LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge gasrekening > Slechte isolatie?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
SonnyChiba

Hoge gasrekening > Slechte isolatie?

Ongelezen bericht door SonnyChiba »

Hallo!

Ik heb het idee dat mijn gasrekening veel te hoog is voor het type woning waar we in wonen.

Sinds november woon ik samen in een nieuwbouwappartement (87m3) en onlangs heb ik een overzicht van mijn energieverbruik gedurende de eerste 9 maanden gehad. Het verbruik van elektriciteit was niet benoemenswaardig hoog, maar de gasteller stond al op 2100m3. Als je het even doorrekent is dat dus 2800m3 op jaarbasis.

We wonen samen met zijn tweeen en stoken gedurende de winter tussen 17.00 en 23.30 naar 21 graden om daarna de verwarming terug te zetten op 17/18 graden. Verder hebben we een plat dak, parkeergarage onder ons, aan de ene zijde buren en aan de andere kant een leegstaand winkelpand.

Omdat het in de zomer hier ook al heel snel heel warm werd, vermoed ik dat het appartement gewoon niet goed geisoleerd is. Volgens de aannemer is het natuurlijk allemaal goed, maar ik vraag me nu af of er een manier is om dit te (laten) testen. Weet iemand dat? Het liefst laat ik het door een onafhankelijk bedrijf doen als dit niet te kostbaar is.

Als iemand verder nog tips heeft om dit af te handelen en het voor elkaar te krijgen dat de aannemer alsnog voor de juiste isolatie zorgt (indien dit niet het geval is), hoor ik het natuurlijk ook graag :)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,
Teun

h@rm@n

Re: Hoge gasrekening > Slechte isolatie?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Beste Teun, in de bouwverordeningen staan normaliter de materialen welke toegepast moeten worden. Deze veranderen regelmatig en worden steeds aangepast, ook mbt energie besparende materialen.
Verder kun je niet stellen het verbruik van 2100 m3 gas gedeeld door 9 maal 12 maanden is 2800 m3 gas. Gasverbruik is gerelateerd aan de temperatuur en moet je met graaddagen (graaddagenmethodiek) rekenen.

CaptainSlow

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

Het gasverbruik kun je inderdaad niet doorrekenen naar 12 maanden, vanaf november heb je een 6 maanden waarin je de verwarming gebruikt, dan weer 6 waarin je alleen gas verbruikt voor koken/warm water.

Wij hebben zo lang als ik me kan heugen in 2 verschillende eensgezinswoningen ergens tussen de 1000 en 1400 m3 verbruikt, jullie verbruik is dus in verhouding erg hoog. (aangenomen dat de meterstanden kloppen, en niet b.v. de beginstand een schatting is)

troubleshooter

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Ik heb de eerdere teks maar even verwijderd, deze was bijwijze van grap geplaatst door een collega.
Laatst gewijzigd door troubleshooter op 09 sep 2010 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Wij hebben zo lang als ik me kan heugen in 2 verschillende eensgezinswoningen ergens tussen de 1000 en 1400 m3 verbruikt, jullie verbruik is dus in verhouding erg hoog.
Uitgan van uw eigen verbruik en dan zeggen dat iemands verbruik hoog is kan niet. Het verruik van iemand is van zoveel factoren afhankelijk. Die factoren kan iedereen zelf wel bedenken.

@TS:
U geeft aan in een nieuwbouw appartement te wonen. Er van uit gaande dat u de 1ste bewoner bent:
Kan het zijn dat uw appartement nog niet volledig drooggestookt was, waardoor de CV ketel vaker aan is gesprongen dan gebruikelijk. Een woning die niet volledig drooggestookt is heeft behoorlijke invloed op het gasverbruik het 1ste jaar.
Voor een nieuwbouwappartement, vandaag de dag, met uw oppervlakte acht ik het verbruik ook aan de hoge kant. Zeker bij een normaal doorsnee stookgedrag en indien er gene sprake is van vocht in de woning.

SonnyChiba

Hallo allemaal,

Dank voor jullie reacties. Ik begrijp dat ik het niet zo makkelijk door moet rekenen als hierboven, maar dat was meer om duidelijk te maken dat die 2100 nog een stuk hoger uit zal pakken wanneer je een vol jaar rekent.

Het kan trouwens wel kloppen dat de woning nog niet 100% drooggestookt was op het moment dat we er in zijn gaan wonen. Scheelt dat heel veel? Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat de beginstand van de meter geen schatting is maar een meterstandopname. Dus de getalletjes kloppen wel, de vraag is alleen hoe ze zo hoog kunnen zijn.

Om die reden zou ik toch graag een keer naar de isolatie willen laten kijken. Ik heb er niet zo veel verstand van, maar als ik sommige punten in de woning zo bekijk heb ik het gevoel dat er op sommige punten wel heel makkelijk koude doorheen komt...

Iemand suggesties welk / wat voor soort bedrijf ik hier het beste voor kan inschakelen?

Alvast bedankt!

Gr,
Teun

superklaver

Ongelezen bericht door superklaver »

Hallo,

Heeft u toevallig ook vloerverwarming. Want dan is het niet verstandig om de verwarming 's avonds lager te zetten. dit kost juist meer. Ik zelf zit in een nieuwbouw woning van 80m2. heb vloerwerwarming. woon wel alleen. kook niet elke dag. meestal om de dag voor meerdere dagen tegelijk.en heb de verwarming op 20 of 21 graden staan. woning is erg goed geisoleerd. mijn gasstand over bijna 12 maanden was 592. en mijn electra 2290. mijn ketel werkt op gas en elkectra. heb een speciale ketel die de lucht die opgezogen word ook weer wordt gebruikt voor de verwarming. extra zuinig dus. weet natuurlijk niet hoe dat bij u zit. Maar ik vind idd dat de stand aan de hoge kant is. maar dat zoals u ziet van veel verschillende factoren af.

gr suzanne

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste Teun.

2100 m3 is een grote hoeveelheid voor een appartement van 87m3.
Ugeeft aan dat er naast u een leegstand winkelpand is, daar kunt u een deel der verklaring vinden. Het overige moet u zoeken in de toch vrij strenge winter van het afgelopen seizoen. Iedereen heeft meer gas verbruikt. Uw meterstand zal niet veel verder oplopen daar het voorschot jaar bijna over is enin november de afrekening volgt.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

MIsschien kan dit u op weg helpen:

U kunt volstaan met de berekening van de energieprestatiecoefficient (EPC) die is gemaakt voor de bouwaanvraag. Uit de EPC moet wel blijken dat is voldaan aan de energienormen van het toen geldende bouwbesluit. Deze berekening is bij de gemeente op te vragen. Kunt u niet aan een EPC-berekening komen, dan bent u helaas wel verplicht een energielabel op te laten stellen en te overhandigen aan de koper/huurder.

M.a.w. ga achter dat EPC aan. Lukt dat niet, dan kunt u een maatwerkadviesrapport, of ook wel energieprestatie rapport laten opstellen.
Leuke bijkomstigheid: De kosten voor een dergelijke rapport zijn ongeveer 200,-, maar indien u aan de voorwaarden voldoet krijgt u 200,- subsidie.
Zie: http://faq.epa-rapport.nl/

Overigens vermoed ik dat het feit van droogstoken een grote rol meespeelt in uw verbruik. Want ja, droogstoken heeft grote invloed op het verbruik. Het is niet voor niets dat dergelijke zaken nog bijvoorkeur op kosten van de uitvoerder/aannemer/bouwbedrijf plaatsvinden.

troubleshooter

@Teun, de CV-ketel die u hebt is die van deze tijd of oud?

hop

Ongelezen bericht door hop »

@Teun schreef
Sinds november woon ik samen in een nieuwbouwappartement (87m3) en onlangs heb ik een overzicht van mijn energieverbruik gedurende de eerste 9 maanden gehad. Het verbruik van elektriciteit was niet benoemenswaardig hoog, maar de gasteller stond al op 2100m3. Als je het even doorrekent is dat dus 2800m3 op jaarbasis
Dus zal het wel een oude ketel zijn :wink:

SonnyChiba

Nee het is geen oude ketel, het is een nieuwe van Remeha. Typenummer weet ik zo niet, maar kan ik thuis wel even opzoeken :)

troubleshooter

Ik denk dat we er hier niet uitkomen. Het kan allerlei oorzaken hebben. Niewbouw die nog niet volledig bewoond is vraagt veelaleen meerprijs in stookgedrag. Dus we laten wat mij betreft alle opties open. Al met al zult u wat duurder uit zijn dan wanneer we over een normale situatie spreken. Zodra die winkel naast u in gebruik is en daar wordt gestookt dan zal het een stuk beter gaan verwacht ik.

hop

Uiteraard plaatst men geen oude ketel in een nieuwbouwappartement, troubleshooter :lol:
@Teun, de CV-ketel die u hebt is die van deze tijd of oud?

troubleshooter

Weet je niet! Ik ben dikwels in soorgelijke situaties gekomen waar men bewust eerst een oude ketel plaatste om diefstal te voorkome vandaar mijn vraag.

hop

Om diefstal te voorkomen kan men wel eens een oude ketel plaatsen maar niet bij oplevering toch, anders zijn het oplichters.

SonnyChiba

Hallo allemaal,

Ik wil jullie om te beginnen bedanken voor het meedenken/reageren :)

Het is me nu in ieder geval duidelijk dat het hoge verbuik meerdere oorzaken kan hebben en dus niet persee in de isolatie gezocht moet worden. Mocht ik dit nog wel een keer willen laten checken, zijn er dan bedrijven/instanties die jullie me hiervoor aan kunnen aanraden?

Stel dat ik dit over een half jaar alsnog laat doen (wanneer ik merk dat het verbruik nog altijd zo hoog is en dus niet te maken heeft gehad met droogstoken oid), sta ik dan nog wel in mijn recht wanneer ik hiervoor bij de aannemer aanklop? Of is er een termijn waarop dit verloopt?

Groeten,
Teun

Gesloten