Nou, laat ik mij als medewerker van ABN AMRO Verzekeringen mij hier dan ook maar in mengen
. Niet dat ik nu ABN AMRO met hand en tand wil verdedigen vanwege mijn subjectieve rol, maar om enige nuance te geven.
Allereerst, de dekking. De ABN AMRO Studentenverzekering kent een standaardpakket van inboedel en aansprakelijkheid. De verzekering is bedoeld voor uitwonende studenten (inwonende studenten vallen immers onder de inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering van hun ouder(s)).
De dekking van de AVP is
secundair. Dit staat in de voorwaarden duidelijk vermeld:
Artikel 2 Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren
(secundaire dekking)
De aansprakelijkheid van de student is veelal verzekerd op de
aansprakelijkheidsverzekering van de ouder(s). De
aansprakelijkheidsverzekering van het
StudentenVoordeelPakket is uitsluitend van kracht indien en
voor zover er geen of onvoldoende dekking is op:
- de aansprakelijkheidsverzekering van de ouder(s) of;
- enige andere aansprakelijkheidsverzekering.
Ingeval van schade dient daarom eerst een beroep te worden
gedaan op één van deze aansprakelijkheidsverzekeringen
(zie hiervoor de speciale voorwaarden
aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren).
Ik hoef de topicstarter denk ik niet uit te leggen wat wordt bedoeld met secundair.
Het verhalen van de schade van de ene AVP verzekeraar op de andere - allebei ABN AMRO in dit geval - is een interne aangelegenheid; het raakt de verzekeringnemer niet (lees, schade wordt onderling verrekend).
Slechts in die gevallen dat de andere - primaire - verzekering geen dekking biedt of in het geval dat er geen andere aansprakelijkheidsverzekering is, biedt de AVP onder het Studentenpakket dekking. AVP staat overigens voor Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren, dit voor alle duidelijkheid.
Ik wil hier uiteraard geen reclame maken voor ABN AMRO - dat laat ik liever aan de objectieve lezers over - maar ik vond het toch nodig om hier op te reageren, voordat er een verkeerd beeld ontstaat.
En dan tot slot de commerciële instellingen van bankmedewerkers - bij welke bank dan ook - en de (on)afhankelijke assurantieadviseurs: ik heb van halverwege 2005 tot 2008 op een afdeling gewerkt, die niets anders deed dan (pakket)verzekeringen doorlichten van andere verzekeraars (zowel direct writers als via atp) en volmachten. Het doel: een aanbieding van ABN AMRO op basis van soortgelijke dekking. Geloof me, ik ben heel wat keren dubbele dekkingen tegengekomen. In één geval had een relatie zelfs drie (!!!) inboedelverzekeringen bij een bepaalde - niet nader bij naam te noemen - tussenpersoon. Bij drie verzekeraars. Ik heb zelfs nog collega's erbij geroepen om te kijken of ik het toch echt goed zag (wellicht kwamen de dekkingsperioden niet overeen). Echt, het klopte. Drie verzekeringen.......je vraagt je af hoe dit kan.
Over de commerciële instelling van Bankmedewerkers kan ik duidelijk zijn: zij zijn er echt niet om verzekerden onnodige verzekeringen te verkopen. In het kader van de zorgplicht alleen al is dit not done. En je maakt bovendien geen reclame voor je werkgever. Hiermee wil ik niet zeggen dat dit ook voor 100% waterproof is; zolang een mens ergens bij betrokken is, gaat er wel eens wat mis. Ieder mens maakt fouten, zolang het maar niet frequent gebeurt.
Voor wat betreft de overlappingen; de gezinsrechtsbijstandverzekering kent een dekking voor motorrijtuigenrechtsbijstand, welke ook regelmatig is verzekerd op de autoverzekering. Talloze malen voorbij zien komen. Toch EUR 3,25 per maand ongeveer aan onnodige premie. Zonde.
De Ongevallen Inzittenden en Schade Inzittenden. Ook hierbij viel het me op dat een klant beide dekkingen had. Totáál overbodig, omdat de Schade Inzittendenverzekering een ruimere dekking (letsel- én zaakschade) biedt en een hoger verzekerd bedrag kent. De Ongevallen Inzittendenverzekering raad ik klanten dan ook niet aan als een Schade Inzittendenverzekering mogelijk is. De premie is iets hoger, de dekking is echter ruimer. Het verschil in dekking leg ik de verzekerde uiteraard wel uit. Per slot van rekening bepaalt verzekerde uiteindelijk wat voor dekking hij wenst.
Meer informatie over deze verzekeringen kunnen jullie hier vinden (mocht iemand
geïnteresseerd zijn):
http://www.deletselschaderaad.nl/index. ... zekering+1
In mijn vak - ik ben nu ruim 11 jaar verzekeringsman (ben dus zeker geen oude rot, haha) - heb ik de nodige dingen gezien. Of het nou te maken heeft met winstoogmerk van de tussenpersoon OF verzekeraar, er zitten rare zaken tussen. Veelal is het ook aan de verzekerde zelf te wijten dat hij sommige dingen niet controleert. Goed, een tussenpersoon is er om de klant van goede service en dekking te voorzien en de klant te informeren, indien er wijzigingen optreden in de markt, die nuttig kan zijn voor de klant. De klant heeft echter ook zelf een bepaalde verantwoordelijkheid over zijn eigen zaken. Het is te makkelijk om alle schuld maar bij de tussenpersoon neer te leggen. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.
Een verzekeraar is zo slecht nog niet. Er wordt hier vaak geklaagd over schades, die niet worden uitgekeerd, afgewezen aanvragen, terechte of onterechte opzeggingen en ga zo maar door. Wat wordt vergeten, is dat dit slechts een klein, klein % is. In heel veel gevallen gaan dingen wel goed. Dit wordt echter niet of nauwelijks aan de grote klok gehangen. Best jammer.
Maar goed, Nederland = klaagland toch?