Geschil met garagebedrijf
Geplaatst: 15 sep 2010 08:12
Goedemiddag,
Ik heb een geschil met een garagebedrijf. Ik zal trachten de zaak in stappen helder uiteen te zetten. Ik vraag me af wat er verder gaat gebeuren als we een rechtsgang inzetten. De tijdsduur tot een eventueel vonnis van de rechter alsmede de kosten van de rechtsgang zijn zaken die me zorgen baren. Zeker omdat mijn rechtsbijstandsverzekeraar geen kosten dekt als het garagebedrijf niet BOVAG is aangesloten. Ik heb het garagebedrijf formeel in gebreke gesteld per aangetekende brief met handtekening retour. De brief is daar een week geleden in ontvangst genomen.
Het betreft een auto, bouwjaar 1968, waar een andere motor en versnellingsbak in geplaatst zouden worden ( Toyota type 3SGE ). De auto was eerst voorzien van een Toyota type 4AGE en andere bak. Na enkele bezoeken heb ik besloten de werkzaamheden aan dit garagebedrijf uit te besteden en niet zelf te gaan sleutelen.
Om het mengsel goed te krijgen moet men na inbouw het geheel afstellen op een rollerbank.
De huidige status is dat de auto met een defect blok stilstaat bij het garagebedrijf. Men wil geld zien om e.e.a. weer in orde te maken. Het afstellen ( waardoor de motor beschadigd is geraakt ) is eigen risico zegt X.
Dit terwijl we een overeenkomst hebben ( offertes, facturen ) en ik al eens 1000 euro heb moeten bijbetalen. Voor mij zou het einde hobby betekenen als we er niet uitgeraken.
- Auto naar X gebracht: September 2009
- Factuur 152 voldaan. Factuur 121 voldaan. Alle facturen zijn voldaan in November 2009. Facturen zijn voldaan nadat X deze gecorrigeerd heeft. Er bleek te veel in rekening gebracht te zijn voor o.a. arbeidsloon, ophalen van de auto enz. Facturen zijn aangepast na lang aandringen van mijn kant.
- Motor gezocht. X besluit tot aankoop. Verkopende partij is OK voor hun. "Bekende partij".
( ter info : marge berekend op de motor ; 300,-- euro ex. )
- Levering binnen drie weken. Ik geef aan dat het ook 6 weken mogen zijn.
- Communicatie erg gebrekkig. Geen foto’s e.d. X verteld 3 pasplaten te hebben moeten laten maken. Zijn collega verteld een ander verhaal. Dit is slechts een voorbeeld.
- Eerste aflevering : midden november. Bijgeluiden, tikkende motor, vloeistoflekkages ( waaronder benzine ) enz.enz.
( gerede twijfel of dit gerold is zonder o.a. vlam te vatten, gevolgen/schadepost voor mij waren dan enorm ). Geen woorden voor. Bij acceptatie had dit levensbedreigende situaties op kunnen leveren tijdens het rijden.
Vòòr levering 1000,-- bijbetaald, anders geen levering, zonder notificatie vooraf. Ik werd tegen de muur gezet.
Alles gedocumenteerd en per email opgestuurd naar X. Beschadigingen aangebracht in de werkplaats ook vermeld
en gefotografeerd en meegezonden. Documentatie/emailverkeer bij mij aanwezig .
- Diverse bezoeken afgelegd. Auto gerold (?) tegen mijn advies in.
- Wederom motorproblemen. Motor afgeschreven.
- Bezoek aan X : ik geef aan geen vertrouwen erin te hebben dat je de 3sge conversie aankunt en tot een goed einde brengt. X wilt met de motor door. Ik niet.
- We hebben een andere motor roept X. Dezelfde. Na lang doorvragen van mijn kant ( gelukkig ),blijkt het een oudere generatie 3sge te zijn. In tegenstelling tot wat er overeengekomen is. Er wordt over de conditie van deze motor niks losgelaten ondanks herhaaldelijk aandringen van mijn kant.
- Ik word echter keihard voor het blok gezet. Dit of je krijgt niks.
- Nogmaals bezoek. Inmiddels 1300 reiskilometers gemaakt daarvoor ( 180,-- )
- Communicatie blijft eenzijdig. Er begint meer gerede twijfel te ontstaan. Aanpassingen laat men niet zien, ondanks meerdere verzoeken. Carterpan, aanpassing kop enz.
- Oliepomp 3sgte hebben we ingebouwd ,volgens X. Later blijkt dit niet de waarheid, op mijn doorvragen. Vragen over andere onderdelen worden niet beantwoord.
- Kentekenbewijzen aangetekend verstuurd t.b.v. APK. Komt in orde. Staat voor APK. Gebeurd dinsdag. Toch niet, gebeurd volgende week.
Enz.enz. Weken later : Toch niet gekeurd. Auto wordt door mij geschorst uit pure noodzaak om boetes van de RDW te voorkomen.
- We hebben gerold ( ik wilde daarbij zijn !, eerst testen en luisteren,toestemming enz. ) ? Weer problemen. Het went. Wellicht wederom een slecht blok verbouwd en wederom niet geluisterd naar mijn adviezen om het deze keer goed aan te pakken.
- Callibraties gevraagd. Nooit gehad. Compressiewaardes. Nooit gehad. Foto’s
aangepaste pan. Nooit gehad. Foto’s bewerking in de kop. Nooit gehad. Algemene voorwaarden. Nooit gehad.
- Constante verzoeken om bij te betalen ondanks dat het totale plaatje duidelijk laat zien dat er ,inmiddels na 1 jaar, een en ander duidelijk in twijfel mag worden getrokken en er alreeds meer dan overeengekomen is betaald.
- Beschadigd in de werkplaats o.a. : middenconsole ( was uit een stuk, is nu twee delen en compleet anders van kleur etc. ), uitlaat ( achterste stuk stak iets uit, nu in de sidepot m.a.g.
zwartgeblakerde lak etc., chips lakwerk ( deur o.a. ). Vastgelegd middels foto’s
Men dreigt ermee dat de auto elders wordt gestald ( in opslag ).
De locatie wordt mij niet medegedeeld, ondanks aandringen. Een slecht geventileerde, vochtige ruimte kan behoorlijke schade opleveren. Voorts dient de ruimte te voldoen aan de voorwaarden die mijn verzekeringspolis daaraan stelt.
Weet iemand hier raad ?
groeten
jos
Ik heb een geschil met een garagebedrijf. Ik zal trachten de zaak in stappen helder uiteen te zetten. Ik vraag me af wat er verder gaat gebeuren als we een rechtsgang inzetten. De tijdsduur tot een eventueel vonnis van de rechter alsmede de kosten van de rechtsgang zijn zaken die me zorgen baren. Zeker omdat mijn rechtsbijstandsverzekeraar geen kosten dekt als het garagebedrijf niet BOVAG is aangesloten. Ik heb het garagebedrijf formeel in gebreke gesteld per aangetekende brief met handtekening retour. De brief is daar een week geleden in ontvangst genomen.
Het betreft een auto, bouwjaar 1968, waar een andere motor en versnellingsbak in geplaatst zouden worden ( Toyota type 3SGE ). De auto was eerst voorzien van een Toyota type 4AGE en andere bak. Na enkele bezoeken heb ik besloten de werkzaamheden aan dit garagebedrijf uit te besteden en niet zelf te gaan sleutelen.
Om het mengsel goed te krijgen moet men na inbouw het geheel afstellen op een rollerbank.
De huidige status is dat de auto met een defect blok stilstaat bij het garagebedrijf. Men wil geld zien om e.e.a. weer in orde te maken. Het afstellen ( waardoor de motor beschadigd is geraakt ) is eigen risico zegt X.
Dit terwijl we een overeenkomst hebben ( offertes, facturen ) en ik al eens 1000 euro heb moeten bijbetalen. Voor mij zou het einde hobby betekenen als we er niet uitgeraken.
- Auto naar X gebracht: September 2009
- Factuur 152 voldaan. Factuur 121 voldaan. Alle facturen zijn voldaan in November 2009. Facturen zijn voldaan nadat X deze gecorrigeerd heeft. Er bleek te veel in rekening gebracht te zijn voor o.a. arbeidsloon, ophalen van de auto enz. Facturen zijn aangepast na lang aandringen van mijn kant.
- Motor gezocht. X besluit tot aankoop. Verkopende partij is OK voor hun. "Bekende partij".
( ter info : marge berekend op de motor ; 300,-- euro ex. )
- Levering binnen drie weken. Ik geef aan dat het ook 6 weken mogen zijn.
- Communicatie erg gebrekkig. Geen foto’s e.d. X verteld 3 pasplaten te hebben moeten laten maken. Zijn collega verteld een ander verhaal. Dit is slechts een voorbeeld.
- Eerste aflevering : midden november. Bijgeluiden, tikkende motor, vloeistoflekkages ( waaronder benzine ) enz.enz.
( gerede twijfel of dit gerold is zonder o.a. vlam te vatten, gevolgen/schadepost voor mij waren dan enorm ). Geen woorden voor. Bij acceptatie had dit levensbedreigende situaties op kunnen leveren tijdens het rijden.
Vòòr levering 1000,-- bijbetaald, anders geen levering, zonder notificatie vooraf. Ik werd tegen de muur gezet.
Alles gedocumenteerd en per email opgestuurd naar X. Beschadigingen aangebracht in de werkplaats ook vermeld
en gefotografeerd en meegezonden. Documentatie/emailverkeer bij mij aanwezig .
- Diverse bezoeken afgelegd. Auto gerold (?) tegen mijn advies in.
- Wederom motorproblemen. Motor afgeschreven.
- Bezoek aan X : ik geef aan geen vertrouwen erin te hebben dat je de 3sge conversie aankunt en tot een goed einde brengt. X wilt met de motor door. Ik niet.
- We hebben een andere motor roept X. Dezelfde. Na lang doorvragen van mijn kant ( gelukkig ),blijkt het een oudere generatie 3sge te zijn. In tegenstelling tot wat er overeengekomen is. Er wordt over de conditie van deze motor niks losgelaten ondanks herhaaldelijk aandringen van mijn kant.
- Ik word echter keihard voor het blok gezet. Dit of je krijgt niks.
- Nogmaals bezoek. Inmiddels 1300 reiskilometers gemaakt daarvoor ( 180,-- )
- Communicatie blijft eenzijdig. Er begint meer gerede twijfel te ontstaan. Aanpassingen laat men niet zien, ondanks meerdere verzoeken. Carterpan, aanpassing kop enz.
- Oliepomp 3sgte hebben we ingebouwd ,volgens X. Later blijkt dit niet de waarheid, op mijn doorvragen. Vragen over andere onderdelen worden niet beantwoord.
- Kentekenbewijzen aangetekend verstuurd t.b.v. APK. Komt in orde. Staat voor APK. Gebeurd dinsdag. Toch niet, gebeurd volgende week.
Enz.enz. Weken later : Toch niet gekeurd. Auto wordt door mij geschorst uit pure noodzaak om boetes van de RDW te voorkomen.
- We hebben gerold ( ik wilde daarbij zijn !, eerst testen en luisteren,toestemming enz. ) ? Weer problemen. Het went. Wellicht wederom een slecht blok verbouwd en wederom niet geluisterd naar mijn adviezen om het deze keer goed aan te pakken.
- Callibraties gevraagd. Nooit gehad. Compressiewaardes. Nooit gehad. Foto’s
aangepaste pan. Nooit gehad. Foto’s bewerking in de kop. Nooit gehad. Algemene voorwaarden. Nooit gehad.
- Constante verzoeken om bij te betalen ondanks dat het totale plaatje duidelijk laat zien dat er ,inmiddels na 1 jaar, een en ander duidelijk in twijfel mag worden getrokken en er alreeds meer dan overeengekomen is betaald.
- Beschadigd in de werkplaats o.a. : middenconsole ( was uit een stuk, is nu twee delen en compleet anders van kleur etc. ), uitlaat ( achterste stuk stak iets uit, nu in de sidepot m.a.g.
zwartgeblakerde lak etc., chips lakwerk ( deur o.a. ). Vastgelegd middels foto’s
Men dreigt ermee dat de auto elders wordt gestald ( in opslag ).
De locatie wordt mij niet medegedeeld, ondanks aandringen. Een slecht geventileerde, vochtige ruimte kan behoorlijke schade opleveren. Voorts dient de ruimte te voldoen aan de voorwaarden die mijn verzekeringspolis daaraan stelt.
Weet iemand hier raad ?
groeten
jos