LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] een vriend gevallen met mijn scooter wie gaat betalen?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Marcellis

een vriend gevallen met mijn scooter wie gaat betalen?

Ongelezen bericht door Marcellis »

ik heb een nieuwe scooter die allrisk verzekerd is
en ben 16 jaar oud met een geldig rijbewijs AM

een vriend (16 jaar zonder rijbewijs) van me wil even een pakje
sigaretten halen. hij pakt mijn scooter en op de terugweg maakt hij een glijder
over de grond. de zijkappen van mijn scooter zijn erg beschadigd.
Naar schatting kosten € 400/500 ++ :(

mijn vraag is nu; word dit door mijn vriend zijn WA aansprakelijkheid verzekering geregeld. en zo niet wat dan?

In mijn eigen particulieren verzekering voorwaarden van de WA heb ik iets kunnen vinden
Let op dit gaat dus om mijn WA aansprakelijkheid verzekering bij de zlm
Er is wel dekking voor de aansprakelijkheid van een verzekerde:

4. Jonger dan 18 jaar voor schade met een motorrijtuig die ontstaat tijdens joyriding. Daarnaast is verzekerd de aansprakelijkheid voor schade aan het motorrijtuig zelf voor zover deze schade aan het motorrijtuig niet word gedekt door een andere verzekering en tot een bedrag van € 12.500,- per gebeurtenis. Niet gedekt blijft de aansprakelijkheid bij diefstal of verduistering van het motorrijtuig

witte angora

Re: een vriend gevallen met mijn scooter wie gaat betalen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... aangezien hij jouw sleutels had, had hij blijkbaar jouw toestemming, en is er geen sprake van joyriding.

Het wordt een stukje gecompliceerder doordat je vriend geen rijbewijs had. Hij mocht niet op dat ding rijden. Geen idee hoe de verzekering daar mee omgaat, maar je hebt kans dat je om die reden helemaal niks vergoed krijgt.

Hoe het ook afloopt, en hoe rot het ook allemaal is, bedenk dat vriendschap meer waard is dan geld, ok? En ik denk dat jouw maatje er ook wel erg mee omhoog zit dat hij die schade heeft veroorzaakt. :(

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

Als hij nu zonder jouw toestemming de sleutels van de tafel gepikt heeft en stiekem op jouw scooter is gaan rijden,is het joyriding

Mijn zoon heeft hetzelfde gehad,ongeveer 1200 euro schade ,kuip,uitlaat,en nog wat dingen kapot.Was een nieuwe RS 1,had hij zelf van z'n gespaarde geld gekocht.
Zijn vriend was 15jaar en was er ook op gaan rijden.
Maar hij had het tegen z'n vader verteld dat hij de brommer had "geleend"
Zijn vader heeft het toen aan de verzekering opgegeven.Die heeft betaald,het heeft mijn zoon niets gekost

Marcellis

ja maar als er spraken van joyriding is dan is mijn vriend strafbaar en zal er ook een melding bij de politie gemaakt worden.

ik heb al wat zitten googlen

zijn moeder gaat infomeren bij de verzekering of hun schade gedekt kan worden ja of nee; dus er word nog geen melding gemaakt maar eerst ge-infomeerd

want dan kan ik zeggen dat ik zelf ben gevallen en mijn allrisk verzekering inschakelen dan moet er alleen eigenrisico betaald worden - de bonussen die ik misloop. maar dit kan niet als er al een melding is gemaakt bij de WA verzekering dat hij op de scooter reed dan krijg ik niks.

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

Marcellis schreef:
want dan kan ik zeggen dat ik zelf ben gevallen en mijn allrisk verzekering inschakelen dan moet er alleen eigenrisico betaald worden - de bonussen die ik misloop. maar dit kan niet als er al een melding is gemaakt bij de WA verzekering dat hij op de scooter reed dan krijg ik niks.

en dan is het niet slim om het op dit forum te zetten , als je zoiets doet moet je dat niet aan anderen laten weten. :wink:

witte angora

Wel één tip. Zorg dat je een goed sluitend verhaal hebt en houdt. Wat dat betreft: Hoe dichter bij de waarheid, hoe makkelijker het is.

Marcellis

ja ik snap het ik hoop het beste maar vrees het ergste.

Maar snepke dan snap ik niet wat die vriend dan opgegeven heeft, want als de scooter geleend zou zijn heb je nog steeds toestemming van die eigenaar van de scooter. en indien er iemand op rijd die niet in bezit is van een rijbewijs is; krijg je niks. :(
Laatst gewijzigd door Marcellis op 26 sep 2010 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.

snepke

Je kan ook zeggen dat je scooter gewoon geparkeerd stond en je vriend met de fiets de hoek om kwam racen en er tegenop geknald is,en toen is je scooter gestuiterd,dan betaald de verzekering van je vriend.Heeft je vriend toch de scooter beschadigd,maar dan niet door er zelf op te rijden.

aquino

Ongelezen bericht door aquino »

Suggesties om iemand te laten frauderen, worden denk ik niet op prijs gesteld door de Tros :mrgreen:

@snepke
Je kan ook zeggen dat je scooter gewoon geparkeerd stond en je vriend met de fiets de hoek om kwam racen en er tegenop geknald is,en toen is je scooter gestuiterd,dan betaald de verzekering van je vriend.Heeft je vriend toch de scooter beschadigd,maar dan niet door er zelf op te rijden.
Laatst gewijzigd door aquino op 26 sep 2010 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

snepke

Marcellis schreef:ja ik snap het ik hoop het beste maar vrees het ergste.

Maar snepke dan snap ik niet wat die vriend dan opgegeven heeft, want als de scooter geleend zou zijn heb je nog steeds toestemming van die eigenaar van de scooter. en indien er iemand op rijd die niet in bezit is van een rijbewijs is; krijg je niks. :(
De vader vond het **** voor mijn zoon dat hem zoon zijn brommer in de kreukels had gereden(zijn erg goede vrienden)
Had die vader opgegeven dat hij er zelf mee gevallen was,hij wilde die brommer (was een heel mooi ding)zgn ook eens proberen

Marcellis

@snepke Ja hier hebben we al over naa zitten denken maar
aan de schade op de kappen zie je duidelijk dat hij een schuiver heeft gemaakt.
het geval van perongeluk omgooit gaat hier dus niet werken.

want als ik het goed begrijp word er ook nog gekeken naar de schade op de scooter door de verzekering?

aquino

Als je dat maar weet de boel belazeren kan jou een strafblad bezorgen !

snepke

Marcellis schreef:
want als ik het goed begrijp word er ook nog gekeken naar de schade op de scooter door de verzekering?
Bij mijn zoon zijn ze niet wezen kijken,hij kon hem zo wegbrengen en laten repareren,de rekening moest naar de verzekering gestuurd worden

aquino

Welke verzekering was dat ?

witte angora

Marcellis schreef:@snepke Ja hier hebben we al over naa zitten denken maar
aan de schade op de kappen zie je duidelijk dat hij een schuiver heeft gemaakt.
het geval van perongeluk omgooit gaat hier dus niet werken.

Ligt er een beetje aan hoe hoog het schadebedrag is. Voor een paar tientjes komen ze niet, maar als het in de papieren gaat lopen, wordt het een ander verhaal natuurlijk. Het hangt ook een beetje van de maatschappij af.

Geen idee hoe het met scooters en brommers is, toen ik een schade aan mijn auto had, lag de grens voor de maatschappij die betalen moest bij de 400 euro. Met een paar telefoontjes wisten we dat op te rekken tot ongeveer 450, omdat de garage ook nog eens onderzoekskosten gemaakt had. Maar nogmaals, het verschilt per maatschappij, en met scooters en brommers kan die grens wel eens heel anders komen te liggen.

witte angora

aquino schreef:Als je dat maar weet de boel belazeren kan jou een strafblad bezorgen !
Het strafblad is niet eens het grootste probleem. Als je op een zwarte lijst komt te staan, kun je je de eerstkomende 5 jaar bijna nergens meer verzekeren, behalve bij Terminus in Rotterdam. De premie's en voorwaarden daar zijn niet misselijk. Als je daar zit, is het feitelijk ook een laatste kans, ná Terminus is er - voor zover ik weet- niks meer om je bij te verzekeren.

Zo wil je toch niet je levensloop in de volwassen wereld beginnen, denk ik zo.

Daarom schreef ik hiervoor: zorg dat je een goed sluitend verhaal hebt, hoe dichter bij de waarheid, hoe beter het is. De waarheid ken je, maar onwaarheden ben je snel vergeten als er naderhand naar gevraagd wordt. En dan val je door de mand.

aquino

Dat bedoel ik en gezien het schadebedrag nooit doen dus.

Marcellis

ja ik snap het, maar ik kan ergewoon niet bij dat iemand anders mijn scooter kapot maakt en niemand verzekerd is. dus zouden ze een flink bedrag moeten gaan betalen en ik ben bang dat hun dat niet van plan zijn. dus ben ik zwaar genaait want nu heb ik schade wat ik dalijk zelf kan betalen :( zo zie je maar je kan beter niemand iets uitlenen of wat dan ook want je word er zelf altijd de dupé van.

het enigne wat ik nu kan doen is zeggen dat ik zelf schade heb gemaakt.
of als hun het er mee eens zijn; de moeder opgeven in plaats van hem want die heeft wel een rijbewijs hierdoor zou de WA regeling wel geldig zijn. en kost het niemand iets.
Laatst gewijzigd door Marcellis op 26 sep 2010 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

aquino

Je auto, je vrouw en je beurs moet je nooit uitlenen!

Marcellis

Geld en een scooter niet te vergeten :lol:

Gesloten