Ga nooit Jaarafrekening Essent akkoord !
Geplaatst: 06 okt 2010 14:27
Sinds juli dit jaar ben ik aan het schrijven en bellen met Essent over de Jaarafrekening 2009/2010
Ik kreeg namelijk een een acceptgiro voor het bedrag van 2500 euro of ik dat even wilde bijbetalen. Bovendien ging mijn voorschot van 160 euro naar 420 euro per maand omhoog. (gewoon rijtjeshuis met een oppervlakte van150 M2) De 2 voorgaande jaren weken de betaalde voorschotten niet veel af van het jaar bedrag dus heb ik daar verder niet echt opgelet. Maar dit leek mij toch wel vreemd. Dus ik met Essent bellen waar dit vandaan kwam.
Nou blijkt dat de netwerkbeheerders tegenwoordig slechts 1 keer per 3 jaar langskomen en verder afgaan op je iegen opgave en anders een schatting maken. Nou blijkbaar was mijn opgave niet goed doorgekomen en had Essent zonder reden ingeschat dat ik het afgelopen jaar 7 keer zoveel gas was gaan gebruiken als het jaar ervoor.
Je zou zeggen niks aan de hand, je geeft de correcte meterstanden door en er volgt correctie. Maar zo werkt de firma Essent helaas niet. De (vriendelijke) dames van hun Callcenter, kunnen helaas niet veel behalve je verhaal door zetten naar de verantwoordelijke afdeling. Het is erg lastig om iemand te spreken te krijgen die ergens voor verantwoordelijk is laat staan iemand die ook echt iets kan doen.
De telefonische reactie van Essent gisteren was dat ze helaas geen correctie kunnen doorvoeren omdat de meterstanden gecontroleerd zouden zijn door een medewerker. Niks van waar natuurlijk. Ik heb vervolgens nog met Eneco (de netwerkbeheerder) gebeld of zij hier iet over konden zeggen maar die konden mij alleen maar bevestigen dat als er iemand de meter controleert zij dat zijn en dat Eneco niemand had langs gestuurd en er volgens hun ook geen controle is geweest.
Essent belazert de boel dan ook gewoon en is buitengewoon klantonvriendelijk.Maar in dit wonderschone land zijn er veel manieren om dit soort toestanden aan de kaak te stellen. Daarom heb ik de zaak aan ingediend bij de geschillencommissie van het NMA Kamer voor Energie en Water:
https://loket.degeschillencommissie.nl/ ... e&code=ene
Daarnaast erger ik me door de gang van zaken ook kapot aan de hun TV reclamecampagne (Essent levert !, zorgt voor een lage rekening....). Dus een klacht bij de Reclamecode Commissie heb ik ook maar aangemaakt:
http://www.reclamecode.nl/consument/def ... =112&hID=2
Een kleine tijdsivestering om een klacht aan te maken, een flinke procedure die de Commissie dan voor je voert.
Ik ben benieuwd of ze bij Essent het boek "Wat zou Google doen" kennen. Met daarin oa het verhaal hoe 1 consument met bloggen en Social Media het Dell concern bijna de afgrond in helpt.
Ik kreeg namelijk een een acceptgiro voor het bedrag van 2500 euro of ik dat even wilde bijbetalen. Bovendien ging mijn voorschot van 160 euro naar 420 euro per maand omhoog. (gewoon rijtjeshuis met een oppervlakte van150 M2) De 2 voorgaande jaren weken de betaalde voorschotten niet veel af van het jaar bedrag dus heb ik daar verder niet echt opgelet. Maar dit leek mij toch wel vreemd. Dus ik met Essent bellen waar dit vandaan kwam.
Nou blijkt dat de netwerkbeheerders tegenwoordig slechts 1 keer per 3 jaar langskomen en verder afgaan op je iegen opgave en anders een schatting maken. Nou blijkbaar was mijn opgave niet goed doorgekomen en had Essent zonder reden ingeschat dat ik het afgelopen jaar 7 keer zoveel gas was gaan gebruiken als het jaar ervoor.
Je zou zeggen niks aan de hand, je geeft de correcte meterstanden door en er volgt correctie. Maar zo werkt de firma Essent helaas niet. De (vriendelijke) dames van hun Callcenter, kunnen helaas niet veel behalve je verhaal door zetten naar de verantwoordelijke afdeling. Het is erg lastig om iemand te spreken te krijgen die ergens voor verantwoordelijk is laat staan iemand die ook echt iets kan doen.
De telefonische reactie van Essent gisteren was dat ze helaas geen correctie kunnen doorvoeren omdat de meterstanden gecontroleerd zouden zijn door een medewerker. Niks van waar natuurlijk. Ik heb vervolgens nog met Eneco (de netwerkbeheerder) gebeld of zij hier iet over konden zeggen maar die konden mij alleen maar bevestigen dat als er iemand de meter controleert zij dat zijn en dat Eneco niemand had langs gestuurd en er volgens hun ook geen controle is geweest.
Essent belazert de boel dan ook gewoon en is buitengewoon klantonvriendelijk.Maar in dit wonderschone land zijn er veel manieren om dit soort toestanden aan de kaak te stellen. Daarom heb ik de zaak aan ingediend bij de geschillencommissie van het NMA Kamer voor Energie en Water:
https://loket.degeschillencommissie.nl/ ... e&code=ene
Daarnaast erger ik me door de gang van zaken ook kapot aan de hun TV reclamecampagne (Essent levert !, zorgt voor een lage rekening....). Dus een klacht bij de Reclamecode Commissie heb ik ook maar aangemaakt:
http://www.reclamecode.nl/consument/def ... =112&hID=2
Een kleine tijdsivestering om een klacht aan te maken, een flinke procedure die de Commissie dan voor je voert.
Ik ben benieuwd of ze bij Essent het boek "Wat zou Google doen" kennen. Met daarin oa het verhaal hoe 1 consument met bloggen en Social Media het Dell concern bijna de afgrond in helpt.