Eerst maar het negatieve deel:
In 2005 kwam ik, zonder enige vooraankondiging, tot de ontdekking dat de Postbank mij had aangemeld bij het BKR, omdat er onverhoopt 2 maanden achterstand was ontstaan op een relatief kleine lening (€500,-).
De aflossing was indertijd slechts €25,- euro en deze kon door mij zonder problemen maandelijks voldaan worden. Helaas was er bij het over-/afboeken 2 maanden achter elkaar iets mis gegaan. Uiteraard weet ik dat je zelf verantwoordelijk bent voor het op tijd voldoen van de maandelijkse termijn als je een lening aan gaat, echter op de bewuste rekening kwam al geen salaris meer binnen en de Postbank stond het mij niet toe om de rekening op te zeggen, zolang de lening nog liep. Het overzicht was er bij mij niet meer zo.
Toch was ik mij van geen kwaad bewust.
Ik heb contact gezocht met de Postbank en zij gaven aan dat de codering niet weggehaald zou worden en dat ik er 5 jaar aan vast zou zitten.
Het vreemde aan het verhaal is dat ik op de hoogte ben gesteld door de Rabobank, waar ik inmiddels mijn bankzaken bij regelde. Zij hadden namelijk mijn betaalrekening geblokkeerd en vertelde mij toen dat dit vanwege een A1 codering was. Nadat ik een bevredigend verhaal had opgehangen, werd de blokkade opgeheven, echter ik had nog steeds te maken met een BKR notering.
Indertijd stond ik net op het punt een huis te kopen, wat de nodige problemen met zich mee bracht. Uiteindelijk hebben mijn partner en ik toch een hypotheekverstrekker kunnen vinden, die wel de nodige voorwaarden stelden (o.a. alle openstaande schulden inlossen).
Dan nu het positieve deel:
Achteraf had ik het onderstaande natuurlijk veel eerder moeten doen, maar ik luisterde teveel naar de meningen van andere en wel 'BKR codering? Daar is niks meer aan te doen, dan gewoon de 5 jaar uit te zitten'. Ik kan je vertellen dat er in sommige gevallen wel degelijk iets aan gedaan kan worden.
Na wat ge-googled te hebben kwam ik tot de ontdekking dat er een vaste
wettelijk procedure geldt alvorens een bedrijf je bij het BKR aan mag melden, namelijk:
- er moet meer dan 2 maanden achterstand zijn ontstaan
- over deze achterstand moet je tenminste 2x schriftelijk geïnformeerd zijn, zodat je de kans hebt gekregen om als nog aan je verplichtingen te kunnen voldoen. Denk hierbij aan tenminste 1x een herinnering en 1x een aanmaning
- als aan het bovenstaande is voldaan mag het bedrijf je aanmelden bij het BKR, waarbij wel geldt dat het bedrijf jou van dit feit middels een
aangetekende brief op de hoogte moet stellen en hiervan ook het bewijs gedurende de coderingstermijn moet bewaren, zodat dit altijd overlegd kan worden.
De Postbank had én verzuimd om mij tenminste 2x schriftelijk te informeren over de achterstand én ze hadden de BKR codering ook niet bij mij aangekondigd middels een aangetekende brief.
Maar goed, nou nog het bovenstaande bewijzen, dacht ik.
Ik was uiteraard niet tenminste 2x schriftelijk geïnformeerd middels een herinnering of een aanmaning over de achterstand, maar dat was onmogelijk om te bewijzen.
Gelukkig weet een ieder dat bij het versturen van een aangetekende brief je een bewijs van aangetekende verzending ontvangt en er ook getekend moet worden door de geadresseerde.
Dat dit niet gebeurd was kon ik uiteraard wel bewijzen, aangezien de Postbank dit bewijs in hun archief zou moeten hebben.
Ik heb toen een aangetekende brief verstuurd naar de Postbank waarin ik hun vertelde dat de procedure om een persoon aan te melden bij het BKR op een aantal punten niet gevolgd was en dat dit voldoende grond was om de BKR codering te (laten) verwijderen. Ook deed ik hun het dringende verzoek de verwijdering uit te voeren.
De Postbank stuurde mij toen een brief terug waarin ik in het gelijk gesteld werd
De BKR codering is toen meteen verwijderd en mijn kredietwaardigheid was weer hersteld. Uiteraard kon ik mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik dit niet eerder had uitgezocht, maar ik was desalniettemin erg blij met het resultaat.
Wellicht heb je hier helemaal niks aan, maar wellicht ook wel.
In ieder geval succes.