Hi o-urenabonnement
Geplaatst: 29 aug 2010 14:35
Enige tijd geleden heb ik de klantenservice van Hi/KPN de volgende brief gestuurd:
Op 13 december 2009 heb ik via hi.nl een nieuw abonnement (met telefoon, een Blackberry Bold 9000) afgesloten, met Eindeloos Online. Enkele dagen later, op 16 december, ontvang ik mijn nieuwe telefoon en simkaart. Ik wilde graag mijn oude nummer behouden en kreeg daarom een tijdelijk nummer. Op de bijgeleverde overeenkomst en factuur staat dat de overeenkomst op 16 december ingaat. Ik ga er dus vanuit dat ik vanaf die datum gebruik kan maken van mijn nieuwe Hi-abonnement. Er staat niks vermeldt over een 0-uren abonnement.
Ik kom er bij toeval achter dat ik, zolang ik een tijdelijk nummer heb, buiten mijn bundel bel wanneer ik contact opneem met de afdeling die over nummerbehoud gaat. Inmiddels ben ik al ongeveer een maand enthousiast gebruik aan het maken van mijn nieuwe telefoon, inclusief internet.
Ik ben vervolgens naar de Hi-winkel gegaan en ik heb daar van een medewerker te horen gekregen dat dit vaker voorkomt bij mensen die via internet een abonnement afsluiten. Zij stelde voor dat ik contact opnam met de klantenservice en dat de eerste rekening dan kwijtgescholden werd. Inmiddels had ik een rekening van 328,94 euro gekregen en daarover gebeld met de klantenservice. Daar kreeg ik doodleuk te horen dat het duidelijk op de website staat dat je buiten je bundel belt bij nummerbehoud, zolang je een tijdelijk nummer hebt. Terwijl ik niet eens wist dat het nummer dat ik gekregen had een tijdelijk nummer was, maar in de veronderstelling was dat dit mijn nieuwe mobiele nummer was. Anders zou ik er ook niet veelvuldig mee hebben gebeld en gesmst en geen gebruik van internet hebben gemaakt. Logisch, lijkt mij, als je er een buitensporig hoog tarief voor betaalt. Iedereen zou dan slechts gebruik van de telefoon maken in hoge nood.
Ik heb toentertijd, omdat de factuur inmiddels bij het incassobureau (Vesting Finance) was neergelegd, snel een betalingsregeling afgesloten om het niet verder op te laten lopen. Het totale bedrag was namelijk inmiddels erg opgelopen, omdat mijn volledige 2-jarige abonnement was stopgezet. Ondertussen ben ik gaan onderzoeken wat mijn rechten en plichten precies waren en heb ik contact opgenomen met de Consumentenbond en Radar. Ik ga namelijk niet langer akkoord met het maandelijks betalen van deze bedragen aan Vesting Finance, omdat het gebruik van een 0-urencontract niet op de overeenkomst en factuur vermeld stond, en ook niet dat je dus buiten je bundel belt zolang nummerbehoud nog niet is verwerkt.
Ik verzoek u daarom vriendelijk binnen vier weken op mijn bezwaar te reageren, en Vesting Finance zo snel mogelijk te contacteren om de regeling die ik met hen heb getroffen te beëindigen, de al betaalde termijnen terug te storten en de resterende termijnen kwijt te schelden. Indien mijn klacht binnen deze termijn niet (naar tevredenheid) is afgehandeld, zie ik mij genoodzaakt om mijn klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie Telecommunicatie.
Tot op heden heb ik hier nog geen reactie op ontvangen. Ook heb ik deze brief naar het incassobureau gestuurd op aanraden van een medewerker van het incassobureau. Deze brief heb ik ook verstuurd op aanraden van een klantenservicemedewerker van Hi. Ik heb dus van beide instanties nog geen reacite ontvangen, maar ik zou graag een mening hierover krijgen.
Mijn inziens heeft Hi niet duidelijk gecommuniceerd naar mij toe over het 0-urencontract. Het stond niet in mijn contract en er stond op de brief die ik bij mijn telefoon ontving, dat het contract dat was afgesloten inging op 17 december 2009. Over een 0-urencontract is mij verder niets gezegd en het stond ook niet in de bijgevoegde brief. Ook bij de simkaart was verder helemaal geen informatie gegeven.
Zij bieden mij een abonnement aan op een startdatum (dus 17 december 2009) waarop ze het abonnement helemaal niet kunnen leveren op mijn nummer Ze leveren echter geen vervanging, alleen een tijdelijke simkaart die niks met het abonnement te maken heeft. Ik betaal dus vanaf de startdatum, terwijl Hi helemaal niet kan leveren op die datum. Hi blijft dus feitelijk in gebreke.
Dan bieden ze een extra 0-uren abonnement in de tussentijd. Alles wat extra geboden wordt en waar je niet om gevraagd hebt hoef je niet te betalen. Het is een extra service en ik heb hier niet om gevraagd. Bovendien ga ik toch geen gebruik maken van zo'n simkaart als er een belachelijk hoog tarief aan vastzit? Natuurlijk kunnen ze claimen dat ik heb ingestemd hebt met het aanbod door zelf de simkaart te gebruiken, maar gezien de verwarring die ontstaat door het punt hierboven vraag ik me af of dit terecht is.
Op 13 december 2009 heb ik via hi.nl een nieuw abonnement (met telefoon, een Blackberry Bold 9000) afgesloten, met Eindeloos Online. Enkele dagen later, op 16 december, ontvang ik mijn nieuwe telefoon en simkaart. Ik wilde graag mijn oude nummer behouden en kreeg daarom een tijdelijk nummer. Op de bijgeleverde overeenkomst en factuur staat dat de overeenkomst op 16 december ingaat. Ik ga er dus vanuit dat ik vanaf die datum gebruik kan maken van mijn nieuwe Hi-abonnement. Er staat niks vermeldt over een 0-uren abonnement.
Ik kom er bij toeval achter dat ik, zolang ik een tijdelijk nummer heb, buiten mijn bundel bel wanneer ik contact opneem met de afdeling die over nummerbehoud gaat. Inmiddels ben ik al ongeveer een maand enthousiast gebruik aan het maken van mijn nieuwe telefoon, inclusief internet.
Ik ben vervolgens naar de Hi-winkel gegaan en ik heb daar van een medewerker te horen gekregen dat dit vaker voorkomt bij mensen die via internet een abonnement afsluiten. Zij stelde voor dat ik contact opnam met de klantenservice en dat de eerste rekening dan kwijtgescholden werd. Inmiddels had ik een rekening van 328,94 euro gekregen en daarover gebeld met de klantenservice. Daar kreeg ik doodleuk te horen dat het duidelijk op de website staat dat je buiten je bundel belt bij nummerbehoud, zolang je een tijdelijk nummer hebt. Terwijl ik niet eens wist dat het nummer dat ik gekregen had een tijdelijk nummer was, maar in de veronderstelling was dat dit mijn nieuwe mobiele nummer was. Anders zou ik er ook niet veelvuldig mee hebben gebeld en gesmst en geen gebruik van internet hebben gemaakt. Logisch, lijkt mij, als je er een buitensporig hoog tarief voor betaalt. Iedereen zou dan slechts gebruik van de telefoon maken in hoge nood.
Ik heb toentertijd, omdat de factuur inmiddels bij het incassobureau (Vesting Finance) was neergelegd, snel een betalingsregeling afgesloten om het niet verder op te laten lopen. Het totale bedrag was namelijk inmiddels erg opgelopen, omdat mijn volledige 2-jarige abonnement was stopgezet. Ondertussen ben ik gaan onderzoeken wat mijn rechten en plichten precies waren en heb ik contact opgenomen met de Consumentenbond en Radar. Ik ga namelijk niet langer akkoord met het maandelijks betalen van deze bedragen aan Vesting Finance, omdat het gebruik van een 0-urencontract niet op de overeenkomst en factuur vermeld stond, en ook niet dat je dus buiten je bundel belt zolang nummerbehoud nog niet is verwerkt.
Ik verzoek u daarom vriendelijk binnen vier weken op mijn bezwaar te reageren, en Vesting Finance zo snel mogelijk te contacteren om de regeling die ik met hen heb getroffen te beëindigen, de al betaalde termijnen terug te storten en de resterende termijnen kwijt te schelden. Indien mijn klacht binnen deze termijn niet (naar tevredenheid) is afgehandeld, zie ik mij genoodzaakt om mijn klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie Telecommunicatie.
Tot op heden heb ik hier nog geen reactie op ontvangen. Ook heb ik deze brief naar het incassobureau gestuurd op aanraden van een medewerker van het incassobureau. Deze brief heb ik ook verstuurd op aanraden van een klantenservicemedewerker van Hi. Ik heb dus van beide instanties nog geen reacite ontvangen, maar ik zou graag een mening hierover krijgen.
Mijn inziens heeft Hi niet duidelijk gecommuniceerd naar mij toe over het 0-urencontract. Het stond niet in mijn contract en er stond op de brief die ik bij mijn telefoon ontving, dat het contract dat was afgesloten inging op 17 december 2009. Over een 0-urencontract is mij verder niets gezegd en het stond ook niet in de bijgevoegde brief. Ook bij de simkaart was verder helemaal geen informatie gegeven.
Zij bieden mij een abonnement aan op een startdatum (dus 17 december 2009) waarop ze het abonnement helemaal niet kunnen leveren op mijn nummer Ze leveren echter geen vervanging, alleen een tijdelijke simkaart die niks met het abonnement te maken heeft. Ik betaal dus vanaf de startdatum, terwijl Hi helemaal niet kan leveren op die datum. Hi blijft dus feitelijk in gebreke.
Dan bieden ze een extra 0-uren abonnement in de tussentijd. Alles wat extra geboden wordt en waar je niet om gevraagd hebt hoef je niet te betalen. Het is een extra service en ik heb hier niet om gevraagd. Bovendien ga ik toch geen gebruik maken van zo'n simkaart als er een belachelijk hoog tarief aan vastzit? Natuurlijk kunnen ze claimen dat ik heb ingestemd hebt met het aanbod door zelf de simkaart te gebruiken, maar gezien de verwarring die ontstaat door het punt hierboven vraag ik me af of dit terecht is.