KPN zet VoiceMail aan bij iedere abonnee
Geplaatst: 10 okt 2010 22:56
KPN heeft de VoiceMail ook aangezet bij abonnees die het uit hebben staan. Je krijgt eerst een tekst te horen. Daarvoor moet de beller betalen ook al heb je 1 seconde verbinding gehad. KPN heeft het eerder voor elkaar gekregen dat iedereen die zijn VoiceMail uit had staan weer aan te zetten. Tegelijkertijd hadden ze de code om de VoiceMail uit te zetten gewijzigd. De code is 12339. Ook kwam het weleens voor dat deze code niet werkte. Volgens KPN ging dat dan om een storing. Gek, als je VoiceMail wilt aanzetten dan is er géén storing. Nu bij Kassa er een actie is dat je voor 1 minuut moet betalen ook al heb je 1 seconde verbinding maken ze nu nog meer winst. KPN zegt dat slechts 10% de VoiceMail uit hebben staan. Dat wil ik best geloven want de VoiceMail staat standaard aan en is voor veel mensen lastig uit te zetten. Op mijn thuis nummer heb ik wel een VoiceMail dat vind ik handig voor als iemand iets wil afzeggen. Maar op mijn GSM vind ik een VoiceMail niet handig. Ik moet er betaald heen bellen en diegene die heeft gebeld eveneens. Die maakt géén verbinding met het GSM netwerk toch betaal je hoge kosten voor het maken van een verbinding met het GSM netwerk. Een SMS of terug bellen kan voor hetzelfde geld.
Bericht uit de Telegraaf:
Bericht uit de Telegraaf:
AMSTERDAM - Mensen die naar een mobiel nummer van een KPN-abonnee bellen moeten voortaan uitkijken voor extra kosten. Sinds een recente wijziging in het voicemailsysteem rekent het bedrijf ook kosten aan de beller als de gebelde persoon zijn voicemail niet geactiveerd heeft.
Telecomwaakhond Opta noemt de nieuwe aanpak 'niet netjes.' In plaats van dat er simpelweg geen verbinding wordt gemaakt, stuurt KPN bellers door naar een opgenomen boodschap die stelt dat er geen voicemail achtergelaten kan worden. Ondertussen brengt het bedrijf voor dit korte bericht wel beltijd in rekening.
KPN geeft toe dat de nieuwe maatregel tot extra kosten voor bellers kan leiden, omdat zij voorheen na 90 seconden enkel een ingesprektoon kregen te horen. Nu wordt al na 30 seconden overgeschakeld naar het opgenomen bericht.
Bij de Opta is de constructie niet bekend. "Ik heb te weinig informatie om te stellen of dit wetmatig is of niet, maar netjes is het in elk geval niet," aldus woordvoerster Cynthia Heijne. Ze adviseert consumenten klachten te melden bij Consuwijzer.nl.
Ook telecomexpert Ben Woldring van Bellen.com is verrast: "Ik ben er niet bekend mee, maar het kan voor KPN erg lucratief zijn. Zeker nu de meeste aanbieders over zijn gestapt op een betaalmodel waarbij de belkosten op de hele minuut worden afgerond