| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] afsluiting gas, wat te doen?
afsluiting gas, wat te doen?
vrienden van me zijn in een huurwoning gekomen waar het gas is afgesloten wegens wanbetalingen van de vorige bewoner. wat moet er gedaan worden als de vorige bewoner met de noorderzon vertrokken is?
Re: afsluiting gas, wat te doen?
Kontakt opnemen met de verhuurder lijkt mij de 1e stap. Is de vorige huurder wel uitgeschreven bij de gemeente?
Inderdaad eerst contact opnemen met de verhuurder. Zij zijn nieuwe huurder (en dus nieuwe klant), en moeten daarbij helpen.
En niet onbelangrijk: Laat ze de meterstanden (ook maar van elektra) noteren. Dit om later te kunnen controleren of ze niet zitten te betalen voor de vorige huurder.
Maar zeker als de woning wordt gehuurd bij een woningstichting of -vereniging, dan moeten zij daar bij kunnen helpen cq. bemiddelen.
En niet onbelangrijk: Laat ze de meterstanden (ook maar van elektra) noteren. Dit om later te kunnen controleren of ze niet zitten te betalen voor de vorige huurder.
Maar zeker als de woning wordt gehuurd bij een woningstichting of -vereniging, dan moeten zij daar bij kunnen helpen cq. bemiddelen.
Contact opnemen met de netbeheerder dat het gas weer aangesloten moet worden.
Wel eerst een contract afsluiten met een leverancier.
Helaas zullen de kosten voor het aansluiten voor rekening van uw vrienden komen.
Wel eerst een contract afsluiten met een leverancier.
Helaas zullen de kosten voor het aansluiten voor rekening van uw vrienden komen.
De netwerkbeheerder heeft de standen bij afsluiting al opgenomen, de verhuurder is niet verantwoordelijk voor levering maar kan helpen. Je kunt een spoedprocedure starten door een leverancier te kiezen die ook voormalig eigenaar van het netwerk is geweest. Dit gaat het snelste, bijv Nuon/Liander. Prijsvechters en netwerkbeheerders bijten elkaar vaak. Wat betreft de kosten die kunnen op de nieuwe bewoner niet verhaalt worden, immers die zijn geen wanbetaler.
In 1e instantie zou ik contact opnemen met de verhuurder. Deze verhuurd de woning normaliter met gas, elektriciteit en water. Omdat je vrienden niets met de afgesloten toestand te maken hebben zullen, indien er heraansluitkosten zijn voor rekening van de verhuurder zijn. Is dit duidelijk overeen gekomen dan kun je of de huurder verzoeken de gasaansluiting te laten herstellen of dit zelf met het Netwerkbedrijf regelen. Vervolgens zorgen voor een leveringscontract bij een Leverancier.vrienden van me zijn in een huurwoning gekomen waar het gas is afgesloten wegens wanbetalingen van de vorige bewoner. wat moet er gedaan worden als de vorige bewoner met de noorderzon vertrokken is?
Zoals het er nu uitziet heeft het Netwerkbedrijf alleen de afsluitkosten bij de vorige verbruiker in rekening gebracht, maar de heraansluitkosten niet. Deze worden eerst gefactureerd na het verzoek van heraansluiten.
ronald g schreef:De netwerkbeheerder heeft de standen bij afsluiting al opgenomen, de verhuurder is niet verantwoordelijk voor levering maar kan helpen. Je kunt een spoedprocedure starten door een leverancier te kiezen die ook voormalig eigenaar van het netwerk is geweest. Dit gaat het snelste, bijv Nuon/Liander. Prijsvechters en netwerkbeheerders bijten elkaar vaak. Wat betreft de kosten die kunnen op de nieuwe bewoner niet verhaalt worden, immers die zijn geen wanbetaler.
Ik zou deze als waarheid aannemen en de rest negeren. Dit is namelijk de enige juiste weg.
KLopt maar wel een kleine belangrijke aanvulling:FHV schreef:ronald g schreef:De netwerkbeheerder heeft de standen bij afsluiting al opgenomen, de verhuurder is niet verantwoordelijk voor levering maar kan helpen. Je kunt een spoedprocedure starten door een leverancier te kiezen die ook voormalig eigenaar van het netwerk is geweest. Dit gaat het snelste, bijv Nuon/Liander. Prijsvechters en netwerkbeheerders bijten elkaar vaak. Wat betreft de kosten die kunnen op de nieuwe bewoner niet verhaalt worden, immers die zijn geen wanbetaler.
Ik zou deze als waarheid aannemen en de rest negeren. Dit is namelijk de enige juiste weg.
Dunkt me dat de verhurende partij de woning gewoon werkende dient op te leveren. Dus zij (= verhuurder) voor de kosten van de heraansluiting dient op te draaien. Ik zou iig de kosten van deze heraansluiting pertinent weigeren te betalen. Dit is een verantwoordelijkheid van de verhurende partij.
Neem voordat u (uw vrienden) actie onderneemt contact op met de verhuurder en sluit dit met hun kort. Zorg dat je het schriftelijk bevestigd krijgt om eventuele trammelant achteraf (lees: wie betaalt de kosten van heraansluiting) te voorkomen.
Overigens wordt een spoed heraansluitprocedure pas na 2 weken opgestart, indien de nieuwe bewoner (mits aan alle voorwaarden voldaan!) niet binnen deze periode is aangesloten.
Daarom is het ook zo belangrijk om minimaal 2 weken voor datum van sleuteloverdracht contact op te nemen met een leverancier.
De netbeheerder zal de heraansluitkosten bij de nieuwe contractant/huurder in rekening gaan brengen. Het is dus zeker raadzaam om dit met de verhuurder af te stemmen.Shine schreef:KLopt maar wel een kleine belangrijke aanvulling:FHV schreef:ronald g schreef:De netwerkbeheerder heeft de standen bij afsluiting al opgenomen, de verhuurder is niet verantwoordelijk voor levering maar kan helpen. Je kunt een spoedprocedure starten door een leverancier te kiezen die ook voormalig eigenaar van het netwerk is geweest. Dit gaat het snelste, bijv Nuon/Liander. Prijsvechters en netwerkbeheerders bijten elkaar vaak. Wat betreft de kosten die kunnen op de nieuwe bewoner niet verhaalt worden, immers die zijn geen wanbetaler.
Dunkt me dat de verhurende partij de woning gewoon werkende dient op te leveren. Dus zij (= verhuurder) voor de kosten van de heraansluiting dient op te draaien. Ik zou iig de kosten van deze heraansluiting pertinent weigeren te betalen. Dit is een verantwoordelijkheid van de verhurende partij.
Neem voordat u (uw vrienden) actie onderneemt contact op met de verhuurder en sluit dit met hun kort. Zorg dat je het schriftelijk bevestigd krijgt om eventuele trammelant achteraf (lees: wie betaalt de kosten van heraansluiting) te voorkomen.
Overigens wordt een spoed heraansluitprocedure pas na 2 weken opgestart, indien de nieuwe bewoner (mits aan alle voorwaarden voldaan!) niet binnen deze periode is aangesloten.
Daarom is het ook zo belangrijk om minimaal 2 weken voor datum van sleuteloverdracht contact op te nemen met een leverancier.
-
Chanmaster
LET OP!
We hebben hier meerdere topics gehad over hetzelfde thema waarbij bleek dat de nieuwe bewoner de heraansluiting moet betalen daar deze ander geen energie krijgt.
We hebben hier meerdere topics gehad over hetzelfde thema waarbij bleek dat de nieuwe bewoner de heraansluiting moet betalen daar deze ander geen energie krijgt.
@ Chanmaster of ook wel TroubleshooterChanmaster schreef:LET OP!
Wat zit je nou toch wéér te *****.
Een verhuurder kan en mag een nieuwe huurder NIET opzadelen met heraansluitkosten. Deze kosten dienen gewoon voor rekening van de verhuurder te zijn. Als verhuurder dit niet wil betalen dan zou ik standtepé de huurcommissie benaderen, omdat de verhuurder in gebreken blijft. Hij verhuurt mij een woning (waar ik dus huur voor betaal) maar waar ik geen gebruik van kan maken omdat de voorzieningen ontbreken.
Een andere kwestie wordt het indien het een koopwoning betreft.
Je kunt dan proberen om die heraansluitkosten op het verkopende partij te verhalen (indien het niet vooraf bij de verkoop gemeld is), maar de kans dat je hier bot vangt is groter.
-
Chanmaster
Even voor de goede orde, ik ben niet troubleshooter, ik ben chanmaster en dat al vanaf 1998 af. Ik weet niet welke rare ideeen jullie er op na houden. De aansluiting van gas en licht zal de verhuurder een worst wezen, dat is een zaak van de nieuwe bewoner.
Even voor de goede orde.
Je had twee accounts, een de troubleshooter is verwijderd, en nu ga je hier vrolijk verder!
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 51&t=86002
Je had twee accounts, een de troubleshooter is verwijderd, en nu ga je hier vrolijk verder!
Dat is inderdaad wel heel raar.tennis schreef:Even voor de goede orde.
-
Chanmaster
Welnu Tennis, je bent niet op de hoogte over de gang van zaken.
Ik ben niet throubleshooter en troubleshooter is niet chanmaster.
Wel heb ik hen er op attent gemaakt dit niet via deze server te doen.
Zelf heb ik nauwelijks tijd om op de computer te zitten dus ook niet al teveel hier. Ik heb vandaag een vrije dag vandaar, anders was ik hier niet geweest.
Maar je hebt je aardig achter de kaart laten kijken Tennis, het siert je!
Zelf heb ik nauwelijks tijd om op de computer te zitten dus ook niet al teveel hier. Ik heb vandaag een vrije dag vandaar, anders was ik hier niet geweest.
Chanmaster schreef:Welnu Tennis, je bent niet op de hoogte over de gang van zaken.
Wat een onzin, wat heeft het met de server te doen.
Chanmaster, dus je heeft dit topic geopend, klopt dit zo ver?
Dan dit antwoord, maar van troubeshooter!!
Maar blijkbaar is het niet mij alleen opgevallen.Het probleem is al opgelost H@rm@n, werd vanochtend door een medewerkster van Essen benaderd. De problemen zijn beslecht.
Ik kan mij niet achter de kaarten laten kijken, want ik speel nooit.
het was mij ook opgevallen en had er een reactie neergepend. Zie echter dat hij verwijderd is.tennis schreef: Maar blijkbaar is het niet mij alleen opgevallen.
Ik kan mij niet achter de kaarten laten kijken, want ik speel nooit.
De reden is me een raadsel omdat het keurig nette taal was. Misschien omdat het 'offtopic' was? Als dat zo is dan ken ik nog meer onderwerpen waar gigantisch offtopic geneuzeld wordt en dan in behoorlijk wat ander taalgebruik.
Goed,......dit toch even gezegd hebbende......
Het mag hem geen worst wezen. We hebben namelijk te maken met een stuk wet en regelgeving!De aansluiting van gas en licht zal de verhuurder een worst wezen, dat is een zaak van de nieuwe bewoner.
Huur - Algemene Bepalingen
Artikel 204:
Punt 2:
Een gebrek is een staat of eigenschap van de zaak of een andere niet aan de huurder toe te rekenen omstandigheid, waardoor de zaak aan de huurder niet het genot kan verschaffen dat een huurder bij het aangaan van de overeenkomst mag verwachten van een goed onderhouden zaak van de soort als waarop de overeenkomst betrekking heeft.
En lees de opvolgende artikelen.!!
Zie ook: http://www.huurgeschil.nl/index.php?page=artikelen.php
Om maar weer even on topic te komen, er zijn een paar verschillen. Als de woning zonder aansluiting is aanvaard dan zijn de kosten voor de huurder, als je een woning bezichtigd dient de wbv te vermelden dat er geen werkende energie aansluiting is, die neem je dus onder voorbehoud van werkend in het contract mee. De verhuurder draait dan voor de kosten op.
Zo, nu even ontopic weer.
Men gaat voorbij aan het feit dat de meeste huurwoningen kaal worden verhuurd, soms zit er ook een stukje servicekosten bij inbegrepen.
Dit is niet het geval wanneer je een woning/kamer volledig gemeubileerd huurt, dan mag je verwachten dat er inderdaad voorzieningen zijn zoals gas/licht.
Zelf ben ik vaak verhuisd en kan uit eigen ervaring vertellen dat, als men een woning kaal huurt, je zelf voor je gas/licht mag gaan zorgen.
Men gaat voorbij aan het feit dat de meeste huurwoningen kaal worden verhuurd, soms zit er ook een stukje servicekosten bij inbegrepen.
Dit is niet het geval wanneer je een woning/kamer volledig gemeubileerd huurt, dan mag je verwachten dat er inderdaad voorzieningen zijn zoals gas/licht.
Zelf ben ik vaak verhuisd en kan uit eigen ervaring vertellen dat, als men een woning kaal huurt, je zelf voor je gas/licht mag gaan zorgen.
Niet helemaal waar, denk ik, tegenwoordig zit er gewoon gas en stroom in een te huren woning. Je dient alleen zelf zorg te dragen voor een leverende energie-maatschappij. Dat is heel wat anders dan een huis betrekken waar de voorzieningen zijn afgesloten.hdpaddy schreef:Zo, nu even ontopic weer.
@mihoen, is het huis van een woningbouwvereniging of van een particuliere verhuurder?