Hobby Dealer en Hobby Benelux (imp) zeer klantonvriendelijk
Geplaatst: 04 sep 2010 00:52
In februari 2000 bestelden wij een nieuwe Hobby de luxe 540UK incl. veel acc. bij een Hobby dealer in Sliedrecht. Goede vrienden van ons bestelden op dat moment een Hobby de luxe 560KMFe bij dezelfde dealer. We betaalden beiden een normale prijs en hebben expliciet aangegeven dat wij goede service belangrijk vinden en hier ook geld voor over hebben. Natuurlijk waren hun de beste dealer, was de relatie het belangrijkst, etc, etc, de beloften gingen ver.
Het ging al mis bij de aflevering in juni 2000; niet alleen bij ons maar ook bij onze vrienden. Zaken waren niet compleet en of niet volgens afspraak ingebouwd.
Uiteindelijk zijn deze punten na flink aandringen toch opgelost en beloofden ze beterschap.
In de eerste vakantie heb ik erg veel moeten 'sleutelen' om functionele zaken zoals een watersysteem in goede conditie en lekvrij te krijgen. Ook de afvoer van de badkamer bleek verstopt te zitten en is na 10 jaar nog steeds verstopt.
Deze punten zowel bij onze caravan het geval als bij de caravan van onze vrienden!
Na de 1ste vakantie werd er een afspraak gemaakt voor controle en herstel (onder garantie natuurlijk) en het leek gecontroleerd en hersteld, behalve de afvoer.
Na een jaar moest er natuurlijk een servicebeurt gedaan worden.
Ook dit doe je bij een dealer en wij dus naar de dealer waar we alles hebben aangeschaft.
Bij het ophalen had ik het gevoel dat er punten niet waren gecontroleerd, maar kon het gevoel niet 'hard' maken.
En er viel op dat het serviceboekje niet was afgestempeld dat er een vochtcontrole was gedaan. (dit zou dan bij de volgende beurt gedaan worden, daar hoefden we ons geen zorgen om te maken, dat waren ze per ongeluk vergeten)
Het 2de service jaar verliep ongeveer net zo als het eerste jaar en WEER geen vochtcontrole bewijs. En WEER het gevoel dat je betaald voor onderhoud wat niet wordt uitgevoerd.
Omdat we de bewijzen van de vochtcontrole wilden hebben (waarvoor we betaalde) waren we dus wederom gebonden aan dezelfde dealer. Alle 'reguliere' problemen lostte ik zelf op, zoals scharnieren repareren, leidingen herstellen, sloten maken, kastjes vastzetten, etc. want de dealer voerde geen flikker uit. Die konden alleen rekeningen sturen met inkassoburo's. (omdat je de rekening achter hield in de betalingen, omdat er niet was gedaan waar je om vroeg en recht op had)
Uiteindelijk verliep dit 5 jaar lang zo en kon je niet naar een andere dealer vanwege de vochtcontrole bewijzen. Na 5 jaar hadden we nog niets!!! en onze vrienden waren zo kwaad dat ze hun 560KMFe inruilden voor een nieuwe -van een ander merk- caravan. met alle problemen die er mee waren, waaronder lekkage op diverse punten.
Wij bleven door 'kreperen' met deze caravan omdat er geen geld was voor een andere (betere) caravan.
In het 6de jaar heb ik het onderhoud laten doen bij een zakenrelatie die een aanhanger bedrijf heeft. Onze caravan had toen nog geen 3.000km gereden.
Al vrij vroeg belde hij me op of ik even langs kon komen, want er was wat met de caravan wat hij niet vertrouwde.
En hier begon de echte ellende met de Hobby 540UK.
Hij zei letterlijk: "heb je deze caravan van het fabrieksterrein gestolen zonder hem na te laten kijken, of zo?"
Ik zei: "Nee, hoezo dan?"
En daar kwam de waslijst met gebreken:
De asmoeren zaten veel te strak waardoor de aslagers verbrand waren. De remmen waren 'verglaasd' omdat de remmen continue aanliepen.
De chassis bouten zaten los en de as zat scheef onder de caravan.
De schokdemper van de koppeling lekte en de Winterhoff koppeling moest worden hersteld omdat de schoentjes niet meer op zijn plek zaten.
En bovenal merkte hij op dat de caravan heel erg vochtig was op de zijwand, daar zat beslist een lekkage in.
Ik geloofde hem niet en ben naar hem toegegaan om alles te kunnen zien.
Helaas had deze man gelijk!!! En voelde ik me zwaar besodemieterd door de dealer waar we de caravan gekocht hebben en laten onderhouden.
Dit was inmiddels een gevaar op de weg geworden en dat na nog geen 3.000km en 6 jaar waar alle onderhoud zou zijn gedaan.
De reparatie en -voor zover mogelijk- herstelkosten waren ruim 2.000 euro!!!
Met al deze informatie en de bewijsstukken heb ik een gesprek willen aangaan met onze dealer. Maar wat bleek; deze bestond ineens niet meer als Hobby dealer en wilde ons niet verder te woord staan.
Hierop heb ik contact gezocht met Hobby Benelux.
De wijze waarop je hier behandeld wordt is in mijn beleving a-sociaal, klantonvriendelijk, honds, en grof!!!!!
In een paar korte zinnen kwam het hierop neer dat Hobby niet verantwoordelijk was voor de dealers en het verder ons probleem was want de caravan was meer dan 5 jaar oud.
Ik heb de caravan laten herstellen voor zover mogelijk en we zijn toch op vakantie gegaan met een goed onderstel en zeiknat interieur.
Want dit wil je ook niet meer verkopen aan een ander, althans ik niet.
In het 7de jaar kwamen de bruine plekken op de binnenkant van de wijwand te zitten. (vocht, dat wist ik inmiddels)
Laat ik toch nog een keer met Hobby Benelux bellen, misschien denken ze er nu anders over.
Ondanks alle goede bedoelingen bleek ook dit telefoontje zinloos en werd ik bijna uitgescholden aan de telefoon door de man die me te woord stond. "Waar of ik het lef vandaan haalde om hun te bellen, terwijl je als consument bij de dealer moet zijn' (ja die ie er mee gestopt, sorry)
Toch blijf je goede hoop houden en 'krepeer' je door met het wrak. Misschien valt het toch wel mee, je weet maar nooit?
Tot de laatste vakantie in 2010.
We kregen wat slecht weer in de eerste dagen van onze vakantie en de tent stortte in omdat deze niet vast bleef zitten op de inmiddels met water volgelopen zijwand.
Onze caravan had nadat we de tent hadden afgebroken ook water onder de tafel staan en vertoonde overduidelijke sporen van vocht/lekkage.
Dit heb ik netjes doorgegeven aan Centraal Beheer en na de vakantie een afpsraak gemaakt om de caravan bij een reparatie bedrijf te brengen.
Wij hebben de caravan All-Risk verzekerd inclusief inventaris bij aanschaf, destijds bij Sterpolis.
En is van Sterpolis overgegaan naar …… en sinds een jaar of 3 is dit weer overgegaan naar Centraal Beheer.
Nu blijkt dat de voortent en bijzettent niet zijn verzekerd en dat we die maar op de reisverzekering moeten claimen. (volgens Centraal Beheer)
Maar vandaag is er een expert bij de caravan geweest en die komt met het volgende verhaal:
'Uw caravan vertoont vochtsporen van een langdurige lekkage die veroorzaakt wordt door een fabricagefout of constructiefout, dit valt niet onder de dekking van uw AR verzekering!'
De schade is meer dan 15.000 Euro (volgens de expert en hersteller)
Omdat de dealer van toen nog steeds gestopt is kan ik nergens meer terecht en heb wederom tevergeefs contact gelegd met Hobby Benelux in Dordrecht. (de importeur van Hobby caravans)
Hier werd ik te woord gestaan door de service manager dhr. Martens (oid).
Deze heer wist mij op een wijze die zeer ‘kort door de bocht’ (om niet te zeggen schofterig) was, dat hobby 5 jaar garantie geeft op waterdichtheid en dat hiervoor de caravan 5 jaar lang door een dealer moet zijn onderhouden.
En dat hobby aan een caravan van 10 jaar oud niets meer doet.
Ik vroeg hem enkel of hobby bereidt was om iets in coulance te doen bij de aanschaf van een nieuwe hobby.
En onze hobby was aangeschaft bij een dealer en 5 jaar onderhouden bij die dealer, dus voldeed volgens mij aan de gestelde eisen.
Deze man luisterde niet naar mijn verhaal en deed enkel aannames van zijn kant over de situatie.
Ik heb hem ook verteld dat hij ons op het hobby product kon houden, anders stappen we over naar een ander merk.
Maar het interesseerde heb blijkbaar totaal niet en wenst ons succes met een andere caravan.
Later heb ik teruggebeld met het verzoek om de directie te mogen spreken, dit deden ze niet en werd ik wederom doorverbonden met dezelfde servicemanager.
Nu was hij zelfs hondsbrutaal en erg klant onvriendelijk tegen mij.
Hij zei op een gegeven moment letterlijk dat ik niet moest zeuren, want we kochten toch geen hobby meer.
Dit gesprek heb ik be-eindigd en hem aangegeven dat ik via een andere weg mijn gram wilde halen.
Al met al hebben wij een product gekocht wat we onderhouden hebben conform de eisen en all-risk verzekerd hebben tegen onvoorziene zaken.
Nu is er wat voorgevallen waar wij als consument niets aan kunnen doen en waar de fabrikant en de dealer oorzaak van zijn.
En krijgen wij niets vergoed.
Hoe moeten we hier mee omgaan?
Het ging al mis bij de aflevering in juni 2000; niet alleen bij ons maar ook bij onze vrienden. Zaken waren niet compleet en of niet volgens afspraak ingebouwd.
Uiteindelijk zijn deze punten na flink aandringen toch opgelost en beloofden ze beterschap.
In de eerste vakantie heb ik erg veel moeten 'sleutelen' om functionele zaken zoals een watersysteem in goede conditie en lekvrij te krijgen. Ook de afvoer van de badkamer bleek verstopt te zitten en is na 10 jaar nog steeds verstopt.
Deze punten zowel bij onze caravan het geval als bij de caravan van onze vrienden!
Na de 1ste vakantie werd er een afspraak gemaakt voor controle en herstel (onder garantie natuurlijk) en het leek gecontroleerd en hersteld, behalve de afvoer.
Na een jaar moest er natuurlijk een servicebeurt gedaan worden.
Ook dit doe je bij een dealer en wij dus naar de dealer waar we alles hebben aangeschaft.
Bij het ophalen had ik het gevoel dat er punten niet waren gecontroleerd, maar kon het gevoel niet 'hard' maken.
En er viel op dat het serviceboekje niet was afgestempeld dat er een vochtcontrole was gedaan. (dit zou dan bij de volgende beurt gedaan worden, daar hoefden we ons geen zorgen om te maken, dat waren ze per ongeluk vergeten)
Het 2de service jaar verliep ongeveer net zo als het eerste jaar en WEER geen vochtcontrole bewijs. En WEER het gevoel dat je betaald voor onderhoud wat niet wordt uitgevoerd.
Omdat we de bewijzen van de vochtcontrole wilden hebben (waarvoor we betaalde) waren we dus wederom gebonden aan dezelfde dealer. Alle 'reguliere' problemen lostte ik zelf op, zoals scharnieren repareren, leidingen herstellen, sloten maken, kastjes vastzetten, etc. want de dealer voerde geen flikker uit. Die konden alleen rekeningen sturen met inkassoburo's. (omdat je de rekening achter hield in de betalingen, omdat er niet was gedaan waar je om vroeg en recht op had)
Uiteindelijk verliep dit 5 jaar lang zo en kon je niet naar een andere dealer vanwege de vochtcontrole bewijzen. Na 5 jaar hadden we nog niets!!! en onze vrienden waren zo kwaad dat ze hun 560KMFe inruilden voor een nieuwe -van een ander merk- caravan. met alle problemen die er mee waren, waaronder lekkage op diverse punten.
Wij bleven door 'kreperen' met deze caravan omdat er geen geld was voor een andere (betere) caravan.
In het 6de jaar heb ik het onderhoud laten doen bij een zakenrelatie die een aanhanger bedrijf heeft. Onze caravan had toen nog geen 3.000km gereden.
Al vrij vroeg belde hij me op of ik even langs kon komen, want er was wat met de caravan wat hij niet vertrouwde.
En hier begon de echte ellende met de Hobby 540UK.
Hij zei letterlijk: "heb je deze caravan van het fabrieksterrein gestolen zonder hem na te laten kijken, of zo?"
Ik zei: "Nee, hoezo dan?"
En daar kwam de waslijst met gebreken:
De asmoeren zaten veel te strak waardoor de aslagers verbrand waren. De remmen waren 'verglaasd' omdat de remmen continue aanliepen.
De chassis bouten zaten los en de as zat scheef onder de caravan.
De schokdemper van de koppeling lekte en de Winterhoff koppeling moest worden hersteld omdat de schoentjes niet meer op zijn plek zaten.
En bovenal merkte hij op dat de caravan heel erg vochtig was op de zijwand, daar zat beslist een lekkage in.
Ik geloofde hem niet en ben naar hem toegegaan om alles te kunnen zien.
Helaas had deze man gelijk!!! En voelde ik me zwaar besodemieterd door de dealer waar we de caravan gekocht hebben en laten onderhouden.
Dit was inmiddels een gevaar op de weg geworden en dat na nog geen 3.000km en 6 jaar waar alle onderhoud zou zijn gedaan.
De reparatie en -voor zover mogelijk- herstelkosten waren ruim 2.000 euro!!!
Met al deze informatie en de bewijsstukken heb ik een gesprek willen aangaan met onze dealer. Maar wat bleek; deze bestond ineens niet meer als Hobby dealer en wilde ons niet verder te woord staan.
Hierop heb ik contact gezocht met Hobby Benelux.
De wijze waarop je hier behandeld wordt is in mijn beleving a-sociaal, klantonvriendelijk, honds, en grof!!!!!
In een paar korte zinnen kwam het hierop neer dat Hobby niet verantwoordelijk was voor de dealers en het verder ons probleem was want de caravan was meer dan 5 jaar oud.
Ik heb de caravan laten herstellen voor zover mogelijk en we zijn toch op vakantie gegaan met een goed onderstel en zeiknat interieur.
Want dit wil je ook niet meer verkopen aan een ander, althans ik niet.
In het 7de jaar kwamen de bruine plekken op de binnenkant van de wijwand te zitten. (vocht, dat wist ik inmiddels)
Laat ik toch nog een keer met Hobby Benelux bellen, misschien denken ze er nu anders over.
Ondanks alle goede bedoelingen bleek ook dit telefoontje zinloos en werd ik bijna uitgescholden aan de telefoon door de man die me te woord stond. "Waar of ik het lef vandaan haalde om hun te bellen, terwijl je als consument bij de dealer moet zijn' (ja die ie er mee gestopt, sorry)
Toch blijf je goede hoop houden en 'krepeer' je door met het wrak. Misschien valt het toch wel mee, je weet maar nooit?
Tot de laatste vakantie in 2010.
We kregen wat slecht weer in de eerste dagen van onze vakantie en de tent stortte in omdat deze niet vast bleef zitten op de inmiddels met water volgelopen zijwand.
Onze caravan had nadat we de tent hadden afgebroken ook water onder de tafel staan en vertoonde overduidelijke sporen van vocht/lekkage.
Dit heb ik netjes doorgegeven aan Centraal Beheer en na de vakantie een afpsraak gemaakt om de caravan bij een reparatie bedrijf te brengen.
Wij hebben de caravan All-Risk verzekerd inclusief inventaris bij aanschaf, destijds bij Sterpolis.
En is van Sterpolis overgegaan naar …… en sinds een jaar of 3 is dit weer overgegaan naar Centraal Beheer.
Nu blijkt dat de voortent en bijzettent niet zijn verzekerd en dat we die maar op de reisverzekering moeten claimen. (volgens Centraal Beheer)
Maar vandaag is er een expert bij de caravan geweest en die komt met het volgende verhaal:
'Uw caravan vertoont vochtsporen van een langdurige lekkage die veroorzaakt wordt door een fabricagefout of constructiefout, dit valt niet onder de dekking van uw AR verzekering!'
De schade is meer dan 15.000 Euro (volgens de expert en hersteller)
Omdat de dealer van toen nog steeds gestopt is kan ik nergens meer terecht en heb wederom tevergeefs contact gelegd met Hobby Benelux in Dordrecht. (de importeur van Hobby caravans)
Hier werd ik te woord gestaan door de service manager dhr. Martens (oid).
Deze heer wist mij op een wijze die zeer ‘kort door de bocht’ (om niet te zeggen schofterig) was, dat hobby 5 jaar garantie geeft op waterdichtheid en dat hiervoor de caravan 5 jaar lang door een dealer moet zijn onderhouden.
En dat hobby aan een caravan van 10 jaar oud niets meer doet.
Ik vroeg hem enkel of hobby bereidt was om iets in coulance te doen bij de aanschaf van een nieuwe hobby.
En onze hobby was aangeschaft bij een dealer en 5 jaar onderhouden bij die dealer, dus voldeed volgens mij aan de gestelde eisen.
Deze man luisterde niet naar mijn verhaal en deed enkel aannames van zijn kant over de situatie.
Ik heb hem ook verteld dat hij ons op het hobby product kon houden, anders stappen we over naar een ander merk.
Maar het interesseerde heb blijkbaar totaal niet en wenst ons succes met een andere caravan.
Later heb ik teruggebeld met het verzoek om de directie te mogen spreken, dit deden ze niet en werd ik wederom doorverbonden met dezelfde servicemanager.
Nu was hij zelfs hondsbrutaal en erg klant onvriendelijk tegen mij.
Hij zei op een gegeven moment letterlijk dat ik niet moest zeuren, want we kochten toch geen hobby meer.
Dit gesprek heb ik be-eindigd en hem aangegeven dat ik via een andere weg mijn gram wilde halen.
Al met al hebben wij een product gekocht wat we onderhouden hebben conform de eisen en all-risk verzekerd hebben tegen onvoorziene zaken.
Nu is er wat voorgevallen waar wij als consument niets aan kunnen doen en waar de fabrikant en de dealer oorzaak van zijn.
En krijgen wij niets vergoed.
Hoe moeten we hier mee omgaan?