LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
KrijnenE
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 sep 2011 22:49

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door KrijnenE »

:evil: Ook ik heb te maken met een eenmalige incasso die geheel onterecht is gedaan. Ik weet nog steeds niet tot welke school/universiteit ik me moet richten om mijn geld terug te krijgen. En de bank die mijn geld beheerd, waarvoor ik overigens ook al betaal laat dit allemaal gebeuren. Het gaat om maar liefst € 1713,00! Die ene SKU IZ RU NYM met als vermelding incasso collegegeld 2011-2012 heeft gedaan. Ik sta nu rood. Maak verder extra kosten: post, telefoon, tijd die ik aan het zoeken naar de incassant de ING, aangetekende brief, ed reeds heb gemaakt. De ING is verder niet behulpzaam in enige vorm van compensatie dan ook. Geld is verdwenen en ik moet maar afwachten wanneer ik het terugkrijg. Belachelijk, want het gaat hier om een relatief heel hoog bedrag!
Geld op de bank zetten is blijkbaar geen aanrader!

mzuri
Berichten: 205
Lid geworden op: 03 sep 2011 18:24

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door mzuri »

desteef schreef:Je bank is verplicht mee te werken aan de procedure "melding onterechte incasso".
Dit kan tot 13 maanden nadat het bedrag is afgeschreven. Het is geen kwestie van willen of niet, je bank MOET hier aan meewerken. Helaas is 9 van de 10 bankmedewerkers niet op de hoogte van een dergelijke procedure, dus het zal je nogal wat moeite kosten om de boel in beweging te krijgen. Als een bank blijft weigeren, dien een klacht in bij de geschillencommissie en bewaar alle brieven, en belgegevens van gesprekken (wie gesproken, wanneer en hoe laat).
Je bank is verplicht om het op te lossen!
Als ik dit lees moet de ING hieraan meewerken.

mzuri
Berichten: 205
Lid geworden op: 03 sep 2011 18:24

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door mzuri »

Google eens op de naam SKU IZ RU NYM, dan kom je o.a. op Samenwerkings Overlegs faculteits verenigingen. In de notulen van 2006 kom je de naam tegen.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Stichting Katholieke Universiteit IZ Radboud Universiteit Nijmegen.
IZ weet ik niet.

mzuri
Berichten: 205
Lid geworden op: 03 sep 2011 18:24

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door mzuri »

De naam AWAZ die ook in diezelfde notulen wordt genoemd staat voor:
"Faculteitsvereniging Awaz, ook wel studievereniging Awaz of kortweg Awaz genoemd, is een Nijmeegse studievereniging, verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen. De vereniging is bedoeld voor studenten van de faculteiten Theologie en Religiewetenschappen. Onder laatstgenoemde valt ook de relatief nieuwe studie Islam & Arabisch."

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Google is een fantastisch instrument. Al die informatie onder de vingertopjes, voor iedereen, nou ja, velen, vindbaar.

Jopiojopio2
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2013 18:27

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door Jopiojopio2 »

Ook ik was afgelopen week verbijsterd toen een zichzelf ‘Gerechtsdeurwaarder’ noemend bedrijf een bedrag van mijn rekening afschreef zonder dat zij daartoe een bericht hebben verzonden dat zij voornemens waren dat te doen.

Op de incasso stond niet meer dan deze ‘informatie’:

REG. INZAKE- -1063577- VGZ ZORGV
ERZEKERAAR N.V.- RECHTSOPVOLGSTE
Derdeng rek Flanderijn en Vn dr H

---

Ik heb eerst het bedrag gestorneerd en daarna de ‘Gerechtsdeurwaarder’ Flandrijn geblokkeerd dat zij dat niet nog eens kunnen doen, dit lijkt mij absoluut noodzakelijk, gezien het gesprek dat ik met hen telefonisch hierover had.
Het lijkt me overigens verstandig dat anderen dit ook doen als zij hen niets te betalen hebben.

---

Geen sorry of excuses:
“De KLANT had een foutief nummer opgegeven en dat nummer gebruikt men om geld op te innen.”
Op mijn vraag of er dus klakkeloos wordt aangenomen dat de KLANT het juiste nummer opgeeft werd positief geantwoord.

Op mijn vraag of er geen controle is of het nummer correspondeert met de persoon werd geantwoord dat er door Flandrijn per jaar een MILJOEN (ja, u leest het goed) incasso’s worden gedaan en dat men daar natuurlijk niet aan kan beginnen.

Ik dacht dat ik in de maling werd genomen omdat ik niet wist dat er nog bedrijven in het stenen tijdperk leven, maar de man heeft de 2 antwoorden op mijn verzoek herhaald en vond dat zij zeker niet na hoefden te gaan of bedragen van de juiste personen worden geïncasseerd.

Tsja, een Gerechtsdeurwaarder die duidelijk boter op het hoofd heeft…

---

Wat ik nou niet begrijp is dat dit allemaal zo maar kan.
In deze tijd van recessie is het dan toch voor IEDEREEN mogelijk om bij een incasso een ander rekeningnummer op te geven aan een incassobureau? Ze kijken het toch niet na en als zij het geld van IEMAND ontvangen is het voor hen in orde, of dit nou de juiste persoon is, tsja, dat is niet boeiend.

Gat in de markt om ook maar een louche incassobureau op te gaan zetten. Verzin zelf gironummers waarvan wordt geïncasseerd.

/sarcasme off

---

Samenvattend, wat mis ik in mijn gedachtengang is dat een zichzelf ‘Gerechtsdeurwaarder’ noemend bedrijf ongestraft willekeurig MAG incasseren?
Worden zij niet verplicht een onderzoekscheck uit te voeren en professioneel werk af te leveren? (Een controlecheck kan volledig geautomatiseerd gebeuren en kan geen manuur per jaar kosten, enkel de tijd om de onterechte incasso's ZELF recht te zetten zal geld kosten).

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Ik ben benieuwd

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als je vindt dat dit niet kan en niet tevreden bent met het antwoord van Fl. , kun je natuurlijk een klacht indienen bij de Kamer van Gerechtsdeurwaarders.

Jopiojopio2
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2013 18:27

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door Jopiojopio2 »

@jolijn
merci voor de tip.

Ik ga het aldaar deponeren en ben benieuwd in hoeverre zij zich even hautain gaan opstellen.

Joop

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: onterechte incasso vermijden door regels op te leggen?

Ongelezen bericht door bprosman »

Naar je bank gaan en aangifte doen van incassofraude.

Gesloten