Xando iMac met gele lichtvlekken in scherm
Geplaatst: 01 okt 2010 21:27
Omdat m'n oude iMac total loss ging heb ik half juni een iMac 21.5" gekocht bij Xando in Zwolle. Meteen na het aansluiten thuis was er een duidelijke gele zweem zichtbaar rond de randen en een gelige vlek onderin het scherm. Toen ik op Google zocht naar het probleem schrok ik. Wereldwijd zitten honderden gebruikers met hetzelfde defect. Er zit blijkbaar een fout in het productieproces.
Ik heb de computer terug gebracht naar Xando. De verkoper zag ook duidelijk dat het scherm niet deugde en het moest worden vervangen. Toen ik de iMac na 3 weken kwam ophalen werd gezegd dat het scherm vervangen, getest en ok was. Maar thuis was er meteen een duidelijke gele waas aanwezig, deze keer op andere plekken in het scherm.
Terug in de winkel heb ik gevraagd om een andere computer. Dat ging volgens de verkoper niet. Hij moest nogmaals gerepareerd worden. Mijn geld kon ik ook niet terug krijgen. Ik wilde afspreken dat ik mijn geld terug zou krijgen als deze reparatie niet zou lukken maar zelfs dat was niet mogelijk.
Ik was de iMac weer twee weken kwijt en bij uitpakken thuis zat er ... jawel, je raadt het al. Het derde foute scherm dus.
Xando zegt dat Apple de regel heeft 3 keer te repareren alvorens een andere oplossing te zoeken. Dat weiger ik. Na overleg besluit Xando de iMac om te ruilen voor één met dezelfde specs. Bij beoordelen in de winkel blijkt in deze iMac ook een gele zweem aanwezig te zijn. Dat wordt bevestigd door de verkoper. Ook het laatste exemplaar in het magazijn heeft last van het defect. De enige iMac die niet aan het euvel lijdt staat als demonstratiemodel opgesteld in de winkel (toeval?). Maar die stond al driekwart jaar dag in dag uit te draaien dus daarvoor ging ik 'm niet inruilen.
Nu werd het wel eens tijd om me m'n geld terug te geven, vond ik. Mooi niet dus. Het enige aanbod dat ze wilden doen is 'm omruilen tegen het instapmodel van de huidige generatie iMacs. Die heeft een half zo grote harde schijf en is €150,- goedkoper. Maar dat verschil vergoeden ze niet en de harde schijf kan ook niet geupgrade worden. Kan het nog gekker? Jazeker, lees verder...
Contact met 'de baas' gevraagd. Die gaat me doodleuk vertellen dat als 3 van de 4 iMacs in zijn winkel een gele waas heeft, dat blijkbaar de norm is en je dan niet van een afwijking kunt spreken. Vervolgens gaat hij zich achter Apple verschuilen. Ik heb hem uitgelegd dat ik met Xando een koopovereenkomst heb, en niet met Apple. En dat hij een deugdelijk product moet leveren.
Ondertussen zit ik nog steeds met een scherm dat niet ok is en ben ik de computer in 3 maanden tijd ruim een maand kwijt geweest aan ondeugdelijke reparaties.
Ik heb geen rechtsbijstandverzekering. Heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken?
Ik heb de computer terug gebracht naar Xando. De verkoper zag ook duidelijk dat het scherm niet deugde en het moest worden vervangen. Toen ik de iMac na 3 weken kwam ophalen werd gezegd dat het scherm vervangen, getest en ok was. Maar thuis was er meteen een duidelijke gele waas aanwezig, deze keer op andere plekken in het scherm.
Terug in de winkel heb ik gevraagd om een andere computer. Dat ging volgens de verkoper niet. Hij moest nogmaals gerepareerd worden. Mijn geld kon ik ook niet terug krijgen. Ik wilde afspreken dat ik mijn geld terug zou krijgen als deze reparatie niet zou lukken maar zelfs dat was niet mogelijk.
Ik was de iMac weer twee weken kwijt en bij uitpakken thuis zat er ... jawel, je raadt het al. Het derde foute scherm dus.
Xando zegt dat Apple de regel heeft 3 keer te repareren alvorens een andere oplossing te zoeken. Dat weiger ik. Na overleg besluit Xando de iMac om te ruilen voor één met dezelfde specs. Bij beoordelen in de winkel blijkt in deze iMac ook een gele zweem aanwezig te zijn. Dat wordt bevestigd door de verkoper. Ook het laatste exemplaar in het magazijn heeft last van het defect. De enige iMac die niet aan het euvel lijdt staat als demonstratiemodel opgesteld in de winkel (toeval?). Maar die stond al driekwart jaar dag in dag uit te draaien dus daarvoor ging ik 'm niet inruilen.
Nu werd het wel eens tijd om me m'n geld terug te geven, vond ik. Mooi niet dus. Het enige aanbod dat ze wilden doen is 'm omruilen tegen het instapmodel van de huidige generatie iMacs. Die heeft een half zo grote harde schijf en is €150,- goedkoper. Maar dat verschil vergoeden ze niet en de harde schijf kan ook niet geupgrade worden. Kan het nog gekker? Jazeker, lees verder...
Contact met 'de baas' gevraagd. Die gaat me doodleuk vertellen dat als 3 van de 4 iMacs in zijn winkel een gele waas heeft, dat blijkbaar de norm is en je dan niet van een afwijking kunt spreken. Vervolgens gaat hij zich achter Apple verschuilen. Ik heb hem uitgelegd dat ik met Xando een koopovereenkomst heb, en niet met Apple. En dat hij een deugdelijk product moet leveren.
Ondertussen zit ik nog steeds met een scherm dat niet ok is en ben ik de computer in 3 maanden tijd ruim een maand kwijt geweest aan ondeugdelijke reparaties.
Ik heb geen rechtsbijstandverzekering. Heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken?