FiberFast Online, pilot faalt al voordat er iets geleverd is
Geplaatst: 13 okt 2010 21:51
Door stom toeval ben ik door mijn internetprovider (Online) eind september gekozen als een van de 250 klanten die mee mogen doen aan de pilot "FiberFast". Hoewel deze benaming (netzoals "Fiberspeed" van Tele2) doet suggeren dat het om internet over glasvezel gaat, is het niets meer dan VDSL over de bekende telefoonkabel.
Omdat het een vrij nieuwe techniek betreft leek het me wel aardig om een topic te wijden vanaf het moment van bestelling tot aan het moment van levering. De climax is natuurlijk de uiteindelijke snelheid. Zoals een groot deel van Nederland heb ik ook een beruchte "tot 20mpbs" ADSL verbinding, die op dit moment niet verder komt dan 13,3mbps.
Gelukkig heeft men wel íets van de ADSL ellende geleerd en biedt men nu twee abbonementen aan, een 30mbps en een 60mbps. Bij het aanvragen wordt gerekening gehouden met de afstand tussen je modem en de centrale. Als vooraf al blijkt dat de snelheden boven de 30mbps niet gehaald kunnen worden, dan kan je het 60mpbs abbo ook niet aanvragen. In mijn geval, je raad het al, is de afstand te groot en krijg ik dus het 30mbps abonnement. En ik ben dan ook heel erg benieuwd of ik straks ook 30mpbs heb.
De gemaakte afspraken:
[*] 30mbps downloaden (werd door de medewerker gegarandeerd)
[*] 24,95 per maand, eerste 6 maanden 19,95
[*] Nieuw gratis modem
[*] Levering zo snel mogelijk
[*] Kosteloos annuleren in eerste maand na oplevering en kosteloos voortzetting huidige ADSL abonnement.
Na de telefonische benadering is er een brief gekomen van Online, hierin werd het eea bevestigd, maar hierin stond ook het volgende:
[*] 30mbps downloaden
[*] 29,95 per maand, eerste 6 maanden 19,95 (dus anders dan telefonisch beloofd)
[*] 25 euro aansluitkosten, wat in het telefoongesprek helemaal niet gemeld is!!!
[*] Nieuw gratis modem
[*] Levering tussen 5 en 28 oktober
[*] Kosteloos annuleren in eerste maand na oplevering en kosteloos voortzetting huidige ADSL abonnement.
Vandaag heb ik van Online een email mogen ontvangen met de volgende gegevens:
[*] Levering op 2 november (een maand later dus)
[*] Annulering binnen 7 dagen, (in tegenstelling tot eerdere afspraken) waarbij het onduidelijk is of die dagen in gaan na ontvangst van de email of na de levering van de dienst
[*] Verwachte te snelheid: 16 tot 24mbps !!!! (wat dus fors lager is dan beloofd en nauwelijks (niet eigenlijk) sneller is dan ADSL (en daar deed ik het juist om)
Ik ben benieuwd wat Online gaat leveren, maar het lijkt erop dat iemand in de directie heeft geroepen dat er een pilot gestart moet worden om dit product snel in de markt te zetten, maar dan men vergeten is om ook de rest van de organisatie hier goed op in te richten...
(Toch jammer dat providers vooral op dat laatste punt blijven falen)
Omdat het een vrij nieuwe techniek betreft leek het me wel aardig om een topic te wijden vanaf het moment van bestelling tot aan het moment van levering. De climax is natuurlijk de uiteindelijke snelheid. Zoals een groot deel van Nederland heb ik ook een beruchte "tot 20mpbs" ADSL verbinding, die op dit moment niet verder komt dan 13,3mbps.
Gelukkig heeft men wel íets van de ADSL ellende geleerd en biedt men nu twee abbonementen aan, een 30mbps en een 60mbps. Bij het aanvragen wordt gerekening gehouden met de afstand tussen je modem en de centrale. Als vooraf al blijkt dat de snelheden boven de 30mbps niet gehaald kunnen worden, dan kan je het 60mpbs abbo ook niet aanvragen. In mijn geval, je raad het al, is de afstand te groot en krijg ik dus het 30mbps abonnement. En ik ben dan ook heel erg benieuwd of ik straks ook 30mpbs heb.
De gemaakte afspraken:
[*] 30mbps downloaden (werd door de medewerker gegarandeerd)
[*] 24,95 per maand, eerste 6 maanden 19,95
[*] Nieuw gratis modem
[*] Levering zo snel mogelijk
[*] Kosteloos annuleren in eerste maand na oplevering en kosteloos voortzetting huidige ADSL abonnement.
Na de telefonische benadering is er een brief gekomen van Online, hierin werd het eea bevestigd, maar hierin stond ook het volgende:
[*] 30mbps downloaden
[*] 29,95 per maand, eerste 6 maanden 19,95 (dus anders dan telefonisch beloofd)
[*] 25 euro aansluitkosten, wat in het telefoongesprek helemaal niet gemeld is!!!
[*] Nieuw gratis modem
[*] Levering tussen 5 en 28 oktober
[*] Kosteloos annuleren in eerste maand na oplevering en kosteloos voortzetting huidige ADSL abonnement.
Vandaag heb ik van Online een email mogen ontvangen met de volgende gegevens:
[*] Levering op 2 november (een maand later dus)
[*] Annulering binnen 7 dagen, (in tegenstelling tot eerdere afspraken) waarbij het onduidelijk is of die dagen in gaan na ontvangst van de email of na de levering van de dienst
[*] Verwachte te snelheid: 16 tot 24mbps !!!! (wat dus fors lager is dan beloofd en nauwelijks (niet eigenlijk) sneller is dan ADSL (en daar deed ik het juist om)
Ik ben benieuwd wat Online gaat leveren, maar het lijkt erop dat iemand in de directie heeft geroepen dat er een pilot gestart moet worden om dit product snel in de markt te zetten, maar dan men vergeten is om ook de rest van de organisatie hier goed op in te richten...
(Toch jammer dat providers vooral op dat laatste punt blijven falen)