Nuon's minachting voor klanten!
Geplaatst: 09 okt 2010 22:21
Na een periode van zakelijke tegenslagen en onbetrouwbare zakelijke partners ben ik failliet verklaard zonder daar zelf echt schuld aan te hebben gehad.
Een periode volgde waarin ik van de curator mijn bedrijfje niet meer mocht voortzetten en dus doorverwezen werd naar de bijstand. Een gemeente die erg lang nodig heeft gehad om tot betaling van de bijstand over te gaan en een belastingdienst die een jaar gingen achterlopen met uit te betalen toeslagen hebben gemaakt dat ik een jaar lang €500,- netto onder het bestaan-minimum heb moeten leven en zelfs de eerste 2 maanden na faillissement geheel zonder inkomen heb moeten leven.
Dat daarbij de Nuon en anderen niet en of niet op tijd zijn betaald laat zich raden. Voor de Nuon gold ook nog dat een inmiddels vertrokken ex-partner anders omsprong met energie en er even voor diezelfde periode een bijbetaling ontstond op jaarrekening van ongeveer € 800,-.
Al met al geen kattenpis waarin ik graag mijn eigen verantwoordelijkheid neem.
gedurende deze periode heb ik keurig naar Nuon gecommuniceerd. Nuon was volledig op de hoogte van de situatie. Naar aanleiding van de situatie is er een betalingsregeling afgesproken. Die betalingsregeling hield in dat ik 50% in één keer direct moest betalen en de rest in termijnen.
Vlak voordat de betalingsregeling afgesproken werd is er door mij een fax en brief verstuurd naar Nuon. Een brief waarin ik helderheid vroeg ten aanzien van de door Nuon gevoerde administratie. Enerzijds was de administratie dusdanig ondoorzichtig dat mijn accountant er nog geen chocolade van kon maken, anderzijds leken er onterecht en wettelijk niet toegestane verhogingen en verhogingen op verhogingen in te zitten. Aangezien bellen niet hielp en ik iedere keer tijden in de wacht stond op een betaald nummer om vervolgens doorverbonden te worden met een medewerker die er niet meer van begreep dan mijn accountant besloot ik een brief en fax te sturen. Een fax met als reden het bewijs van verzending en aankomst.
De inhoud van brief en fax liet aan duidelijkheid niets te wensen over. De betalingsregeling was van kracht en de betalingen werden allemaal keurig verricht.
Tot we een periode verder waren en er volgens mijn en mijn accountant's berekeningen zo langzamerhand voldaan was aan de te betalen bedragen inclusief de wettelijk toegestane verhogingen voortvloeiend uit Rapport-Voorwerk-II ( even googlen voor wie dit niet kent, kort gezegd een leidraad voor de rechterlijke macht, opdat incasseerders niet ongebreideld buiten iedere verhouding, absurd hoge kosten voor incasso in rekening mogen brengen).
Weer eens in de telefoon geklommen om het betaalde nummer te bellen en in de wachtrij te gaan staan, te woord te worden gestaan door medewerkers die niets begrijpen, niets willen, of wel willen en begrijpen maar niet mogen van hun leiding-gevenden.
Na meermaals beloofd te worden teruggebeld zonder dat dit geschiedde uiteindelijk maar duidelijk gemaakt dat ik de zaak voor de rechter zou brengen en niet zou schromen de zaak ook in de publiciteit breed uit te gaan meten.
Opeens mocht ik de wacht in, er werd met een meerdere overlegd en "uit coulance" mocht ik in Arnhem op kantoor komen voor een gesprek. Ik heb hierin aangegeven dat dit gesprek alleen zinvol is als daar ter plekke een berekening lag waaruit duidelijk zou worden wat de in rekening gebrachte 'verhoogde kosten' waren. Er werd mij toegezegd dat dit uitgezocht werd en er bij dit gesprek de berekening aanwezig zou zijn. Tijd hiervoor was er voldoende omdat er meer dan een week zat tussen tijd van afspreken en de afspraak.
Woensdag 8 september was het zover! Vol goede moed de middag vrij genomen en op naar Arnhem. Een imposant gebouw schittert voor je als je op de parkeerplaats staat. Als je je meld bij even imposante receptie blijkt de realiteit anders. Het imposante gebouw is voor de mensen met de dikke salarissen, de bedrijven waar Nuon zaken mee doet en andere vriendjes. De klant die uitleg en de berekeningen wil mag naar een zijdeurtje. Een wachtkamertje van 2 vierkante meter en 2 spreek-kamertjes van 1 vierkante meter, met gewapend glas tussen jou en de medewerker van de Nuon.
Na 5 minuten wachten in de imposante wachtkamer hoorde ik heel zacht een stem door het glas van de deur. "Meneer ..................?". "Komt u maar verder hoor". Een uiterst vriendelijk ogende dame die haar vak verstaat als het om vriendelijkheid gaat. "Zo, goedemiddag meneer ............. , u had een vraag denk ik, waar kan ik u mee helpen?" . Nou zeg ik, "ik had een afspraak", leg voor de zoveelste keer uit wat de situatie was en is, en leg uit dat er een wel begrijpelijke administratie aanwezig zou zijn. De dame verteld mij en verbaast mij daarmee dat zij de dame is waar ik de afspraak mee gemaakt had. Zij wist dus dat ik geen vraag had maar een duidelijke afspraak had. " De berekeningen heb ik helaas nog niet kunnen maken "zei de dame, mijn excuses daarvoor. Waar moeten we dan over praten meld ik? "Nou zegt de dame, ik kan me u voorstellen, laten we afspreken dat ik u bel als ik de berekeningen klaar heb en we opnieuw een afspraak maken". Boos worden heeft geen zin, teleurgesteld zijn ook niet, je hoffelijk en vriendelijk opstellen en ingaan op dat geweldige idee.
Na 6 maanden teleurstelling en uitblijven van een fatsoenlijke inhoudelijke reactie op mijn duidelijke brief en fax kan een afspraak voor niets, met verloren tijd, gemaakte reiskosten en gederfde inkomsten er best wel bij. We hebben immers een gezicht gezien, een mens! We hebben de hoop gekregen geen nummer meer te zijn maar ook voor die mens van Nuon een mens te zijn geworden. Een mens die een kopie heeft gemaakt van de brief en de fax, al stonden ze daar al in het systeem, een mens die nog vriendelijk ook is en in ieder geval een goede smoes probeert te vertellen waarom er nooit inhoudelijk is gereageerd, berekend of wat dan ook. Deze middag koste tijd, geld en ergernis maar leverde voor het eerst iets op, namelijk "hoop"!
Een week later gaat de telefoon. "Met ...... ......... van Nuon klantenservice, ik zou u bellen" . Ik denk, mooi, ze hebben de berekeningen, we gaan weer aan tafel en we komen eruit! Fout gedacht! De mededeling was dat ze er nog niet aan toegekomen was de berekeningen te laten maken. Sja, hoe moeilijk kan het zijn. Berekeningen maken die in je nadeel zijn, omdat er klip en klaar duidelijk uit wordt dat de component kosten in de vorm van verhogingen niet meer redelijk in verhouding tot de normale rekeningen staan en zeker geen stand houden bij de rechter later, die maak je liever niet!
Eigenlijk wel netjes dat ze me belde, al was de afspraak dat ik gebeld zou worden als de berekeningen er waren. Een week later hetzelfde recept, een belletje om te laten weten dat er nog geen berekeningen waren.
Een maand nadien was ik het zat, 7 maanden na mijn eerste, aan duidelijkheid niets te wensen overlatende brief en fax en een maand na mijn "date" bij de Nuon zelfs geen belletjes meer dat het nog niet gelukt is om de berekening te maken.
Ik heb het bedrag wat maandelijks extra wordt afgeschreven ter dekking van de betalingsregeling gestorneerd. Kijken hoe snel de administratie nu is? Wel, het heeft nog geen week geduurd en ik heb de brief ontvangen dat de betalingsregeling vervallen is! Zie je wel, ze kunnen daar bij Nuon best iets en nog snel ook!
Wel, ik kan Nuon melden dat ieder gesprek met haar medewerkers in bijzijn van een derde door mij gevoerd is, waarbij het geheugen van 'de derde'bij de rechtsgang ook nog stevig opgepoetst wordt doordat ieder gesprek met de Nuon opgenomen is. Uiteraard beschik ik over voldoende bewijs van de gevoerde schriftelijke communicatie. Het totaal maakt dat de Nuon bij rechtsgang een flater slaat.
Nuon staat voor een enorme arrogantie, waar de klant een nummer is, waar de medewerkers niets mogen en kunnen als ze het al begrijpen. Ieder normaal bedrijf dat geen min of meer monopolie-positie heeft als de Nuon zou met deze fratsen geen klant overhouden.
De gangen naar de rechter zie ik met vertrouwen tegemoet. tegen de tijd dat Nuon gaat dreigen met afsluiten zal ik dit met een kort geding voorkomen. En tegen de tijd dat de berekeningen duidelijk gemaakt hebben wat het openstaande saldo nu is kon het wel eens zijn dat niet de Nuon nog geld krijgt maar ik. Kijken als dat zo is hoe snel ze met betalen zijn.
Tip aan de Nuon-medewerkers die hier ook lezen en een pesthekel hebben aan negatieve publiciteit. Uit de gegevens hier kun je heel eenvoudig halen wie ik ben. Ga als de sodemieter die berekeningen maken, haal uit "coulance" alle verhogingen eraf of bereken ze na op basis van rapport voorwerk II , en als we dan toch bezig zijn bereken een korting van 20% over het totale bedrag en de nog komende facturen die jullie ook bieden aan inmiddels overgestapte klanten naar een andere maatschappij om ze weer terug te krijgen. Het bedrag wat overblijft voor mij mogen jullie naar mijn bij jullie bekende bankrekening overmaken.
Een periode volgde waarin ik van de curator mijn bedrijfje niet meer mocht voortzetten en dus doorverwezen werd naar de bijstand. Een gemeente die erg lang nodig heeft gehad om tot betaling van de bijstand over te gaan en een belastingdienst die een jaar gingen achterlopen met uit te betalen toeslagen hebben gemaakt dat ik een jaar lang €500,- netto onder het bestaan-minimum heb moeten leven en zelfs de eerste 2 maanden na faillissement geheel zonder inkomen heb moeten leven.
Dat daarbij de Nuon en anderen niet en of niet op tijd zijn betaald laat zich raden. Voor de Nuon gold ook nog dat een inmiddels vertrokken ex-partner anders omsprong met energie en er even voor diezelfde periode een bijbetaling ontstond op jaarrekening van ongeveer € 800,-.
Al met al geen kattenpis waarin ik graag mijn eigen verantwoordelijkheid neem.
gedurende deze periode heb ik keurig naar Nuon gecommuniceerd. Nuon was volledig op de hoogte van de situatie. Naar aanleiding van de situatie is er een betalingsregeling afgesproken. Die betalingsregeling hield in dat ik 50% in één keer direct moest betalen en de rest in termijnen.
Vlak voordat de betalingsregeling afgesproken werd is er door mij een fax en brief verstuurd naar Nuon. Een brief waarin ik helderheid vroeg ten aanzien van de door Nuon gevoerde administratie. Enerzijds was de administratie dusdanig ondoorzichtig dat mijn accountant er nog geen chocolade van kon maken, anderzijds leken er onterecht en wettelijk niet toegestane verhogingen en verhogingen op verhogingen in te zitten. Aangezien bellen niet hielp en ik iedere keer tijden in de wacht stond op een betaald nummer om vervolgens doorverbonden te worden met een medewerker die er niet meer van begreep dan mijn accountant besloot ik een brief en fax te sturen. Een fax met als reden het bewijs van verzending en aankomst.
De inhoud van brief en fax liet aan duidelijkheid niets te wensen over. De betalingsregeling was van kracht en de betalingen werden allemaal keurig verricht.
Tot we een periode verder waren en er volgens mijn en mijn accountant's berekeningen zo langzamerhand voldaan was aan de te betalen bedragen inclusief de wettelijk toegestane verhogingen voortvloeiend uit Rapport-Voorwerk-II ( even googlen voor wie dit niet kent, kort gezegd een leidraad voor de rechterlijke macht, opdat incasseerders niet ongebreideld buiten iedere verhouding, absurd hoge kosten voor incasso in rekening mogen brengen).
Weer eens in de telefoon geklommen om het betaalde nummer te bellen en in de wachtrij te gaan staan, te woord te worden gestaan door medewerkers die niets begrijpen, niets willen, of wel willen en begrijpen maar niet mogen van hun leiding-gevenden.
Na meermaals beloofd te worden teruggebeld zonder dat dit geschiedde uiteindelijk maar duidelijk gemaakt dat ik de zaak voor de rechter zou brengen en niet zou schromen de zaak ook in de publiciteit breed uit te gaan meten.
Opeens mocht ik de wacht in, er werd met een meerdere overlegd en "uit coulance" mocht ik in Arnhem op kantoor komen voor een gesprek. Ik heb hierin aangegeven dat dit gesprek alleen zinvol is als daar ter plekke een berekening lag waaruit duidelijk zou worden wat de in rekening gebrachte 'verhoogde kosten' waren. Er werd mij toegezegd dat dit uitgezocht werd en er bij dit gesprek de berekening aanwezig zou zijn. Tijd hiervoor was er voldoende omdat er meer dan een week zat tussen tijd van afspreken en de afspraak.
Woensdag 8 september was het zover! Vol goede moed de middag vrij genomen en op naar Arnhem. Een imposant gebouw schittert voor je als je op de parkeerplaats staat. Als je je meld bij even imposante receptie blijkt de realiteit anders. Het imposante gebouw is voor de mensen met de dikke salarissen, de bedrijven waar Nuon zaken mee doet en andere vriendjes. De klant die uitleg en de berekeningen wil mag naar een zijdeurtje. Een wachtkamertje van 2 vierkante meter en 2 spreek-kamertjes van 1 vierkante meter, met gewapend glas tussen jou en de medewerker van de Nuon.
Na 5 minuten wachten in de imposante wachtkamer hoorde ik heel zacht een stem door het glas van de deur. "Meneer ..................?". "Komt u maar verder hoor". Een uiterst vriendelijk ogende dame die haar vak verstaat als het om vriendelijkheid gaat. "Zo, goedemiddag meneer ............. , u had een vraag denk ik, waar kan ik u mee helpen?" . Nou zeg ik, "ik had een afspraak", leg voor de zoveelste keer uit wat de situatie was en is, en leg uit dat er een wel begrijpelijke administratie aanwezig zou zijn. De dame verteld mij en verbaast mij daarmee dat zij de dame is waar ik de afspraak mee gemaakt had. Zij wist dus dat ik geen vraag had maar een duidelijke afspraak had. " De berekeningen heb ik helaas nog niet kunnen maken "zei de dame, mijn excuses daarvoor. Waar moeten we dan over praten meld ik? "Nou zegt de dame, ik kan me u voorstellen, laten we afspreken dat ik u bel als ik de berekeningen klaar heb en we opnieuw een afspraak maken". Boos worden heeft geen zin, teleurgesteld zijn ook niet, je hoffelijk en vriendelijk opstellen en ingaan op dat geweldige idee.
Na 6 maanden teleurstelling en uitblijven van een fatsoenlijke inhoudelijke reactie op mijn duidelijke brief en fax kan een afspraak voor niets, met verloren tijd, gemaakte reiskosten en gederfde inkomsten er best wel bij. We hebben immers een gezicht gezien, een mens! We hebben de hoop gekregen geen nummer meer te zijn maar ook voor die mens van Nuon een mens te zijn geworden. Een mens die een kopie heeft gemaakt van de brief en de fax, al stonden ze daar al in het systeem, een mens die nog vriendelijk ook is en in ieder geval een goede smoes probeert te vertellen waarom er nooit inhoudelijk is gereageerd, berekend of wat dan ook. Deze middag koste tijd, geld en ergernis maar leverde voor het eerst iets op, namelijk "hoop"!
Een week later gaat de telefoon. "Met ...... ......... van Nuon klantenservice, ik zou u bellen" . Ik denk, mooi, ze hebben de berekeningen, we gaan weer aan tafel en we komen eruit! Fout gedacht! De mededeling was dat ze er nog niet aan toegekomen was de berekeningen te laten maken. Sja, hoe moeilijk kan het zijn. Berekeningen maken die in je nadeel zijn, omdat er klip en klaar duidelijk uit wordt dat de component kosten in de vorm van verhogingen niet meer redelijk in verhouding tot de normale rekeningen staan en zeker geen stand houden bij de rechter later, die maak je liever niet!
Eigenlijk wel netjes dat ze me belde, al was de afspraak dat ik gebeld zou worden als de berekeningen er waren. Een week later hetzelfde recept, een belletje om te laten weten dat er nog geen berekeningen waren.
Een maand nadien was ik het zat, 7 maanden na mijn eerste, aan duidelijkheid niets te wensen overlatende brief en fax en een maand na mijn "date" bij de Nuon zelfs geen belletjes meer dat het nog niet gelukt is om de berekening te maken.
Ik heb het bedrag wat maandelijks extra wordt afgeschreven ter dekking van de betalingsregeling gestorneerd. Kijken hoe snel de administratie nu is? Wel, het heeft nog geen week geduurd en ik heb de brief ontvangen dat de betalingsregeling vervallen is! Zie je wel, ze kunnen daar bij Nuon best iets en nog snel ook!
Wel, ik kan Nuon melden dat ieder gesprek met haar medewerkers in bijzijn van een derde door mij gevoerd is, waarbij het geheugen van 'de derde'bij de rechtsgang ook nog stevig opgepoetst wordt doordat ieder gesprek met de Nuon opgenomen is. Uiteraard beschik ik over voldoende bewijs van de gevoerde schriftelijke communicatie. Het totaal maakt dat de Nuon bij rechtsgang een flater slaat.
Nuon staat voor een enorme arrogantie, waar de klant een nummer is, waar de medewerkers niets mogen en kunnen als ze het al begrijpen. Ieder normaal bedrijf dat geen min of meer monopolie-positie heeft als de Nuon zou met deze fratsen geen klant overhouden.
De gangen naar de rechter zie ik met vertrouwen tegemoet. tegen de tijd dat Nuon gaat dreigen met afsluiten zal ik dit met een kort geding voorkomen. En tegen de tijd dat de berekeningen duidelijk gemaakt hebben wat het openstaande saldo nu is kon het wel eens zijn dat niet de Nuon nog geld krijgt maar ik. Kijken als dat zo is hoe snel ze met betalen zijn.
Tip aan de Nuon-medewerkers die hier ook lezen en een pesthekel hebben aan negatieve publiciteit. Uit de gegevens hier kun je heel eenvoudig halen wie ik ben. Ga als de sodemieter die berekeningen maken, haal uit "coulance" alle verhogingen eraf of bereken ze na op basis van rapport voorwerk II , en als we dan toch bezig zijn bereken een korting van 20% over het totale bedrag en de nog komende facturen die jullie ook bieden aan inmiddels overgestapte klanten naar een andere maatschappij om ze weer terug te krijgen. Het bedrag wat overblijft voor mij mogen jullie naar mijn bij jullie bekende bankrekening overmaken.