LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie heeft er nog meer ervaring met een overbruggingskrediet

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Lauke1968

Wie heeft er nog meer ervaring met een overbruggingskrediet

Ongelezen bericht door Lauke1968 »

Ik heb naast een hypotheek ook een overbruggingskrediet voor mijn eerste (nog niet verkochte) woning lopen bij 'De hypotheker', voor hen incasseert Quion.
Nu komt per 1 december 2010 mijn overbrugging te vervallen en is mijn woning nog niet verkocht. Er wordt mij op 11 oktober 2010 gemeld dat ik binnen 21 dagen € 250,-- (!!) moet overmaken als administratiekosten voor het verlengen van mijn overbrugging. Ik heb gebeld en gevraagd wat er voor dat bedrag gedaan wordt. "Enkele aanpassingen in het systeem". Nu weet ik niet wat de medewerkers van Quion verdienen, maar ik ervaar het MOETEN betalen van dit bedrag als een wurgovereenkomst. Ik kán niet voor een lager bedrag naar een ander, een nieuwe hypotheekacte is immers duurder. Mijn ervaring: "Betalen of stikken!" :evil:

In het hypothetische geval dat ik vóór 1 december 2010 mijn woning nog verkocht krijg, krijg ik het te betalen geld niet terug.

Mijn vragen: Is dit een normaal bedrag als administratie kosten, zijn er meer mensen die deze kosten als wurgen ervaren en zit hier een onderwerp in voor het programma. Dit ook omdat de huidige woningverkoop niet echt veel beweging vertoond.

FiscaalJurist

Re: Wie heeft er nog meer ervaring met een overbruggingskrediet

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

De hypotheker werkt niet meer op provisiebasis. Dus alle handelingen moeten worden betaald. Immers provisie is een "perverse prikkel"aldus onder meer de politiek en de consumentenbond.

Nu gaat u dus voelen dat elke handeling geld kost. Er zal een nieuw contract moeten worden opgemaakt, de bank zal gebeld moeten worden. Er wordt contract met u opgenomen. als u in ogenschouw neemt dat een tuinier al EUR 40 all in kost, dan kunt u zich wellicht indenken dat een mbo/hbo geschoolde medewerker al gouw EUR 80 kost. Voor eur 250 wordt dus circa 3 uur gewerkt. Geen abnormale zaak in mijn ogen.

Dat de Hollander graag bez#ken werd mbt de kosten is een ander verhaal. EUR 4000 verborgen provisie lijkt minder erg dan EUR 2000 adviesfee. Wen er maar aan. Alle financieel advies gaat geld kosten. Het is het 1 of het ander

Lauke1968

Ongelezen bericht door Lauke1968 »

Ik wil u danken voor uw reactie,

U heeft gelijk dat ik nu kan zien wat het kost, maar dan nog. Wat moet er nu helemaal gedaan worden? "Enkele aanpassingen in het systeem", volgens de medewerker.

In mijn beleving veranderd er niets, het bedrag blijft hetzelfde, de rente blijft hetzelfde, ik blijf hetzelfde, alleen de "verloopdatum" verschuift 6 maanden.

Maar het zal zo wel horen dan....... :x

FiscaalJurist

vraag om een specificatie, daar hebt u recht op. Als u het dan nog onredelijk vind kan er ook meer worden gezegd of daarvoor aanknopingspunten zijn. Ik werk ook op uurbasis (niet bij de hypotheker) en ken dit soort discussies. Ik specifeer altijd bij voorbaat.

De medewerker is in mijn ogen ook niet slim met de opmerking "enige aanpassingen in het systeem" Laat ze maar zeggen wat ze er voor doen

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Eerst even een duidelijkheid scheppen: U hebt de overbruggingshypotheek blijkbaar via de Hypotheek gesloten bij Quion. Dat betekent dat Quion voor zichzelf (en dus niet voor de hypotheker) de rente afschrijft. Deze € 250,-- die u aan Quion moet betalen (en dus ook niet aan de Hypotheker) zijn de administratiekosten om de overbruggingslening te verlengen. Zonder deze verlenging kan Quion op 1 december de hele overbruggingslening in 1x opeisen met als gevolg dat u in 1x moet betalen. Omdat ze daar zelf ook weinig belang bij hebben stellen ze verlenging voor. Weliswaar niet in zulke chique bewoordingen blijkbaar.

Purist

Ongelezen bericht door Purist »

Marcel,
klopt helemaal, maar dat had die fijne adviseur van de hypotheker wel even vooraf mogen aangeven vind ik.

marcel75

Purist,
Zonder ander bericht ga ik er gemakshalve van uit dit zulks ook in de voorwaarden vermeld staat. En die hoor je te lezen voordat je wat tekent.

FiscaalJurist

marcel75 schreef:Purist,
Zonder ander bericht ga ik er gemakshalve van uit dit zulks ook in de voorwaarden vermeld staat. En die hoor je te lezen voordat je wat tekent.
Lijkt mij sterk. Bij dienstverrichting staat in de opdrachtbevesitiging over het algemeen dat de opdrachtnemer bevoegd is werkzaamheden te verrichten in het belang van opdrachtgever. Dat lijkt mij hier het geval of wilde TS even het hele krediet ophoesten? Op specificatie van de kosten heeft hij zonder meer recht

marcel75

@Fiscaal,
Mijn ervaring en idee is eerder dat in dit geval Quion € 250,-- in rekening heeft gebracht. En die kosten rekent Quion dus voor de verlenging van het krediet. Zoals dat ook in de algemene voorwaarden van Quion zal staan. Die heb ik er overigens nog niet op nageslagen.

Gesloten