Pagina 1 van 1

FiberFast Online, pilot faalt al voordat er iets geleverd is

Geplaatst: 13 okt 2010 21:51
door FredvZ
Door stom toeval ben ik door mijn internetprovider (Online) eind september gekozen als een van de 250 klanten die mee mogen doen aan de pilot "FiberFast". Hoewel deze benaming (netzoals "Fiberspeed" van Tele2) doet suggeren dat het om internet over glasvezel gaat, is het niets meer dan VDSL over de bekende telefoonkabel.

Omdat het een vrij nieuwe techniek betreft leek het me wel aardig om een topic te wijden vanaf het moment van bestelling tot aan het moment van levering. De climax is natuurlijk de uiteindelijke snelheid. Zoals een groot deel van Nederland heb ik ook een beruchte "tot 20mpbs" ADSL verbinding, die op dit moment niet verder komt dan 13,3mbps.
Gelukkig heeft men wel íets van de ADSL ellende geleerd en biedt men nu twee abbonementen aan, een 30mbps en een 60mbps. Bij het aanvragen wordt gerekening gehouden met de afstand tussen je modem en de centrale. Als vooraf al blijkt dat de snelheden boven de 30mbps niet gehaald kunnen worden, dan kan je het 60mpbs abbo ook niet aanvragen. In mijn geval, je raad het al, is de afstand te groot en krijg ik dus het 30mbps abonnement. En ik ben dan ook heel erg benieuwd of ik straks ook 30mpbs heb.

De gemaakte afspraken:
[*] 30mbps downloaden (werd door de medewerker gegarandeerd)
[*] 24,95 per maand, eerste 6 maanden 19,95
[*] Nieuw gratis modem
[*] Levering zo snel mogelijk
[*] Kosteloos annuleren in eerste maand na oplevering en kosteloos voortzetting huidige ADSL abonnement.

Na de telefonische benadering is er een brief gekomen van Online, hierin werd het eea bevestigd, maar hierin stond ook het volgende:
[*] 30mbps downloaden
[*] 29,95 per maand, eerste 6 maanden 19,95 (dus anders dan telefonisch beloofd)
[*] 25 euro aansluitkosten, wat in het telefoongesprek helemaal niet gemeld is!!!
[*] Nieuw gratis modem
[*] Levering tussen 5 en 28 oktober
[*] Kosteloos annuleren in eerste maand na oplevering en kosteloos voortzetting huidige ADSL abonnement.

Vandaag heb ik van Online een email mogen ontvangen met de volgende gegevens:
[*] Levering op 2 november (een maand later dus)
[*] Annulering binnen 7 dagen, (in tegenstelling tot eerdere afspraken) waarbij het onduidelijk is of die dagen in gaan na ontvangst van de email of na de levering van de dienst
[*] Verwachte te snelheid: 16 tot 24mbps !!!! (wat dus fors lager is dan beloofd en nauwelijks (niet eigenlijk) sneller is dan ADSL (en daar deed ik het juist om)

Ik ben benieuwd wat Online gaat leveren, maar het lijkt erop dat iemand in de directie heeft geroepen dat er een pilot gestart moet worden om dit product snel in de markt te zetten, maar dan men vergeten is om ook de rest van de organisatie hier goed op in te richten...
(Toch jammer dat providers vooral op dat laatste punt blijven falen)

Re: FiberFast Online, pilot faalt al voordat er iets geleverd is

Geplaatst: 13 okt 2010 22:58
door tennis
Je klaagt, voor het gerealiseerd is.
Als het niet in overstemming is, met de ontvangstbrief, mondelinge toezeggingen van een medewerker zijn ongeldig, dan begin er niet aan, en hou je ADSL verbinding! Heel simpel!

Re: FiberFast Online, pilot faalt al voordat er iets geleverd is

Geplaatst: 13 okt 2010 23:06
door SirPeter
Een pilot is een pilot. Daarin gaat het eea fout. Daarvoor is het dan ook een pilot voor. Om van te leren. Misschien had Online even wat meer voorbereidingstijd nodig in deze pilot. Mensen die akkoord gaat met een pilot die weten dat het eea fout kunnen gaan. Ik denk dat u niet geschikt bent als "tester" in deze pilot.

Re: FiberFast Online, pilot faalt al voordat er iets geleverd is

Geplaatst: 15 okt 2010 10:18
door FredvZ
tennis schreef:mondelinge toezeggingen van een medewerker zijn ongeldig
Dat lijkt me niet. Online laat hun medewerkers telefonisch contact opnemen en doet daarbij een aanbod. Die uitspraken staan gelijk aan een gedrukte tekst in een folder. Nadeel voor de consument is dat de uitspraken van de medewerker later niet meer te bewijzen zijn.

Re: FiberFast Online, pilot faalt al voordat er iets geleverd is

Geplaatst: 15 okt 2010 10:19
door FredvZ
SirPeter schreef:Een pilot is een pilot. Daarin gaat het eea fout. Daarvoor is het dan ook een pilot voor. Om van te leren. Misschien had Online even wat meer voorbereidingstijd nodig in deze pilot. Mensen die akkoord gaat met een pilot die weten dat het eea fout kunnen gaan. Ik denk dat u niet geschikt bent als "tester" in deze pilot.
Uiteraard mag er iets mis gaan tijdens een pilot, maar dat is nog geen excuus om onvolledige en niet juiste informatie te verstrekken.

Re: FiberFast Online, pilot faalt al voordat er iets geleverd is

Geplaatst: 15 okt 2010 16:21
door tennis
FredvZ schreef:
tennis schreef:mondelinge toezeggingen van een medewerker zijn ongeldig
Dat lijkt me niet. Online laat hun medewerkers telefonisch contact opnemen en doet daarbij een aanbod. Die uitspraken staan gelijk aan een gedrukte tekst in een folder. Nadeel voor de consument is dat de uitspraken van de medewerker later niet meer te bewijzen zijn.
Dat denk ik toch niet.
Als een medewerker een aanbod doet, moet dit ook zo in de bevestigingsbrief staan.
Op mondelinge afspraken een contract afsluiten is in geen business goed.

Re: FiberFast Online, pilot faalt al voordat er iets geleverd is

Geplaatst: 23 nov 2010 22:22
door Test-Piloot
@Fred:

Zoek eerst eens voor jezelf uit wat een pilot inhoudt.
En wat schriftelijk aan je bevestigd wordt is geldend.

En als het zo tegenvalt, ook al kan je dat nog niet echt weten dan houdt je toch gewoon ADSL!?!??

Groeten,

Test-Piloot