LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag, vergoeding bij renovatie ?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Fred15

Vraag, vergoeding bij renovatie ?

Ongelezen bericht door Fred15 »

Ik heb een dikke 2 weken durende renovatie achter de rug.
Hoop stof, overlast,
4 dagen geen stromend water, behalve in het toilet.
2 weken geen gebruik kunnen maken van keuken en badkamer.

Nu hoorde ik van kennissen dat je daar vergoeding hoort te krijgen.
Gemist woongenot enz.
Ik heb het gevraagd aan de verhuurder maar kreeg te horen
dat er geen vergoeding tegen over staat.

Is men een verplicht vergoeding/compensatie te geven of ben je afhankelijk van de welwillendheid van de verhuurder ?

troubleshooter

Re: Vraag, vergoeding bij renovatie ?

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Inderdaad, de verhuurder is verplicht u geleden schade te vergoeden.

Miss Tascha
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

En door de renovatie is het woongenot verhoogd, dus wordt de huur dan daardoor ook zeker duurder...

Als het goed is heeft u voor de renovatie brieven gekregen van de woningbouwvereniging wat er ging gebeuren. Als daar in stond dat je twee weken geen water zou hebben, zal er wel iets van een tijdelijke douche zijn geregeld (bij ons in de straat was dit ook zo), indien je niet terecht kon bij familie of vrienden.

Je moet het ook maar zo zien: door de renovatie is je huis verbeterd en kan je daar nu uitgebreid van genieten. En dan vind ik twee weken eigenlijk nog best snel.

Fred15

>>Inderdaad, de verhuurder is verplicht u geleden schade te vergoeden.

Enig idee waar ik dit kan vinden ?

>>En door de renovatie is het woongenot verhoogd, dus wordt de huur dan daardoor ook zeker duurder...

Dus nog meer reden om als het kan vergoeding te krijgen ?

Ik heb natuurlijk van te voren informatie gekregen over de werkzaamheden.
Daar stond in dat ik 2 weken de keuken en badkamer niet kan gebruiken.
Niks over dat ik geen water meer kon tappen, ook in ruimte die niet
gerenoveerd werd.
Maar geeft dat hun een vrijbrief om niet te compenseren ?

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Met alle respect, maar de huur wordt voor bewoners niet verhoogt, gaat enkel op voor nieuwe huurders. Tja renovatie geeft een boel overlast maar ook meer comfort.
Weer zo'n als er maar wat te halen valt topic.
Ts geniet van de modernisering en dat beetje overlast is zo vergeten.

Remster

Ongelezen bericht door Remster »

Mijn persoonlijke mening: geniet van je opgeknapte huis en bekijk het van de positieve kant.
Als je een koopwoning had gehad had je dezelfde overlast gehad, maar dan had het je veel voorwerk en veel geld gekost. Nu is alles gewoon voor je geregeld. (HET grote voordeel van huren) chapeau!

troubleshooter

Miss Tascha schreef:En door de renovatie is het woongenot verhoogd, dus wordt de huur dan daardoor ook zeker duurder...

Als het goed is heeft u voor de renovatie brieven gekregen van de woningbouwvereniging wat er ging gebeuren. Als daar in stond dat je twee weken geen water zou hebben, zal er wel iets van een tijdelijke douche zijn geregeld (bij ons in de straat was dit ook zo), indien je niet terecht kon bij familie of vrienden.

Je moet het ook maar zo zien: door de renovatie is je huis verbeterd en kan je daar nu uitgebreid van genieten. En dan vind ik twee weken eigenlijk nog best snel.
Dit is natuurlijk een kwatsverhaal Miss Tascha, raakt kant nog wal.

Miss Tascha
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Voor de duidelijkheid, de eerste zin is sarcastisch bedoeld. Maar als je verwacht een vergoeding ervoor te krijgen, kan je ook verwachten dat de huur omhoog gaat, omdat de woning nu meer punten waard is.

En kan troubleshooter misschien even motiveren?

troubleshooter

@Miss Tascha, wanneer een woningbouwcorporatie woningen renoveert hebben de zittende bewoners van rechtewege recht op een schadeloosstelling. Het gaat hierbij om duizenden euro's zodat TS met recht klaagt. U suggereerde dat u vindt dat TS al blij moet zijn met de renovatie van diens woning. Het is echter geen gunst maar afzien wanneer de werklui gedurende weken achtereen uw woning overhoop halen. Alles zit onder het stof, geen privacy, deels geen toilet en/of kookgelegenheid. De huren zijn momenteel hoog genoeg en rechtvaardigen en schadeloosstelling volkomen.

Remster

Ongelezen bericht door Remster »

Je kunt altijd kiezen tussen een positieve en een negatieve benadering. Het is maar net waar je het gelukkigste van wordt.
Persoonlijk zou ik een gat in de lucht springen als mijn woning gerenoveerd zou worden. Daarbij zou ik het niet meer dan logisch vinden om even pas op de plaats te maken tijdens de verbouwing.

Maar inderdaad, ik kan me voorstellen dat je, al of niet met behulp van één of ander zuur advocaatje, er misschien toch nog een slaatje uit kunt slaan.
Gewoon flink volhouden dat je enorm hebt geleden. En dan een beetje in de bewoordingen van troubleshooter.

Tineke59

Ongelezen bericht door Tineke59 »

Mmm,

Het lijkt wel of dit onder Groot Onderhoud in plaats van Renovatie valt.

Lees dit maar eens:

Bron: www.jurofoon.nl

Renovatie of onderhoud?
Onderhoud en renovatie zijn niet hetzelfde. Dit onderscheid is wel van belang omdat de verhuiskostenvergoeding bij renovatie wel en bij onderhoudswerkzaamheden niet verplicht is. Renovatie is het gedeeltelijk vernieuwen van de woning door veranderingen aan te brengen. Het kan ook gaan om sloop waarna op dezelfde plek een nieuwe woning wordt gebouwd. Bij (groot) onderhoud gaat het om herstel of vervanging van delen van de woning waarbij het wooncomfort gelijk blijft.

Schadevergoeding
Mocht je schade lijden door de renovatie die niet (volledig) gedekt wordt door de verhuiskostenvergoeding, dan kun je een schadevergoeding proberen te krijgen. Deze komt dan bovenop de verhuiskostenvergoeding.

Ik begrijp hieruit dat je alleen vergoeding krijgt bij renovatie indien je (tijdelijk) moet verhuizen.

troubleshooter

Groot onderhoud is in deze niet aan de orde daar hiervoor andere normen gelden. We hebben het in deze over een renovatie en mogelijke waar nodig een modeficatie. Hiervan wordt gesproken zodra er grootschalige vernieuwingen plaats vinden. Inzake groot onderhoud wijzigd er aan de woning geheel niets omdat de in deze uitgevoerde activiteiten niets met het reguliere periodieke onderhoud der woning van doen hebben.
Anders omschreven verstaat men onder groot onderhoud de periodiek terugkerende onderhoudswerkzaamheden aan de woning, daarvan is hierin niets aan de orde.
Het gaat hierbij ook niet om een verhuiskosten vergoeding maar om een ongerief en onkosten compensatie van enkele duizenden euro's.

rvkeuken

Ongelezen bericht door rvkeuken »

Allereerst heb je het over honderden euro's en niet duizenden.
Ten tweede is door ts niet duidelijk verteld waar het om gaat, er staat renovatie, maar aangezien de verhuurder aangeeft dat er geen recht is op schadevergoeding, kan je er, zeker bij corporaties, vanuit gaan dat het groot onderhoud is.

Vervanging van badkamer/keuken valt vaak gewoon onder groot onderhoud...

Dit is ook te checken doordat bijv. de huurprijs niet omhoog is gegaan...

Kortom ts moet eea verduidelijken voordat je hier uitspraken over kan doen...

Fred15

Het gaat om vervanging keuken en badkamer, ook is de verwarmingsketel
vervangen en op andere plek gehangen.
Het woord renovatie staat in het informatiepakket zelf.

Duizenden euro's is natuurlijk veel te veel.
Een halve maand huur lijkt mij toch redelijk, je moet toch 2,5 week thuis blijven.
Ja, je kan ze de sleutel geven, maar dan is het op jouw risico.
Er achter aan gaan met een (zure) advocaat gaat mij veel te ver.

Mijn vraag komt doordat een kennis die bij een andere woonvereniging zit in dezelfde situatie wel vergoeding heeft gekregen.
Ik heb een tijdje gezocht op internet, maar het lijkt er inderdaad
op dat de vergoeding alleen bij gedwongen verhuizing is.

Fred15

Ik vind net deze uitspraak :
Op dit moment bestaat alleen voor woningcorporaties de verplichting om aan huurders een vergoeding te verstrekken in verband met een verhuizing die noodzakelijk is in verband met een voorgenomen renovatie van de huurwoning. Met het wetsvoorstel wordt die verplichting uitgebreid tot alle verhuurders en in het Burgerlijk Wetboek opgenomen.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... jk-wetboek

Maakt aan alle discussie en vergoeding een eind.
Er loopt dus wel een wetsvoorstel maar zover is het nog niet.

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

Remster schreef: Persoonlijk zou ik een gat in de lucht springen als mijn woning gerenoveerd zou worden.

dat zeg je nu wel maar ik heb het zelf ervaren ...inderdaad geen vergoeding maar een aantal weken elke dag werklui om je heen thuis moeten blijven hangt je echt op een gegeven moment wel de strot uit hoor of je huis nou iets beter/mooier wordt doet dan effe niet ter zake, het is en blijft lastig vooral omdat bij een woningbouwvereninging hun bepalen welke tijd en niet de bewoners.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Tja bij een renovatie hoort een bepaalde overlast, werklui kunnen moeilijk een gat boren zonder lawaai te maken. Wat betreft het opnemen van vrije dagen om tijdens de renovatie aanwezig te zijn, is nonsens. De sleutel lever je af bij de opzichter en hij/zij is dan verantwoordelijk voor eventuele schade. Het is eigenlijk nooit goed in ons kleine landje, wordt er geen onderhoud gepleegd willen we huurverlaging, wordt er wel onderhoud gepleegd willen we een schadevergoeding.
Het is ook nooit goed.

tiptoo

ronald g schreef: Het is ook nooit goed.
:mrgreen: fijn dat jij tevreden bent ronald g maar daarom mag TS hier wel neerzetten dat hij/zij het niet is.

Fred15

De sleutel lever je af bij de opzichter en hij/zij is dan verantwoordelijk voor eventuele schade.
Zoals ik al aangaf, dit was op eigen risico.
Daar moest je dan zelfs voor tekenen bij afgave sleutel.
Daar begin ik dus echt niet aan.

tiptoo

Fred15 schreef:
Zoals ik al aangaf, dit was op eigen risico.
Daar moest je dan zelfs voor tekenen bij afgave sleutel.
Daar begin ik dus echt niet aan.

gelijk heb je zou ik ook niet doen.

Gesloten