug naar de winkel gaan om een (gedeeltelijke) garantie te claimen.

Daarbij is de garantie van je wasmaschine de fabrieksgarantie een extraje zal ik maar zeggen de wetterlijke garatie is lijdend (zoek het verschilmaar op)

Re: Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 14 sep 2010 14:43
door queenfan
skilltone schreef:
Stephanie84 schreef:Hallo iedereen,

Onlangs heeft een bekende van mij de Apple Ipad 16GB met WiFi gekocht. Echter is hij hier niet tevreden over. Hij heeft liever de 16GB met WiFI en 3G. Dat heeft hij sneller internet of iets. Nu zijn we dus teruggegaan (de volgende dag) naar de winkel en we hoorden dus dat hij deze niet kan ruilen vanwege de licenties of iets dergelijks.
Uhhh, de IPAD heeft standaard 802.n wifi, en 3G. 3G is mobiele internet, wifi is internet via een vaste aansluiting. Mobiele internet is via microchip en abbonement te activeren. Daar zit een speciale abbonement op. Dus snap de verkoper niet, maar snap ook niet dat je de gebruiksaanwijzing niet heb gelezen.
Nee Skilltone de iPad heeft geen standaard 3G, de "instapmodel" heeft alleen WiFi.

Re: Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 14 sep 2010 14:56
door BBCS
queenfan schreef: Ik heb welgelijk gelijk immers in de Nederlandse wet staat namelijk niet hoeveel jaar wettelijke garantie je hebt. Daarin staat namelijk dat je recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang je dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat je koopt. Je moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.
Dat is niet in de wetboeken opgenomen.

queenfan schreef: Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

In Nederland hebt u dus vaak langer dan twee jaar recht op een deugdelijk product.
Dat is ook weer niet in de wetboeken opgenomen.

Garantie:
Artikel 6a
1Indien in geval van een consumentenkoop in een garantie door de verkoper of de producent bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan de koper bepaalde rechten of vorderingen worden toegekend, dan kan de koper deze uitoefenen onverminderd alle andere rechten of vorderingen die de wet de koper toekent.
2In een garantie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze worden vermeld welke in lid 1 bedoelde rechten of vorderingen een koper worden toegekend en moet worden vermeld dat deze een koper toekomen onverminderd de rechten of vorderingen die de wet hem toekent. Voorts moeten in een garantie de naam en het adres worden vermeld van de verkoper of de producent van wie de garantie afkomstig is, alsmede de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt.
3De in lid 2 bedoelde gegevens moeten de koper op zijn verlangen worden verstrekt. Dit geschiedt schriftelijk of op een andere ter beschikking van de koper staande en voor hem toegankelijke duurzame gegevensdrager.
4De aan de koper door de verkoper of de producent in een garantiebewijs toegekende rechten of vorderingen komen hem ook toe indien de zaak niet de eigenschappen bezit die in een reclame door deze verkoper of producent zijn toegezegd.
5In dit artikel wordt verstaan onder:
agarantie: een in een garantiebewijs of reclame gedane toezegging als bedoeld in lid 1;
bproducent: de fabrikant van de zaak, degene die de zaak in de Europese Economische Ruimte invoert, alsmede een ieder die zich als producent presenteert door zijn naam, zijn merk of een ander onderscheidingsteken op de zaak aan te brengen.
bron: http://www.wetboek-online.nl/wet/Burger ... 07/6a.html
Veel teksten, zoals:
queenfan schreef: Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

In Nederland hebt u dus vaak langer dan twee jaar recht op een deugdelijk product.
Staan op consuwijzer, echter aan de teksten die op consuwijzer staan mogen geen juridische waarden aan gehecht worden, iets wat op de site van http://www.wetboek-online.nl wel mag en kan.

Mijn voornaamste bron is ook http://www.wetboek-online.nl.
Daar staat de volledige wetboeken.

Kijk, dat veel mensen steeds de teksten van consuwijzer aanhalen en daar naartoe verwijzen, betekent nog niet dat aan die teksten rechten aan ontleent mogen worden.

Ik ben behoorlijk tegendraads, maar vergeet aub niet dat de wetboek uitgaat van de overeenkomst en niets anders, terwijl veel organisaties op de verwachting vanuit gaan.
En dan ook nog na de koop, terwijl het bij de koop zo is dat de koper voor de koop al zijn wensen en eisen aan de verkopende partij dient kenbaar te maken, en niet achteraf gaan klagen dat de garantietermijnen niet deugen.

In de praktijk is het zo dat veel mensen liever een product kopen met 1 jaar garantie in plaats van een product met 3 jaar garantie, omdat het product met 1 jaar garantie veel goedkoper is dan het product met 3 jaar garantie.
En als er dan problemen zijn na de garantieperiode gaat men klagen dat men vindt dat men recht heeft op 3 jaar garantie en niet 1 jaar garantie. Dat had men voor de koop moeten bedenken en niet accoord moeten gaan met het product met maar 1 jaar garantie.

Komt ook nog bij dat de fabrikanten en winkelieren niet in termen handelen van gemiddelde levensduren, maar werken met garantieperiodes.
Terwijl de meeste consumentenorganisaties werken met levensduren en niet met garantieperiodes, omdat zij vinden dat de garantieperiodes veel te kort zijn.

De consumentenorganisaties werken met gemiddelde levensduren welke niet door de winkelieren en fabrikanten zijn opgesteld, maar door hun eigen is opgesteld.


Dat is waar het allemaal om draait en gaat.

Re: Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 14 sep 2010 21:57
door queenfan
BBCS schreef:
queenfan schreef: Ik heb welgelijk gelijk immers in de Nederlandse wet staat namelijk niet hoeveel jaar wettelijke garantie je hebt. Daarin staat namelijk dat je recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang je dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat je koopt. Je moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.
Dat is niet in de wetboeken opgenomen.

queenfan schreef: Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

In Nederland hebt u dus vaak langer dan twee jaar recht op een deugdelijk product.
Dat is ook weer niet in de wetboeken opgenomen.

Garantie:
Artikel 6a
1Indien in geval van een consumentenkoop in een garantie door de verkoper of de producent bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan de koper bepaalde rechten of vorderingen worden toegekend, dan kan de koper deze uitoefenen onverminderd alle andere rechten of vorderingen die de wet de koper toekent.
2In een garantie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze worden vermeld welke in lid 1 bedoelde rechten of vorderingen een koper worden toegekend en moet worden vermeld dat deze een koper toekomen onverminderd de rechten of vorderingen die de wet hem toekent. Voorts moeten in een garantie de naam en het adres worden vermeld van de verkoper of de producent van wie de garantie afkomstig is, alsmede de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt.
3De in lid 2 bedoelde gegevens moeten de koper op zijn verlangen worden verstrekt. Dit geschiedt schriftelijk of op een andere ter beschikking van de koper staande en voor hem toegankelijke duurzame gegevensdrager.
4De aan de koper door de verkoper of de producent in een garantiebewijs toegekende rechten of vorderingen komen hem ook toe indien de zaak niet de eigenschappen bezit die in een reclame door deze verkoper of producent zijn toegezegd.
5In dit artikel wordt verstaan onder:
agarantie: een in een garantiebewijs of reclame gedane toezegging als bedoeld in lid 1;
bproducent: de fabrikant van de zaak, degene die de zaak in de Europese Economische Ruimte invoert, alsmede een ieder die zich als producent presenteert door zijn naam, zijn merk of een ander onderscheidingsteken op de zaak aan te brengen.
bron: http://www.wetboek-online.nl/wet/Burger ... 07/6a.html
Veel teksten, zoals:
queenfan schreef: Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

In Nederland hebt u dus vaak langer dan twee jaar recht op een deugdelijk product.
Staan op consuwijzer, echter aan de teksten die op consuwijzer staan mogen geen juridische waarden aan gehecht worden, iets wat op de site van http://www.wetboek-online.nl wel mag en kan.

Mijn voornaamste bron is ook http://www.wetboek-online.nl.
Daar staat de volledige wetboeken.

Kijk, dat veel mensen steeds de teksten van consuwijzer aanhalen en daar naartoe verwijzen, betekent nog niet dat aan die teksten rechten aan ontleent mogen worden.

Ik ben behoorlijk tegendraads, maar vergeet aub niet dat de wetboek uitgaat van de overeenkomst en niets anders, terwijl veel organisaties op de verwachting vanuit gaan.
En dan ook nog na de koop, terwijl het bij de koop zo is dat de koper voor de koop al zijn wensen en eisen aan de verkopende partij dient kenbaar te maken, en niet achteraf gaan klagen dat de garantietermijnen niet deugen.

In de praktijk is het zo dat veel mensen liever een product kopen met 1 jaar garantie in plaats van een product met 3 jaar garantie, omdat het product met 1 jaar garantie veel goedkoper is dan het product met 3 jaar garantie.
En als er dan problemen zijn na de garantieperiode gaat men klagen dat men vindt dat men recht heeft op 3 jaar garantie en niet 1 jaar garantie. Dat had men voor de koop moeten bedenken en niet accoord moeten gaan met het product met maar 1 jaar garantie.

Komt ook nog bij dat de fabrikanten en winkelieren niet in termen handelen van gemiddelde levensduren, maar werken met garantieperiodes.
Terwijl de meeste consumentenorganisaties werken met levensduren en niet met garantieperiodes, omdat zij vinden dat de garantieperiodes veel te kort zijn.

De consumentenorganisaties werken met gemiddelde levensduren welke niet door de winkelieren en fabrikanten zijn opgesteld, maar door hun eigen is opgesteld.


Dat is waar het allemaal om draait en gaat.
Ik zeg precies hetzelfde alleen in andere bewoording.

Re: Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 14 sep 2010 22:27
door BBCS
queenfan schreef: Ik heb welgelijk wel gelijk immers in de Nederlandse wet staat namelijk niet hoeveel jaar wettelijke garantie je hebt maar dat je recht hebt op een product van goede kwaliteit, ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Het hangt van het gekochte product af hoelang dit (wetterlijke) recht geld.

Je mag dus van in jouw wasmachine voorbeeld verwachten dat deze langer meegaat dan b.v. een jaar, gaat deze na 4 jaar kapot en is niet jouw schuld dan hebje nog steeds rechten op een deugelijke wasmachine en kanje gewoon terug naar de winkel gaan om een (gedeeltelijke) garantie te claimen.
Ik haal dit nog even aan.
Ik heb de gehele wetboek nog eens nagelezen, maar ik kom die zaken niet tegen.

Met andere woorden: er is in de wet niet bepaald hoelang dat een product probleemloos mee moet gaan.

Wat wel geregeld is:

En de ondeugelijkheid heeft betrekking op het feit dat als een product defect vertoont en dat de koper kan bewijzen dat het product tijdens de koop al defect was en dat dit niet bekend was of redelijkerwijs bekend had kunnen zijn, kan de koper gedurende de economische levensduur (de periode van de aansprakelijkheid van de verkopende partij) kosteloze reparatie of vervanging eisen.

Ook als het product niet conform de overeenkomst geleverd is, dient de verkopende partij gedurende die economische levensduur ervoor te zorgen dat het product alsnog volgens de overeenkomst komt en mag daarbij geen kosten bij de koper in rekening brengen (ook volgens het Quelle arrest.)

Als de fabrikant of winkelier in de media bepaalde eigenschappen of het uitblijven van bepaalde defecten heeft gegarandeerd, kan de koper daar een beroep op doen.

Als bij consumentenkoop het product binnen 6 maanden defect gaat, mag er worden uitgegaan dat het defect tijdens de koop al aanwezig was, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.

Als de fabrikant of winkelier bepaalde garanties geeft, dient de fabrikant of winkelier daar ook aan te houden.

Dat is dus alles wat in de wet geregeld is.

Bron: http://www.wetboek-online.nl/wet/Burger ... k%207.html


Wat niet waar is:
- dat een product zeker een x tijd probleemloos mee moet gaan, of behoort te gaan.
- dat de consument binnen de gemiddelde levensduur altijd recht op garantie heeft.
- dat de consument gedurende de technische levensduur altijd recht op garantie heeft (wordt steeds vaker gezegd.)

Re: Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 14 sep 2010 23:00
door queenfan
BBCS schreef:
queenfan schreef: Ik heb welgelijk wel gelijk immers in de Nederlandse wet staat namelijk niet hoeveel jaar wettelijke garantie je hebt maar dat je recht hebt op een product van goede kwaliteit, ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Het hangt van het gekochte product af hoelang dit (wetterlijke) recht geld.

Je mag dus van in jouw wasmachine voorbeeld verwachten dat deze langer meegaat dan b.v. een jaar, gaat deze na 4 jaar kapot en is niet jouw schuld dan hebje nog steeds rechten op een deugelijke wasmachine en kanje gewoon terug naar de winkel gaan om een (gedeeltelijke) garantie te claimen.
Ik haal dit nog even aan.
Ik heb de gehele wetboek nog eens nagelezen, maar ik kom die zaken niet tegen.

Met andere woorden: er is in de wet niet bepaald hoelang dat een product probleemloos mee moet gaan.
Zeg ik ergens dat dit wel in het wetboek staat???? Ik geef een voorbeeld met een wasmachine aangezien de persoon waar ik op reageer over een wasmachine heeft.
In hetzelfde voorbeeld geef ik 4 jaar aan gewoon als voorbeeld.


Wat wel geregeld is:

En de ondeugelijkheid heeft betrekking op het feit dat als een product defect vertoont en dat de koper kan bewijzen dat het product tijdens de koop al defect was en dat dit niet bekend was of redelijkerwijs bekend had kunnen zijn, kan de koper gedurende de economische levensduur (de periode van de aansprakelijkheid van de verkopende partij) kosteloze reparatie of vervanging eisen.

Ook als het product niet conform de overeenkomst geleverd is, dient de verkopende partij gedurende die economische levensduur ervoor te zorgen dat het product alsnog volgens de overeenkomst komt en mag daarbij geen kosten bij de koper in rekening brengen (ook volgens het Quelle arrest.)

Als de fabrikant of winkelier in de media bepaalde eigenschappen of het uitblijven van bepaalde defecten heeft gegarandeerd, kan de koper daar een beroep op doen.

Als bij consumentenkoop het product binnen 6 maanden defect gaat, mag er worden uitgegaan dat het defect tijdens de koop al aanwezig was, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.

Als de fabrikant of winkelier bepaalde garanties geeft, dient de fabrikant of winkelier daar ook aan te houden.

Dat is dus alles wat in de wet geregeld is.

Bron: http://www.wetboek-online.nl/wet/Burger ... k%207.html


Wat niet waar is:
- dat een product zeker een x tijd probleemloos mee moet gaan, of behoort te gaan.
- dat de consument binnen de gemiddelde levensduur altijd recht op garantie heeft.
- dat de consument gedurende de technische levensduur altijd recht op garantie heeft (wordt steeds vaker gezegd.)
Ik zeg precies hetzelfde

PFFFFFFFFFF

Re: Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 14 sep 2010 23:22
door BBCS
queenfan schreef: Zeg ik ergens dat dit wel in het wetboek staat???? Ik geef een voorbeeld met een wasmachine aangezien de persoon waar ik op reageer over een wasmachine heeft.
In hetzelfde voorbeeld geef ik 4 jaar aan gewoon als voorbeeld.
Jij niet, maar een hele hoop anderen wel.

Wooops, je hebt gewoon de tekst van consuwijzer aangehaald. :oops:
Mijn excuses.

Verbeter mij als ik het mis heb, maar als ik me niet vergis geef jij ook aan dat de teksten op consuwijzer niet kloppen.

Nog zo'n eentje:

Mijn televisie is kapot en de fabrieksgarantie is net verlopen. Moet ik de reparatie nu zelf betalen?

Nee. Als de fabrieksgarantie is afgelopen, hebt u nog steeds rechten. De verkoper moet ervoor zorgen dat u uw televisie een aantal jaren gewoon kunt gebruiken. Ook als de garantie al voorbij is. Dit staat zo in de wet. In de wet staat dat een verkoper verplicht is om een product te repareren of een nieuw product te geven. Dit moet hij doen als het product niet goed is.

Hoe lang gaat een televisie mee?
Hoe lang een televisie meegaat, hangt af van het volgende:

de prijs;
wat de verkoper erover gezegd heeft;
de eigenschappen van de televisie.
U kunt aan de fabrikant of aan een deskundige vragen hoe lang de televisie mee kan gaan. Dan kunt u bepalen of het normaal is dat uw televisie al kapot is.

Hebt u uw televisie normaal gebruikt en is uw televisie kapot? Dan hebt u recht op een gratis reparatie of een nieuwe televisie. Dit moet dan niet te lang duren, en u mag er niet te veel last van hebben. De televisie mag bijvoorbeeld niet te lang weg zijn voor een reparatie.

U kunt altijd andere afspraken met de verkoper maken. Bijvoorbeeld dat u een bepaald bedrag zelf betaalt. Bijvoorbeeld als u uw televisie al een aantal jaren hebt, en u krijgt een nieuwe. Maar dat kunt u zelf beslissen.


Dit is dus niet volgens de wetgeving.

Re: Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 15 sep 2010 13:27
door queenfan
Je hebt gelijk maar fabrieksgarantie is wel iets anders dan de wettelijke garantie vergeet dat niet en daarbij is consuwijzer en ik quote...
ConsuWijzer is ontstaan uit een samenwerking tussen drie overheidsorganisaties. Deze organisaties zijn toezichthouders: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).
Dus mag je aannemen dat alles wat hier opstaat wettelijk is....

Zeker als zelfs het juridisch loket refereert aan consuwijzer :http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... antie.html
Afbeelding

Re: Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 15 sep 2010 15:51
door alfatrion
queenfan schreef:Als jij nog steeds gelooft dat er in Nederland de garantie 2 jaar is moet ik je helaas teleurstellen dat is niet het geval, hier geldt een andere regeling waarin staat dat een product een bepaalde levensduur heeft zoek het maar eens op via consuwijzer.
De 2 jaar garantie bestaat in Nederland niet, dus verkondig geen onzin.
Die bestaat ook in Nederland. De termijn van twee jaar uit richtlijn betreft feitelijk een beperking van de aansprakelijkheid. (Zie artikel 5) Dat Nederland er niet voor heeft gekozen om die aansprakelijkheid te beperken betekent dat consumenten langer dan twee jaar wettelijke garantie hebben. Als je drie jaar garantie hebt, dan heb je ook twee jaar garantie, omdat twee minder is dan drie.

Voor de duidelijkheid: een banaan is product in de zin van deze richtlijn, toch verplicht de richtlijn landen niet om mensen na anderhalf jaar een nieuwe banaan te geven als de oude beschimmeld blijkt te zijn.

Re: Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 15 sep 2010 18:38
door BBCS
alfatrion schreef: Die bestaat ook in Nederland. De termijn van twee jaar uit richtlijn betreft feitelijk een beperking van de aansprakelijkheid. (Zie artikel 5) Dat Nederland er niet voor heeft gekozen om die aansprakelijkheid te beperken betekent dat consumenten langer dan twee jaar wettelijke garantie hebben. Als je drie jaar garantie hebt, dan heb je ook twee jaar garantie, omdat twee minder is dan drie.
Als er op een product 1 jaar garantie zit, dan heb je ook maar 1 jaar garantie.

Die aansprakelijkheid heeft te maken als de consument kan bewijzen dat het product tijdens de koop niet goed was en dat defect ten tijden van de koop niet aanwezig was of redelijkerwijs bekend had kunnen zijn, dan alleen heeft de consument na de garantieperiode recht op kosteloze reparatie of vervanging.

Het is dus niet zo dat de consument altijd recht op garantie heeft gedurende de economische levensduur.

Re: Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 15 sep 2010 22:24
door alfatrion
Het verschil tussen queenfan en jou is, denk ik, dat ik queenfan wel begrijp. Verder lijkt het me overbodig om hier weer die onzin van de economsiche levensduur te herhalen.

Re: Apple Ipad 16 gb

Geplaatst: 15 sep 2010 22:33
door BBCS
alfatrion schreef:Het verschil tussen queenfan en jou is, denk ik, dat ik queenfan wel begrijp. Verder lijkt het me overbodig om hier weer die onzin van de economsiche levensduur te herhalen.
Laten we dan ook die onzin van de technische levensduur vergeten en alleen de garantieperiode aanhouden?

In de wetboek staat nergens hoelang dat een product probleemloos mee moet gaan, dus kunnen we gelijk ook de onzin van dat een product zeker probleemloos mee moet gaan ook gelijk buiten beschouwing laten.