LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geen ziektegeld bij uitzendbureau?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Glorious81
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2010 17:23

geen ziektegeld bij uitzendbureau?

Ongelezen bericht door Glorious81 »

sinds 3 weken werk ik bij een bedrijf in amsterdam, voor een uitzendbureau in amsterdam.
vorige week dinsdag heb ik tijdens het voetballen een hersenschudding opgelopen en heb daar behoorlijk last van. Woensdag ben ik 'gewoon' gaan werken. donderdag thuis gebleven in overleg met het bedrijf. vrijdag heb ik het weer geprobeerd, maar na 2 uurtjes bleek het nog niet te doen.
Dit heb ik gemeld bij het uitzendbureau. Die hebben me per donderdag ziekgemeld. Vandaag ( maandag) krijg ik een mail dat ik me ook nog ziek moet melden bij hun hoofdkantoor.
Na dit telefoontje heb ik te horen gekregen dat ik per vandaag ziekgemeld wordt (kost nóg een wachtdag), maar nog mooier: dat ik helemaal niet betaald krijg omdat ik te kort in dienst zou zijn :? Het gaat er overigens niet om dat het bedrijf de uitzending gestaakt heeft... want dat is niet het geval...

Mag dit zomaar?

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: geen ziektegeld bij uitzendbureau?

Ongelezen bericht door trudy81 »

hai,

dat ligt aan uw contract, als u oproepkracht, flexwerker bent of als in uw contract staat dat bepaalde rechten niet gelden tijdens de proeftijd dan mag dat. Vraag is dan ook, hebt u een contract bij het uitzendbureau of bij het bedrijf zelf.
Ook is belangrijk welke contract vorm dat dan is.
Het beste wat u kunt doen is uw contract goed nalezen en de kleine lettertjes erbij nemen. Er zijn dus inderdaad constructies mogelijk waarbij dit gewoon kan en mag.

Trudy

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: geen ziektegeld bij uitzendbureau?

Ongelezen bericht door jlthkoch »

U heeft u tijdig ziekgemeld bij het uitzendbureau. Zij moeten zelf zorgdragen voor de melding aan hun hoofdkantoor. (Ze doen uiteraard liever zo min mogelijk, dus proberen die verantwoordelijkheid af te schuiven.)

Daarnaast heeft u als uitzendkracht vaak twee "wachtdagen" bij ziekte, hetgeen betekend dat u de eerste twee dagen dat u ziek bent (in uw geval donderdag en vrijdag) niet krijgt uitbetaald, hiervoor ontvangt u een toelage op uw uurloon.

Voor uw geval betekend dat dus dat u m.i.v. maandag gewoon moet worden doorbetaald. Meestal ontvangt u 70% van uw normale uurloon.

Omdat u nog maar 3 weken gewerkt heeft, is deze (minimale) regeling van toepassing. Zodra u 6 maanden voor het uitzendbureau heeft gewerkt bouwt u meer rechten op.

PilloPeter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 okt 2010 13:28

Re: geen ziektegeld bij uitzendbureau?

Ongelezen bericht door PilloPeter »

Glorious81 schreef:sinds 3 weken werk ik bij een bedrijf in amsterdam, voor een uitzendbureau in amsterdam.
vorige week dinsdag heb ik tijdens het voetballen een hersenschudding opgelopen en heb daar behoorlijk last van. Woensdag ben ik 'gewoon' gaan werken. donderdag thuis gebleven in overleg met het bedrijf. vrijdag heb ik het weer geprobeerd, maar na 2 uurtjes bleek het nog niet te doen.
Dit heb ik gemeld bij het uitzendbureau. Die hebben me per donderdag ziekgemeld. Vandaag ( maandag) krijg ik een mail dat ik me ook nog ziek moet melden bij hun hoofdkantoor.
Na dit telefoontje heb ik te horen gekregen dat ik per vandaag ziekgemeld wordt (kost nóg een wachtdag), maar nog mooier: dat ik helemaal niet betaald krijg omdat ik te kort in dienst zou zijn :? Het gaat er overigens niet om dat het bedrijf de uitzending gestaakt heeft... want dat is niet het geval...

Mag dit zomaar?
Hoi,

Zou u misschien kunnen vermelden wat voor een contract u heeft bij het uizendbureau? En of het uitzendbureau waarvoor u werkt is aangesloten bij een bond voor uitzendondernemingen?

Er zijn verschillende contractvormen waarbij ziekte mogelijk ook anders verloopt. Zo heeft u bij een detacheerovereenkomst recht op doorbetaling bij ziekte.

Waarschijnlijk is het uitzendbureau zelf vergeten door te geven aan het hoofdkantoor dat u ziek bent, en daarmee mogelijk te laat is geweest met uw ziekmelding naar het UWV, wat uiteraard niet u taak is. Zij zouden daarom u met terugwerkende kracht alsnog ziek moeten melden op de dag dat u zich ziek heeft gemeld.

Gesloten